Filmploegen die hulpdiensten belemmeren om maar een goed shot te krijgen? Als zo iets al voor komt mogen die mensen van mij ter plekke een nekschot krijgen. Of in ieder geval hele zware straffen opgelegd krijgen. Ziekelijkquote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:32 schreef Morwen het volgende:
Schiet mij ineens een verhaal te binnen van een sbsfilmploeg die de hulptroepen blokkeerden om maar goed beeld te krijgen van een gefrituurde kleuter die op het balkon stond van een paniekerende moeder die haar fikkende frituurpan naar buiten had gemieterd.
Ja, dat is een heeeeeeeeeele lange zin maar hij loopt wel en het klopt ook nogTenminste volgens een bekende cabaretier dan
![]()
Neh nehquote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:32 schreef Morwen het volgende:
Schiet mij ineens een verhaal te binnen van een sbsfilmploeg die de hulptroepen blokkeerden om maar goed beeld te krijgen van een gefrituurde kleuter die op het balkon stond van een paniekerende panikerende moeder die haar fikkende frituurpan naar buiten had gemieterd.
Ja, dat is een heeeeeeeeeele lange zin maar hij loopt wel en het klopt ook nogTenminste volgens een bekende cabaretier dan
![]()
Maar die hulp komt misschien helemaal niet als de pers de zaak niet onder de aandacht brengt (de Darfurs op de wereld dan, niet de gefrituurde kleuters).quote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:05 schreef MadMarine het volgende:
en die filmploegen van unicef e.d. daar walg ik echt van. ik bedoel; van al dat geld dat je in zo'n ploeg steekt kan je echt veel mensen helpen, en dan denk ik; als je écht om die mensen geeft...
Waarom denk je daarover na. Hier is het nog te vroeg voor. Ik vind het mooie foto's en jij ook, daar gaat het om. Toch? Wat hij daarna doet met dat kindje mag de fotograaf zelf wetenquote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:14 schreef tonks het volgende:
Vanmorgen in de krant, staat er een foto in van een meisje die zich warm moet houden aan een vuurtje terwijl ze staat te wachten op iets. Het is daar -36.
Wat doen die fotografen dan? weer weg gaan naar hun warme auto?
Zo zie je ook vaak foto's van mensen in hongersnood en mensen zonder huis. dan ga je toch geen foto maken en gewoon weer weg lopen?
Dan krijgt ie een voetbalplaatje van Kluivert. Verder moet ie niet zeuren.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:42 schreef Inorbit het volgende:
ik denk bij van die zielige beelden ook altijd, als ze na het filmen maar wat te eten geven ofzo.
helemaal als ze zo'n heel arm kind een langere tijd filmen en helemaal ondervragen enzo.
Hij zo: "Ja maar, die speelt als een natte krant. Heb je Van Nistelrooy niet?"quote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:51 schreef kippiej het volgende:
[..]
Dan krijgt ie een voetbalplaatje van Kluivert. Verder moet ie niet zeuren.
SERIEUS?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hij zo: "Ja maar, die speelt als een natte krant. Heb je Van Nistelrooy niet?"
Fotograaf: "Die niet dan?"
Kind:![]()
Fotograaf: "Nou dan, prettige hongersnood verder!"
En ja, er zijn journalisten die zich zo gedragen. Zo heeft Willibrord Frequin ooit eens een ijskast met medische noodhulpmiddelen voor een rampgebied uitgeruimd omdat hij anders zijn pilsjes niet koud kon houden.![]()
Precies. Ipv die man te beschuldigen kun je ook naar de consument kijken. Jezelf dus.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:35 schreef ShaoliN het volgende:
Dat is gewoon hun werk. Ze zitten niet in "ramp"gebieden om de wereld te redden. Ze zitten daar om volgevreten westerse materialisten wat mooie foto's voor te schotelen voor tijdens het ontbijt.
Ik denk niet dat dit contractueel is vastgelegd, vaak is het echter zo dat het verstandiger is je zoveel mogelijk buiten een conflictsituatie te houden. Journalisten in Sudan die Dinka's van water voorzagen, werden bijvoorbeeld in het vervolg gewoon neergepaft door de milities omdat die nou eenmaal bezig waren met een genocide door middel van uithongering en verdorsting. Dan wordt hulp in hun ogen een politieke daad. Triest en stampvoetend onmenselijk, maar zo gaat dat.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:26 schreef Vipers het volgende:
Het is heel simpel die mensen voeren hun werk gewoon uit. Er zou dan ook geen nieuws meer te zien zijn. Ik heb mij zelfs laten vertellen dat ze niet eens mogen helpen, dat staat in hun contract.
