abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:15:23 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34707968
Er wordt op het moment een nieuw soort motor ontwikkeld, die werk volgend het HCCI principe (Homogeneous Charge Compression Ignition). Hierbij wordt, net als bij diesel het zelfontsteken gebruikt bij hoge compressie, maar hierbij wordt het brandstof/luchtmengsel eerst gemengt, en dan vindt de compressie plaats, itt de moderne dieselmotor.

Dit heeft het voordeel dat het ontbranden van het brandstof lucht mengsel homogeen gebeurt itt de klassieke benzine en Dieselmotor.






Het voordeel van deze methode is een veel beter rendament en optimaler functionerende motor. Maar nog belangrijker, doordat er geen hete vlamgrens is, lage tot geen NOx uitstoot, en door de goede vermenging en optimale lucht brandstofmix lage tot geen roet uitstoot.

http://www.newscientist.com/channel/mech-tech/mg18925345.700

http://en.wikipedia.org/wiki/HCCI

http://www.tfd.chalmers.se/~ogink/hcci_described.html

http://www.machinedesign.(...)wSelectedArticle.asp

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 02-02-2006 10:21:51 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:33:30 #2
60852 beschuit
wil weer verkiezingen
pi_34708380
goede ontwikkeling!

als ik het goed lees krijg je dus én een zuinigere moter, én een krachtigere motor, én een schonere motor?
moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:45:09 #3
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_34708667
Ik vertrouw het niet, ooit al eens gehoord van 'de wet van behoud van ellende'? D'r zit vast een groot nadeel aan
Life's like music, get the rhythm..
  donderdag 2 februari 2006 @ 10:51:02 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34708823
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 10:33 schreef beschuit het volgende:
goede ontwikkeling!

als ik het goed lees krijg je dus én een zuinigere moter, én een krachtigere motor, én een schonere motor?
Ja, het is dus echt een verbetering.
Er is echter wel een nadeel. Als de motor nog effiecienter wordt, dan wordt er minder warmte geproduceert en leverd de motor minder warmte aan de verwarming van de passagiersruimte. Dat betekend bijverwarming in de winter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34709745
nog efficienter? Een verbrandingsmotor is zo inefficient als het maar zijn kan. Volgens mij blijft er meer dan genoeg warmte over om als verwarming te dienen.
pi_34712621
Ik zeg maar een ding: Carnot.
  donderdag 2 februari 2006 @ 15:07:07 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34713749
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 14:31 schreef SNArky het volgende:
Ik zeg maar een ding: Carnot.
Wat niets hiermee te maken heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34713868
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, het is dus echt een verbetering.
Er is echter wel een nadeel. Als de motor nog effiecienter wordt, dan wordt er minder warmte geproduceert en leverd de motor minder warmte aan de verwarming van de passagiersruimte. Dat betekend bijverwarming in de winter.
Volgens mij is er nog wel een nadeel

Gelijkmatige verbranding geeft toch ook een grotere schok? Gaan de onderdelen daar niet harder van slijten?

veersysteem in de zuigerstangen?
Calm down, please!
  donderdag 2 februari 2006 @ 15:12:26 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34713940
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 15:10 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Volgens mij is er nog wel een nadeel

Gelijkmatige verbranding geeft toch ook een grotere schok? Gaan de onderdelen daar niet harder van slijten?

veersysteem in de zuigerstangen?
Bij de zelfde hoeveelheid brandstof wel, je geeft nu zelf al aan dat je dus minder brandstof kan gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34714415
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij de zelfde hoeveelheid brandstof wel, je geeft nu zelf al aan dat je dus minder brandstof kan gebruiken.
Nee, ik bedoel het volgende:

een ongelijkmatige verbranding geeft een ongelijkmatige schokgolf oftewel gelijkmatige abrupte opname van de krachten door de zuigers

een gelijkmatige verbranding gebeurd in een kortere tijd waardoor de zuiger en de omliggende metalen meer kracht in een kortere tijd te verduren krijgen.

minder benzine geeft een slappere klap maar de klap is dan nog wel "instantanious"
Calm down, please!
  donderdag 2 februari 2006 @ 15:39:54 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34714884
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 15:26 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel het volgende:

een ongelijkmatige verbranding geeft een ongelijkmatige schokgolf oftewel gelijkmatige abrupte opname van de krachten door de zuigers

een gelijkmatige verbranding gebeurd in een kortere tijd waardoor de zuiger en de omliggende metalen meer kracht in een kortere tijd te verduren krijgen.

minder benzine geeft een slappere klap maar de klap is dan nog wel "instantanious"
Ah
Je bedoelt dat als we het ff grafisch neer zouden zetten de schokgolf op de tijdas korter wordt, maar op de druktoename as sneller stijgt
Daar heb je een punt. Dit is de reden bv waarom een vuurwapen met kruit wordt bedreven en niet met bv schietkatoen. Je moet over de hele lengte van de loop een gelijkmatige drukopbouw hebben zodat de expansie van de gassen niet sneller gaat dan de versnelling van de kogel. In een explosiemotor wil je natuurlijk ongeveer hetzelfde.
je kan dat oplossen door een kortere slag van de cilinder, maar ook bv door de grote van de druppels in de brandstofnevel die de motor ingaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34714903
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 15:26 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel het volgende:

een ongelijkmatige verbranding geeft een ongelijkmatige schokgolf oftewel gelijkmatige abrupte opname van de krachten door de zuigers

een gelijkmatige verbranding gebeurd in een kortere tijd waardoor de zuiger en de omliggende metalen meer kracht in een kortere tijd te verduren krijgen.

minder benzine geeft een slappere klap maar de klap is dan nog wel "instantanious"
je hebt gelijk
Die krachten worden pas ontoelaatbaar wanneer de motor gaat pingelen/kloppen.. Dus een ongecontroleerde verbranding waarbij het brandstof op meerdere plekken in de verbrandingskamer spontaan tot ontbranding komt.
Bij dit nieuwesysteem is er een druksensor in de cilinder gemonteerd, die de compressie(eind)druk meet. D.m.v deze sensor wordt de verbranding gecontroleerd, waarbij er dus maar 1 vlamfront is. Dus een gelijkmatige verbranding.
Wel is deze verbranding meer "explosief" dan normaal, omdat het mengsel sneller ontbrandt. Dit brengt wel een hogere belasting met zich mee, maar is wat niveau betreft vergelijkbaar met een diesel.
Het voordeel van deze sneller ontbranding is dat er minder tijd is voor de warmte om afgevoerd te worden via de cilinderwand en zuigerbodem. Hierdooor stijgt het rendement
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_34716073
Waarom gaat men nu weer een nieuw fossiel brandstofsysteem ontwikkelen, terwijl men die miljarden beter kan besteden in het ontwikkelen van alternatieve brandstofsystemen?
pi_34716130
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:11 schreef Rory78 het volgende:
Waarom gaat men nu weer een nieuw fossiel brandstofsysteem ontwikkelen, terwijl men die miljarden beter kan besteden in het ontwikkelen van alternatieve brandstofsystemen?
en wie beweert dat dit systeem niet geschikt zal zijn voor alternatieve brandstoffen?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  donderdag 2 februari 2006 @ 16:30:13 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34716737
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:11 schreef Rory78 het volgende:
Waarom gaat men nu weer een nieuw fossiel brandstofsysteem ontwikkelen, terwijl men die miljarden beter kan besteden in het ontwikkelen van alternatieve brandstofsystemen?
Dit is geen brandstofsysteem, dit is een motorontwerp. Een verbrandingsmotor is dan wel niet de meest efficiente motor (zoals bv een electromotor), maar brandstof is een hele efficiente manier om energie op te slaan in een voertuig, itt bv accu´s
Dit motorontwerp is niet specifiek bedoelt voor fossiele brandstoffen. Je zou het ook kunnen gebruiken voor bv biodiesel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34720715
pietverdriet & vlad: thanx voor de uitleg

tsja ... als het met diesel kan waarom dan niet met iets anders stom van me
Calm down, please!
pi_34720821
Een ander motorontwerp zou ik dit niet noemen. 't is nog steeds het zelfde concept van zuigers die door explosieve expansie in beweging gebracht worden en zo de krukas aandrijven. Maar 't is waarschijnlijk wel een vooruitgang.
V10
pi_34721583
Bij moderne diesels zit al een bijverwarming om ervoor te zorgen dat er genoeg warmte beschikbaar is voor de kachel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')