abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34477957
Beste mensen, hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen: een aantal dagen geleden kreeg ik mijn belastingaangifte (inkomstenbelasting + premie volksverzekering), en dit is de eerste keer dat ik deze krijg, en zelf moet invullen (mijn ouders hebben er helaas geen verstand van). Normaliter vul ik altijd een TJ biljet in om mijn ingehouden loonheffing terug te vragen. Dit omdat ik een bijbaantje heb (11 uur per week) waarmee ik ongeveer 4800 euro per jaar verdien. Hiernaast heb ik dit jaar gedurende 6 maanden een stagevergoeding ontvangen. Totaal inkomsten dit jaar: ongeveer 6500 euro.

Nu snap ik eigenlijk niet precies waar deze aangifte voor dient. Ik denk dat ik in ieder geval mijn loonheffing terug kan vragen onder het kopje ‘inkomen uit werk en woning’, net als ik dat met mijn TJ biljet zou doen.

Het grootste ‘probleem’ zit hem echter in de ziektekosten. Ik kan onder andere mijn ziekenfondspremie (die door mijn baas wordt ingehouden), ziektekostenverzekeringspremie en mijn ‘specifieke’ uitgaven (medicijngebruik) opgeven.

Mijn vragen over dit alles zijn:

• Ik kan een bepaald bedrag ‘aftrekken’. Houdt dit in dat ik dat bedrag helemaal terugkrijg, of dat ik dit juist moet betalen?

• Maakt het wat uit of ik het TJ biljet of mijn gewone aangifte invul wat betrekking tot het terugkrijgen van de loonheffing?

• Voor de specifieke uitgaven (medicijngebruik), moet ik daarvoor alle kosten opgeven voor medicijnen die mij zijn voorgeschreven, of moet ik slechts dat bedrag opgeven wat juist niet vergoed is door mijn verzekeraar?

• Er staat in het biljet dat mensen die minder verdienen dan 30357 euro, hun aftrekpost specifieke uitgaven met 65% moeten verhogen. Waarom is dit zoveel? En wat heeft dit voor een nut voor mij?

Alvast bedankt

pi_34478463
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')