abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:16:30 #1
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_34640882
quote:
Laurus zet Konmar en Edah in de etalage
Een aardverschuiving in de supermarktbranche: Laurus zet zijn supermarkten Edah en Konmar in de etalage. Het is Laurus niet gelukt de ketens renderend te laten draaien.

Ombouwproces
Laurus was bezig om de winkels om te bouwen naar Edah Lekker & Laag en Konmar Superstores, maar er is geen geld om dit proces voort te zetten. Met de banken is afgesproken dat de nettoschuld terug moet naar 200 miljoen euro, terwijl Laurus nu een schuld van 370 miljoen euro heeft.

Verkoop
Het concern ziet zich genoodzaakt de onderdelen te verkopen om het hoofd boven water te houden. Laurus wil nog dit jaar van de ketens af. Laurus telt 276 filialen en 7700 medewerkers. De keten van Konmar bestaat uit 44 winkels en 4200 man personeel. Op het hoofdkantoor van Laurus gaan nog eens 300 banen verloren.

Aardsverschuiving
Laurens Sloot spreekt van een aardsverschuiving in supermarktland. Hij is werkzaam aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Erasmus Food Management Instituut. Volgens Sloot is de maatregel van Laurus een direct gevolg van de voortwoekerende prijsoorlog in de supermarktbranche. "Daardoor heeft Laurus niet uit het dal kunnen kruipen", aldus de supermarktkenner.

Prijsoorlog
Ook supermarktkenner Gerard Rutte ziet in de prijsoorlog een oorzaak. "Consumenten stonden enige jaren terug te juichen toen de oorlog werd ingezet, maar nu gaan er allemaal supermarkten dicht." Volgens Rutte gaat overigens het gerucht dat de supermarktketen Jumbo enige filialen zal overnemen.

Super de Boer
Laurus blijft overigens actief met de keten Super De Boer, volgens het concern de meest kansrijke formule. Super de Boer is een zogeheten 'full service supermarkt', winkels met een hoge mate van dienstverlening. Deze keten telt 380 filialen. Laurus denkt met Super De Boer 'krachtig en slagvaardig' te kunnen opereren in de supermarktsector.

Koerssprong
Beleggers hebben de maatregel van Laurus positief onthaald. Het concern kwakkelt al jaren en neemt nu ingrijpende stappen. Bij opening werd het aandeel Laurus 9% meer waard en noteert daardoor boven de 3 euro.

Bron
Wat denken jullie; is dit positief voor ons als consumenten? Blijven de formules bestaan? Of worden ze overgenomen door bijvoorbeeld Jumbo of Albert Heijn en worden ze omgebouwd?
Het leven is geen krentenbol.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:32:57 #2
111612 blrrrt
pi_34641207
Stormlooptopic
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 10:44:44 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34641464
*storm loopt*
Weer een nieuwe winkelketen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34641480
De prijzenoorlog is de boosdoener, maar natuurlijk..
Enig idee hoevaak de setting van die winkels al is veranderd om vervolgens na een jaar verlies lijden weer terug te moeten naar het oude? En dat begon al ver voor de prijzenoorlog... maarja zolang ze daar mensen hebben die hun leuke ideetjes er door mogen jagen ten koste van het hele bedrijf blijf je wel verlies lijden ja. Het begint daar een beetje op het kabinet te lijken, die zijn daar ook erg goed in, ideetje er door drukken terwijl het grootste gedeelte van Nederland en de kamer tegen is.
-
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:46:07 #5
111612 blrrrt
pi_34641495
Het kan ook nog zijn dat een buitenlandse partij zich op deze manier in kan kopen in Nederland. Denk aan het Belgische Colruyt dat maar al te graag naar Nederland wil.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:47:00 #6
137078 J.K.
Ad(minister) Domeen.NL
pi_34641517
Als dat gebeurt, dan zijn er een aantal panden die binnen 5 jaar misschien wel 3- 5 keer verbouwd zijn...
GRAAG GEDAAN,... Domeen.NL
pi_34641533
de Super de Boer's hier in Groningen zijn het toonbeeld van rust (lees: om een uur of 19 ben ik regelmatig met alleen het personeel in de winkel). Lijkt me een goed plan dus
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 10:48:39 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34641556
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:47 schreef detulp050 het volgende:
de Super de Boer's hier in Groningen zijn het toonbeeld van rust (lees: om een uur of 19 ben ik regelmatig met alleen het personeel in de winkel). Lijkt me een goed plan dus
Groningen:
Suup boer en AH in een straal van 50meter naast elkander.
AH DRUK
Suup boer rustig
pi_34641559
Noo, mijn edah! Laastst nog zo'n mooi boodschappenpakket van ze ontvangen! Ben benieuwd of het wat anders wordt..
pi_34641585
Overnames van winkels door Jumbo zie ik iig wel zitten .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_34641622
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:48 schreef Renesite het volgende:

[..]

