abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:05:41 #126
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62283550
Omdat er nog geen tabak was?
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:06:56 #127
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_62283580
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:05 schreef Tha_Erik het volgende:
Bingo.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:16:54 #128
111528 Viajero
Who dares wins
pi_62283829
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:05 schreef Tha_Erik het volgende:
Inderdaad

Nu ik er over nadenk, dit is weer een voorbeeld van hoe de regering ons terugzet naar de middeleeuwen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:53:06 #129
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62291474
tha erik: ben je al eens in t Archeon in Alphen aan den Rijn geweest? Daar is ook een gedeelte middeleeuwen, met archeotolken en dat soort dingen, ik vond t altijd erg leuk vroegah...

www.archeon.nl
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:07:01 #130
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_62291853
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:09:58 #131
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62291923
TVP. En het Archeon is stom.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:10:59 #132
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62291952
TVP, want ik wil dit later nog even lezen. Sorry voor het schopje .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:11:56 #133
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62291985
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:21 schreef JedaiNait het volgende:
Niet geheel offtopic:
Het boek "De valse dageraad" van Jan van Aken, beschrijft het leven van een (niet doorsnee) 'Nederlandse' 'burger' rond het jaar 1000. Ondanks dat dit gewoon een roman is en dus geen historisch werk, is het wel erg boeiend om te lezen hoe men (volgens de auteur) toen leefde.

Misschien dat er medefokkers zijn die iets zinnigs kunnen zeggen of de historische correctheid van deze roman?
Volgens mij doen schrijvers van historische romans best veel research hoor . Wat ook erg mooie boeken zijn die zich afspelen in de middeleeuwen zijn 'De Kathedraal' (of 'Pilaren van de aarde') en 'Brug naar de hemel' van Ken Follett .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:07:56 #134
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_62293252
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 17:09 schreef Viking84 het volgende:
TVP. En het Archeon is stom.
Heul niet!
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_62293347
Daarom was Time Team ook zo leuk!

Daar werd het allemaal in jip en janneke plaatjes getekend!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:34:09 #136
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62293812
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 17:11 schreef Viking84 het volgende:
Volgens mij doen schrijvers van historische romans best veel research hoor . Wat ook erg mooie boeken zijn die zich afspelen in de middeleeuwen zijn 'De Kathedraal' (of 'Pilaren van de aarde') en 'Brug naar de hemel' van Ken Follett .
Pillars of the Earth is een mooi boek. Niet zo mooi als De valse dageraad, maar nog altijd dubbel zo goed als de pulp die vaak de naam historische fictie draagt. Een van Follett's verdiensten is dat hij de Middeleeuwen niet voorstelt als een periode van achterlijkheid en geweld.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_62293854
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:12 schreef Oblivion het volgende:
Daarom was Time Team ook zo leuk!

Daar werd het allemaal in jip en janneke plaatjes getekend!
Time Team
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:56:59 #138
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_62294316
En ik heb lekker ALLE Time Team afleveringen en de Specials ook nog voor het grootste deel
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_62301721
Me too...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 00:56:51 #140
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_62301797
Wat een leuk topic!
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 07:54:47 #141
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62303426
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:07 schreef kwakveense het volgende:

[..]

Heul niet!
Heul wel! Als je eenmaal in Rome bent geweest is die namaaktroep in het Archeon heul niet leuk meer . Maar ik ben ws ook wat te oud voor het Archeon .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 oktober 2008 @ 08:33:17 #142
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62395665
Ok daar ben ik weer, schijnbaar is mijn topic gemergd . Wist ik niet, was het al een beetje kwijt zeg maar . Een melding hier in het topic was toch niet overbodig ofzo?

Maar goed, ik vraag me nog steeds af welke sieraden er waren voor rijke mensen (bijvoorbeeld aan het hof ofzo) Edelstenen? Diamanten? Goud en zilver (dat zal er toch wel geweest zijn?)

