quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:04 schreef Floripas het volgende:[..]
Pardon

Ik probeer onzichtbaar te modden, omdat ik vind dat ostentatief gemod al te veel troep oplevert in topics.
[..]
Jazeker. Alle kleurige edelstenen behalve diamanten (die vond men lelijk). Als je het niet zeker weet, denk dan aan de naam van de edelstenen. Klinken die Nederlandsig (zoals "robijn"), dan was-ie er al, klinken ze moderner ("amethist") dan moet je gaan uitkijken.
In de vroege Middeleeuwen was een "fibula" of een mantelspeld een veelvoorkomend sieraad, in de latere middeleeuwen kwamen ringen, kettingen en tiara's meer in zwang.
[..]
In de grote zaal met fakkels aan de muur, in de gangen donker. Kaarsen waaren waan-zin-nig duur. Alleen rijken hadden kaarsen en waren daar zuinig op.
Kan, maar veel gemakkelijker is om gewoon altijd ergens vuur te hebben, zoals brandende fakkels. Vuursteentjes in een tondeldoos, dat was vrij gebruikelijk.
In welke setting speelt je boek eigenlijk? Dat maakt namelijk nogal uit.
Nou ja "boek", het is een beginsel, een tijdverdrijf en een stukje droom van me

, nog maar zien of het helemaal tot boek schopt. Maar het vertelt een verhaal over een minstreel aan het hof van de koning die naar zijn tweelingbroer op zoek gaat die op zijn beurt is verdacht van de moord op de koning, maar ontsnapt is uit de gevangenis (beknopt

). Let wel: het is geen schrijfsel dat perfect een kopie is van de werkelijke middeleeuwen, eerder een fantasieverhaal in een middeleeuwse setting. ik maak me dan ook niet bijzonder druk over een paar honderd jaar ontwikkeling door elkaar te gebruiken, al wil ik al te moderne dingen (zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde tabak, of de aardappel, of zoals jij nu noemt de niet-waarde van de diamant (welke toch een belangrijke rol ging spelen, maar nu niet meer) vermeden worden.
Ik zoek dus antwoorden op hele specifieke dingen waar de geschiedenisboeken over zwijgen. De dagelijkse levensdingen. Momenteel speelt het verhaal zich nog binnen een kasteel af, maar later gaat de minstreel reizen door het land en komt hij ook de dorpen en ook de bossen en ook de steden tegen, waarbij ik dus eigenlijk maar een heel klein idee heb hoe en wat de mensen gewone dingen deden.
Wat me meteen op een ander hiaat in mijn verhaal brengt:
Hoe aten mensen in een kasteel

? Waren er altijd grote diners (kan het me niet voorstellen), een eetzaal? Kreeg de koninklijke (of een andere hoogstaande familie met veel geld, we praten hier over kasteelleven

) roomservice? Hoe at het personeel, gewoon in de keukens met een bakje pap/stoofpotspul en een pul bier of een bekertje water?
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.