abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34053492
Wij hebben het plan opgevat om met 4 mensen te gaan wandelen in Zweden of Noorwegen deze zomer. We willen ongeveer 2 weken gaan wandelen met rugzak. Weet iemand welkegebieden leuk zijn om heen te gaan? We willen vooral in de natuur wandelen, dus niet teveel stedelijk gebied, niet al te hoge bergen en niet teveel toeristen. En heeft iemand nog tips qua overnachting en dergelijke? Is wildkamperen daar bijv. toegestaan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_34053730
Wildkamperen is toegestaan. Ook eventueel op boerderijgrond/privegrond, uiteraard na toestemming van de eigenaar. Verder is Noorwegen meer hooggebergte dan Zweden, Zweden is voornamelijk vlak/heuvelachtig. Ik kan nog wel wat meer vertellen, maar ik ga nu eerst even eten.
pi_34055034
is noorwegen niet erg duur?(verkapte tvp)
'The Less you know, The more you believe'
pi_34056984
In Zweden is het rondom het Vanermeer erg mooi, daar is ook geen hooggebergte. In Noorwegen is het leuk om eventueel Oslo te bezoeken, verder is het ook erg leuk om rond de fjorden van het plaatsje Bergen te gaan lopen. (zuid-west Noorwegen) Het plaatsje Bergen is btw ook erg leuk om aan te doen, verse vis te koop op de markt, rechtsstreeks uit de haven van Bergen. (je kan daar ook walvis aanschouwen kopen (maar heeeel duur) en levende krabben, kreeften etc.)

Verder is het wellicht ook voor jullie leuk de kansel de Preikestolen in Noorwegen te "beklimmen". Iets van 650M hoog dacht ik.

Deze: (foto's geschoten tijdens mijn zomervakantie vorig jaar)

In Noorwegen kan je je ook opgeven voor een gletsjertocht, uiteraard incl. materiaal en ervaren gids.

(Oslo, 30 graden , + Queen Mary II, en nee we waren niet met deze boot gekomen )

Ik heb vakantie gehouden in Denemarken, Zuid-Zweden en Zuid-Noorwegen, in 2 weken tijd. We zijn toen met een busje (Ford Transit) gegaan. We hebben zo'n 4X wild gekampeerd, de rest op campings. Hou er wel rekening mee dat je moet betalen voor de vele pontjes. Meestal zijn er geen bruggetjes over de vele meren die je tegenkomt. Al zou dat met alleen wandelaars wat meevalllen, want dan hoef je niet te dokken voor de wagen.

Of die meertjes gesproken, er zijn nogal wat mensen die bootjes verhuren (met buitenboordmotor) leuk om over zo'n meer te gaan varen + eventueel vissen.

Er zijn geloof ik wel regels gebonden aan het wildkamperen. Bij het kamperen op openbaar gebied moet je wel op aangegeven plaatsen staan, soms staat er een gammel blokhutje met WC en koud stromend water bij. Je moet dacht ik ook uit het zicht van de (doorlopende) wegen staan.
pi_34057128
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:34 schreef juliusbackpacking het volgende:
is noorwegen niet erg duur?(verkapte tvp)
Je kan het vergelijken met Oostenrijk. Als je oplet in de super bij wat je koopt valt het wel mee. Alleen alcohol is en blijft daar erg duur. En het vlees ook eigenlijk.
pi_34059786
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 19:17 schreef HPoi het volgende:
Verder is het wellicht ook voor jullie leuk de kansel de Preikestolen in Noorwegen te "beklimmen". Iets van 650M hoog dacht ik.

Deze: (foto's geschoten tijdens mijn zomervakantie vorig jaar)
[afbeelding]
De Preikestolen
Dat vond ik zelf de mooiste wandeling in Noorwegen. Voor de mensen die niet precies weten waar het ligt, het is vlakbij Stavanger.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_34077446
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:30 schreef Lucille het volgende:

[..]

De Preikestolen
Dat vond ik zelf de mooiste wandeling in Noorwegen. Voor de mensen die niet precies weten waar het ligt, het is vlakbij Stavanger.
Ohja ! Ik was zelf vergeten waar het ook alweer lag.
  Moderator zondag 15 januari 2006 @ 17:25:19 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_34090194
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 17:53 schreef SaskiaR het volgende:
Wij hebben het plan opgevat om met 4 mensen te gaan wandelen in Zweden of Noorwegen deze zomer. We willen ongeveer 2 weken gaan wandelen met rugzak. Weet iemand welkegebieden leuk zijn om heen te gaan? We willen vooral in de natuur wandelen, dus niet teveel stedelijk gebied, niet al te hoge bergen en niet teveel toeristen. En heeft iemand nog tips qua overnachting en dergelijke? Is wildkamperen daar bijv. toegestaan?
Van Noorwegen weet ik het niet, maar in Zweden zijn vele wandelroutes. Bijvoorbeeld de Kungsleden (500 km in totaal) in het noorden van Zweden en aan de grens met Noorwegen en de Hoga Kusten leden (ongeveer 130 km) aan de oostkust.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 15 januari 2006 @ 22:13:55 #10
45833 crew  Fogel
pi_34102246
http://www.turistforeningen.no heeft vele wandelroutes op hun site staan. Zowel leden als niet-leden van de organisatie kunnen goedkoop (niet-leden betalen uiteraard meer) gebruik maken van de omstreeks 400 hutten die langs deze routes staan (er is ook eten aanwezig in deze hutten).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  maandag 16 januari 2006 @ 15:46:06 #11
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_34123724
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 20:30 schreef Lucille het volgende:

[..]

De Preikestolen
Ooit de Peer Gynt route gelopen door de Jotunheimen (bij Beitostolen in de buurt, 3 kwartier rijden vanaf daar) die is pas mooi en zwaar
13KM lang, we deden er 8 uur over, en we zijn best wel geoefende wandelaars

Je moet alleen geen hoogtevrees hebben, anders heb je echt een serieus probleem halverwege de wandeling, je moet namelijk over een bergrug omhoog en dat is niet al te breed

Dit jaar gaan we weer naar Noorwegen, maar nu blijven we meer rond de Hardangervidda en het Hallingskarvet

[ Bericht 5% gewijzigd door MewBie op 16-01-2006 16:06:08 ]
pi_34558562
Hier dan maar:

Ik wil dit jaar in de zomer een trektocht gaan maken (te voet) en ben nu opzoek naar informatie hier over. Ik heb een kleine voorkeur voor Zweden, maar de rest van Scandinavie lijkt me dat ook erg leuk. Ik heb al op de site van het Zweedse verkeersbureau gekeken, maar alles wat ik daar kan vinden is dat het kan. Er staat alleen niet bij hoe en waar.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet opzoek naar iets georganiseerds, maar meer naar een gebied waar ik een mooie trekttocht doorheen kan maken. Ik wil alleen wel van te voren iets weten over mogelijke routes ed.

Ervarinen en tips zijn natuurlijk ook welkom.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  zondag 12 februari 2006 @ 14:30:36 #13
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_34998276
Onze vakantie is inmiddels geboekt
Heen en terug met de boot Kiel-Goteborg, als je het uitrekent is het zelfs goedkoper als met de auto (alleen de tol voor heen en terug is al 120 Euro )

Onze reis bestaat verder uit een rondje Rjukan/Geilo/Hemsedal We blijven dus in de buurt van de Hardangevidda en bij Geilo staat iig al een treinrit naar Finse op het programma om naar de Gletsjer te gaan
Iemand die nog dingen weet in die omgeving die je echt gezien moet hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')