Wat denken jullie; is dit positief voor ons als consumenten? Blijven de formules bestaan? Of worden ze overgenomen door bijvoorbeeld Jumbo of Albert Heijn en worden ze omgebouwd?quote:Laurus zet Konmar en Edah in de etalage
Een aardverschuiving in de supermarktbranche: Laurus zet zijn supermarkten Edah en Konmar in de etalage. Het is Laurus niet gelukt de ketens renderend te laten draaien.
Ombouwproces
Laurus was bezig om de winkels om te bouwen naar Edah Lekker & Laag en Konmar Superstores, maar er is geen geld om dit proces voort te zetten. Met de banken is afgesproken dat de nettoschuld terug moet naar 200 miljoen euro, terwijl Laurus nu een schuld van 370 miljoen euro heeft.
Verkoop
Het concern ziet zich genoodzaakt de onderdelen te verkopen om het hoofd boven water te houden. Laurus wil nog dit jaar van de ketens af. Laurus telt 276 filialen en 7700 medewerkers. De keten van Konmar bestaat uit 44 winkels en 4200 man personeel. Op het hoofdkantoor van Laurus gaan nog eens 300 banen verloren.
Aardsverschuiving
Laurens Sloot spreekt van een aardsverschuiving in supermarktland. Hij is werkzaam aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Erasmus Food Management Instituut. Volgens Sloot is de maatregel van Laurus een direct gevolg van de voortwoekerende prijsoorlog in de supermarktbranche. "Daardoor heeft Laurus niet uit het dal kunnen kruipen", aldus de supermarktkenner.
Prijsoorlog
Ook supermarktkenner Gerard Rutte ziet in de prijsoorlog een oorzaak. "Consumenten stonden enige jaren terug te juichen toen de oorlog werd ingezet, maar nu gaan er allemaal supermarkten dicht." Volgens Rutte gaat overigens het gerucht dat de supermarktketen Jumbo enige filialen zal overnemen.
Super de Boer
Laurus blijft overigens actief met de keten Super De Boer, volgens het concern de meest kansrijke formule. Super de Boer is een zogeheten 'full service supermarkt', winkels met een hoge mate van dienstverlening. Deze keten telt 380 filialen. Laurus denkt met Super De Boer 'krachtig en slagvaardig' te kunnen opereren in de supermarktsector.
Koerssprong
Beleggers hebben de maatregel van Laurus positief onthaald. Het concern kwakkelt al jaren en neemt nu ingrijpende stappen. Bij opening werd het aandeel Laurus 9% meer waard en noteert daardoor boven de 3 euro.
Bron
Groningen:quote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:47 schreef detulp050 het volgende:
de Super de Boer's hier in Groningen zijn het toonbeeld van rust (lees: om een uur of 19 ben ik regelmatig met alleen het personeel in de winkel). Lijkt me een goed plan dus
Die Super de Boer is nu weg en heet nu "SUPERMARKT"quote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
Groningen:
Suup boer en AH in een straal van 50meter naast elkander.
AH DRUK
Suup boer rustig
Ga er maar niet van uit dat je over een jaar nog bij de Edah boodschappen kan doen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:48 schreef superheist het volgende:
Noo, mijn edah! Laastst nog zo'n mooi boodschappenpakket van ze ontvangen! Ben benieuwd of het wat anders wordt..
Hoogstens de Konmars worden verkocht aan Jumbo. De Edah's zijn veels te klein om een Jumbo in te kunnen vestigen. Hier zullen eerder kleine formules als Spar of Plus in terecht komen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:55 schreef El_Psycho het volgende:
Ik hoop dat de Edah's of Jumbo's worden of gewoon blijven bestaan... Ik weet niet waarom maar de Edah formule bevalt me wel. De Jumbo formule bevalt me nog beter, maar toch.
(nogquote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:52 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Die Super de Boer is nu weg en heet nu "SUPERMARKT"
Ik dacht dat je die in het centrum bedoelde (kijk in 't jat)quote:
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:06 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je die in het centrum bedoelde (kijk in 't jat)
maar je bedoelt vast een andere
Spar? Daar gaat het toch ook niet echt denderend mee?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 10:57 schreef blrrrt het volgende:
[..]
Hoogstens de Konmars worden verkocht aan Jumbo. De Edah's zijn veels te klein om een Jumbo in te kunnen vestigen. Hier zullen eerder kleine formules als Spar of Plus in terecht komen.
Alleen met AH en een aantal regionale gaat het denderend.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Spar? Daar gaat het toch ook niet echt denderend mee?
Ik ben benieuwd wat wij ervoor terug krijgen. Onze AH draait nu een omzet die 3x zo hoog ligt dan die van de Konmar in hetzelfde winkelcentrum met hetzelfde vloeroppervlak. Ik ben bang dat als dat een Jumbo wordt we wel is een deuk in onze omzet kunnen krijgen...quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:29 schreef highway101 het volgende:
Ik denk dat de Edah´s en Konmars wel eens helemaal kunnen verdwijnen. Welke grote supermarktorganisatie wil nou zijn vingers branden aan zo´n onrendabel keten? Het lijkt me logischer dat ze overgenomen worden door lokale ketens zoals Plus, Jumbo, Albert Heijn, C1000 etc. Misschien zelfs een Aldi of Lidl.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |