abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 januari 2006 @ 18:37:07 #1
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_34092755
Zoals uit de TT al blijkt ben ik op zoek naar een externe flitser voor m'n Canon dSLR. Nou zou het één van deze twee moeten worden.

• Canon 430 EX
  • Sigma EF 500 DG super
  • De Speedlite 580 EX valt eigenlijk buiten het budget wat ik wíl besteden.

Prijstechnisch zitten ze erg dicht bij elkaar en ook de prestaties ontlopen elkaar niet echt schrikbarend.
    Ik ben al bij diverse zaken advies aan het inwinnen geweest maar ook daar worden iedere keer tegenstrijdige dingen vertelt. Zo is volgens de éne zaak de Sigma niet 100% procent compatible met alle belichtingsprogramma instellingen van de Canon dSLR's terwijl dit volgens andere zaken weer absoluut wel zó is.

Mijn vraag bij deze : Zijn er mensen die uit ervaring één van deze 2 flitsers kunnen aanraden of juist afraden ? (liefst mensen die ervaring hebben met beide modellen of iig van beide fabrikanten een flitser in gebruik hebben gehad). En dit advies dus ook kunnen staven.

Ik heb voor deze vraag al diverse topics gezocht / bekeken én gelezen, echter gaan die meestal over hele andere dingen mbt. flitsers
  • Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
      FOK!fotograaf zondag 15 januari 2006 @ 19:04:22 #2
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_34093607
    Ik gebruik de Nikon versie van die Sigma al ff op m'n D70 en ben nog geen problemen tegengekomen.
    Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
    Fotooz
    - Fotowerk Indian Summer Festivals -
    pi_34096729
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 19:04 schreef CompuMess het volgende:
    Ik gebruik de Nikon versie van die Sigma al ff op m'n D70 en ben nog geen problemen tegengekomen.
    bedenk wel, nikon gebruikt totaal andere metings en doorstuur techniek voor het licht..
    "There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
    [Simon de la Court Photography]
    pi_34103521
    En een 550EX? Heb ik zelf vorige week nog gekocht. Was inclusief batterijen en omnibounce ¤225 (tweedehands uiteraard).
      maandag 16 januari 2006 @ 05:32:34 #5
    128580 eL.
    Je m'appelcastel
    pi_34111685
    Ik heb zelf de 580EX, dus ik heb geen ervaring met de 430EX. Maar gevoelsmatig zeg ik de 430EX, ik vind het trouwens ook een schitterend ding. Tot zover mijn nutteloze bijdrage.
    pi_34113367
    Welke camera heb je eigenlijk? Als het er een is met E-TTL2, dan is het misschien de moeite waard om de 430EX te nemen. Anders lekker de 550EX of de Sigma. De sigma schijnt een stuk irritanter te zijn om in te stellen, via menuutjes en dergelijke.
      maandag 16 januari 2006 @ 18:21:19 #7
    67194 wimmel_1
    Intentionally Left Blank
    pi_34129009
    Momenteel ben ik (nog) in het bezit van een 300 D (Eerste betaalbare dSLR hè, een anderhalf á twee jaar geleden), dus E-TTL 2 is niet van toepassing.
    Maar zoals het vaak gaat met deze "speeltjes" zal ook deze een keer vervangen worden door óf aangevuld worden met een model uit een hogere prijsklasse (20D óf 5D (als die weer wat in prijs gezakt is).
    De Flitser is dus voor de 300 D bestemd. Persoonlijk gaat m'n voorkeur eigenlijk ook uit naar de Sigma i.v.m. het grotere flitsbereik, maar door quasi negatief advies van sommige zaken dus deze vraag.

Had het type idd beter even in de OP kunnen vermelden

Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
    pi_34136138
    Als richtgetal belangrijk is zou ik dus de 550EX nemen. Die heeft een richtgetal van 55 en je kunt meer en makkelijker dingen instellen (bv. flitsstertke van 1/128e in plaats van 1/64e als minimum).
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')