abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34253045
Ik heb deze week een kamer toegezegd gekregen op Curacao.
ik kan er vanaf medio februari in.

een Nederlander heeft geen visum nodig en geen werkvergunning.
Maar waar moet ik nou wat regelen?
Ik ga dus GEEN stage lopen!
Ik heb al 2 sites gevonden maar kom er echt niet uit wat nou voor mij van toepassing is..

http://www.dosmundos.an/
http://www.zakelijkcuracao.com
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_34253436
klein tvptje aan gezien ik ook die kant op wil
pi_34256598
Ik bedoel dus deze bureaucratie:
quote:
Nederlanders hebben geen werkvergunning nodig om in dienst te treden bij een werkgever op Curaçao. Nederlanders die op Curaçao willen komen wonen, moeten wel een verzoek indienen om van rechtswege toegelaten te worden. Dat verzoek wordt gericht aan de gezaghebber en ingediend bij het Bureau Plaatselijk Hoofd van de Politie, De Ruyterkade 50. Tel: (5999) 465 6588; Fax (5999) 465 8220. Bij de indiening moeten de volgende documenten worden bijgevoegd.

Een pasfoto
Kopie paspoort
Geboortebewijs
Bewijs van goed gedrag
Arbeidsovereenkomst (in geval van dienstbetrekking) of Uittreksel Kamer van Koophandel) in geval van eigen bedrijf
Bewijs van voldoende middelen van bestaan (bankverklaring/salarisslip)
BRON
Maar ik weet niet of dat ook voor mij geldt of voor mensen met en eigen bedrijf of voor mensen die er permanent willen wonen/werken..
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:47:17 #4
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_34256697
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:45 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]

BRON
Maar ik weet niet of dat ook voor mij geldt of voor mensen met en eigen bedrijf of voor mensen die er permanent willen wonen/werken..
Mijns inziens...heeft dit betrekking op permanente bewoning.....ik heb 't iig allemaal niet nodig gehad...

.....of was ik er nu illegaal... ..
Causaliteit....dat is 't.
pi_34256894
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:47 schreef Make-Yourself het volgende:

[..]

Mijns inziens...heeft dit betrekking op permanente bewoning.....ik heb 't iig allemaal niet nodig gehad...

.....of was ik er nu illegaal... ..
Waar woonde en werkte je?

ik heb een huisje/kamer in Dominquito gevonden en ben nog op zoek naar werk
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:55:40 #6
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_34257052
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:50 schreef Steffy het volgende:

[..]

illegaal, op curacao, ik zal de krant tippen, dat kennen ze daar niet volgens mij
Ghehehe.....ik vond 't er heerlijk....kan er de vinger niet op leggen...alles is charmant.
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:51 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Waar woonde en werkte je?

ik heb een huisje/kamer in Dominquito gevonden en ben nog op zoek naar werk
Ik woonde (na 2 korte verblijven elsewhere) in Parke Tropikal...in een omgebouwd kantoor....niet bepaald luxe wonen...maar goed...dat boeide afgezien van de backflush vanuit de plee naar de douche niet zo... Daar "werkte/stagede" ik ook...samen met een studiegenoot deden we daar een milieu-audit....
Ben ff kwijt in welke regio 't was...maar iig vlak bij Centrum Supermarket (niet Mahaai)...
pi_34257340
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:55 schreef Make-Yourself het volgende:

[..]

Ghehehe.....ik vond 't er heerlijk....kan er de vinger niet op leggen...alles is charmant.
[..]

Ik woonde (na 2 korte verblijven elsewhere) in Parke Tropikal...in een omgebouwd kantoor....niet bepaald luxe wonen...maar goed...dat boeide afgezien van de backflush vanuit de plee naar de douche niet zo... Daar "werkte/stagede" ik ook...samen met een studiegenoot deden we daar een milieu-audit....
Ben ff kwijt in welke regio 't was...maar iig vlak bij Centrum Supermarket (niet Mahaai)...
Wat moet ik nou regelen dan?
ik ga geen stage lopen btw, misschien maakt dat wat uit.
Het lijkt me niet dat ik zomaar een enkele reis kan maken en dan daar een kamer huren voor een half jaar en dan gaan werken. Welke officiele documenten heb ik nodig?
  donderdag 19 januari 2006 @ 22:05:47 #8
139476 Make-Yourself
...relative altruism...
pi_34257430
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 22:03 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Wat moet ik nou regelen dan?
ik ga geen stage lopen btw, misschien maakt dat wat uit.
Het lijkt me niet dat ik zomaar een enkele reis kan maken en dan daar een kamer huren voor een half jaar en dan gaan werken. Welke officiele documenten heb ik nodig?
Sorry...heb echt geen flauw idee....je krijgt overigens wel in 't vliegtuig (tenminste dat was bij ons toen) een (groen) kaartje, waarop je de aard van je bezoek/verblijf moet invullen en de duur...etc...aan de hand daarvan krijg je een datumstempel in je paspoort...
...verder eens informeren bij MinBuZa/BiZa...?
pi_34257489
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 22:05 schreef Make-Yourself het volgende:

...verder eens informeren bij MinBuZa/BiZa...?
hehe.. ja als niemand het me kan zeggen hier doe ik dat wel.
maar dit scheelt me een hoop rondbellen..
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:27:10 #10
17166 error
gewoon fout!?
pi_34261400
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:45 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]

BRON
Dit is helemaal correct en geldt voor elke NL'er.
Voor een half jaartje wordt het vaak niet gedaan overigens. Op het moment zijn er wel veel illegalencontroles, maar na de carnaval is dat weer over

Denk ook aan een bankverklaring anders kan je hier wel eens problemen krijgen met het openen van een bank account. (en die heb je vaak nodig om een salaris te ontvangen, ervanuitgaande dat je gaat werken)
Ach, het ligt eraan van welke kant je het bekijkt.
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:28:44 #11
17166 error
gewoon fout!?
pi_34261460
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 22:07 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

hehe.. ja als niemand het me kan zeggen hier doe ik dat wel.
maar dit scheelt me een hoop rondbellen..
Bestel gewoon het boek van Dos Mundos. Iets van 20 euri op een NL bankrekening storten en je hebt het snel in huis. Daar staat alles in.
pi_34261550
TVP! Ik ga er volgend jaar een half jaar op stage.

(Ben er 5 jaar geleden ook al eens geweest. En 3 jaar geleden op Aruba.)

[ Bericht 45% gewijzigd door Dirk-Kuijt op 19-01-2006 23:36:58 ]
pi_34261978
Zo, geschoond en weer teruggehaald naar [WGR] (het kan zijn dat het wat rigoreus is gegaan, het schonen).

In elk geval:
quote:
Kluupkluup wil dus:

het topic gaat over: werk (vergunning?!), wonen (registratie bevolkingsregister?) en recht (verblijfsrecht? recht om te mogen werken/wonen?)..
Wat moet ik hebben? paspoort, geboortebewijs?, bewijs van goed gedrag?, arbeidsovereenkomst? Bewijs van voldoende middelen van bestaan (bankverklaring/salarisslip)?
En ik wil het gewoon niet in TRV omdat iedereen dan offtopic gaat lullen over Curacao.. ik heb specifieke vragen bij wie ik moet zijn voor welke documenten. het is geen reisje ofzo..

Dus on topic!

Game on!!
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34263515
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:28 schreef error het volgende:

[..]

Bestel gewoon het boek van Dos Mundos. Iets van 20 euri op een NL bankrekening storten en je hebt het snel in huis. Daar staat alles in.
Dat boek ga ik idd maar eens bestellen..
maar als ik je verhaal nou goed begrijp is het eigenlijk gewoon mogelijk een enkele ticket te kopen, zwart te werken en een half jaar later terug te komen?
pi_34263543
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:27 schreef error het volgende:
Denk ook aan een bankverklaring anders kan je hier wel eens problemen krijgen met het openen van een bank account. (en die heb je vaak nodig om een salaris te ontvangen, ervanuitgaande dat je gaat werken)
kan dat niet naar m'n NL-rekening gestort worden? (ok dat kost geld, dat storten naar 't buitenland, maar die kosten wil ik dan wel op me nemen)
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:36:34 #16
17166 error
gewoon fout!?
pi_34264297
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:14 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Dat boek ga ik idd maar eens bestellen..
maar als ik je verhaal nou goed begrijp is het eigenlijk gewoon mogelijk een enkele ticket te kopen, zwart te werken en een half jaar later terug te komen?
Hmm, een enkeltje zou ik niet kopen. Je moet wel een retour hebben, maar dan moet je een ticket nemen, waarvan de de retourdag nog niet vaststaat (is wel duurder). Ze zijn natuurlijk ook niet achterlijk.
Je hebt standaard het recht om 3 maanden te verblijven op het eiland, maar dan mag je niet werken.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:44:47 #17
17166 error
gewoon fout!?
pi_34264543
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:15 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

kan dat niet naar m'n NL-rekening gestort worden? (ok dat kost geld, dat storten naar 't buitenland, maar die kosten wil ik dan wel op me nemen)
Afhankelijk van de werkgever... Hij kan je ook cash uitbetalen (ivm veiligheid niet verstandig, maar das een ander verhaal)
Lokale ondernemers beginnen er over het algemeen niet aan.

nog even over dat ticket: gewoon een standaard retour nemen met vaste terugreisdatum, alleen ga je niet mee terug. Voor de dag dat je terug wilt: nieuw retour (vaak goedkoper dan enkeltje) kopen en alleen de terugvlucht gebruiken. Wel een retour vanuit NL ivm controles Schiphol, anders kunnen ze je nog even 4 dagen vragen om op een emmer te poepen.

Tja, waar je allemaal wel niet aan moet denken

Het makkelijkst is natuurlijk om de van rechtswege aanvraag wel te doen, dan krijg je een stempel dat je mag werken en 3 maanden mag blijven; 1 keer verlengen voor de volgende 3 maanden (want die verklaring heb je echt niet binnen die tijd ) en geen gezeur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')