En nog iets, als het donker was, hoe verlichtte men dan bijvoorbeeld de gangen in kastelen . Waren er de hele nacht nachtkaarsen, of fakkels? Olielampjes? Was het gewoon donker? Als je 's nachts dan een kaars oid aan moest steken, hoe werd dat dan gedaan? Vuursteentjes?
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 17:47:07 #143
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62410484
Hoe deed men eigenlijk vaak berichten van stad naar stad sturen? Bestond de post(bode?) toen al? Gebruikten ze postduiven, en weet iemand toevallig hoe dat dan werkt ? Boodschappers die van stad naar stad reden? of werden boodschappen meegegeven aan reizende handelaren ofzo?
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 09:02:54 #144
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62426061
Het kan aan mij liggen maar door die merge is mijn topic er niet drukker op geworden .
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 10:46:05 #145
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62428489
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 17:47 schreef Tha_Erik het volgende:
Hoe deed men eigenlijk vaak berichten van stad naar stad sturen? Bestond de post(bode?) toen al? Gebruikten ze postduiven, en weet iemand toevallig hoe dat dan werkt ? Boodschappers die van stad naar stad reden? of werden boodschappen meegegeven aan reizende handelaren ofzo?
Je had koeriers te paard. In een goed werkend bode systeem kon men in het Romeinse Rijk berichten duizend kilometer laten afleggen in vijf dagen. Wegens slechte wegen zal het in de Middeleeuwen ongetwijfeld langer geduurd hebben.

Verdere manieren om berichten te studeren is inderdaad via de postduif. De snelste manier is misschien via vuurbakens. Als je van Rome naar Parijs om de vijftig kilometer een vuurbaken neerzet, dan kan je een vooraf afgesproken bericht ('De veldslag is gewonnen') binnen een dag overbrengen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:04:02 #146
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62441343
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 08:33 schreef Tha_Erik het volgende:
Ok daar ben ik weer, schijnbaar is mijn topic gemergd . Wist ik niet, was het al een beetje kwijt zeg maar . Een melding hier in het topic was toch niet overbodig ofzo?
Pardon
Ik probeer onzichtbaar te modden, omdat ik vind dat ostentatief gemod al te veel troep oplevert in topics.
quote:
Maar goed, ik vraag me nog steeds af welke sieraden er waren voor rijke mensen (bijvoorbeeld aan het hof ofzo) Edelstenen? Diamanten? Goud en zilver (dat zal er toch wel geweest zijn?)
Jazeker. Alle kleurige edelstenen behalve diamanten (die vond men lelijk). Als je het niet zeker weet, denk dan aan de naam van de edelstenen. Klinken die Nederlandsig (zoals "robijn"), dan was-ie er al, klinken ze moderner ("amethist") dan moet je gaan uitkijken.
In de vroege Middeleeuwen was een "fibula" of een mantelspeld een veelvoorkomend sieraad, in de latere middeleeuwen kwamen ringen, kettingen en tiara's meer in zwang.
quote:
En nog iets, als het donker was, hoe verlichtte men dan bijvoorbeeld de gangen in kastelen . Waren er de hele nacht nachtkaarsen, of fakkels? Olielampjes? Was het gewoon donker?
In de grote zaal met fakkels aan de muur, in de gangen donker. Kaarsen waaren waan-zin-nig duur. Alleen rijken hadden kaarsen en waren daar zuinig op.
quote:
Als je 's nachts dan een kaars oid aan moest steken, hoe werd dat dan gedaan? Vuursteentjes?
Kan, maar veel gemakkelijker is om gewoon altijd ergens vuur te hebben, zoals brandende fakkels. Vuursteentjes in een tondeldoos, dat was vrij gebruikelijk.

In welke setting speelt je boek eigenlijk? Dat maakt namelijk nogal uit.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:07:37 #147
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62441424
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 10:46 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Je had koeriers te paard. In een goed werkend bode systeem kon men in het Romeinse Rijk berichten duizend kilometer laten afleggen in vijf dagen. Wegens slechte wegen zal het in de Middeleeuwen ongetwijfeld langer geduurd hebben.

