abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 maart 2006 @ 22:58:55 #101
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_36131724
Na een hoop gekwakkel met goedkope prutscamera's heb ik een tijdje geleden besloten om wat geld opzij te gaan zetten voor een spiegelreflexcamera. Nu is het eindelijk zover dat mijn budget het enigzins toelaat. Nu ben ik zelf al mijn oog op de Nikon D50 laten vallen. De voornaamste reden daarvoor is ook gelijk mijn vraag. Mijn vader is in het bezit van een analoge Nikon F50. Is het mogelijk om gezellig (auto-focus-) lenzen te gaan lenen? Hij heeft namelijk (in mijn ogen) al een aardig scala. Het scheelt ook al gauw een 170 euro in de aanschaf wanneer ik een kit moet kopen in plaats van alleen een body. Later kan ik dan altijd nog wat aanschaffen.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:39:35 #102
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_36254779
Nog niets gekocht maar ik twijfel tussen de Canon a610, Canon S2 en Sony DSC-H1

De eerste lijkt er buiten te vallen, maar ik twijfel meer tussen een compact camera, en een semi compact met grote zoom... In het laate geval neig ik meer naar de Sony. Op zich heeft de a610 precies wat ik zoek, als ik geen zoom wil/nodig heb.

"Probleem" is nu, ik heb een normale (oude) spiegelreflex met telelens (80-200), en die maakt supermooie foto's (ben ook grote fan van kleine scherptedieptes) maar dat ding weegt best... bij een digisuperzoom zouden we die thuis kunnen laten, maar dan vraag ik me af of de genoemde toestellen, wel een goed genoeg beeld leveren.
Ik heb een hekel aan abberaties en ruis, is gewoon niet acceptabel, deze arendsoog ziet dat gelijk. (ook vaak als ik het bij <100 % kijk)
Of valt bij een hogere resolutie die wel weg... (100% kijken doe je in praktijk eigenlijk ook weer niet)

Ik sta inmiddels op het punt om gewoon 2 camera's te kopen en dan na testen er een terug te brengen...

wie helpt me?

[ Bericht 11% gewijzigd door jack4ya op 22-03-2006 08:44:52 ]
pi_36362686
Omdat mijn oude digitale camera is gestolen, ben ik van plan een nieuwe te kopen.

Ik ben bereid tussen de 300 en 400 euro uit te geven, zaken als resolutie en optische zoom zijn voor mij niet zo belangrijk, er is eigenlijk maar één eis: de camera moet snel een foto kunnen maken in donkere omgevingen.

Mijn oude camera had na het indrukken van het knopje een paar seconden nodig om scherp te stellen voordat een foto gemaakt werd. Als ik veel op feesten fotografeer, is vaak het leuke moment nét voorbij.

Kan iemand mij dus een goede camera aanraden die snel een foto maakt?

Bij voorbaat heel erg bedankt voor de reacties
pi_36365065
De Casio Exilim EX-S500 zou wel eens erg geschikt kunnen zijn. Stelt heel snel scherp, heeft o.a. een 'party' stand, een beeldstabilisator (handig in donkere situaties), past in een klein borstzakje, maakt ook filmpjes, kost 297,00 bij digitalstreet.nl. Hij heeft een 3x optische zoom, maar dat lijkt me juist best practisch als je eens op één persoon wilt mikken die op een afstandje staat.
pi_36400715
Ik gebruikte tot heden nog een ouderwetse analog Sony Hi-8 camera, maar die heeft nu de geest gegeven. Daarom wil ik nu overstappen naar een digitale camera. Ik heb dus niet zo heel veel eisen, maar ik wil wel iets kopen waar ik geen spijt van krijg. Tot nu toe gebruikte ik de camera alleen voor wat huis-, tuin- en keukenfilmpjes (kinderen, vakantie's etc.). Wie kan mij vertellen waar ik vooral op moet letten bij de aanschaf ? Wie heeft er nog goede tips en/of adviezen ?
  maandag 27 maart 2006 @ 12:43:50 #106
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_36401457
Eerst eens een beetje bedenken wat je wilt. Vaak loont het om nét iets meer te kopen dan je graag wilt, omdat je het toestel dan een beetje op de "groei" koopt zeg maar. Je hoeft natuurlijk niet gelijk een topper te kopen!

