Je hebt om mappen te maken in bepaalde systeemmappen root-rechten nodig. Dit kan idd door als root ingelogd te zijn, maar je kunt ook via de commando ´su´ in de terminal als root-rechten krijgen alleen voor de terminal-sessie.quote:Op maandag 6 februari 2006 00:49 schreef adidas het volgende:
In systeembeheermodus gaat het veel beter, blijktMaarre hoe maak ik dan een shortkcut voor ftd?
Ja, ik weet dat het netter kan. Maar een reboot is veel simpelerquote:Op zondag 5 februari 2006 15:55 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Tis geen windows heur, je kan de meeste zaken zonder reboot wel verhelpen. Je kan bijvoorbeeld kijken of de server nog een hangend proces had dmv \"ps -u <gebruiker>\", zo kan je per gebruiker zien welke processen er draaien die je de nek wil omdraaien. Met netstat had je kunnen zien wat er nog in gebruik is qua poorten aangezien de melding weergaf dat het adres nog in gebruik was.
quote:Op zondag 5 februari 2006 01:42 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Zien wie er is ingelogd:
who
Hiermee kill je elk process van <betreffende user>:
pkill -u <usernaam>
Dat laatste snap ik niet helemaal... wat moet ik nu precies invullen? TTY-NR? Dat zegt me niks.quote:Op zondag 5 februari 2006 10:37 schreef wdn het volgende:
[..]
who
en who am i toont je eigen naam
man who voor meer opties
en killen kun je het beste doen met
/sbin/fuser -ku /dev/{tty-nr}
dan ben je alles kwijt van die user.
Ik meen dat kill alleen gevraagde processen doet en dat er dus nog eea overblijven(?)
Dat is ook een manier iddquote:Op maandag 6 februari 2006 01:46 schreef Tijn het volgende:
Ah, ik heb nu gewoon "pkill -u" gedaan voor m'n eigen username en toen waren ze allebei weg. Nu ben ik opnieuw remote ingelogd en lijkt alles goed
Ik dacht dat je hem wou aanpassen. Dat hoeft normaal gesproken alleen als je een nieuwe kernel installeert.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:09 schreef mighty_myte het volgende:
wat moet ik dan aanpassen in die file?
Ik ken de situatie niet. Heb je ook de kernel geupdate of bouw je zelf de kernels?quote:zal wel komen omdat er vanalles is ge-update en dat er iets veranderd had moeten worden,
maar waarom gaat dat niet vanzelf?
Is de schijf misschien gemount als read-only? Een slotje in de gui zegt trouwens niet zoveel omdat dat slaat op de actieve user in de gui, niet in de shell.quote:ik de knoppix root-shell heb ik trouwens geen toegang tot die file, readonly, slotje op het icoontje in de GUI.
Je tty's zijn je verschillende console's. Hier kan je doorheen switchen d.m.v. CTRL+ALT+F[nr] in te toetsen. Onder je CTRL+ALT+F7 zit meestal je X (grafische omgeving). Onder tty7 dusquote:Op maandag 6 februari 2006 01:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
[..]
Dat laatste snap ik niet helemaal... wat moet ik nu precies invullen? TTY-NR? Dat zegt me niks.
Een upgrade naar Ubuntu gaat niet lukken, Ubuntu heeft zowat alle scripts gehacked, config files zijn wel bruikbaar maar in de meeste gevallen om de bestaande parameters over te nemen in de nieuwe configfiles. Ubuntu is Debian based, geen Debian dus. Debian stable is prima toch, tenminste als alles goed werkt. Waarom zou je over willen stappen? Uiteraard is data gewoon te bewaren uiteraard en mee te nemen naar een andere distro, zo ook mysql databases e.d.quote:Op maandag 6 februari 2006 12:34 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
IK heb een Debian Sarge systeem dat dient als web-, mail- en fileserver. Ik zit er over te denken om over te stappen op Ubuntu Breezy, maar ik vraag me af wat nu het slimste is om te doen. Kan dit met een simpele dist-upgrade of moet ik een backup maken en vervolgens alle configs en data overnemen?
Kijk eens naar Yast2. Volgens mij kun je daar gewoon makkelijk programma's mee installeren. En lees eens wat documentatie over SuSE10, dan kom je een stuk verder.quote:Op maandag 6 februari 2006 15:22 schreef adidas het volgende:
ik probeer klibido te installeren door./configure maar ik krijg deze fout:
Loopt een projectje voor op sourceforge: http://gnomad2.sourceforge.net/quote:Op maandag 6 februari 2006 16:36 schreef adidas het volgende:
Heeft iemand een idee of er een goede Play For Sure MediaPlayer is voor Linux. Mijn Creative Zen Micro werkt namelijk met PFS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |