abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 februari 2006 @ 13:59:55 #26
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34728541
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:50 schreef _Flash_ het volgende:
Jawel... Het is wettelijk verplicht. Alleen de Postbank komt er blijkbaar nu pas achter terwijl dat besluit al in 2003 volgens mij is genomen.
Zou je die wet uit 2003 misschien even kunnen laten zien? Je maakt me namelijk zeer benieuwd.
Krekker is de bom!
  zaterdag 4 februari 2006 @ 14:03:32 #27
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_34728639
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 16:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Er staat toch in zeusnaam niet in de wet dat ik de postbank moet vertellen of ik mij veel, weinig of geen zorgen maak als ik 5.000 waardeverlies heb?
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 12:54 schreef KreKkeR het volgende:
In verband met de Wet Financiele Dienstverlening worden banken nu door de overheid verplicht om bij bepaalde \'risicovolle producten\' (denk aan Beleggingsprodukten/Hypotheken) de klant bepaalde vragen te stellen, zodat aan de hand daarvan een profiel kan worden opgesteld.

Het door de bank aangeboden produkt mag niet afwijken van het profiel, TENZIJ de klant er expliciet voor tekent, dat hij zich ervan bewust is dat het gekozen produkt afwijkt van zijn of haar profiel. Een andere optie is om als klant het profiel te herzien, door de vragen anders te beantwoorden.

Als klant onderteken je dus je profiel (waarin dus na te lezen is welke antwoorden jij hebt gegeven). Of je tekent en het profiel en een extra accoordverklaring waarin je aangeeft dat je willens en wetens afwijkt van jouw profiel.

De bank is verplicht het profiel enige tijd te bewaren. Op deze manier staat vast dat de klant gewezen is op alle relevante risico\'s (dat gebeurt namelijk middels al die vragen aan de hand waarvan het profiel wordt aangemaakt).

Voor de consument voorkomt dit in theorie dus dat een louche adviseur bepaalde relevante risico\'s verzwijgt voor de klant. En daarnaast mag er niet zomaar een produkt worden aangeboden dat afwijkt van de wensen/eisen van de klant of de bereidheid tot het nemen van risico\'s.

Voor de banken betekent dit dat naderhand vast staat op welke risico\'s zij hun klanten hebben gewezen. Mocht de klant naderhand komen klagen dat men zaken verzweeg is dit te verifieren aan de hand van het opgeslagen klantprofiel dat de klant ook zelf heeft ondertekend.

Tenminste, dat is de mooie achterliggende gedachte... :\')
quote:
De Wet financiële dienstverlening (Wfd) introduceert een nieuw wettelijk kader met regels voor financiële dienstverleners over hoe zich tegenover de consument te gedragen. De Wfd legt vast aan welke kwaliteitskenmerken de financiële dienstverlening moet voldoen. Bijvoorbeeld wat betreft informatieverstrekking, zoals niet-misleidende reclame, en zorgvuldige advisering. Ten tweede legt de Wfd vast aan welke kwaliteitskenmerken een financiële dienstverlener zelf moet voldoen. Een financiële dienstverlener moet o.a. deskundig en betrouwbaar zijn. De Wfd geldt voor alle financiële dienstverleners: aanbieders, bemiddelaars en specifieke adviseurs, en voor alle financiële producten: betaal- en spaarrekeningen, elektronisch geld, hypotheken, consumptief krediet, effecten, beleggingsobjecten, verzekeringen en combinaties van deze producten, zoals bijvoorbeeld een beleggingshypotheek. De Autoriteit Financiële Markten houdt toezicht op de naleving van de Wfd.

http://www.minfin.nl/defa(...)13B556EBBX1X36278X18

http://www.wetfinancieledienstverlening.nl
Ik zou zeggen, sla de wetgeving erop na.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')