Verdere manieren om berichten te studeren is inderdaad via de postduif. De snelste manier is misschien via vuurbakens. Als je van Rome naar Parijs om de vijftig kilometer een vuurbaken neerzet, dan kan je een vooraf afgesproken bericht ('De veldslag is gewonnen') binnen een dag overbrengen.
Sterker nog, binnen een dag van hier naar Zuid-Frankrijk was mogelijk met estafette.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:28:13 #148
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62441953
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Pardon
Ik probeer onzichtbaar te modden, omdat ik vind dat ostentatief gemod al te veel troep oplevert in topics.
[..]

Jazeker. Alle kleurige edelstenen behalve diamanten (die vond men lelijk). Als je het niet zeker weet, denk dan aan de naam van de edelstenen. Klinken die Nederlandsig (zoals "robijn"), dan was-ie er al, klinken ze moderner ("amethist") dan moet je gaan uitkijken.
In de vroege Middeleeuwen was een "fibula" of een mantelspeld een veelvoorkomend sieraad, in de latere middeleeuwen kwamen ringen, kettingen en tiara's meer in zwang.
[..]

In de grote zaal met fakkels aan de muur, in de gangen donker. Kaarsen waaren waan-zin-nig duur. Alleen rijken hadden kaarsen en waren daar zuinig op.

Kan, maar veel gemakkelijker is om gewoon altijd ergens vuur te hebben, zoals brandende fakkels. Vuursteentjes in een tondeldoos, dat was vrij gebruikelijk.

In welke setting speelt je boek eigenlijk? Dat maakt namelijk nogal uit.
Nou ja "boek", het is een beginsel, een tijdverdrijf en een stukje droom van me , nog maar zien of het helemaal tot boek schopt. Maar het vertelt een verhaal over een minstreel aan het hof van de koning die naar zijn tweelingbroer op zoek gaat die op zijn beurt is verdacht van de moord op de koning, maar ontsnapt is uit de gevangenis (beknopt ). Let wel: het is geen schrijfsel dat perfect een kopie is van de werkelijke middeleeuwen, eerder een fantasieverhaal in een middeleeuwse setting. ik maak me dan ook niet bijzonder druk over een paar honderd jaar ontwikkeling door elkaar te gebruiken, al wil ik al te moderne dingen (zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde tabak, of de aardappel, of zoals jij nu noemt de niet-waarde van de diamant (welke toch een belangrijke rol ging spelen, maar nu niet meer) vermeden worden.

Ik zoek dus antwoorden op hele specifieke dingen waar de geschiedenisboeken over zwijgen. De dagelijkse levensdingen. Momenteel speelt het verhaal zich nog binnen een kasteel af, maar later gaat de minstreel reizen door het land en komt hij ook de dorpen en ook de bossen en ook de steden tegen, waarbij ik dus eigenlijk maar een heel klein idee heb hoe en wat de mensen gewone dingen deden.

Wat me meteen op een ander hiaat in mijn verhaal brengt:
Hoe aten mensen in een kasteel ? Waren er altijd grote diners (kan het me niet voorstellen), een eetzaal? Kreeg de koninklijke (of een andere hoogstaande familie met veel geld, we praten hier over kasteelleven ) roomservice? Hoe at het personeel, gewoon in de keukens met een bakje pap/stoofpotspul en een pul bier of een bekertje water?
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:31:20 #149
130955 Floripas
Blast from the past
pi_62442037
Als je me een periode en een plaats geeft, kan ik dat sorot vragen toch makkelijker beantwoorden. Dus als je komt met "Viking-scandinavië, rond 900 of "Venetië, eind vijftiende eeuw" dan kan ik je toch gerichter antwoorden geven.

Jouw vraag is nu zo gecompliceerd als "hoe dineert men in de beide Amerika's sinds 1789?"
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:34:32 #150
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62442138
Oh ehm, nou daar ga ik even over denken (en even over zoeken welk tijdvak en plaats het meest overeen komt).

Dan nog iets anders, hoe lang brandt een fakkel ?
Hoogachtend,
Erik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')