Eigenlijk gaat het hier voornamelijk over digitale FOTO camera's maar hetzelfde gaat op voor digitale FILM camera's. Voor FILM camera's is het vaak iets makkelijker omn te kiezen dan om een FOTO camera te kiezen.

Punt 1... denk om een goede lichtsterke lens! Tenzij je "baghdad filmpjes" leuk vind (dat groen zwartige) loont deze keuze áltijd... met schemer heb je dan nog prima filmpjes. Besef dat het altijd wat behelpen zal zijn in donkere situaties... Filmploegen hebben niets voor niets een enorme lampen bij zich. Voor de consument wat overtrokken, maar realiseer je dat wel. Het zal "nooit" optimaal worden.

Let op een beeldstabilisator, zeker bij een grotere zoom.
Optische zoom is interessanter dan een digitale zoom... Die laatste wordt op een gegeven moment korreliger.

Een camera moet prettig in de hand liggen, dus ook weer niet te licht of klein... Staat wel stoer zo'n klein speelgoedje, maar een mannenhand moet er ook mee over weg kunnen. En die 50 of 100 gram merk je niet met dragen, wel met comfort tijdens bedienen.

Denk aan accuduur en koop een extra accu er bij!

Wil je op dvd opnemen of zijn tapejes ook goed? Tapejes verslechteren na een paar keer toch wel. DVD minder en is langer "houdbaar"

Denk eens aan motorgeluid van de camera... dat wil je niet horen!

Kortom, aangezien het hier meer over FOTO camera's gaat kan ik je niet echt helpen. Wel nog een tip: kijk eens bij vergelijkings sites.
Ikzelf heb een JVC 470 met 1.2 lens toen voor 450,- euro ofzo. Is een prima cameraatje, mooie beelden, goede microfoon en prettig mee te werken. Maar ik heb me er niet enorm in verdiept. Ik vond vooral schemer situaties belangrijk, meeste camera's presteren overdag prima, maar naarmate het een fractie donkerder wordt, dan komen de betere toestellen boven drijven.

[ Bericht 31% gewijzigd door jack4ya op 27-03-2006 12:51:48 ]
pi_36402157
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 19:58 schreef pijnboom het volgende:
Omdat mijn oude digitale camera is gestolen, ben ik van plan een nieuwe te kopen.

Ik ben bereid tussen de 300 en 400 euro uit te geven, zaken als resolutie en optische zoom zijn voor mij niet zo belangrijk, er is eigenlijk maar één eis: de camera moet snel een foto kunnen maken in donkere omgevingen.
[..]veel op feesten fotografeer, is vaak het leuke moment nét voorbij.
Kan iemand mij dus een goede camera aanraden die snel een foto maakt?
Panasonic heeft ook camera's met een 'party' stand. Leuk is dat ook de kleinere cameraatjes optische beeldstabilisatie hebben; helpt tegen bewogen foto's.
Ik kan je helaas geen modelnummer geven van een camera die in het donker probleemloos scherpstelt... wellicht dat moderne camera's dat beter doen dan jouw gestolen camera, maar het blijft een van de moeilijker opgaven voor een autofocus!
pi_36402722
quote:
Op maandag 27 maart 2006 13:10 schreef mgerben het volgende:

Ik kan je helaas geen modelnummer geven van een camera die in het donker probleemloos scherpstelt... wellicht dat moderne camera's dat beter doen dan jouw gestolen camera, maar het blijft een van de moeilijker opgaven voor een autofocus!
Dat is waar - wat dat betreft zou hij ook naar een fixed focus camera kunnen kijken. Ik meen dat o.a. Kodak en Ricoh er daar wel een paar van in hun assortiment hebben en die dus helemaal niet scherp hoeven te stellen - dat is echt 'point and shoot'.
pi_36419449
Mijn budget is €300. Ik wil een degelijk merk (bijv. géén Trust of Olympus) en moet min. 5,0 megapixel zijn. Accent moet op optische zoom liggen (of heb je op elke camera standaard optisch + digitaal?)

Is er ook een "camera van het jaar 2005" in die categorie icm mijn "eisen"?

Mochten jullie nog meer gewenste eigenschappen van mij willen weten dan hoor ik het wel.

bvb dank!

Edit: hoeveel waarde moet ik hechten aan het aantal megepixels van een camera? Ik lees net dat dat helemaal niets zegt over de kwaliteit van de foto's.

[ Bericht 23% gewijzigd door AquaDiGio op 27-03-2006 22:49:00 ]
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36429925
quote:
Op maandag 27 maart 2006 22:28 schreef AquaDiGio het volgende:
Mijn budget is �300. Ik wil een degelijk merk (bijv. géén Trust of Olympus) en moet min. 5,0 megapixel zijn. Accent moet op optische zoom liggen (of heb je op elke camera standaard optisch + digitaal?)
Mochten jullie nog meer gewenste eigenschappen van mij willen weten dan hoor ik het wel.
Edit: hoeveel waarde moet ik hechten aan het aantal megepixels van een camera? Ik lees net dat dat helemaal niets zegt over de kwaliteit van de foto's.
Megapixels zeggen niets.
Voor wie dat niet gelooft; zoek eens naar de plaatjes die de Mars Rovers hebben teruggestuurd. Die werken met één (1) megapixel.
Ik maak zelf trouwens 98% van mijn foto's op 1600x1200 - 2 megapixel dus. Dat doe ik met mijn 5MP camera.
Dat is op een moderne monitor precies beeldvullend, en ik heb er probleemloos afdrukken van 20x30 cm van gemaakt.
Met dat formaat passen er ook 1000 foto's op mijn 512MB geheugenkaartje; dat is ook altijd leuk.

Nét boven jouw budget (dat zul je altijd zien!) heb ik zelf net de Panasonic Lumix FZ5 gekocht. 12x optische zoom met beeldstabilisatie, 5MP.
De FZ7 (een opvolger) is net uit, en heeft als groot voordeel dat-ie de prijs van de FZ5 een beetje kan drukken :-). Hij heeft nl niet zo veel voordelen boven de FZ5; Grootste verschil is 6 megapixels ipv 5. Leuk om te onthouden is dat de lens precies hetzelfde is en dat de CCD chip precies even groot is als in de FZ5; er komt dus precies dezelfde hoeveelheid licht binnen, die domweg over meer pixels wordt verdeeld.

Mijn tip dus: De Panasonic FZ5, echt een goede camera voor het geld.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 12:20:08 #111
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_36430104
quote:
Op maandag 27 maart 2006 22:28 schreef AquaDiGio het volgende:
Mijn budget is €300. Ik wil een degelijk merk (bijv. géén Trust of Olympus) en moet min. 5,0 megapixel zijn. Accent moet op optische zoom liggen (of heb je op elke camera standaard optisch + digitaal?)

bvb dank!

Koop de Canon Ixus 55, bespaar je ook nog wat geld voor een leuke SD-kaartje of een extra accu.
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
pi_36431958
Bedankt voor de tips, maar ik ga, na het lezen van info over digitale camera's op de site van de consumentenbond, mijn eisen waarschijnlijk drastisch bijstellen.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 14:08:54 #113
Voor universeel gebruik
pi_36433061
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 13:33 schreef AquaDiGio het volgende:
Bedankt voor de tips, maar ik ga, na het lezen van info over digitale camera's op de site van de consumentenbond, mijn eisen waarschijnlijk drastisch bijstellen.
Waarom bijstellen? Je eisen zijn redelijk, alleen niet echt bijzonder.

Overigens zijn er een aantal groepen. Een groep die zweert het bij de MP, die dus niks weet van digitale camera's, of gewoon verkoper zijn. Je hebt ook een groep die zegt dat MP helemaal niks zegt over de kwaliteit, dat is de groep die de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt en dus ook niet weet hoe het zit.

Het aantal MP's heeft wel degelijk met de kwaliteit te maken! Een camera met 0,3MP overtreft nooit een camera met 5,0MP (tenzij het defect is). Maar is het dan zo dat hoe meer MP's je hebt, hoe beter het is? Nee, dat ook niet. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Lens, sensor, filter, allemaal factoren die de kwaliteit bepalen, en uiteraard niet te vergeten het aantal MP's. Alles te zamen bepaald het kwaliteit. Hoe goed de lens, sensor, filter ook is, als het aantal MP's te laag is, dan heb je alsnog slechte kwaliteit. Wil het dan zeggen dat je bij een gelijke toestel (zelfde lens, filter, sensor) meer MP's beter is? Ook niet, de sensor heeft namelijk een grens, bij het overschrijden van de grens veroorzaakt het aantal MP's een minder goede beeld. Met andere woorden, de sensor moet ook groter en beter worden. Hoe moet je dan kiezen? Het aantal MP's is een prima eis, dat je een camera wenst met minimaal 5MP of meer is helemaal niet verkeerd. De volgende stap dat je moet doen is namelijk testen lezen. Je kunt namelijk niet alleen op basis van de eigenschappen van de camera bepalen of het een goede of slechte camera is. Sterker nog, als je twee dezelfde camera's gebruikt kan het zo zijn dat je twee verschillende kwaliteiten krijgt. Laat staan twee verschillende fabrikanten. Hoewel het verschil binnen twee identieke camera's minimaal zijn, is het dus verstandig om testen te lezen.

Echter er is wel 1 factor die je kunt gebruiken bij het kiezen van de camera's en dat is het merk. Veel fabrikanten hebben een goede reputatie, de serie camera's zijn meestal allemaal wel goed. Zo staan Canon, Nikon, Panasonic, Konica-Minolta, vrij hoog. Je kunt dan ook stellen dat de kans groot is dat de camera's die je van 1 van deze merken koopt ook erg goed is.
pi_36434882
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 13:33 schreef AquaDiGio het volgende:
Bijstellen in welke richting?

Ik moet zeggen dat ik zelf aan de CB reviews niet veel heb. Producten krijgen punten voor megapixels en de aanwezigheid van een Nederlandstalige handleiding, en nog meer zaken die ik weer niet belangrijk vind.

Voor onder de 300 euri heb je zeer ruime keus uit merkcamera's met 3x zoom.
Wellicht dat Konika Minolta die sinds kort geen camera's meer maakt nog modellen heeft in de Z serie met veel zoom en optische stabilisator voor onder de 300.
Voor de rest kom je met de eis van veel zoom boven de 300.

Sites als DCresource.com en dpreview.com heb je al gelezen?
pi_36436301
Ik bedoel ook niet de uitslagen van tests, maar de informatie óver digitale camera's in het algemeen. Dat ik ook weet waar alle specificaties voor staan en niet lukraak op bijv. het design afga.

Van die sites heb ik wel gehoord, maar ook daar heb ik me nog niet in verdiept. Laat ik eerst maar eens wat kennis vergaren alvorens over te gaan op een impulsaankoop.
pi_36436837
Hallo,

Ik zit er al heel lang aan te denken, om een digitale spiegel reflex camera te kopen.
En mijn keus is eigenlijk gevallen op de Canon EOS 350D.

Maar omdat het nogal wat geld betreft,
hebben jullie nog andere suggesties, aanbevelingen, etc.

Alles is welkom!

Alvast bedankt!
Weer is wat anders...
pi_36445801
Ja RonaldV, het werkt hier echt beter...

Handig zo'n Centraal forum,
als niemand erin reageert!
Weer is wat anders...
  dinsdag 28 maart 2006 @ 21:17:10 #118
Voor universeel gebruik
pi_36446237
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:59 schreef IETE het volgende:
Ja RonaldV, het werkt hier echt beter...