Tevens zorgen deze mensen er wel voor dat dit soort problemen onder de aandacht worden gebracht.
Als ik mijn telefoon bij een hongerig afrikaantje had gekocht en daarna om te testen er een foto van maakte. Dan had ik dat misschien gedacht ja.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:20 schreef Herald het volgende:
je hebt helemaal gelijk tonks, gelukkig zijn er nog wel mensen die bedenken voordat ze een ipod of MDA willen aanschaffen "hmm als ik mezelf nu eens niet verwen met dit soort gadgets maar het geld er van opstuur naar een arm land, dan hoeft een fotograaf in elk geval één kind niet meer zo zielig te fotograferen"
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:10 schreef Mwanatabu het volgende:
Soms vraag je je dat af idd, totdat je het verhaal hoort van een fotograaf in Sudan die een van de honger stervend meisje fotografeerde terwijl ze nog naar een voedseldropping probeerde te kruipen en er al een gier op haar stond te wachten.
Die man pleegde zelfmoord, ondanks dat hij niets meer kon doen.
ik hoop maar dat je dit via je MDA hebt gepost terwijl je met een dekentje onderweg bent naar dat meisjequote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:37 schreef tonks het volgende:
Als ik mijn telefoon bij een hongerig afrikaantje had gekocht en daarna om te testen er een foto van maakte. Dan had ik dat misschien gedacht ja.
Het is al erg genoeg dat ik op school zit en windows xp MOET gebruikenquote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:41 schreef Herald het volgende:
[..]
ik hoop maar dat je dit via je MDA hebt gepost terwijl je met een dekentje onderweg bent naar dat meisje
ik hoop dat een fotograaf je een Apple zal toegooien!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:43 schreef tonks het volgende:
Het is al erg genoeg dat ik op school zit en windows xp MOET gebruiken
Dit klopt tot op zekere hoogte, wat doe je bijvoorbeeld met de journalisten die in rij staan te wachten om een foto te nemen van een massagraf? Da's toch gewoon voor het geld, en heeft niks met betrokkenheid te maken...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:45 schreef SlideAway het volgende:
Zoals al eerder gezegd, een fotograaf is in dit geval de boodschapper. Hoe hard het ook klinkt, de boodschapper heeft in feite een zeer beperkte maar tegelijkertijd zeer belangrijke rol. Zonder boodschapper zijn wij niet op de hoogte van het feit dat er uberhaupt iets aan de hand is, zo simpel als het maar kan.
ik zie me al helemaal voor me hoe Raoul dat smakelijk vertelt aan zijn vrienden terwijl ze een duur glas wijn heffen en aan een rijkelijk gevulde tafel met eten zitten "want jongens dat gaat er bij Raoul natuurlijk niet in eh, een beetje hongerige kindjes fotograferen maar niets doen. Ohja en alles wat je niet lust laat maar staan hoor, dat geven we wel aan de hond"quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:46 schreef Brigadier_Blehrbek het volgende:
Wel grappig, Raoul Heertje had het daar ook over tijdens een kleine conference op een feest. Hij heeft ooit eens zo'n fotograaf hetzelfde gevraagd en die zei toen "ik doe gewoon mijn werk...". Raoul Heertje hoopt nu dat hij ooit eens een fotograaf tegenkomt die onder een omgevallen boom ligt en roept om hulp. Dan stapt 'ie er op af, buigt zich voorover en zegt "komt een oud vrouwtje bij de bakker...." Hij doet immers dan ook zijn werk.
Vond hem persoonlijk erg sterk
En ik zie al helemaal voor me hoe jij dit vrolijk zit te posten terwijl je nog eens een teug van je biertje neemt en een grote zak met chips voor je neus hebtquote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:09 schreef Herald het volgende:
[..]
ik zie me al helemaal voor me hoe Raoul dat smakelijk verteld aan zijn vrienden terwijl ze een duur glas wijn heffen en aan een rijkelijk gevulde tafel met eten zitten "want jongens dat gaat er bij Raoul natuurlijk niet in eh, een beetje hongerige kindjes fotograferen maar niets doen. Ohja en alles wat je niet lust laat maar staan hoor, dat geven we wel aan de hond"
Gelukkig doe jij een stuk meer om die mensen te helpenquote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:14 schreef tonks het volgende:
Vanmorgen in de krant, staat er een foto in van een meisje die zich warm moet houden aan een vuurtje terwijl ze staat te wachten op iets. Het is daar -36.
