abonnement Unibet Coolblue
pi_34237603
Hallo, ik wil op de zolder een muur neerzetten en daar moeten 2 deuren (en posten natuurlijk) in komen. Nu willen we ook beneden mooiere deuren, dus eigenlijk willen we dan de deuren van beneden boven gebruiken en beneden mooie sierdeuren.
Maar, is de maat van alle deuren gelijk? En geldt dat ook voor de klink en de scharnieren?

Kan ik dus zo naar de bouwmarkt lopen en een willekeurige (prefab metalen) post halen?
Moet er dan nog aan worden gesleuteld (zoals zelf een gat maken voor de ophanging etc.)?
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:16:11 #2
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_34237925
niet alle binnendeuren zijn standaard. je zegt zelf al dat je benden eenmooiere deur wil dus zijn er verschillen. Je hebt opdekdeuren, stompe deuren, verschillende breedtes, deuren van verschillende materialen en dikte om een betrere brandwerendheid op te leveren of wellicht betere geluidsisolatie. Je hebt deuren die helemaal 180graden open moeten kunnen, de meeste niet. dus er is nogal wat keuze.
beer
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:16:16 #3
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_34237927
Neen, deuren worden in diverse hoogtes en breedtes geleverd. Er zijn wel 'universele' kozijnen die op maat te maken zijn.

Let ook even op het veschil tussen een 'opdek' (met een uitstekend randje) en een 'stompe' deur! Deze hebben ieder een aparte kozijnvorm nodig.
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:55:55 #4
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34239471
Alle Karwei/Gamma/Praxis deuren hebben de industrie standaardmaten.

Hoogte: 201,5 of 211,5 (231,5 is vrij nieuw)
Breedte: (73 en 78 zijn zeldzaam), 83, 88 of 93 cm.

Deurklinken zitten meestal ook op standaardhoogte.

Bij oude huizen geldt bovenstaande standaarisatie overigens niet, dus altijd even nameten.
pi_34415228
Bedankt allemaal!

En ik heb eigenlijk 3 deuren nodig; 2 met scharnier links en 1 rechts. Dat komt ook precies uit, als ik ook de trapkastdeur boven kan gebruiken. Deze heeft alleen geen handvat, maar een sleutel. Ik moet eens kijken of er een handvat-deel in gezet kan worden.

Ik ga de binnendeuren opmeten en kijken of ze daar een leuk kozijntje bij hebben. Liefst neem ik die prefab-metalen kozijnen, want die zijn veel gemakkelijker goed neer te zetten.
Overigens, alle deuren zijn opzetdeuren.
En het huis is pas een paar jaar oud.
pi_34417976
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:31 schreef Bright het volgende:
En ik heb eigenlijk 3 deuren nodig; 2 met scharnier links en 1 rechts. Dat komt ook precies uit, als ik ook de trapkastdeur boven kan gebruiken. Deze heeft alleen geen handvat, maar een sleutel. Ik moet eens kijken of er een handvat-deel in gezet kan worden.
Daar heb je speciale wisselstiften voor. Deze steek je in het slot, draai je een moertje vast, dan schuif je de kruk er op. De andere kant waar het gat van de oude kruk zit kun je dan dicht maken voor de mooiigheid. o.a. weijntjes en andere ijzerhandels verkopen voor alle deurdikten en slot type wisselstiften. DHZ zaken niet.
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:31 schreef Bright het volgende:
Ik ga de binnendeuren opmeten en kijken of ze daar een leuk kozijntje bij hebben. Liefst neem ik die prefab-metalen kozijnen, want die zijn veel gemakkelijker goed neer te zetten.
Overigens, alle deuren zijn opzetdeuren.
En het huis is pas een paar jaar oud.
Waarschijnlijk bedoel je opdekdeuren. Voor de nieuwe deuren beneden moet je dan erg goed op de maat letten. Daarvoor meet je NIET de kozijn opening op maar de deur zelf. Deze maat moet je dan excact bestellen. Als je 78, 83 of 88 meet is het eens tandaard maat, anders op maat bestellen (meestal ook weer niet dhz zaak).

Kijk ook eens of je een universeel kozijn hebt, dan kun je aan de andere kant van het kozijn een stompe deur inzetten. Hier heb je meer keuze in en kun je ook heel erg makkelijk van de deur een paar mm afhalen om hem op maat te krijgen.

Je kunt dit zien omdat je dan aan bijde kanten van het kozijn een sponningjte ziet. Aan de ene kant +/- 4cm diep aan de andere kant +/- 2 a 3cm diep. Die laatste is je opdekkant de eerste je stompe kant.
  woensdag 25 januari 2006 @ 01:35:18 #7
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_34434797
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:16 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Neen, deuren worden in diverse hoogtes en breedtes geleverd. Er zijn wel 'universele' kozijnen die op maat te maken zijn. knip....
Deuren worden wel in standaard maten geleverd, het zijn alleen heel veel standaard maten.
maar om het makkelijk te houden eindigen de maten altijd op een 3 of een 8 ( 63/68 73/78 83/88 93/98 etc.) deorhoogtes zijn 201,5, en 211,5 en sinds kort 231,5 cm.
Bij opdekkozijnen is de sponningmaat altijd 1 cm breder dan de deurmaat.
pi_34436925
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 01:35 schreef GerritB het volgende:

Deuren worden wel in standaard maten geleverd, het zijn alleen heel veel standaard maten.
maar om het makkelijk te houden eindigen de maten altijd op een 3 of een 8 ( 63/68 73/78 83/88 93/98 etc.) deorhoogtes zijn 201,5, en 211,5 en sinds kort 231,5 cm.
Een standaard maat is ALTIJD van af 63 cm oplopen per 5cm tot 98cm. Alle andere maten kunnen bij vele merken ook gelverd worden tegen eengeringe meerprijs maar dan het een maatwerk deur.. De oude hollandse standaard maten zijn 52, 59, 76, 80, 97, 120 en 148cm Bij hoogten 194, 202, 240 en 270
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 01:35 schreef GerritB het volgende:
Bij opdekkozijnen is de sponningmaat altijd 1 cm breder dan de deurmaat.
De opdekrand is bij de meeste typen 1cm, waardoor de deurmaat 1 cm berder is aan elke kant dan de sponning maat.
pi_34442429
Het is een opdekdeur, dus ik moet eigenlijk de sponning (het deel waar de deur in valt) meten?
Ik kreeg i.i.g. bij de Gamma te horen dat ik het kozijn moet opmeten en dat ze in ieder geval wel een deur ervoor zullen hebben.

Het is geen universeel kozijn, want er zou geen deur in kunnen (de deur zou dan maximaal 1 cm dik mogen zijn) maar een standaard bouw-kozijn van metaal met een laagje eroverheen.

Ik heb voor de zolder (de nieuwe kozijnen) al prima MDF-kozijnen gezien die gemakkelijk in elkaar zijn te zetten. Ze zijn al voorgegrond en dus direct overschilderbaar. Dat lijkt me eigenlijk al prima (kosten zo'n 45 euro's per stuk)
pi_34448810
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 12:19 schreef Bright het volgende:
Het is een opdekdeur, dus ik moet eigenlijk de sponning (het deel waar de deur in valt) meten?
Ik kreeg i.i.g. bij de Gamma te horen dat ik het kozijn moet opmeten en dat ze in ieder geval wel een deur ervoor zullen hebben.
Daarmee willen ze voorkomen dat je bij een opdek deur de maat inclusief opdekrand meet en dit als sponningmaat doorgeeft. En dat laatste klopt bij de gamma verkopen ze allen kant en klare standaard maten die ze op voorraad kunnen nemen enzo. Ga voor een deur naar een echte bouwmarkt, houthandel of deurenwinkel. Die hebben minstens 10 maal zoveel modellen deuren, betere kwalitteid, goedkoper en een helboel modellen in elke maat.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 12:19 schreef Bright het volgende:
Het is geen universeel kozijn, want er zou geen deur in kunnen (de deur zou dan maximaal 1 cm dik mogen zijn) maar een standaard bouw-kozijn van metaal met een laagje eroverheen.

Ik heb voor de zolder (de nieuwe kozijnen) al prima MDF-kozijnen gezien die gemakkelijk in elkaar zijn te zetten. Ze zijn al voorgegrond en dus direct overschilderbaar. Dat lijkt me eigenlijk al prima (kosten zo'n 45 euro's per stuk)
Dit moet je helemaal voor je zelf water natuurlijk, en niet om je op kosten je jagen. Maar mischien is het iets om je stalen bouw kozijnen te vervangen voor de mooiere vuren, grenen of maranti kozijnen. Met een set mooie scharnieren of paumelles. Kost niet erg veel. Geeft wel een beetje troep,maar als je netjes werkt valt dat best mee.
  woensdag 25 januari 2006 @ 17:56:43 #11
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_34453723
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 08:47 schreef tnimble het volgende:

[..]

Een standaard maat is ALTIJD van af 63 cm oplopen per 5cm tot 98cm. Alle andere maten kunnen bij vele merken ook gelverd worden tegen eengeringe meerprijs maar dan het een maatwerk deur.. De oude hollandse standaard maten zijn 52, 59, 76, 80, 97, 120 en 148cm Bij hoogten 194, 202, 240 en 270
[..]

De opdekrand is bij de meeste typen 1cm, waardoor de deurmaat 1 cm berder is aan elke kant dan de sponning maat.
Sorry maar hoe kom je hierbij, breedte maten zijn nog steeds gelijk aan de standaard maten van nu en de oudere hoogtes ziijn 206 en 216 cm,dus de door jou genoemde maten waren waarschijnlijk van maatdeuren en geen standaard werk.

Maar de deurmaten worden toch echt bepaald zonder de opdekrand, m.a.w. een deur van 83 cm breed is totaal 85 cm breed ( dit is trouwends maar één cm meer dan de sponningmaat).
pi_34461823
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 17:56 schreef GerritB het volgende:
Sorry maar hoe kom je hierbij, breedte maten zijn nog steeds gelijk aan de standaard maten van nu en de oudere hoogtes ziijn 206 en 216 cm,dus de door jou genoemde maten waren waarschijnlijk van maatdeuren en geen standaard werk.
Jij heb het over de deuren die net iets ouder zijn. Deuren bestaan al net iets langer dan zo'n 30 jaar. Zo kun je ook zeggen dat voerger de standaard plafond hoogte 2 meter 40 is en nu 2 metet 60. Maar dan bedoel je volgens bouwbesluit 1992 ten op zicht van die van 2003. Maar vergeet je dat b.v. in de 19de eew de standaard mat 3 meter 90 en 4 meter 20 was. En rond de 20ste eeuw 2 meter 10, 2 meter 70 en 3 meter.

De 'oude' maten van jouw zijn geen enkel probleem, beetje schaven als het nodig is, en een paar cm onder en boven er af. (Moet je geen boarddeur nemen natuurlijk)
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 17:56 schreef GerritB het volgende:
Maar de deurmaten worden toch echt bepaald zonder de opdekrand, m.a.w. een deur van 83 cm breed is totaal 85 cm breed ( dit is trouwends maar één cm meer dan de sponningmaat).
Dit zegik toch ook. De gamma laat je de kozijn maat meter i.p.v. de deurmaat om te zorgen dat je niet perongeluk de maat inclusief opdekrand meet. En dat zeg ik ook +/- 1 cm per kant. dus 83 is me opdek 85, 88 is 90 enz.

[ Bericht 5% gewijzigd door tnimble op 25-01-2006 21:52:07 ]
pi_34471187
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 15:33 schreef tnimble het volgende:

[..]

Daarmee willen ze voorkomen dat je bij een opdek deur de maat inclusief opdekrand meet en dit als sponningmaat doorgeeft. En dat laatste klopt bij de gamma verkopen ze allen kant en klare standaard maten die ze op voorraad kunnen nemen enzo. Ga voor een deur naar een echte bouwmarkt, houthandel of deurenwinkel. Die hebben minstens 10 maal zoveel modellen deuren, betere kwalitteid, goedkoper en een helboel modellen in elke maat.
[..]
De gamma is toch ook een echte bouwmarkt? Noem eens een paar suggesties?
pi_34471772
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 07:43 schreef Bright het volgende:

[..]

De gamma is toch ook een echte bouwmarkt? Noem eens een paar suggesties?
Gamma, praxis en karwij enzo zijn doe het zelf zaken die verkopen een klein assortiment standaard producten. Deze bedrijven verkopen alleen Cando (voorheen Candoor en RiverDoors). Maar je hebt nog vele andere merken zaosl Skantrae, Albo, Austria, Java, Horizon en Northgo. Een beetje bedrijf verkoopt de meeste van bovenstaande merken. Zoals b.v. bakker Deurendiscount Bremer's Houthandel enz.

Een bouwmarkt verkoopt het volledige assortement van de meeste leveanciers em hebben daarvan een deel op voorraad. De gene die door heel nederland heen zitten zijn o.a. Imabo , BouwCenter, Raab Karcher en de Bouwmaat (bij deze heb je kvk nodig) Daarnaast heb je er nog vele die alleen in een bepaalde regio zitten.

Daarnaast heb je ook bedrijven die alleen bepaalde materialen everen zoals alleen hout of ijzerwaren. Kijk i de goedengids of op de site van een dueren merk zoals die van Albo voor lijsten met leveranciers en showrooms.
pi_34472605
ok, dus ik kan beter langs de imabo gaan dan de gamma? Dat moeten we dan maar eens doen; de deuren van de gamma vind ik nou niet zo fraai (maar er zitten wel aardige bij)

Goede tip bedankt
En ik kan wel al gewoon aan het werk, want de deuren passen verder altijd, right? Dan kunnen we de deuren (indien nodig) bestellen en in de tussentijd de post + muur opbouwen.

Lijkt me een fijn plan

Dan kijk ik ook gelijk hoeveel de posten aldaar kosten - misschien hebben ze nog mooiere voor een schappelijkere prijs.
pi_34474363
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 09:53 schreef Bright het volgende:
ok, dus ik kan beter langs de imabo gaan dan de gamma? Dat moeten we dan maar eens doen; de deuren van de gamma vind ik nou niet zo fraai (maar er zitten wel aardige bij)
Cando vind ik elf ook niet al te mmoi, erg slcht (lees eenvoudig) afgewerkt en weinig keuze.
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 09:53 schreef Bright het volgende:
Goede tip bedankt
En ik kan wel al gewoon aan het werk, want de deuren passen verder altijd, right? Dan kunnen we de deuren (indien nodig) bestellen en in de tussentijd de post + muur opbouwen.
Ja zolang je rekening houdt met de afmetingen die je kunt kopen / hebt liggen. Is je deur 83cm dan moet je je kozijn op 83.5cm maken. Is je kozijn 84.5 dan koop je een standaardmaat deur van 83. Is je kozijn 86.3 dan koop je een maat deur van 85.8. En dus niet een standaard deur van 88cm. Je moet er dan 3.5cm afschaven, dit kan niet, max 1cm per kant.

Ook altijd zowel boven, als in het midden als wel benden meten. Lang niet altijd even recht.

Hier nog een behoorlijke omschrijving
  donderdag 26 januari 2006 @ 13:01:58 #17
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34477876
Wij hebben uiteindelijk alle binnendeuren bij de Gamma gehaald, en alleen de voordeur bij Skantrae. Die laatste deur was ook wel veeeelllll duurder dan de Gamma deuren.

Overigens: Gamma=Karwei=Intergamma bv. Vandaar dat de assortimenten en prijzen vaak identiek zijn.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 00:29:52 #18
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_34503699
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 09:53 schreef Bright het volgende:
ok, dus ik kan beter langs de imabo gaan dan de gamma? Dat moeten we dan maar eens doen; de deuren van de gamma vind ik nou niet zo fraai (maar er zitten wel aardige bij)

Goede tip bedankt
En ik kan wel al gewoon aan het werk, want de deuren passen verder altijd, right? Dan kunnen we de deuren (indien nodig) bestellen en in de tussentijd de post + muur opbouwen.

Lijkt me een fijn plan

Dan kijk ik ook gelijk hoeveel de posten aldaar kosten - misschien hebben ze nog mooiere voor een schappelijkere prijs.
Daar hebben ze ook de door jou gewenste plaatstalen (nastel) opdekkozijnen, met of zonder bovenlicht.
De meest gangbare en goede merken zijn Berkvens en Polynorm, Berkvens vind ik persoonlijk mooier, makkelijker te plaatsen en zijn ook beter geprijst.
pi_34606583
YES! De dakkapel staat! Dus ik kan weer verder met doe-het-zelven

ok, de mooie deuren die we willen hebben hebben we gezien. Dus die worden het!!
De deuren hebben de standaard 93cm maat. Ik heb alvast kozijnen gekocht die ik nu 'even' op maat moet zagen en verlijmen. Daarna in stelling brengen en vastzetten met wat tijdelijke houtjes.
Ik hoop vanavond alvast wat te kunnen verlijmen, zodat ze morgen al kunnen staan. (Ik zal het uiteraard wel afklemmen en zo, dan droogt het ook beter/steviger)

Overigens: de metalen kozijnen zijn duurder dan de hardhouten kozijnen!
pi_34608885
quote:
Op maandag 30 januari 2006 10:33 schreef Bright het volgende:
YES! De dakkapel staat! Dus ik kan weer verder met doe-het-zelven

ok, de mooie deuren die we willen hebben hebben we gezien. Dus die worden het!!
De deuren hebben de standaard 93cm maat. Ik heb alvast kozijnen gekocht die ik nu 'even' op maat moet zagen en verlijmen. Daarna in stelling brengen en vastzetten met wat tijdelijke houtjes.
Ik hoop vanavond alvast wat te kunnen verlijmen, zodat ze morgen al kunnen staan. (Ik zal het uiteraard wel afklemmen en zo, dan droogt het ook beter/steviger)
TIP: Deur is dus 93cm. Zaag dan 2 laatjes af op 93,5 cm af.

