abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36758737
ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort..

heb een oude camera - 3 x optische zoom, 4.1 megapixel, 1.8 F lens. mijn voornaamste argument om ooit te willen upgraden is het aantal megapixels (om vergrotingen / uitsneden van betere kwaliteit te krijgen). als de standaard tegen de 16 aanloopt wil ik een nieuwe kopen. zijn er eigenlijk nog andere belangrijke ontwikkelingen geweest de afgelopen 3 jaar waarom je een nieuwe camera zou willen kopen?
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_36759291
wow f1.8!

Nouja, misschien heeft jouw camera het, maar RAW is wel meer opgekomen. Verder weet ik zo gauw geen ontwikkelingen behalve gebruikersgemakszaken (grotere buffers, displays, sneller door plaatjes scrollen).
pi_36759455
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:23 schreef outcast-within het volgende:
Ik ben op zoek naar een euh. Feest camera.

Makkelijk te vervoeren,
Stevig,
Goede foto's ook in het donker, bewegende mensen, en trillende handen.
Leuke filmpjes kunnen maken.
en het liefste niet al te duur

Iemand een idee?
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:53 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Alle goede merken voldoen wel aan je eisen, alleen moet je Fuji weglaten.
Nu je het zegt heb ooit een aps camera van hun gekocht, maar daar kwamen echt niet zulke geweldige fotoos uit vergeleken met een oude normale negatief camera.
pi_36760252
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 08:29 schreef Aarde het volgende:
ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort..

heb een oude camera - 3 x optische zoom, 4.1 megapixel, 1.8 F lens. mijn voornaamste argument om ooit te willen upgraden is het aantal megapixels (om vergrotingen / uitsneden van betere kwaliteit te krijgen). als de standaard tegen de 16 aanloopt wil ik een nieuwe kopen. zijn er eigenlijk nog andere belangrijke ontwikkelingen geweest de afgelopen 3 jaar waarom je een nieuwe camera zou willen kopen?
Meer pixels?
Meer pixels op dezelfde chip betekent alleen dat hetzelfde beeld verdeeld wordt over meer pixels, en dat je kaartje sneller vol zit.

En ik denk niet dat de standaard ooit zo belachelijk hoog wordt als 16MP. Dan moet je of een hele grote CCD in de camera bouwen (= duur, en de camera wordt groot) of je maakt belachelijk kleine pixels die nauwelijks licht vangen en je camera wordt in alle reviews afgebrand vanwege de enorme ruis.

Niewe camera's zullen meer programma's hebben en veel sneller reageren als je op de sluiterknop drukt.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:03:57 #255
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_36760403
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 10:56 schreef mgerben het volgende:

[..]

Meer pixels?
Meer pixels op dezelfde chip betekent alleen dat hetzelfde beeld verdeeld wordt over meer pixels, en dat je kaartje sneller vol zit.
Klopt, maar pixels heeft wel degelijk te maken met beter kwaliteit. Volgens mij heb ik dat een aantal posts terug ook al vertelt. Het is een combinatie van factoren dat het kwaliteit bepaald, en pixels is een factor.
quote:
En ik denk niet dat de standaard ooit zo belachelijk hoog wordt als 16MP. Dan moet je of een hele grote CCD in de camera bouwen (= duur, en de camera wordt groot) of je maakt belachelijk kleine pixels die nauwelijks licht vangen en je camera wordt in alle reviews afgebrand vanwege de enorme ruis.
Het zal heel goed mogelijk zijn dat het 16MP wordt, zonder dat de sensor groter wordt. De ontwikkeling staat niet stil en is ook onvoorspelbaar. Misschien ontwikkelen ze een jaar later een veel betere chip.
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
pi_36761374
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 17:07 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Voor de gemiddelde gebruiker niet echt noemenswaardige verschillen. Wat wel noemenswaardig is, is dat de S60 tot de iets oudere model hoort en de A610 een wat nieuwere is (en ook de vernieuwde DIGIC II chip heeft). En wat ik zelf heel prettig vind, is dat de S60 een betere groothoek heeft en de A610 meer een telelens. Dit houdt in dat je met de A610 fotos kunt maken van een verdere afstand, hoewel dat niet altijd even scherp is (kleine beweging maakt al gauw een wazig beeld, dus of een telelens bij deze nou echt zo positief is?). Voor de S60 betekent dit dat je dichter bij iemand kunt staan. Voor groepsfoto's is dit dus erg handig. Je hoeft dus niet te ver naar achteren te staan om iedereen op de foto te krijgen. Qua kwaliteit zitten ze heel dicht, er zijn geen grote verschillen. Ik zal de A610 nemen, gewoonweg omdat deze goedkoper is.
En zit er nog een groot verschil tussen de 610 en de 620?
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  zaterdag 8 april 2006 @ 18:04:59 #257
Voor universeel gebruik
pi_36770924
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:45 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