Zo zie je ook vaak foto's van mensen in hongersnood en mensen zonder huis. dan ga je toch geen foto maken en gewoon weer weg lopen?
Valt wel een beetje mee denk ik. Ze maken gewoon eerst een foto, en gaan dan helpen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:14 schreef tonks het volgende:
quote:Associated Press photographer Nick Út earned a Pulitzer Prize for the photograph. The image of her running naked amidst the chaotic background became one of the most remembered images of the Vietnam War. In an interview many years later, she remembers yelling "it's hot, it's hot" in the picture.
After taking the photograph, Út promptly took Kim Phúc to a hospital in Saigon where it was determined that her burns were so severe that she would not survive. However, after a 14 month hospital stay and 17 surgeries, she returned home. Út continued to visit until the fall of Saigon three years later when he was evacuated.
Ja en nee. Ja, je weet beter dat je hulp goed terechtkomt als je het in je eigen omgevingssfeer toepast, maar aan de andere kant sluit dat niet uit dat je niet kunt helpen als er een half continent verhongert. Die spreekwoordelijke strijkstok, daar heeft zo'n hongerkind namelijk geen schuld aan.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:17 schreef Seneca het volgende:
[..]
En ik zie al helemaal voor me hoe jij dit vrolijk zit te posten terwijl je nog eens een teug van je biertje neemt en een grote zak met chips voor je neus hebt
Maar serieus, als je het zo bekijkt zijn we allemaal hypocriet denk ik. Zelf ben ik van mening dat het nuttiger is om mensen zo veel mogelijk proberen te helpen binnen je eigen invloedssfeer. Je kunt veel meer bijdragen aan een betere wereld door bijvoorbeeld in een plaatselijk opvanghuis voor verslaafden als vrijwilliger te werken, dan om geld te sturen voor kinderen in een of ander ver weg land. Dat laatste is immers vaak niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.
Godver, die gier die daar zo staat te wachten op de achtergrond ...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:38 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
[afbeelding]
Kevin Carter inderdaad, Manic Street Preachers hebben nog een nummer over hem geschreven.
Paar maanden nadat hij de Pullizer prijs won met bovenstaande foto pleegde hij zelfmoord.
Als je zijn verhaal leest ga je er inderdaad anders over denken.
Maar dat is mijn punt nu juist. Je kunt geld geven tot je een ons weegt, maar daarmee help je de honger niet uit de wereld. Dat is de schuld van de lokale overheden daar en politieke machtsspelletjes in de westerse wereld, waar ik toch geen invloed op kan uitoefenen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja en nee. Ja, je weet beter dat je hulp goed terechtkomt als je het in je eigen omgevingssfeer toepast, maar aan de andere kant sluit dat niet uit dat je niet kunt helpen als er een half continent verhongert. Die spreekwoordelijke strijkstok, daar heeft zo'n hongerkind namelijk geen schuld aan.
(Ja, in feite is dat de verantwoordelijkheid van de betreffende overheid...)
plaatje:quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:19 schreef m021 het volgende:
[..]
Valt wel een beetje mee denk ik. Ze maken gewoon eerst een foto, en gaan dan helpen.
Zie ook Wikipedia:
[..]
Het kutste eraan is dat dit met opzet is toegebracht aan dit kind uit politieke motieven, maar het allerkutste zijn dan mensen die roepen "dat ontwikkelingshulp nutteloos is".quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:24 schreef MrBean het volgende:
[..]
Godver, die gier die daar zo staat te wachten op de achtergrond ...
Wat is de wereld toch kut.
om half elf 's ochtends?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:17 schreef Seneca het volgende:
En ik zie al helemaal voor me hoe jij dit vrolijk zit te posten terwijl je nog eens een teug van je biertje neemt en een grote zak met chips voor je neus hebt
Ik wist ook niet echt waar ik het moest posten, als een modje een beter subforum weet moven ze hem wel.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:37 schreef Herald het volgende:
[..]
om half elf 's ochtends?
Ik snap tonks' insteek wel, ik heb het me zelf ook weleens afgevraagd, alleen vind ik het een beetje wrang omdat in klaagbaak te doen.
Nee, dat werkt niet zo. Het is niet zo dat jouw deel verschuift naar een ander mens, maar dat het deel van de andere mens vergroot kan worden.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Maar dat is mijn punt nu juist. Je kunt geld geven tot je een ons weegt, maar daarmee help je de honger niet uit de wereld. Dat is de schuld van de lokale overheden daar en politieke machtsspelletjes in de westerse wereld, waar ik toch geen invloed op kan uitoefenen.
