keijman | woensdag 8 februari 2006 @ 19:23 |
Dag allemaal, Ik ben van plan een (grote) boekenkast te maken. Nu heb ik een en ander uitgetekend, maar ik vraag me af of deze constructie wel stevig genoeg is, dat hij overeind blijft staan zeg maar ![]() Hier de tekening: ![]() Dit is dus het vooraanzicht, aan de onderkant een plank van 10 cm hoog om het wat steviger te maken. Misschien dat ik er aan de zijkanten ook nog schroeven in moet jassen (waar de planken vast zitten)? | |
bankrupcy | woensdag 8 februari 2006 @ 20:06 |
Je mist nog een achterplaat of versteviging. 93 cm planklengte is erg veel. Dat gaat enorm doorbuigen, zeker als je MDF gebruikt. 18 mm massief hout is beter, en denk er eens over na om deze planken aan de eventuele achterwand vast te timmeren. Een andere oplossing is meer staanders gebruiken Overigens kan je ook een Billy bij IKEA kopen. Dat is een goedkopere oplossing dan het zelf maken. | |
Marsepein | woensdag 8 februari 2006 @ 20:07 |
12 mdf als planken gaat NIET werken, dat gaat gegarandeerd doorzakken. Zelfs 18 mm dik zal doorzakken op deze breedte. Als je 18 mm dik multiplex neemt, dan is de maximale overspanning zo'n 60 cm schat ik, zonder doorzakken. Het doorzakken kun je proberen zo veel mogelijk te voorkomen door de planken ' op te dikken' met een strook mdf aan de onderkant, haaks op de legplank. | |
dik_voormekaar | donderdag 9 februari 2006 @ 13:13 |
Ik heb ook net een kast gemaakt in de bijkeuken, met planken van 120cm. Die heb ik ondersteund door er van die rails onder te bevestigen die je normaal gebruikt voor legplanken. De rails steunen links en rechts op schotten die weer op de plank eronder steunen. | |
Gurb | donderdag 9 februari 2006 @ 13:19 |
Die 12 mm mdf gaat niet werken, daar moet je minimaal 18 mm voor nemen. Verder zou ik dan alsnog een verstevigings-strook onder de planken maken. Denk aan de oplossing van Marsepein of dik_voormekaar. Tevens ben ik persoonlijk geen fan van mdf. Ik zou gaan voor 18 mm gegrond multiplex (maar das persoonlijk) | |
knillis | donderdag 9 februari 2006 @ 16:22 |
Persoonlijk zou ik kiezen voor minder overspanning, daarmee wordt de kast een stuk steviger, ook heb je dan meer keuze in de hoogte van je planken. Opdikken is ook een mogelijkheid, maar ook dan zou ik maar tot ongeveer 80 cm gaan (80cm is dan de max) en tenminste 18mm MDF gebruiken. Liever nog massief hout. | |
Martijn_77 | donderdag 9 februari 2006 @ 21:59 |
quote:Ja hier ligt onder de boekenplank om de 20 cm ook een steun | |
blackbully | donderdag 9 februari 2006 @ 23:45 |
een matalen U profiel om de achterkant van je plank schuiven of een T profiel in je plank verwerken kan het doorzakken verminderen. echter is de vraag of je ook echt boeken wil zetten in je boekenkast, als het meer voor de mooi is en minder voor opbergen en er dus alleen maar kaarsjes en kaarten in komen te staan en hier en daar een beeld dan zou het moeten kunnen. | |
keijman | vrijdag 10 februari 2006 @ 23:03 |
Bedankt voor jullie reacties. Heb besloten de boekenkast te verkleinen naar 1 meter ![]() Heb nu ook nog ruimte voor een bankje (studentenkamer ![]() | |
Marsepein | zaterdag 11 februari 2006 @ 08:41 |
Er valt mij nog iets op. Je hebt aan de bovenkant maar 3,2 cm speling. Hou er goed rekening mee dat als je de kast liggend in elkaar zet je hem waarschijnlijk niet rechtop kunt krijgen. Tenzij je de plint los laat en hem daar op kunt zetten. Je kunt het uitrekenen, maar simpeler, neem een zijpaneel en probeer die recht op te zetten zonder plafond en vloer te raken (En hem natuurlijk zo te houden zoals de kast uiteindelijk ook is.) | |
#ANONIEM | zaterdag 11 februari 2006 @ 15:27 |
quote:Als mijn berekening klopt heeft-ie dan nog een marge van een kleine 9 mm. |