Handig zo'n Centraal forum,
als niemand erin reageert!
Het is op FOK altijd een zooitje, maar goed. De beste tip is natuurlijk de Canon EOS 300D aanschaffen. De vorige versie van de 350D maar momenteel toch wel zo'n 100-150 euro goedkoper. Mocht dat allemaal niet lukken, kan je nog altijd gaan voor de Nikon D50
pi_36446734
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 21:17 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Het is op FOK altijd een zooitje, maar goed. De beste tip is natuurlijk de Canon EOS 300D aanschaffen. De vorige versie van de 350D maar momenteel toch wel zo'n 100-150 euro goedkoper. Mocht dat allemaal niet lukken, kan je nog altijd gaan voor de Nikon D50
Qua aanschaf, is de 350 geen probleem... zou je dan nog steeds de 300 aanraden?
Ik kan namelijk de350, met kit, voor 500 euro aanschaffen, dat is toch geen geld?
Weer is wat anders...
  dinsdag 28 maart 2006 @ 21:33:41 #120
Voor universeel gebruik
pi_36446791
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 21:32 schreef IETE het volgende:

[..]

Qua aanschaf, is de 350 geen probleem... zou je dan nog steeds de 300 aanraden?
Ik kan namelijk de350, met kit, voor 500 euro aanschaffen, dat is toch geen geld?
Nou, wat is je probleem dan? Voor minder heb je echt geen spiegelreflex hoor.
pi_36446881
het probleem is er ook niet,
mijn vraag was alleen, of ik er een goede keus mee maak,
kan ik niet beter een andere aanschaffen? Of moedig je het juist aan, deze te kopen...

dat is wat ik wil weten
Weer is wat anders...
  dinsdag 28 maart 2006 @ 21:37:45 #122
Voor universeel gebruik
pi_36446941
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 21:35 schreef IETE het volgende:
het probleem is er ook niet,
mijn vraag was alleen, of ik er een goede keus mee maak,
kan ik niet beter een andere aanschaffen? Of moedig je het juist aan, deze te kopen...

dat is wat ik wil weten
Qua prijs/kwaliteit-verhouding is deze 1 van de beste in zijn soort. Zeker doen.
pi_36447156
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 21:37 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Qua prijs/kwaliteit-verhouding is deze 1 van de beste in zijn soort. Zeker doen.
Kijk,
zoiets wou ik horen

Maar de 350 is toch ook al een vrij oud model, en zag op de canon site, dat ze een nieuwe hebben... Nou ben ik niet zo heel erg bekend met spiegelreflex camera's, maar vind fotograferen echt geweldig, en zoek dus een betere camera dan ik nu heb, en van wat ik begrepen heb, is de 350 gewoon heel gemakkelijk in gebruikser gemak. En dat zoek ik...
Weer is wat anders...
  dinsdag 28 maart 2006 @ 22:10:27 #124
Voor universeel gebruik
pi_36447938
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 21:43 schreef IETE het volgende:

[..]

Kijk,
zoiets wou ik horen

Maar de 350 is toch ook al een vrij oud model, en zag op de canon site, dat ze een nieuwe hebben... Nou ben ik niet zo heel erg bekend met spiegelreflex camera's, maar vind fotograferen echt geweldig, en zoek dus een betere camera dan ik nu heb, en van wat ik begrepen heb, is de 350 gewoon heel gemakkelijk in gebruikser gemak. En dat zoek ik...
Tja, wat is oud, de 350D is nog niet eens een jaar oud, in de fotografiewereld is dat nog vrij nieuw te noemen. De 350D is een semi-professionele camera. Canon kent al jaren een goede menu. Het is gewoon een camera met redelijk veel instellingen. Als je dit al geen goede camera vind, dan kom je echt in bij de profs, en dan betaal je vanaf 2.000 euro voor een camera.
pi_36448032
ik vind het zeker een goede camera!
en qua menu is canon inderdaad super,
heb vorrige week de pentax dist een weekje thuis gehad,
maar dat is echt niks...
de canon 350 bevalt mij gewoon perfect,
maar zou ook zo jammer zijn, als ik hem aanschaf, en er over een tijdje een verbeterde versie op de markt komt!
Maar je hebt gelijk, ik ben zelf erg tevreden over de camera, en dat is eigenlijk voor mij al genoeg om hem deze week aan te schaffen :p
Weer is wat anders...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')