abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:03:20 #1
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_34829308
Zo juist was er een discussie op Radio1 over een man uit Almelo die al jaren actie voert. De man, die zich gender divers(iteit) wil noemen, al jaren strijdt tegen gemeenten om de zogenaamde geslachtsvraag te schrappen uit allerlei beschikkingen e.d..
bron: radio1

Korte intro:
Mensen die zich gender diverse noemen willen niet erkend worden alszijnde man noch vrouw. Je kan het niet direct bestempelen als transseksueel, want dan maak je een keuze tussen een bepaald geslacht - namelijk man / vrouw. Gender divers is dus daadwerkelijk onzijdig.

Verschillende genderrechtenorganisaties wereldwijd ijveren voor de afschaffing van geslachtsregistratie. Dit komt terug op verschillende plaatsen: bijvoorbeeld bij de geboorte wordt het - vermeende - geslacht officieel vastgelegd. Verder moet je bij heel veel zaken verplicht kiezen voor het man of vrouw hokje. Bijvoorbeeld in België, bij het nemen van een treinabonnement moet je je geslacht vermelden. EN bij het nemen van een abonnement op eeh tijdschrift, nieuwsbrief, het inschrijven op een website...

De Gender Actie Groep (België) bijvoorbeeld heeft een brief opgesteld waarin individuen mensen in een organisatie kunnen aanspreken om die registratie achterwege te laten of tenminste optioneel te maken.
bron: wikipedia

Wel nu, wie is het hier mee eens of oneens en wil dit beargumenteren?

[ Bericht 6% gewijzigd door CrazyTaxi op 07-02-2006 15:12:20 (ter verduidelijking) ]
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
pi_34829881
Toevallig ook net de discussie zitten beluisteren op de radio en ik moet zeggen dat ik het een beetje ophef om nix vind. Natuurlijk is het vervelend voor sommige mensen dat ze niet kunnen kiezen M/V maar hoeveel mensen zouden dat nou totaal zijn?!
Voor die tientallen of misschien honderden de gehele geslachtsselectie afschaffen lijkt mij waanzin. What will be next?

Even een voostelling hoe je paspoort er dan uit komt te zien
naam: Jan
voorkeurnaam: kees
geslacht: m/v/mens/bork/alien/geen idee
geaardheid: Homo/Hetro/Pedo/hermafrodiet
haar: Ja/nee/een beetje

Zucht, wat ik veel erger vind is dat duizenden mensen niet kunnen lezen of begrijpen als er staat "geslacht". Daar kunnen ze beter actie voor houden.
pi_34829889
quote:
Man wil geslachtloos staan ingeschreven

ENSCHEDE - Een inwoner van Enschede wil tot het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, procederen om als geslachtloos door het leven te kunnen gaan.

Het gerechtshof in Arnhem stelde eerder de gemeente Enschede in het gelijk die de persoon niet zo bij de burgerlijke stand wilde inschrijven.

Zijn advocaat C. Luttikhuis zei dinsdag dat de persoon als man is geboren, maar vervolgens een operatie heeft ondergaan om geslachtloos te worden.

De gemeente Enschede heeft gezegd dat het niet mogelijk is om zonder geslachtsaanduiding bij de burgerlijke stand te worden ingeschreven. Het kan alleen maar of als man of als vrouw.

Het hof in Arnhem gaf de gemeente daarin al in hoger beroep gelijk. Luttikhuis wil niet zeggen wanneer de Hoge Raad de zaak zal behandelen. Hij wil zijn cliënt zoveel mogelijk uit de wind houden omdat deze liever niet in de publiciteit treedt. (ANP)
http://www.ad.nl/binnenland/article140490.ece
pi_34829952
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:21 schreef amigaroxx het volgende:
Toevallig ook net de discussie zitten beluisteren op de radio en ik moet zeggen dat ik het een beetje ophef om nix vind. Natuurlijk is het vervelend voor sommige mensen dat ze niet kunnen kiezen M/V maar hoeveel mensen zouden dat nou totaal zijn?!
Voor die tientallen of misschien honderden de gehele geslachtsselectie afschaffen lijkt mij waanzin. What will be next?

Even een voostelling hoe je paspoort er dan uit komt te zien
naam: Jan
voorkeurnaam: kees
maar mag ook: linda
geslacht: m/v/mens/bork/alien/geen idee
geaardheid: Homo/Hetro/Pedo/hermafrodiet/maagd
haar: Ja/nee/een beetje

Zucht, wat ik veel erger vind is dat duizenden mensen niet kunnen lezen of begrijpen als er staat "geslacht". Daar kunnen ze beter actie voor houden.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 15:31:22 #5
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_34830226
Mensen moeten niet zo moeilijk doen.. De overheid moet gewoon registreren of je als man of vrouw geboren bent. Ookal heeft hij een geslachtsoperatie ondergaan, dat neemt nog niet weg dat hij nog steeds XY chromosomen heeft.

Als je een tijdschrift aanvraagt of iets anders waarbij je misschien liever als 'Geachte mevrouw' ipv 'Geachte mijnheer' aangeschreven wilt worden, vul dan gewoon in wat je wil.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 21:30:01 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34842868
simpel op te lossen: vraag naar wat het geslacht was bij de geboorte
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 8 februari 2006 @ 00:11:40 #7
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_34849201
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:30 schreef McCarthy het volgende:
simpel op te lossen: vraag naar wat het geslacht was bij de geboorte
Er zijn dus gevallen waarbij dat niet kan. Het zijn er niet veel, maar er zijn geboorten waarbij het geslacht niet direct te bepalen valt. Sneu - doch berust dit op waarheid.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
pi_34850150
Oneens. Je geslacht is een zeer fundamenteel kenmerk van je identiteit, en dit geldt voor zo goed als 100% van de mensheid. Het is daarom belangrijk dit goed vast te leggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')