Een nieuwe discipline binnen de snowboardsport op de spelen van Turijn. Men board niet in Turijn zelf, maar in Bardonecchia. Daar worden alle snowboard-nummers gehouden. De piste is naar het schijnt erg breed en relatief vlak. Daar is echter bijzonder weinig over te vinden. Wie meer info heeft, graag.
Nederland heeft helaas geen deelnemers op deze discipline. Belgie heeft een bij de FIS geregistreerde boardercrosser die zich niet heeft geplaatst.
![]()
Bij boardercross rijden de boarders een parcours naar beneden, tussen de rode en blauwe slalomstokken die we kennen uit andere snowboard- en skidisciplines. Op de piste zijn echter verschillende elementen (moguls, kickers, waves, banks, spines) geplaatst die het afdalen moeilijker maken (in het nederlands staat hier dat er hobbels, kombochten en schansen in de piste zijn ingebouwd). De boarders dalen met 4 man tegelijk het parcours af, hierdoor ontstaan vaak crashes. Op dat punt is het te vergelijken met short-track schaatsen. Men gaat niet voor elkaar aan de kant... als de kortste weg door iemand heen is gaat men er doorheen. Spektakel gegarandeerd! Als de piste inderdaad vlak blijkt is dat in het voordeel van degene die niet vallen.
Er zijn eerst twee kwalificatieruns. De 32 snelste rijders nemen het tegen elkaar op in de finales. De eerste twee uit een race van vier boarders gaan verder. Het is de ultieme combinatie van Freestyle en Alpine snowboarden.
![]()
Scott Wescott is wereldkampioen (2005) op het onderdeel en een van de favorieten voor Turijn. Hij heeft alvast uitgesproken dat hij vreest voor sommige jongens op de tour, niet alleen op het sportieve vlak.
quote:
“There are guys on the tour that play dirty and you don’t want to draw them in your heats. You’re bummed out when you do and you know that it could definitely come to physical conflict during that run,”
Ook Jasey-Jay Anderson is een kanshebber op goud. Vier jaar geleden was hij dat in Salt Lake City op de reuzeslalom in Salt Lake City. Stelde daar echter zwaar teleur en haalde de finale niet eens. Nu dus voor de tweede keer op de spelen, maar in een andere discipline.
Shaun Palmer (37) is een icoon in de snowboardsport, maar ook in motorcross en mountainbiking. Palmer was Extreme sports-sportman van het jaar 2000. Heeft zijn eigen snowboardmerk (Palmer). Palmer probeert een plaats te bemachtigen in het US-team en zou direct medaille kandidaat zijn voor de sterke Amerikaanse ploeg. Frankrijk en Italie brengen ook titelkandidaten in met Xavier Delerue en Simone Malusa.
Bij de dames is Lindsey Jacobellis de torenhoge favoriet. Haar voornaamste uitdagers zijn Manuela Riegler en Doresia Krings uit Oostenrijk.
Voor boardercross geldt ook dat het sponsor-circuit net zo sterk of sterker is dan het officiele FIS-(ski)circuit.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"