Sidekick | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:20 |
quote:Een heel goed plan om dubbelfuncties aan te pakken van Eerdmans. Rechters moeten onafhankelijk zijn, en alle schijn van belangenverstrengeling moet worden gemeden. Maar voor iemand die zich sterk maakt voor de scheiding der machten is het zeer hypocriet dat hij het wél met beide voeten overtreedt. Dat hij vindt dat alleen ministers de scheiding kunnen overtreden is een wel erg domme misvatting; (het doen en laten van) een minister is immers afhankelijk van (de meerderheid van) het parlement. Wanneer parlementsleden zich dus gaan uitspreken, beinvloeden ze daarmee indirect de individuele strafzaak, hetgeen de reden is van dit 'verbod' voor politici. | |
Vhiper | vrijdag 27 januari 2006 @ 11:27 |
Eerdmans moet idd eerst maar eens voor eigen parochie gaan preken, daarna mag ie ook nog eens uitleggen hoe het dan verder oplopende overschot aan zaken opgelost moet worden, als er niet meer "bijgeklust" mag worden. Compleet ongeloofwaardig, die Eerdmans dus... | |
Reya | vrijdag 27 januari 2006 @ 11:52 |
quote:Deze actie van Eerdmans lijkt vooral door drang naar publiciteit ingegeven. Rechters capittelen op hun nevenfuncties maar jezelf als onaantastbaar beschouwen bij het schenden van de scheiding der machten maakt je weinig geloofwaardig. Daarnaast kan Eerdmans wel degelijk invloed uitoefenen op het Openbaar Ministerie. Hij zou zelfs een motie in de Kamer kunnen indienen waarin de Minister van Justitie wordt opgeroepen een specifieke bijzondere aanwijzing aan het Openbaar Ministerie te geven. Hiermee zou hij particuliere strafzaken kunnen beïnvloeden. Ik kan me echter niet herinneren dat de Kamer ooit een motie met dergelijke strekking heeft aangenomen; en met dergelijke verregaande beinvloeding van het OM zou je ook voorzichtig moeten zijn. Alhoewel de Kamer formeel er wel toe gerechtigd is ![]() | |
nikk | vrijdag 27 januari 2006 @ 14:57 |
Sowieso slaat Eerdmans de plank mis over de scheiding der machten... Het gevaar is niet dat rechters ineens wetgever of bestuurder worden, maar dat de onafhankelijkheid in gevaar komt. Frappant dat hij dan meent dat er kennelijk wel politieke invloed uitgeoefend mag worden... | |
Argento | zaterdag 28 januari 2006 @ 13:17 |
Eerdmans' standpunt verdient op een paar punten kritiek. Ten eerste is het niet zo dat de wetgever (of het recht in zijn algemeenheid) machteloos staan tegenover de schijn van belangenverstrengeling door de functie van rechterplaatsvervangers e.d. Zo zijn de nevenfuncties van rechters veelal openbaar (voorzover dat inmiddels al niet verplicht is), bestaan er gedragcodes zodat rechters niet optreden in zaken waarin door kantoorgenoten wordt geprocedeerd, en stelt ondermeer het EVRM de eis van onpartijdigheid. Dat laatste brengt met zich mee dat een partij bevoegd is om de rechter te wraken, indien hij redenen heeft om aan te nemen dat deze rechter de onpartijdigheid onvoldoende waarborgt. De gevaren die Eerdmans noemt zie ik niet zo en de praktijk leert ook dat het zelden voorkomt dat rechters gewraakt worden. Al was het maar omdat rechters zelf de schijn van partijdigheid voorkomen, door zaken waarin dat voor kan komen, niet te doen. Vervolgens beroept Eerdmans zich in de vraag of en in hoeverre een volksvertegenwoordiger zich gedurende de procedure over de voorliggende zaak mag uitlaten, erop dat het publiek zich erover uitspreekt en dat hij dat als