Deze latjes leg je 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant in de sponning. Dan zet je eerst de meegeleverde stofdorpellat onder op de deur vast (lijm + schroeven) (wel natuurijk eerst op maat zagen) Daarna zet je de bovendorpel er pas op vast (ook lijm + schroeven of lange deuvels er in boren).

Hierdoor heb je het meest makkelijk, stevig en nauwkeurig het kozijn op maat.
quote:
Op maandag 30 januari 2006 10:33 schreef Bright het volgende:
Overigens: de metalen kozijnen zijn duurder dan de hardhouten kozijnen!
Voor de project ontwikkelaar zijn ze we;l goedkoper. Omdat het kozijn sneel gemonteerd is, en de deur er in 'gesmeten' kan worden zonder dat je precies werk hoeft af te leveren omdat je het toch niet ziet. Als je daardoor en paar duizend euro per huis aan arbeitsloon en opdekboarddeuren van 15 euro per stuk kunt uitspraen....
pi_34610766
quote:
Op maandag 30 januari 2006 12:04 schreef tnimble het volgende:
[..]
TIP: Deur is dus 93cm. Zaag dan 2 laatjes af op 93,5 cm af.

Deze latjes leg je 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant in de sponning. Dan zet je eerst de meegeleverde stofdorpellat onder op de deur vast (lijm + schroeven) (wel natuurijk eerst op maat zagen) Daarna zet je de bovendorpel er pas op vast (ook lijm + schroeven of lange deuvels er in boren).
Je leest mijn gedachten! Ik wilde ook al met 2 latjes gaan werken, zodat de sponningbreedte precies goed is (1/2 cm groter dan het binnenste deurdeel)

Wat bedoel je met die stofdorpellat? Ik heb inderdaad een latje met een gleufje in het pakket, maar dat moet toch niet op de deur
En ik heb geen bovendorpel. (Wil ik wellicht wel)

Er werd in het pakket melding gemaakt van een plank in de vloer, maar dat kan natuurlijk niet. Is die alleen voor het vastzetten van de dorpel?
quote:
Hierdoor heb je het meest makkelijk, stevig en nauwkeurig het kozijn op maat.
[..]
Die latjes, daar bedoel je hele dunne latjes mee? zo'n 1/4cm of zo? Er werd een tip gegeven om dik karton te gebruiken, maar wellicht dat ik iets van board kan nemen. Dat is ook vrij dun.
quote:
Voor de project ontwikkelaar zijn ze we;l goedkoper. Omdat het kozijn sneel gemonteerd is, en de deur er in 'gesmeten' kan worden zonder dat je precies werk hoeft af te leveren omdat je het toch niet ziet. Als je daardoor en paar duizend euro per huis aan arbeitsloon en opdekboarddeuren van 15 euro per stuk kunt uitspraen....
Dat is waar, ja. Een houten kozijn is meer werk en dus duurder. Ook kan zo'n metalen kozijn gemakkelijker worden afgesteld achteraf. (Daarom wil ik het ook gelijk goed doen)
pi_34612519
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:15 schreef Bright het volgende:

Je leest mijn gedachten! Ik wilde ook al met 2 latjes gaan werken, zodat de sponningbreedte precies goed is (1/2 cm groter dan het binnenste deurdeel)

Wat bedoel je met die stofdorpellat? Ik heb inderdaad een latje met een gleufje in het pakket, maar dat moet toch niet op de deur
En ik heb geen bovendorpel. (Wil ik wellicht wel)
Dat latje met een gleufje is idd je stofdorpellat. Deze monteer je onder het kozijn. Deze zorgt er voor dat je onderkant rechtblijft. En dat de stofdorpel (volksmond dremple) opzijn plek blift. In een stofdorpel ziy nl een gleuf waar deze stofdorpellat inpast (als het goed is (zelfde merk/standaard)).

