abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60621330
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 09:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik ben kort geleden in Edinburgh geweest. Daar heb je 'The real Mary King's Close". Als je daar doorheen gelopen ben, ben je heel blij dat je niet in de middeleeuwen leefde.
Waarom? Wat is er zo erg aan de Middeleeuwen in vergelijking met de Oudheid en Vroegmoderne tijd?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 augustus 2008 @ 10:52:21 #77
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60621512
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 10:45 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Waarom? Wat is er zo erg aan de Middeleeuwen in vergelijking met de Oudheid en Vroegmoderne tijd?
Die vergelijking heb ik niet gemaakt. Het topic gaat over de middeleeuwen en als je door een stad loopt met overblijfselen uit die tijd in combinatie met de informatie hoe die mensen in die tijd leefde in die overblijfselen denk ik dat je je heel gelukkig mag prijzen dat je niet in die tijd leefde.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 10:58:56 #78
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_60621681
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Emanuel Le Roy Ladurie - De eeuw van de familie Platter
Idem - Montaillou, een ketters dorp in de Pyreneën
Barbara Tuchman - De waanzinnige 14e eeuw (volgt het leven van de laatste Heer van Crecy)
Bedankt. Twee aanwezig in de bibliotheek dus vandaag of morgen even langs.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 7 augustus 2008 @ 22:56:37 #79
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_60639826
Andere bibliotheek, was alleen De waanzinnige 14e eeuw dus daar maar mee beginnen
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 00:23:09 #80
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60641871
Boektips graag over de rol van de Kerk in de Middeleeuwen en de invloed daarvan op de gewone mens s.v.p.

Tevens tvp.
What lies in the shadow of the statue?
  woensdag 13 augustus 2008 @ 16:42:03 #81
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_60798532
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 07:03 schreef StefanP het volgende:
Het feit dat je nu hier rondloopt, betekent dat jouw voorouders desondanks toch kinderen grootbrachten. Heel wat als je er over nadenkt
Tja als je wou neuken waren er ook geen voorbehoedsmiddelen he
pi_60800068
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:23 schreef Ghazi het volgende:
Boektips graag over de rol van de Kerk in de Middeleeuwen en de invloed daarvan op de gewone mens s.v.p.

Tevens tvp.
Eind middeleeuwen: grote aanrader,

Carlo Ginzburg - De kaas en de wormen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60883109
Misschien een idee om eens naar het archeon toe te gaan?
Het laatste wat zij daar behandelen is eigenlijk een deel uit de late middeleeuwen. Eigenlijk niks na de 14e eeuw.
Maar dat beantwoord wel een groot deel van jouw vragen denk ik.
pi_60884066
Toch denk ik niet dat de mensen het zoveel erger hadden dan nu, natuurlijk wel wat hoor, maar ze wisten niet beter.
pi_60884621
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 18:46 schreef Sensation89 het volgende:
Toch denk ik niet dat de mensen het zoveel erger hadden dan nu, natuurlijk wel wat hoor, maar ze wisten niet beter.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. De standenmaatschappijen? Mensen die aan de onderkant van deze standenmaatschappij leefden, wisten heel goed dat het leven wel beter kon zijn.
  zondag 17 augustus 2008 @ 00:05:33 #86
224062 fingadi
ben op weg...
pi_60890257
Je kunt het niet vergelijken met de tijd van nu, al proberen we dat constant

Ten eerste, de zaken die wij nu hebben, bestonden toen niet
Tweede, het leven toen was zo natuurlijk...de mensen leefeden in de natuur, dichtbij hun vee, het water,het land,...de nacht was echt duisternis,...enz

ik denk persoonlijk dat het toen veel mooier en gezonder was om te leven ondanks de hardheid van het bestaan...
Iedereen krijgt zijn verdiende loon.
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:08:20 #87
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60929550
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 17:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Eind middeleeuwen: grote aanrader,

Carlo Ginzburg - De kaas en de wormen
Niet in de bibliotheek te verkrijgen.

Wel van hem zijn te verkrijgen:

The enigma of Piero

De benandanti

Extasen

True to the letter

[ Bericht 13% gewijzigd door Ghazi op 18-08-2008 18:14:20 ]
What lies in the shadow of the statue?
pi_60960438
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 00:05 schreef fingadi het volgende:
ik denk persoonlijk dat het toen veel mooier en gezonder was om te leven ondanks de hardheid van het bestaan...
Het lijkt me niet echt vette pret, je hele leven van 's morgen vroeg tot 's avonds laat keihard te moeten werken om alleen maar in leven te kunnen blijven. Er zit verdraaid weinig romantiek aan om op je 40ste hongerig, ziek en zwak dood neer te vallen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_60962962
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:04 schreef Frezer het volgende:

[..]

Het lijkt me niet echt vette pret, je hele leven van 's morgen vroeg tot 's avonds laat keihard te moeten werken om alleen maar in leven te kunnen blijven. Er zit verdraaid weinig romantiek aan om op je 40ste hongerig, ziek en zwak dood neer te vallen.
Ik denk dat het beeld wat jij hebt vooral gebaseerd is op de vroege middeleeuwen.

Anyhow, TS, 1400-1750, ik weet wel dat de ME niet bij 1500 stoppen, zulk soort processen verlopen geleidelijk. maar na 1600 zit je echt al buiten de ME hoor.
pi_60963333
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 20:36 schreef rundin het volgende:

[..]

Ik denk dat het beeld wat jij hebt vooral gebaseerd is op de vroege middeleeuwen.

Anyhow, TS, 1400-1750, ik weet wel dat de ME niet bij 1500 stoppen, zulk soort processen verlopen geleidelijk. maar na 1600 zit je echt al buiten de ME hoor.
Nee hoor, het leven van Jan met de Korte Achternaam is pas de laatste 2 - 300 jaar serieus verbeterd, vooral in gang gezet door verbeterde hygiene. Natuurlijk is er in de periode daarvoor wel een ontwikkling, in wat Jan doet, waar 'ie leeft enzo, maar zijn leven was onveranderlijk klote en van korte duur.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_60963641
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 20:50 schreef Frezer het volgende:

[..]

Nee hoor, het leven van Jan met de Korte Achternaam is pas de laatste 2 - 300 jaar serieus verbeterd, vooral in gang gezet door verbeterde hygiene. Natuurlijk is er in de periode daarvoor wel een ontwikkling, in wat Jan doet, waar 'ie leeft enzo, maar zijn leven was onveranderlijk klote en van korte duur.
Ernstig waren inderdaad de hygiëne-voorzieningen in de ME, alles werd gewoon in de gracht gegooid of natuurlijk uit het raam de straat op. Tuurlijk verkorte dat de levensduur van de mensen. Maar de late middeleeuwen nemen in West-Europa de periode van 1250-1500 in beslag. In die tijd brak ook de pest uit, waren er verschillende hongersnoden en natuurlijk de honderdjarige oorlog. Gingen de mensen niet vooral daarom eerder dood...
pi_60964574
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:01 schreef rundin het volgende:

[..]

Ernstig waren inderdaad de hygiëne-voorzieningen in de ME, alles werd gewoon in de gracht gegooid of natuurlijk uit het raam de straat op. Tuurlijk verkorte dat de levensduur van de mensen. Maar de late middeleeuwen nemen in West-Europa de periode van 1250-1500 in beslag. In die tijd brak ook de pest uit, waren er verschillende hongersnoden en natuurlijk de honderdjarige oorlog. Gingen de mensen niet vooral daarom eerder dood...
Nou ja, ziektes en oorlogen waren en zijn er altijd al. De 20ste eeuw is de meest geweldadige, maar toch steeg de gemiddelde leeftijd. Die grootschalige gebeurtenissen veroorzaken misschien wel een dipje in de levensverwachting, maar ik denk dat in de algehele trend daar wel doorheen te kijken valt. Ik meen dat ik ooit een dictaat had met een grafiekje waar dat ook te zien valt.

Ik heb het overigens niet uitsluitend over de middeleeuwen: ik denk niet dat iemand in 1700 een significant beter leven had dan iemand in 1300, of zelfs ten opzichte van iemand uit het jaar 0.
pi_60965262
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:32 schreef Frezer het volgende:

Ik heb het overigens niet uitsluitend over de middeleeuwen: ik denk niet dat iemand in 1700 een significant beter leven had dan iemand in 1300, of zelfs ten opzichte van iemand uit het jaar 0.
Nergens?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_60966119
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:01 schreef rundin het volgende:

[..]

Het gaf problemen toen ze meer op elkaar gingen wonen en dat was in de vroege middeleeuwen dus minder.
pi_60966251
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:15 schreef Deliah het volgende:

[..]

Het gaf problemen toen ze meer op elkaar gingen wonen en dat was in de vroege middeleeuwen dus minder.
Yep, want de tijdvak 4, is de tweede helft vd ME.
pi_60987632
Niet geheel offtopic:
Het boek "De valse dageraad" van Jan van Aken, beschrijft het leven van een (niet doorsnee) 'Nederlandse' 'burger' rond het jaar 1000. Ondanks dat dit gewoon een roman is en dus geen historisch werk, is het wel erg boeiend om te lezen hoe men (volgens de auteur) toen leefde.

Misschien dat er medefokkers zijn die iets zinnigs kunnen zeggen of de historische correctheid van deze roman?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:55:02 #97
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_62254941

quote:
(Heel) Algemene informatie:
De middeleeuwse maatschappij en beschaving zijn ontstaan uit drie duidelijk te onderscheiden bronnen: de Grieks-Romeinse beschaving, het christelijk geloof, die op het grondgebied van het Romeinse Rijk ontstonden of verder ontwikkelden en Germaanse tradities, die door later het Rijk binnenvallende volkeren zijn meegebracht. Daarnaast hebben ook de Kelten invloed gehad op de middeleeuwse cultuur, maar het is vaak moeilijk deze aan te tonen. Deze invloeden kunnen zich op allerlei terreinen uiten: in landbouwmethoden, rechtsgewoonten of bijgeloof.

Doel van dit topic:
Ik zit al een hele tijd met een idee voor een verhaal in mijn hoofd. Fantasy, maar gesitueerd in een middeleeuws-achtige tijd (niet dat ik hier heel erg uit ga weiden over dat idee, dit is meer een research-topic )
De bedoeling van dit topic is niet zozeer de verschillende veldslagen of gebeurtenissen die in die tijd speelde. Eigenlijk niks specifieks wat betreft grote mijlpalen binnen de middeleeuwen. Wat ik met dit topic hoop te ontdekken is inzicht in het hoe en wat van de middeleeuwen. Bijvoorbeeld:

• Welke kleding droeg men (zowel op het platteland als in steden als aan het hof)? Welke stoffen en kleuren bestonden er? Schoeisel? Wol en leer zullen ze oa wel gehad hebben, maar wat werd waarvoor gebruikt?
  • Glas. Ik neem aan dat het bestond, maar in welke vorm? Vensterglas en/of wijnglazen?
  • Hoe zit het eigenlijk met tijdsaanduiding? Uren van de zonnewijzer? Minuten? Kwartieren? Of alleen in dagen en halve dagen? Hoe stonden mensen vroeg op, aangezien er geen wekkers bestonden? Ging er een bel als het ochtend was? Gebruikte mensen daadwerkelijk een haan ?
  • Welke afstanden en lengtematen werden er gebruikt? De meter stamt uit de 18e eeuw, maar wat werd er dan gebruikt? Voet? El? Duim? Zoveel dagen lopen? Mijlen?
  • En dan nog zoiets als voedsel, wat at men in die tijd. Bij grote diners, hoe werd het gedaan? Werd er bestek gebruikt? Borden opgediend? Schalen met speenvarkens met appels in hun mond?

Dit zijn een aantal dingen die zo door mijn hoofd schieten waar ik niet meteen antwoord op weer. Misschien dat hier mensen zitten die hier iets vanaf weten, of anders dat we met z'n allen gedachtenwisselen over hoe het geweest zou kunnen zijn?
  • Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
    Hoogachtend,
    Erik.
      donderdag 9 oktober 2008 @ 10:57:53 #98
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_62255003
    Wee. Leuk onderwerp.
    Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
    pi_62255285
    Wat ik me kan voorstellen is dat mensen opstonden bij het aanbreken van de dag en naar bed gingen als het nacht werd, of misschien iets later. Als je gewend bent om 6 uur op te staan, word je ook zonder wekker om 6 uur wakker.
    Bestek: messen en lepels. Vorken kan ik me niet voorstellen bij diners. Lepels om soep op te scheppen en eventueel te eten. Messen om vlees te snijden. Verder werd er veel met de handen gegeten.
    Kleuren van kleding en tapijten: natuurlijke kleuren, dus kleurstoffen uit natuurlijke bron. Zwart, bruin, rood, blauw, geel, noem maar op. Niet dat fluoriserende groen ofzo

Tip: bekijk schilderijen uit die tijd. Daar staan meestal veel details op.
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
      donderdag 9 oktober 2008 @ 11:11:47 #100
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_62255324
    Glas bestond al wel, maar werdt in open vuurtjes gemaakt en was van slechte kwaliteit. Leuken voor de ramen waren goedkoper en effectiever om kui en wind buiten te houden. Dus men gebruikte dat.
    Qua bekers en dergelijken gebruikte men vokalen, of te wel koperen/gouden bekers.
    Leuk detail is dat men in die tijd, als men bij elkaar op het diner kwam hun eigen bestek ed kwam. Meestal was dit niet veel meer als een kom(voor de soep) en een lepel (ook voor de gegoede burgerij/adel) Deze traditie is pas veranders bij Luis van frqankrijk (de laatste) die zo bang was dat het tafelzilfer van de andere heren de zijne zouden overtreffen dat hij voor iedereen zilver had.
    Aardappels at mn in elk geval niet, want die zijn vanuit amerika geïntroduceerd. Maar men ad ook wel andere knolgewassen. Zoek eens op vergeten groenten dan kom je vast de pastinaak en de schorseneren tegen, dit at men ook wel. Vaak was het eten een brei/soep (of een eenpansgerecht denk aan de hutspot in NL) daarbij werdt brood geserveerd. Vlees was een luxe, dus niet overal stond dat op het menu
    Kwa afstanden, afmetingen en gewichten, alles werd door elkaar gebruikt en was vang gewest tot gewest verschillend. De Meter is er eigenlijk ook gekomen om een beetje gelijkheid erin te krijgen.

Wat betreft het opstaan, daar ben ik ook benieuwd naar!
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')