En zit er nog een groot verschil tussen de 610 en de 620?
http://www.letsgodigital.org/nl
Kan je de specs van verschillende camera's vergelijken.

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
Kan je reviews lezen en voorbeeldfoto's zien van de betreffende camera.
pi_36796240
Beste medefok!kers

Het is tijd voor mijn eerste digicam! En omdat ik door de bomen het bos niet meer zie post ik hier ook maar even mijn eisenlijstje voor een digicam:

- Niet boven de 250 euro
- Een redelijke optische zoom (minimaal 3x)
- Niet groter dan bijvoorbeeld een Fuji S3000
- Snelle responstijd
- Beeldstabilisator?
- Duidelijk scherm (het liefst een groter dan standaard scherm, maar niet noodzakelijk)
- Redelijk wat zelf instelbare functies en effecten, in ieder geval de sluitertijd (dit omdat ik het leuk vind om er zelf mee te klooien, en later wil overstappen naar de serieuzere camera's)
- Haarscherpe foto's (voor zover dat kan voor 250e.) van zowel redelijk dichtbij (ivm met beroep moeder --> tandarts --> binnensmonds etc) als veraf makend (denk aan vakantielandschappen e.d)
- Binnenshuis ook goede foto's makend

Ik zat zelf een beetje te kijken naar de Canon Powershot A530?

Dat was het wel zo'n beetje denk ik , alvast bedankt

[ Bericht 3% gewijzigd door chiren op 09-04-2006 17:05:52 ]
(Y)
pi_36797673
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:52 schreef chiren het volgende:
Beste medefok!kers

Het is tijd voor mijn eerste digicam! En omdat ik door de bomen het bos niet meer zie post ik hier ook maar even mijn eisenlijstje voor een digicam:

- Niet boven de 250 euro
- Snelle responstijd
- Beeldstabilisator?
- Duidelijk scherm (het liefst een groter dan standaard scherm, maar niet noodzakelijk)
- Redelijk wat zelf instelbare functies en effecten, in ieder geval de sluitertijd (dit omdat ik het leuk vind om er zelf mee te klooien, en later wil overstappen naar de serieuzere camera's)
- Haarscherpe foto's (voor zover dat kan voor 250e.) van zowel redelijk dichtbij (ivm met beroep moeder --> tandarts --> binnensmonds etc) als veraf makend (denk aan vakantielandschappen e.d)

Ik zat zelf een beetje te kijken naar de Canon Powershot A530?

Dat was het wel zo'n beetje denk ik , alvast bedankt
Ik denk dat je daar ook in de goede (beste) richting zit De Canon Powershot serie, bijvoorbeeld de A510, A520, A610 of A620 of die jij noemt (ik geloof dat die nog nieuwer zijn?). Fijne, redelijk eenvoudige camera's van ook een goede kwaliteit en veel mogelijkheden, voor die prijs.
Geen idee hoe duur ze ongeveer zijn, maar dat heb je zo opgezocht natuurlijk .
Houd er ook rekening mee dat er ook nog geheugen bij moet, eventueel extra batterijen/accu en een tasje.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 9 april 2006 @ 18:17:56 #260
Voor universeel gebruik
pi_36798856
@chiren

Casio Exilim-serie

- Niet boven de 250 euro
Beetje zoeken en je vindt een camera van deze serie voor beneden de 250 euro. Hou wel rekening mee dat je ook nog accessoires moet hebben. Maar dat kan je later ook wel aanschaffen.