Bovendorpel zit in je pakket. Dat bestaat ui 2 stijlen ca 212 lang stofdorpellat ca 4 bij 2 dik bij 120 lang en een bovendorpel ca 120 lang.
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:15 schreef Bright het volgende:

Er werd in het pakket melding gemaakt van een plank in de vloer, maar dat kan natuurlijk niet. Is die alleen voor het vastzetten van de dorpel?
Als je het kozijn in elkaar hebt dan rust het kozijn op die stofdorpellat. Meestal zet je een kozijn alleen met de stijlen vast. Maar als je het kozijn gebruik als stelwerk voor de rest van de muur, kun je door de stofdorpellat een paar schroeven (b.v. 2x 3.5x40) in de vloer vast zetten. Mischien dat ze dit bedoelen?
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:15 schreef Bright het volgende:

Die latjes, daar bedoel je hele dunne latjes mee? zo'n 1/4cm of zo? Er werd een tip gegeven om dik karton te gebruiken, maar wellicht dat ik iets van board kan nemen. Dat is ook vrij dun.
f. (Daarom wil ik het ook gelijk goed doen)
Maakt niet veel uit ze geven alleen de vaste maat. Wat je hebt of goedkoop kan bemachtigen. Ik heb meestal behoorlijk wat lengtes ruw 18x33 liggen en maak ik het daarvan.

Doe het als volgd.

2 resthoutjes op maat van deur +5mm.

Stijlen op de werktafel. Latjes er tussen.
met 2 grote lijmklemmen stijlen tegen de latten aandrukken.
Stofdorpellat afzaen
lijm op onderkant
stofdorpellat er tegen
voorboren
vastschroeven
bovenkant stijlen inlijmen
bovendorpel er tegen aan drukken
2 maal gat 10mm iets schuin naar elkaar toe boren in elke stijl ca 3cm dieper dan de bovendorpel
lijm in gaten
hardhouten deuvels in gaten slaan en afzagen
bovendorpel op maat zagen
lijmklemmen los, latjes er tussen uit

Dit is +/- 10 minuten werk en je kunt de ltjes voor de volgende gebruiken.
pi_34626554
tnimble, dank je wel! Hier heb ik wel wat aan.

Alleen, als het kozijn uiteindelijk af is, dan staat het op de stofdorpel, dus zo ongeveer 1/2 cm van de vloer, als het ware. Dat is teveel, want er komt alleen zeil, soort linoleum of zo (ligt er al) en dat is misschien 1/4 cm dik. Dan blijft er dus wat over. Hoort dat dan? Of vul ik dat dan eerst op met bijv. kneedbaar hout, voordat ik ga verven?

die deuvels is misschien een beter idee dan spijkers zoals in het pak stond beschreven. Maar je bedoelt dat die gaten vanaf de zijkant worden geboord? (dus niet-zichtbaar)

Ik heb inmiddels voldoende 'dun hout' (latjes van 1 1/2 cm vierkant) liggen, dat kan dus ook worden gebruikt om de posten overeind te houden als ze rechtop moeten staan.
pi_34628653
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:00 schreef Bright het volgende:
tnimble, dank je wel! Hier heb ik wel wat aan.

Alleen, als het kozijn uiteindelijk af is, dan staat het op de stofdorpel, dus zo ongeveer 1/2 cm van de vloer, als het ware. Dat is teveel, want er komt alleen zeil, soort linoleum of zo (ligt er al) en dat is misschien 1/4 cm dik. Dan blijft er dus wat over. Hoort dat dan? Of vul ik dat dan eerst op met bijv. kneedbaar hout, voordat ik ga verven?
inkeping maken in de onderkant de stijlen zodat het kozijn lager komt? Of de 2 opstaande randen weghalen van de stofdorpellat (moeilijker) Maar zit bij die 1/4 cm wel je ondervloer meegerekend?
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:00 schreef Bright het volgende:
die deuvels is misschien een beter idee dan spijkers zoals in het pak stond beschreven. Maar je bedoelt dat die gaten vanaf de zijkant worden geboord? (dus niet-zichtbaar)
Bij de meeste (zoniet alle) typen kozijn paketten komt de bovendorpel bovn op de stijlen (dus er niet tussen in) de deuvels sla je er dan van boven af in. Door ze een beetje naar elkaar toe te boren dienen ze tevens als permanente 'lijmklem' die het kozijn continue tegen elkaar drukt. zo'n 20% steviger daardoor. De deuvels kun je o.a. bij de gamma per meter kopen. Met 1 lengte kun je 2 kozijnen doen.
pi_34629286
Heb effe snel een tekeningetje gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')