quote:
TPG Post plaatst eerste oranje brievenbus. Eerste markering naamsverandering een feit
Persbericht: 6 februari 2006
Den Helder, 6 februari 2006 – Meer dan 90 jaar heeft de rode brievenbus het Nederlandse straatbeeld bepaald, daar is vandaag verandering in gekomen. TPG Post heeft op het uiterste puntje van Nederland, in Den Helder, de eerste oranje brievenbus geplaatst. Waarnemend Burgemeester Faber plaatste met hulp van de adelborsten van het Koninklijk Instituut voor de Marine, de eerste oranje brievenbus onder poëtische begeleiding van Dichter des Vaderlands Driek van Wissen. Hij droeg een gedicht voor over de nieuwe brievenbus van het toekomstige TNT Post.
Onder begeleiding van de adelborsten (officieren in opleiding aan het Koninklijk Instituut voor de Marine, onderdeel van de Nederlandse Defensie Academie) werd de brievenbus met een ceremoniële plechtigheid aan burgemeester mr. G.H. Faber van Den Helder en directievoorzitter Harry Koorstra van TPG Post aangeboden. Drie adelborsten postten de eerste brieven naar Afghanistan, de Arabische Emiraten en de Antillen; drie gebieden waar collega’s en vrienden van betrokkenen, ook werkzaam bij de Marine, op dit moment een bijdrage leveren aan de vrede en veiligheid. Zo is het Provinciaal Reconstructie Team (PRT) in het kader van de ISAF missie actief in het noorden van Afghanistan, is de Task Force 150, met o.a. een drietal Nederlandse schepen, in het kader van Operatie Eduring Freedom actief in en rondom de Arabische Golf en zijn eenheden van de Marine permanent actief op en rondom de Antillen in de strijd tegen drugs.
Natuurlijk mocht de dichter des Vaderlands tijdens deze gebeurtenis niet ontbreken. Vanwege deze speciale gelegenheid heeft Driek van Wissen de plaatsing van de eerste oranje brievenbus omgezet in een poëtisch vers. In zijn gedicht benadrukte Driek van Wissen de verrassing van de nieuwe kleur en zette deze om in de doeltreffende strofes:
“Ik keek ter plekke heel goed uit mijn doppen
En zocht de bus, maar wist niet wat ik zag:
Zij was verdwenen als bij toverslag!
Hoe kan dat nou, dacht ik, dat kan niet kloppen!”
Harry Koorstra, voorzitter directie TPG Post: “De eerste oranje brievenbus is na vandaag een feit. De geleidelijke invoering van de brievenbussen geeft onze klanten en medewerkers de tijd om te wennen aan de nieuwe huisstijl. We veranderen dit jaar van naam en de komende jaren van kleur, maar we blijven wél hetzelfde kwaliteitsbedrijf. In binnen- en buitenland.”
Wekelijks 100 oranje brievenbussen
Sinds 1850 zijn de brievenbussen van TPG Post (toen nog de Posterijen) bepalend voor het Nederlandse straatbeeld. Vanaf 1914 is de brievenbus altijd rood geweest. Daar is vandaag na 92 jaar verandering in gekomen. De invoering van de nieuwe huisstijl en daarmee de nieuwe kleur, valt samen met de plaatsing van het nieuwe model rode brievenbus die al in 2003 gestart is.
* Tot op heden zijn in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Dordrecht en Amersfoort 5.300 nieuwe brievenbussen geplaatst;
* Daarnaast staan er nog 13.000 oude rode tweelingbrievenbussen en 2.411 rode eenlingbrievenbussen verspreid door Nederland. Het vervangingstraject voor de rode brievenbussen ziet er als volgt uit:
*
o Vanaf februari 2006 tot en met december 2008 worden jaarlijks ruim 4000 oranje brievenbussen geplaatst (nieuw model);
o De oude rode brievenbussen krijgen na de zomer van 2006 een sticker met het TNT Post logo;
o De 5.300 reeds geplaatste nieuwe rode brievenbussen (nieuw model) krijgen na de zomer van 2006 een nieuwe rode klep met TNT Post logo;
o In 2009 en 2010 worden de 5.300 al geplaatste nieuwe rode brievenbussen (nieuw model) en de eenlingbrievenbussen als laatste vervangen door oranje brievenbussen;
o Tot en met het einde van dit jaar worden er wekelijks 100 oranje brievenbussen geplaatst.
Ontwerp en productie oranje brievenbus
De nieuwe brievenbus is in 2002 gemoderniseerd en onthuld op de Hofvijver in Den Haag. Bij het nieuwe ontwerp is goed gekeken naar de functionaliteit van de brievenbus en de materiaalkeuze. De brievenbus is in 2004 genomineerd voor de Design Award van de BRD. De communicatie op de nieuwe brievenbus is duidelijker. Op een display tussen de inwerpopeningen staat informatie over de lichting en de algemene voorwaarden. De ruimte direct onder de inwerpopeningen kan gebruikt worden voor andere communicatieboodschappen, zoals bijvoorbeeld productinformatie. Denk hierbij aan informatie over rouwpost, de lichtingstijden tijdens de feestdagen enz. Tevens is de capaciteit van de bus groter, daardoor raken bussen minder snel vol en is de informatie veel duidelijker.
De bus is ontworpen door NPK Industrial design te Leiden en wordt vervaardigd door Van der Leegte Metaal in Eindhoven (VDL). In 2010 moeten alle ruim 20.000 rode brievenbussen vervangen zijn door oranje exemplaren.
De naamsverandering
TPG Post verandert haar naam in TNT Post vanwege de toenemende concurrentie in binnen- en buitenland. Er is daarom gekozen voor één krachtig wereldwijd merk. Dat zal de positie op de lange termijn – zowel in het binnen- als buitenland - versterken. De naamswijziging wordt in een periode van meerdere jaren gefaseerd ingevoerd. Dat betekent dat de nieuwe huisstijl ingevoerd wordt op basis van vervanging. De laatste rode brievenbus zal in 2010 worden vervangen voor een oranje brievenbus.
Naast de brievenbus, zullen andere bedrijfsmiddelen, zoals auto’s en het kledingpakket er na de zomer van dit jaar er ook anders uit gaan zien.
Wat doen ze! Nostalgie!
Ik moet er nog snel 1 jatten!
Omdat ze het nu door TNT wordt verzorgd, moeten de oude PTT bussen weg
![]()
Gelijk maar een nieuw kleurtje
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.