Aanwezig

Creditcard-formaat

- Snelle responstijd
Zeker een snelle camera

- Beeldstabilisator?
Niet aanwezig bij camera's onder de 300 euro.

Groot tot extreem grote scherm, afhankelijk van type

Erg veel instelbare effecten, dus leuk om er mee te spelen.

Goede (acceptabele) fotos

Goed
pi_36814327
Chiren:
Canon A510, A520; leuke camera's voor weinig geld.
Ja, foto's van dichtbij worden ook echt scherp. Dat kan echt hoor!
A530: Leuk groot LCD scherm; wat kost dat? Houd je nog wat geld over voor een geheugenkaartje?
Beeldstabilisator voor onder de 250 euro: Forget it.
pi_36834022
Bedankt voor de reactie's, hier kan ik zeker wat mee !
(Y)
pi_36876935
(Y)
pi_36877898
quote:
Op woensdag 12 april 2006 02:28 schreef chiren het volgende:
Hoe zit het overigens met deze?
http://www.redcoon.nl/red(...)ctId/7032/index.html
Je moet er maar van houden.
Ik ben zelf niet dol op vendor-lock-in, wat in dit geval betekent dat je Sony memorysticks moet kopen voor een Sony prijs. Geen vrije markt dus. En die mem-sticks werken alleen in Sony spullen. SD kaartjes hebben mijn voorkeur.
Verder: Best veel pixels voor zo'n kleine camera, komt daar nog wat uit? Leuk groot LCD scherm.
Tsja, ik ben meer Canon-fan, dus ik zou de kleine camera's van Canon aanraden. Scheelt je in ieder geval een paar tientjes op de geheugenkaart.
pi_36879780
quote:
Op woensdag 12 april 2006 02:28 schreef chiren het volgende:
Hoe zit het overigens met deze?

http://www.redcoon.nl/red(...)ctId/7032/index.html
Ik ben persoonlijk niet zo'n Sony fan, maar dat is eigenlijk alleen gebaseerd op de kleuren die veel van die camera's produceren (m.n. de compacte modellen van Sony). Deze zijn wat scherper/feller dan bij andere camera's. Hier moet je maar net van houden
Mocht je deze camera nemen, zou ik je wel aanraden de set te doen met het memory kaartje er bij (en zonder het tasje, wat gerekend ongeveer 30 euro kost ).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  woensdag 12 april 2006 @ 13:09:29 #266
Voor universeel gebruik
pi_36884392
Sony maakt redelijke (compacte) camera's, ze zijn niet overdreven goed, maar zijn ook niet slecht. De kleuren zijn inderdaad een beetje apart, houdt nog niet in dat de foto's 'niet' mooi zijn. Sterker nog de gemiddelde persoon zal het zeer mooi vinden. Echter vind ik het persoonlijk meer bedrog. Als ik foto's maak dan vind ik het belangrijk dat de foto's realiteit weergeven en dat doen de compacte Sony's niet, althans de oudere modellen. De aangegeven model is een nieuwe model, dus daar heb ik geen ervaringen mee. Helaas kunnen samples ook geen inzicht geven. Wat betreft de memorysticks, er zijn momenteel een aantal fabrikanten naast Sony die ook memorysticks produceren, meest bekende is wel (Dane-Elec) Lexar en Sandisk.
pi_36885041
Over de kleuren van de Sonies kan ik niet oordelen.
Wat betreft de memorysticks - en ik hoop dat we een welles-nietes kunnen voorkomen -
Ja, Sony heeft een aantal fabrikanten licenties gegeven om ze onder hun naam te maken. Er zijn dus andere merken.
Nee, er is geen vrije markt en concurrentie, het formaat is volledig eigendom van Sony.

