In Zweden is het rondom het Vanermeer erg mooi, daar is ook geen hooggebergte. In Noorwegen is het leuk om eventueel Oslo te bezoeken, verder is het ook erg leuk om rond de fjorden van het plaatsje Bergen te gaan lopen. (zuid-west Noorwegen) Het plaatsje Bergen is btw ook erg leuk om aan te doen, verse vis te koop op de markt, rechtsstreeks uit de haven van Bergen.
![]()
(je kan daar ook walvis aanschouwen kopen (maar heeeel duur) en levende krabben, kreeften etc.)
Verder is het wellicht ook voor jullie leuk de kansel de Preikestolen in Noorwegen te "beklimmen". Iets van 650M hoog dacht ik.
Deze: (foto's geschoten tijdens mijn zomervakantie vorig jaar)
![]()
In Noorwegen kan je je ook opgeven voor een gletsjertocht, uiteraard incl. materiaal en ervaren gids.
![]()
![]()
(Oslo, 30 graden
![]()
, + Queen Mary II, en nee we waren niet met deze boot gekomen
![]()
)
Ik heb vakantie gehouden in Denemarken, Zuid-Zweden en Zuid-Noorwegen, in 2 weken tijd. We zijn toen met een busje (Ford Transit) gegaan. We hebben zo'n 4X wild gekampeerd, de rest op campings. Hou er wel rekening mee dat je moet betalen voor de vele pontjes. Meestal zijn er geen bruggetjes over de vele meren die je tegenkomt. Al zou dat met alleen wandelaars wat meevalllen, want dan hoef je niet te dokken voor de wagen.
Of die meertjes gesproken, er zijn nogal wat mensen die bootjes verhuren (met buitenboordmotor) leuk om over zo'n meer te gaan varen + eventueel vissen.
Er zijn geloof ik wel regels gebonden aan het wildkamperen. Bij het kamperen op openbaar gebied moet je wel op aangegeven plaatsen staan, soms staat er een gammel blokhutje met WC en koud stromend water bij. Je moet dacht ik ook uit het zicht van de (doorlopende) wegen staan.