Groningen:
Suup boer en AH in een straal van 50meter naast elkander.
AH DRUK
Suup boer rustig
Die Super de Boer is nu weg en heet nu "SUPERMARKT"
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:52:42 #12
111612 blrrrt
pi_34641632
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:48 schreef superheist het volgende:
Noo, mijn edah! Laastst nog zo'n mooi boodschappenpakket van ze ontvangen! Ben benieuwd of het wat anders wordt..
Ga er maar niet van uit dat je over een jaar nog bij de Edah boodschappen kan doen.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 januari 2006 @ 10:54:51 #13
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_34641675
Tja, eerst moesten zonodig alle winkels omgebouwd worden naar Konmar. Onlangs moesten alle Edah's verbouwd worden naar Edah Super en laag. En nu is (terwijl die laatste operatie nog maar net begonnen is) 't geld op... Had men dat niet van tevoren kunnen bedenken?
pi_34641681
Ik hoop dat de Edah's of Jumbo's worden of gewoon blijven bestaan... Ik weet niet waarom maar de Edah formule bevalt me wel. De Jumbo formule bevalt me nog beter, maar toch.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 10:57:30 #15
111612 blrrrt
pi_34641736
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:55 schreef El_Psycho het volgende:
Ik hoop dat de Edah's of Jumbo's worden of gewoon blijven bestaan... Ik weet niet waarom maar de Edah formule bevalt me wel. De Jumbo formule bevalt me nog beter, maar toch.
Hoogstens de Konmars worden verkocht aan Jumbo. De Edah's zijn veels te klein om een Jumbo in te kunnen vestigen. Hier zullen eerder kleine formules als Spar of Plus in terecht komen.
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:04:49 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34641889
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:52 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Die Super de Boer is nu weg en heet nu "SUPERMARKT"
(nog ) niet
pi_34641923
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:04 schreef Renesite het volgende:

[..]

(nog ) niet
Ik dacht dat je die in het centrum bedoelde (kijk in 't jat)
maar je bedoelt vast een andere
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:07:03 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34641931
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:06 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ik dacht dat je die in het centrum bedoelde (kijk in 't jat)
maar je bedoelt vast een andere
pi_34642156
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:57 schreef blrrrt het volgende:

[..]

Hoogstens de Konmars worden verkocht aan Jumbo. De Edah's zijn veels te klein om een Jumbo in te kunnen vestigen. Hier zullen eerder kleine formules als Spar of Plus in terecht komen.
Spar? Daar gaat het toch ook niet echt denderend mee?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:20:29 #20
111612 blrrrt
pi_34642250
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Spar? Daar gaat het toch ook niet echt denderend mee?
Alleen met AH en een aantal regionale gaat het denderend.
pi_34642475
Ik denk dat de Edah´s en Konmars wel eens helemaal kunnen verdwijnen. Welke grote supermarktorganisatie wil nou zijn vingers branden aan zo´n onrendabel keten? Het lijkt me logischer dat ze overgenomen worden door lokale ketens zoals Plus, Jumbo, Albert Heijn, C1000 etc. Misschien zelfs een Aldi of Lidl.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:32:28 #22
111612 blrrrt
pi_34642545
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:29 schreef highway101 het volgende:
Ik denk dat de Edah´s en Konmars wel eens helemaal kunnen verdwijnen. Welke grote supermarktorganisatie wil nou zijn vingers branden aan zo´n onrendabel keten? Het lijkt me logischer dat ze overgenomen worden door lokale ketens zoals Plus, Jumbo, Albert Heijn, C1000 etc. Misschien zelfs een Aldi of Lidl.
Ik ben benieuwd wat wij ervoor terug krijgen. Onze AH draait nu een omzet die 3x zo hoog ligt dan die van de Konmar in hetzelfde winkelcentrum met hetzelfde vloeroppervlak. Ik ben bang dat als dat een Jumbo wordt we wel is een deuk in onze omzet kunnen krijgen...
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:36:21 #23
111612 blrrrt
pi_34642826
Lijkt erop dat hier twee falende factoren als achterliggende reden spelen. Als eerste natuurlijk de prijzenoorlog, daar zijn ze niet goed op ingesprongen. De prijzen in de ketens van Laurus gingen niet genoeg omlaag om de omzet en winst te kunnen consolideren. Hierdoor zijn ze klanten kwijt geraakt en ontstond, mede door de prijsverlagingen, ook nog eens een lagere omzet.

Daarnaast is volgens mij het falende beleid achter de supermarkten de grootste oorzaak te vinden. Meerdere malen verbouwen, Konmar, Edah-lekker-en-laag, terug naar oude Edah-formule, etc is nou eenmaal niet echt lekker voor het kostenplaatje. Het lijkt erop dat het management het laatste jaar allerlei noodmaatregelen heeft willen introduceren, maar hierui zijn allemaal half gebakken oplossingen uitgekomen. De situatie lijkt nu onhoudbaar, en ik ben benieuwd wie er lef heeft om Edah en Konmar over te kopen.
Tja, probeer maar eens origineel te zijn in je signature...
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:48:17 #25
60852 beschuit
wil weer verkiezingen
pi_34642944
iemand al aan t speculeren met aandelen?

best lekker nu
moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')