Het gaat er dus niet om of er 'SanDisk' of 'Sony' op staat, maar wie bepaalt wat het ding in de winkel kost - Sony, of de wet van vraag en aanbod.
pi_36885476
quote:
Op woensdag 12 april 2006 13:09 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Sony maakt redelijke (compacte) camera's, ze zijn niet overdreven goed, maar zijn ook niet slecht. De kleuren zijn inderdaad een beetje apart, houdt nog niet in dat de foto's 'niet' mooi zijn. Sterker nog de gemiddelde persoon zal het zeer mooi vinden. Echter vind ik het persoonlijk meer bedrog. Als ik foto's maak dan vind ik het belangrijk dat de foto's realiteit weergeven en dat doen de compacte Sony's niet, althans de oudere modellen. De aangegeven model is een nieuwe model, dus daar heb ik geen ervaringen mee. Helaas kunnen samples ook geen inzicht geven. Wat betreft de memorysticks, er zijn momenteel een aantal fabrikanten naast Sony die ook memorysticks produceren, meest bekende is wel (Dane-Elec) Lexar en Sandisk.
Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat het slechte camera's zijn, en met de nieuwe modellen heb ik al helemaal geen ervaring. Persoonlijk houd ik niet van de kleuren van Sony (vooral niet als je ze naast foto's uit andere camera's legt), maar als het gewoon voor kiekjes is is het al een stuk minder storend vind ik. Ik zou alleen zelf daarom niet gauw een Sony camera kopen.
  vrijdag 14 april 2006 @ 12:44:25 #269
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_36950555
Ik wil al een tijdje een in DSLR camera kopen. Als beginnend fotograaf lijkt de D50 me het meest geschikt. Ik heb alleen een vraag over de compatibiliteit van de lenzen met het oog op de toekomst; zullen ze over een jaar of vijf nog steeds gebruikt kunnen worden op de nieuwste bodies? En hoe zit dat momenteel; passen de lenzen voor de D50 ook op bijvoorbeeld de D200 of zelfs de D2x?
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:09:27 #270
Voor universeel gebruik
pi_36951450
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 12:44 schreef ChillyWilly het volgende:
Ik wil al een tijdje een in DSLR camera kopen. Als beginnend fotograaf lijkt de D50 me het meest geschikt. Ik heb alleen een vraag over de compatibiliteit van de lenzen met het oog op de toekomst; zullen ze over een jaar of vijf nog steeds gebruikt kunnen worden op de nieuwste bodies? En hoe zit dat momenteel; passen de lenzen voor de D50 ook op bijvoorbeeld de D200 of zelfs de D2x?
Daar hoef je niet zoveel zorgen om te maken. Ik zal overigens voor de Canon 300D gaan ipv Nikon D50.
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:41:41 #271
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_36968210
M'n oude digicam is gesneuveld

Nu heb ik m'n oog laten vallen op een goedkope vervanger: Samsung Digimax A402

Ik wil er simpele fotootjes mee kunnen schieten op vakantie en als er eens een feestje ofzo is. Hij moet makkelijk en handzaam zijn en een redelijk goeie kwaliteit van foto's hebben. Zit ik dan met de betreffende camera redelijk in de goeie richting?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  vrijdag 14 april 2006 @ 22:59:17 #272
Voor universeel gebruik
pi_36968719
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:41 schreef flugeltje het volgende:
M'n oude digicam is gesneuveld

Nu heb ik m'n oog laten vallen op een goedkope vervanger: Samsung Digimax A402

Ik wil er simpele fotootjes mee kunnen schieten op vakantie en als er eens een feestje ofzo is. Hij moet makkelijk en handzaam zijn en een redelijk goeie kwaliteit van foto's hebben. Zit ik dan met de betreffende camera redelijk in de goeie richting?
Qua camera zal deze of een B/C-merk die je bij de Aldi of Lidl koopt ook wel aan deze eisen voldoen. Je hebt dan voor weinig geld een redelijke camera met redelijke kwaliteit. Je zit dus qua camera niet onder een camera die je koopt bij de Aldi of Lidl. Kwaliteit is gewoon acceptabel. Tenminstens als het bedoelt is als huis-tuin-en-keuken-apparaat. Heb je meer eisen, zoals instelmogelijkheden, of wil je niet alleen acceptabele kwaliteit maar ook echt kwaliteit, dan kom je uiteindelijk toch terecht bij de echte camera merken. Qua betaalbare merken kan je denken aan Canon, Casio, Nikon, Minolta, Olympus, Pentax, Sony en Ricoh.

Merken als Samsung, Fujifilm en Kodak kan je beter achterwegen laten. Deze merken scoren niet echt in de camerawereld. Hoewel Fujifilm en Kodak toch erg bekend zijn, zijn de digitale camera's toch niet echt goed te noemen. Voor hetzelfde geld kan je zeker beters krijgen.
  vrijdag 14 april 2006 @ 23:01:27 #273
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_36968810
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Qua camera zal deze of een B/C-merk die je bij de Aldi of Lidl koopt ook wel aan deze eisen voldoen. Je hebt dan voor weinig geld een redelijke camera met redelijke kwaliteit. Je zit dus qua camera niet onder een camera die je koopt bij de Aldi of Lidl. Kwaliteit is gewoon acceptabel. Tenminstens als het bedoelt is als huis-tuin-en-keuken-apparaat. Heb je meer eisen, zoals instelmogelijkheden, of wil je niet alleen acceptabele kwaliteit maar ook echt kwaliteit, dan kom je uiteindelijk toch terecht bij de echte camera merken. Qua betaalbare merken kan je denken aan Canon, Casio, Nikon, Minolta, Olympus, Pentax, Sony en Ricoh.

Merken als Samsung, Fujifilm en Kodak kan je beter achterwegen laten. Deze merken scoren niet echt in de camerawereld. Hoewel Fujifilm en Kodak toch erg bekend zijn, zijn de digitale camera's toch niet echt goed te noemen. Voor hetzelfde geld kan je zeker beters krijgen.
Voor het echte werk heb ik spiegelreflexcamera, nog zo'n ouderwetse met rolletjes enzo

Aangezien ik een digicam écht voor huis/tuin en keukengebruik zoek zal dit dus idd wel een juiste camera voor me zijn.. dank voor het meedenken
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_37036768

Hallo,

Ik ben opzoek naar een digitale camera van rond de 300 euro.
Hij moet lekker plat en klein zijn omdat ik hem vaak bij me wil hebben zonder dat ik er last van heb.
Het scherm om op te kijken moet niet te klein zijn.
Ook is het belangrijk dat hij een snelle sluitertijd hebt om bewegende beelden vast te leggen.
Optische zoom mag ook niet ontbreken.

Zelf zat ik te denken aan een Sony Cybershot...

Hebben jullie tips en ideeën?

Alvast bedankt!
  maandag 17 april 2006 @ 17:53:32 #275
Voor universeel gebruik
pi_37037513
quote:
Op maandag 17 april 2006 17:28 schreef DonSauza het volgende:

Hallo,

Ik ben opzoek naar een digitale camera van rond de 300 euro.
Hij moet lekker plat en klein zijn omdat ik hem vaak bij me wil hebben zonder dat ik er last van heb.
Het scherm om op te kijken moet niet te klein zijn.
Ook is het belangrijk dat hij een snelle sluitertijd hebt om bewegende beelden vast te leggen.
Optische zoom mag ook niet ontbreken.

Zelf zat ik te denken aan een Sony Cybershot...

Hebben jullie tips en ideeën?

Alvast bedankt!
Dat klinkt als een behoefte naar de Canon Ixus-serie. Gebruik zelf ook de Ixus voor het makkelijke werk. Hij is super klein met ongelovelijke prestatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')