volksvertegenwoordiger dus ook moet kunnen doen. Eerdmans vergeet daarbij dat niemand het hem kwalijk zal nemen als hij zich in zijn privehoedanigheid over de zaak uit laat. Dat doet hij echter niet. Hij zegt zelfs expliciet dat hij zich als volksvertegenwoordiger over de zaak, tijdens de zitting moet kunnen uitlaten. Iemand moet Eerdmans er kennelijk op wijzen dat de zitting een beperkt aantal partijen kent: De officier van Justitie, de verdachte (+ advocaat) en de rechters. Zij hebben de gelegenheid zich tijdens de zitting over de zaak uit te laten, een en ander behoudens de nodige getuigen. Het is zelfs pas sinds kort dat het eventuele slachtoffer in die hoedanigheid (dus niet slechts in de hoedanigheid van getuige) ter zitting spreektijd heeft. In dat rijtje komt de willekeurige particulier niet voor. Ook Kamerleden niet. Als Eerdmans als volksvertegenwoordiger zijn stem zou willen laten gelden in de rechtspleging, dan rest hem weinig anders dan, zoals al opgemerkt, via druk op de minister enige invloed op het openbaar ministerie uit te oefenen. Van de rechterlijke macht heeft hij af te blijven, want een rechterlijke macht die oordeelt naar de politieke kleur van een volksvertegenwoordiging van een bepaalde samenstelling, is oneindig veel zwakker dan een rechterlijke macht die bestaat uit rechters die nevenfuncties vervullen. | |
Reya | zaterdag 28 januari 2006 @ 13:54 |
quote:Echter, het onderscheid tussen parlementariër en prive-persoon valt niet zo scherp te stellen. Parlementariër ben je 24 uur per dag, en zeker in publieke optredens. En mijn insziens moet je dan ook je verantwoordelijkheid kennen als parlementariër, en je hoe dan ook onthouden van uitspraken betreft zaken waarover de rechter nog moet oordelen of heeft geoordeeld ![]() | |
One_of_the_few | zaterdag 28 januari 2006 @ 15:41 |
Eerdmans was gisteren bij NOVA. Ik vond hem echt heel slecht. Hij praatte er steeds doorheen. Keek een beetje arrogant om zich heen. ''zie mij de vertolker van het volk zijn''. Ik vind hem af en toe leuke ideeen hebben gehad, maar die man kan je zo langzamerhand niet meer serieus nemen. 1 ding pleitte voor hem gisteren. De regie van Polak en Mingelen was ver te zoeken. | |
sigme | zaterdag 28 januari 2006 @ 22:15 |
quote:Goeie post Argento! Ik zal geen smilies gebruiken, maar ik wil je graag om nog wat extra's vragen, als je het niet vervelend vindt. quote:Maar die nevenfuncties openbaren is niet verplicht, klopt dat? quote:Dat ze niet gewraakt worden, komt dat omdat er Stel dát er iets stinkt in onze rechterlijke macht, zou de afhandeling van wrakingverzoeken dan niet ook stinken? quote:Waarom zou een rechter zich - tijdens behandeling van een zaak- laten beinvloeden door een volksvertegenwoordiger? De wet, een aanwijzinging, kunnen niet met terugwerkende kracht de wetten geldig voor de zaak beinvloeden, toch? En de rechter is gevrijwaard van consequenties voor zijn privépersoon bij 'ongewenste' uitspraak. En aanwijzingen gelden het OM , niet de rechter, meen ik? quote:Dus om welke reden moet iemand -geen partij in de rechtzaak- zijn mond houden over die rechtzaak? De rechtzaak is openbaar, bij wet meen ik, ik neem aan dat die openbaarheid er niet voor niets is. quote:Of het voorstellen van nieuwe wetten, dat mag de tweede kamer ook, nietwaar? Het initiatief hoeft toch niet van de minister te komen voor een nieuwe wet? Ik hoop dat je me wat antwoorden wil en kan verschaffen. Bij voorbaat grote dank. |