Als we echt wat aan de honger in de 3e wereld zouden willen doen, zouden we een hoop van onze materiele welvaart moeten opgeven. Er is genoeg voedsel voor iedereen, het is alleen oneerlijk verdeeld. Helaas leven we in een maatschappij waarin je bijna niet eens kunt kiezen voor een niet-materialistisch bestaan.
Niet alleen de regeringen in die landen zijn corrupt. Wat dacht je dat Europese landbouwsubsidies doen voor de Afrikaanse markt bijvoorbeeld? Een Afrikaanse boer kan simpelweg niet concurreren met een Europese, omdat die laatste zwaar wordt gesubsidieerd. Terwijl het veel makkelijker voor een Europese boer is om een andere baan te vinden die wel rendabel is, dan voor een Afrikaan.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, dat werkt niet zo. Het is niet zo dat jouw deel verschuift naar een ander mens, maar dat het deel van de andere mens vergroot kan worden.
En ja, om die corruptie kutregeringen in die landen uit het zadel te wippen is een beetje ontwikkelingshulp niet genoeg. Die strijkstok zou daartoe door de VN (yeah righ...) ergens anders in moeten verdwijnen dan de portemonnee van zo'n dictator![]()
Én dat uiteraardquote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:41 schreef Seneca het volgende:
[..]
Niet alleen de regeringen in die landen zijn corrupt. Wat dacht je dat Europese landbouwsubsidies doen voor de Afrikaanse markt bijvoorbeeld? Een Afrikaanse boer kan simpelweg niet concurreren met een Europese, omdat die laatste zwaar wordt gesubsidieerd. Terwijl het veel makkelijker voor een Europese boer is om een andere baan te vinden die wel rendabel is, dan voor een Afrikaan.
Gelukkig meen je dit niet serieus!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:57 schreef vbmot het volgende:
Het is gewoon de natuur, daar moet je niet in gaan ingrijpen. Net als een cheetah die een antilope vangt, vroeger zat ik me ook op te vreten en vroeg me af waarom de filmploeg niks deed, maar het mag toch duidelijk zijn dat de taak van een filmploeg/fotograaf puur bestaat uit observatie en registratie.
Blijft een heikele kwestie. In hoeverre kan een fotograaf iemand helpen. Soms kan het niet. Als een fotograaf zoch te veel inmengt, met de problemen van de mensen waar hij een foto van maakt kan hij het zichzelf emotioneel knap lastig maken. Maar als een mens wel wat voor iemand kan doen, dan moet hij het eigenlijk ook doen...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:54 schreef electricity het volgende:
ik heb altijd de hoop gehad dat die journalisten naast een camera ook nog iets voor de mensen die ze interviewen/fotograferen bij zich hebben.
Een met opzet veroorzaakte hongersnood is geen kwestie van natuur. En de meeste hongersnoden hebben een politieke oorzaak. Zelfs die van Live Aid toen.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:57 schreef vbmot het volgende:
Het is gewoon de natuur, daar moet je niet in gaan ingrijpen. Net als een cheetah die een antilope vangt, vroeger zat ik me ook op te vreten en vroeg me af waarom de filmploeg niks deed, maar het mag toch duidelijk zijn dat de taak van een filmploeg/fotograaf puur bestaat uit observatie en registratie.
Ik overdrijf inderdaad.quote:
Een cheetah vangt een antilope vanwege zijn jachtinstinct. Een dier kan niet tegen zijn natuur ingaan. Een mens daarentegen kan dat wel, dat is ook wat ons onderscheidt van dieren, wij hebben ratio. Maar dat maakt ons ook verantwoordelijk voor onze keuzes. Wij kunnen onze acties niet verantwoorden door het op de natuur af te schuiven. Je hebt namelijk altijd een keus.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:57 schreef vbmot het volgende:
Ik ben niet van plan om ook maar 1 cent uit te geven aan 'ontwikkelingshulp' als er nog steeds corrupte regeringen, rebellen, en andere afpersers in het betreffende gebied zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Maar dat is mijn punt nu juist. Je kunt geld geven tot je een ons weegt, maar daarmee help je de honger niet uit de wereld. Dat is de schuld van de lokale overheden daar en politieke machtsspelletjes in de westerse wereld, waar ik toch geen invloed op kan uitoefenen.
Als we echt wat aan de honger in de 3e wereld zouden willen doen, zouden we een hoop van onze materiele welvaart moeten opgeven. Er is genoeg voedsel voor iedereen, het is alleen oneerlijk verdeeld. Helaas leven we in een maatschappij waarin je bijna niet eens kunt kiezen voor een niet-materialistisch bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |