Hm, misschien kan ik je wat collegiaal advies geven
Kinderen van 3 houden geen rekening met jouw privacy; ze bonken inderdaad op de deur als je aan het douchen bent en ook als je op de wc zit, trouwens - daar zijn ze 3 voor. En kinderen van 3 gaan ook niet bij buurvriendjes spelen, zoals de Canadese kinderen (van 8+) waarop je eerder hebt gepast. Kinderen van 3 hangen de hele dag aan je been. Daar moet je ze gewoon lekker laten hangen, en soms zet je ze even voor de televisie, en je legt ze 's middags twee uur in bed, en je zet ze eens in een buggy en loopt er wat blokjes mee.
Kinderen van 6
leren in Nederland lezen. Dat wil zeggen: ze krijgen hun
eerste leesles als ze 6 zijn. Rond hun zevende kunnen ze lezen; sommigen kunnen het al na een halfjaar (officieel moeten kinderen in groep 3 rond kerstmis - dus na 4 maanden - een simpel zinnetje kunnen lezen). Voor het tweetalige jongetje waar jij op past is het nog iets moeilijker om te leren lezen - kortom: niks aan de hand. (Waar maak je je druk om..?)
Ik denk dat die twee jongetjes heel goed aanvoelen dat jij een pesthekel aan ze hebt. Misschien zou je kunnen proberen dat te veranderen. Zij vormen het grootste deel van je 'werk', en het is mijn ervaring dat je met kinderen absoluut niet de hele tijd puzzels hoeft te maken en kuntselwerkjes in elkaar hoeft te draaien, maar het is wel leuker als je af en toe iets met ze
onderneemt. Kunnen ze niet op een sport? Waarom nodig jij geen vriendjes voor hen uit? Als je zo van koken houdt, kun je ook samen met hen koken. Af en toe een boek voorlezen. Spelletjes doen, verven, kleien, dat soort dingen. Een 3-jarige kan zichzelf echt niet vermaken, dat is een illusie. Misschien is dat op Bali heel anders, maar tussen vier muren in een steenkoud land is er voor een peuter gewoon niet veel te beleven.
Bestaat er in Zwitserland geen equivalent voor een 'Peuterspeelzaal'? Dat is gratis, een kind kan er halve dagen naartoe en zeker voor een 3-jarige die alleen met de nanny zit opgescheept, is dat een perfecte oplossing: spelen met andere kinderen, nieuw speelgoed, leren functioneren in een groep, etc.
Ook een mogelijkheid: zoek contact met andere nanny's en spreek met hen af dat je eens per week bij elkaar komt, mét de kinderen (allemaal baby's & peuters, neem ik aan - de grotere kinderen gaan naar school) en laat de kinderen met elkaar spelen terwijl jullie de fles sherry openrukken
![]()
.
Ik bedoel natuurlijk de pot koffie. Het klinkt een beetje alsof je het werk alléén voor het geld doet, maar het gekke is: je moet er ook iets voor doen. Je bent er voor de kinderen. Blijkbaar is die moeder nogal apathisch; reden te meer om zélf initiatief te nemen en leuke dingen te organiseren. Hebben ze daar geen bioscoop? Binnenspeeltuinen? Bibliotheken? Parken? Toneelvoorstellingen?
Ik zou wel tegen die moeder zeggen dat je, als je bezig bent met de kinderen, geen huishoudelijk werk doet. Ze hebben toch een schoonmaakservice? Dat strijkwerk zou ik ook proberen af te schudden; jij doet de kinderen, niet de was. Maar ik denk dat je, als je een beetje meer aandacht aan de kinderen besteedt, meteen al kunt rekenen op veel meer credits bij de ouders. Daar hebben ze je voor ingehuurd. En over het algemeen zijn ouders zielsblij als ze merken dat hun kinderen een leuke tijd hebben, en dat er iemand is die wél de tijd en de aandacht voor hen heeft die ze zelf niet kunnen opbrengen. (Dat heet: schuldgevoel afkopen).
Succes