Bron http://www.hermanvanveen.nlquote:Herman van Veen, geboren in Utrecht op 14 maart 1945. Zanger en schrijver van liedjes, sprookjes en vertellingen. Groeide op als enige jongen in een arbeidersgezin. Studeerde, viool, zang en muziekpedagogie aan het Utrechts Conservatorium. Maakte in 1965 zijn theaterdebuut met het muzikaal clowneske soloprogramma Harlekijn. Reist sindsdien de wereld rond. Speelt zijn voorstellingen in vier talen.
Zijn eerste bundeltje met verzen en verhalen werd in 1969 gepubliceerd, het eerste boekje van zijn beroemdste geesteskind Alfred Jodocus Kwak werd in 1979 uitgegeven en is inmiddels in twintig talen vertaald. Van zijn hand verschenen tot op heden 138 cd’s, 11 dvd’s, een zestigtal boeken en tientallen scenario’s voor onder meer de speelfilms Uit elkaar, Nachtvlinder en voor de muziektheatervoorstellingen The First Lady, Chopin - Chanson de Daniel, Mata Hari en Windekind.
Herman van Veen was jarenlang bestuurslid van en welwillendheids-ambassadeur voor Unicef Nederland. Stichtte daarna vier organisaties, Colombine, de Stichting A.J.K., de Stichting Roos en de Herman van Veen Foundation. Alle vier staan ze voor de Rechten van het Kind en proberen die rechten handen en voeten te geven door middel van kleinschalige projecten in ontwikkelingslanden en Europa.
Hij is drager van de Louis Davidsring die hij in 1976 uit handen van Wim Kan mocht ontvangen en werd in 1993 koninklijk onderscheiden en benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. In 1999 kreeg hij uit naam van de Duitse Bondspresident het Verdienstkreuz am Bande des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland vanwege zijn bijzondere bijdrage aan de Duits-Nederlandse verhoudingen.
Tevens werd hij onderscheiden met de Goldene Kamera (Alfred Jodocus Kwak), een Silberne Bär (filmfestival van Berlijn), acht Edisons, de Radio 2 Zendtijdprijs 2002, de Prix d'Humanité, Le Prix Charles Cros de littérature musicale 2003 voor de theatervoorstelling en cd Chapeau, Le Prix Internationale de la Francophonie 2003 voor de cd Chapeau, de Planetary Consciousness Award 2005 van de Club van Budapest en de Martin-Buber-Plaquette 2005 vanwege de manier waarop hij met respect en liefde geraakt en betrokken is bij de medemens. Ontving diverse prijzen op The International TV- en Filmfestivals in New York. In 2004 werd hem de World Peace Flame overhandigd, een symbool voor vrede, vrijheid, eenheid en waarheid. Een licht ge nspireerd op de eeuwige vlam die in het huis van Mahatma Gandhi brandt. Herman van Veen is sinds 2005 ambassadeur voor de stichting Music in the Middle East.
Nou ik... hehe... ben voornamelijk Herman van Veen Fan door Alfred Joducus Kwak.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 23:14 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Ok, vertel maar eens TS wat jij zo leuk vindt aan Herman van Veen![]()
leer cultuur erkennen jij!quote:Op zondag 1 juni 2008 01:28 schreef ElizabethR het volgende:
Brrrrrr, van Veen met zijn over de top dictie en mateloze langdradigheid.
Is goed!! Ik weet namelijk helemaal niets van cultuurquote:
En je mag vinden wat je wil... daar geen discussie over...quote:Op zondag 1 juni 2008 01:39 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Is goed!! Ik weet namelijk helemaal niets van cultuur![]()
![]()
Dat heet dan weer smaak
Dat ontken ik ook helemaal niet, ik vind ook dat ie zeker een goeie cultuurbijdrage heeft geleverd, maar ongeevenaard zou ik het niet willen noemen. Mini en Maxi vind ik net even wat beter.quote:Op zondag 1 juni 2008 01:53 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
En je mag vinden wat je wil... daar geen discussie over...
Maar de kunst van Herman van Veen blijft ongeevenaard...
Hij is een kunstenaar, kinderliefhebber en... los daarvan:
Ook daar is hij niet alleen in, ik noem bijvoorbeeld een Frank Groothof met zijn kinderopera'squote:Hij weet jongeren aan te zetten om naar het theater te komen!
(Zie het artikel in het AD over theaterbezoek van midden mei)
Mooie liedjes.quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:38 schreef TLC het volgende:
Niet de meest vrolijke nummers, maar wel erg mooi en ontroerend
7 maart in Groningen, ben van plan erheen te gaanquote:Van die razzia's zijn foto's
Jonas Daniël Meijerplein
waar de Duitse militairen
joden aan het treiteren zijn
Een bange man met keurige
schoenen
lange jas en vlinderdas
wordt over het plein gedreven
of het daar een veemarkt was
Kijk, daar staan drie Duitse
soldaten
met een spottend lachje bij
en daar kijkt een vierde Duitser
misschien toch beschaamd, opzij
Stel je voor je zag die foto
van de man met vlinderdas
en je zou opeens ontdekken
dat het je eigen vader was
Soms moet ik er ook aan denken
hoe het die andere zoon vergaat
die ontdekte, kijk mijn vader
is die lachende soldaat
*kick* Gisteravond was hij bij de TV-show, lieten ze zien dat hij vooral internationaal ook heel bekend isquote:Op dinsdag 23 september 2008 16:38 schreef TLC het volgende:
Niet de meest vrolijke nummers, maar wel erg mooi en ontroerend
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |