Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 10:15 |
Er wordt op het moment een nieuw soort motor ontwikkeld, die werk volgend het HCCI principe (Homogeneous Charge Compression Ignition). Hierbij wordt, net als bij diesel het zelfontsteken gebruikt bij hoge compressie, maar hierbij wordt het brandstof/luchtmengsel eerst gemengt, en dan vindt de compressie plaats, itt de moderne dieselmotor. Dit heeft het voordeel dat het ontbranden van het brandstof lucht mengsel homogeen gebeurt itt de klassieke benzine en Dieselmotor. ![]() ![]() Het voordeel van deze methode is een veel beter rendament en optimaler functionerende motor. Maar nog belangrijker, doordat er geen hete vlamgrens is, lage tot geen NOx uitstoot, en door de goede vermenging en optimale lucht brandstofmix lage tot geen roet uitstoot. http://www.newscientist.com/channel/mech-tech/mg18925345.700 http://en.wikipedia.org/wiki/HCCI http://www.tfd.chalmers.se/~ogink/hcci_described.html http://www.machinedesign.(...)wSelectedArticle.asp [ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 02-02-2006 10:21:51 ] | |
beschuit | donderdag 2 februari 2006 @ 10:33 |
goede ontwikkeling! als ik het goed lees krijg je dus én een zuinigere moter, én een krachtigere motor, én een schonere motor? | |
NoComment | donderdag 2 februari 2006 @ 10:45 |
Ik vertrouw het niet, ooit al eens gehoord van 'de wet van behoud van ellende'? D'r zit vast een groot nadeel aan ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 10:51 |
quote:Ja, het is dus echt een verbetering. Er is echter wel een nadeel. Als de motor nog effiecienter wordt, dan wordt er minder warmte geproduceert en leverd de motor minder warmte aan de verwarming van de passagiersruimte. Dat betekend bijverwarming in de winter. | |
_VoiD_ | donderdag 2 februari 2006 @ 13:08 |
nog efficienter? Een verbrandingsmotor is zo inefficient als het maar zijn kan. Volgens mij blijft er meer dan genoeg warmte over om als verwarming te dienen. | |
SNArky | donderdag 2 februari 2006 @ 14:31 |
Ik zeg maar een ding: Carnot. | |
Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 15:07 |
quote:Wat niets hiermee te maken heeft. | |
Googolplexian | donderdag 2 februari 2006 @ 15:10 |
quote:Volgens mij is er nog wel een nadeel ![]() Gelijkmatige verbranding geeft toch ook een grotere schok? Gaan de onderdelen daar niet harder van slijten? veersysteem in de zuigerstangen? | |
Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 15:12 |
quote:Bij de zelfde hoeveelheid brandstof wel, je geeft nu zelf al aan dat je dus minder brandstof kan gebruiken. | |
Googolplexian | donderdag 2 februari 2006 @ 15:26 |
quote:Nee, ik bedoel het volgende: een ongelijkmatige verbranding geeft een ongelijkmatige schokgolf oftewel een gelijkmatige verbranding gebeurd in een kortere tijd waardoor de zuiger en de omliggende metalen meer kracht in een kortere tijd te verduren krijgen. minder benzine geeft een slappere klap maar de klap is dan nog wel "instantanious" | |
Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 15:39 |
quote:Ah Je bedoelt dat als we het ff grafisch neer zouden zetten de schokgolf op de tijdas korter wordt, maar op de druktoename as sneller stijgt Daar heb je een punt. Dit is de reden bv waarom een vuurwapen met kruit wordt bedreven en niet met bv schietkatoen. Je moet over de hele lengte van de loop een gelijkmatige drukopbouw hebben zodat de expansie van de gassen niet sneller gaat dan de versnelling van de kogel. In een explosiemotor wil je natuurlijk ongeveer hetzelfde. je kan dat oplossen door een kortere slag van de cilinder, maar ook bv door de grote van de druppels in de brandstofnevel die de motor ingaat. | |
vlad | donderdag 2 februari 2006 @ 15:40 |
quote:je hebt gelijk ![]() Die krachten worden pas ontoelaatbaar wanneer de motor gaat pingelen/kloppen.. Dus een ongecontroleerde verbranding waarbij het brandstof op meerdere plekken in de verbrandingskamer spontaan tot ontbranding komt. Bij dit nieuwesysteem is er een druksensor in de cilinder gemonteerd, die de compressie(eind)druk meet. D.m.v deze sensor wordt de verbranding gecontroleerd, waarbij er dus maar 1 vlamfront is. Dus een gelijkmatige verbranding. Wel is deze verbranding meer "explosief" dan normaal, omdat het mengsel sneller ontbrandt. Dit brengt wel een hogere belasting met zich mee, maar is wat niveau betreft vergelijkbaar met een diesel. Het voordeel van deze sneller ontbranding is dat er minder tijd is voor de warmte om afgevoerd te worden via de cilinderwand en zuigerbodem. Hierdooor stijgt het rendement ![]() | |
Rory78 | donderdag 2 februari 2006 @ 16:11 |
Waarom gaat men nu weer een nieuw fossiel brandstofsysteem ontwikkelen, terwijl men die miljarden beter kan besteden in het ontwikkelen van alternatieve brandstofsystemen? | |
vlad | donderdag 2 februari 2006 @ 16:13 |
quote:en wie beweert dat dit systeem niet geschikt zal zijn voor alternatieve brandstoffen? | |
Pietverdriet | donderdag 2 februari 2006 @ 16:30 |
quote:Dit is geen brandstofsysteem, dit is een motorontwerp. Een verbrandingsmotor is dan wel niet de meest efficiente motor (zoals bv een electromotor), maar brandstof is een hele efficiente manier om energie op te slaan in een voertuig, itt bv accu´s Dit motorontwerp is niet specifiek bedoelt voor fossiele brandstoffen. Je zou het ook kunnen gebruiken voor bv biodiesel. | |
Googolplexian | donderdag 2 februari 2006 @ 18:38 |
pietverdriet & vlad: thanx voor de uitleg ![]() tsja ... als het met diesel kan waarom dan niet met iets anders ![]() | |
M5 | donderdag 2 februari 2006 @ 18:41 |
Een ander motorontwerp zou ik dit niet noemen. 't is nog steeds het zelfde concept van zuigers die door explosieve expansie in beweging gebracht worden en zo de krukas aandrijven. Maar 't is waarschijnlijk wel een vooruitgang. | |
BadEend19 | donderdag 2 februari 2006 @ 19:05 |
Bij moderne diesels zit al een bijverwarming om ervoor te zorgen dat er genoeg warmte beschikbaar is voor de kachel. |