abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:10:42 #176
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34178292
Mensen, het werkt !!
ik had eerst nog m'n root passwd veranderd,
maar kon niet inloggen als root.
dus weer naar knoppix, en passwd "username" gedaan
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:05 schreef Schorpioen het volgende:

[..]
Ga je dan ook meteen wat manpages doorlezen? Deze info had je daar zo kunnen vinden. Als je alles moet blijven vragen op deze manier kan je wel 80 topics volkrijgen...
ga ik doen
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:42 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

True, had ik er uit gewoonte niet bijgezet. Linux is helemaal niet zo eng als het lijkt hoor.
dankje

@whoops, jij ook hartstikke bedankt he?
dus...
pi_34178677
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Er zijn trouwens vast wel mensen hier die cd's rippen in Linux. Welke software gebruiken jullie ervoor? Ik wil graag cd's rippen naar mp3 met lame, omdat mijn hele collectie ongeveer zo geript is.

Ik gebruikte in Windows altijd EAC en dat werkte perfect. Automatisch werd een mapje aangemaakt in de map waar mijn mp3's staan met de naam 'artiest - titel'. En de bestanden 'nummer - artiest - titel'. Zo zou ik dus ook graag mijn nieuwe cd's rippen (ik heb weer wat in te halen, sinds ik Ubuntu heb, heb ik eigenlijk niets meer geript ).
Grip, een frontend van cdparanoia (te vergelijken met EAC @ secure mode) en Lame. Ik rip mijn CD's ermee naar --aps, inclusief ID3 tags en filenames zoals ik ze wil. Het programma trekt ook automatisch de namen uit CDDB als je de CD in de drive doet.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:25:31 #178
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34179071
Ja, grip ziet er prima uit. Alleen waar ik nu vastloop:

Ik heb uit de manpage van lame een preset gekozen en bij Encoder command line --preset standard ingevoerd. De encoder doet nu niets meer, ik zie een mp3 van 2.1 KB in de map. In de help van Grip gekeken, daar staat --alt-preset standard %w % (meer zie je niet ). In ieder geval werkte --alt-preset standard hier ook niet. Wat moet ik daarvan maken?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_34179879
In Grip -> Config -> Encode -> Encoder

Encode: lame
Encoder executable: /usr/bin/lame
Encoder commandline: --alt-preset standard %w %m
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:48:47 #180
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34180224
Dat lijkt inderdaad prima te werken. Dank je.
pi_34246791
Oke mensen ik wil graag even advies, ik heb vrijwel nog nooit echt met Linux gewerkt (alleen maar met de live cd van Ubuntu )

Over een paar weken heb ik een nieuwe computer, en daar wou ik Windows 2000pro (of XP) instaleren, én ik wil er als dual boot Linux opzetten, zelf heb ik in gedachten om Ubuntu er op te zetten.
Wat raaden jullie mij aan, als eerste boot Linux of als eerste boot Windows? Ik heb wel eens gelezen dat je beter eerst Windows erop kan zetten en dan pas Linux, maar ik weet niet wat daar van waar is.

Alvast bedankt .
  donderdag 19 januari 2006 @ 17:37:29 #182
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34247153
Ik heb zelf alleen ervaring met Linux installeren terwijl Windows er al op staat. Ik heb het nooit andersom gedaan. Daarbij heb ik nooit problemen ondervonden, dus dat kan ik je aanraden.
pi_34247915
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik heb zelf alleen ervaring met Linux installeren terwijl Windows er al op staat. Ik heb het nooit andersom gedaan. Daarbij heb ik nooit problemen ondervonden, dus dat kan ik je aanraden.
Oke, ik denk ook dat ik dat ga doen. Ik zal denk ik de eerste tijd Windows nog het meest gebruiken omdat ik het gewoon gewent ben. Óf Linux moet gelijk helemaal fantastisch zijn .
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:34:58 #184
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_34248961
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:59 schreef Twisted_Logic het volgende:

[..]

Oke, ik denk ook dat ik dat ga doen. Ik zal denk ik de eerste tijd Windows nog het meest gebruiken omdat ik het gewoon gewent ben. Óf Linux moet gelijk helemaal fantastisch zijn .
Je zult Linux eerst moeten leren kennen wil het echt fantastisch voor je zijn...

Bij mijn nieuwe systeem heb ik de originele Windows er op laten staan (om evt. te kunnen gamen, maar dat is hooguit 1 of 2 keer per maand en als ik de Acer support ooit zou willen bellen, gaan ze ook van Windows uit), op 1 partitie van 30GB. Daarnaast heb ik een tweede partitie van 30GB waar Kubuntu vanaf draait.

De Linux installatie is dus na de Windows installatie gebeurt en dat is inderdaad het slimste, als je Windows namelijk als tweede OS installeert kan je daarna standaard alleen Windows booten, Grub (bootloader van linux) ziet je Windows install en zet hem in de lijst met Operating Systems waaruit je kan kiezen.

De rest van de schijf gebruik ik als tijdelijke data-partitie, waar downloads en zooi terecht komen, en spul wat niet op m'n servertje hoeft te staan. Deze partitie heb ik vanwege de Windows-compatibiliteit FAT32 gelaten, maar nu baal ik er een beetje van, ik ben namelijk deze tool tegen gekomen, waarmee je vanuit Windows op een Linux partitie kan schrijven... Dan heb je onder Linux de voordelen van een 'native' filesystem, en onder Windows gedraagt het zich ook als elk ander filesystem.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:36:54 #185
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34249025
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:34 schreef whoops het volgende:
De rest van de schijf gebruik ik als tijdelijke data-partitie, waar downloads en zooi terecht komen, en spul wat niet op m'n servertje hoeft te staan. Deze partitie heb ik vanwege de Windows-compatibiliteit FAT32 gelaten, maar nu baal ik er een beetje van, ik ben namelijk deze tool tegen gekomen, waarmee je vanuit Windows op een Linux partitie kan schrijven... Dan heb je onder Linux de voordelen van een 'native' filesystem, en onder Windows gedraagt het zich ook als elk ander filesystem.
En daar kom je nu mee. Ik heb eergisteren maar eens een partitie naar FAT32 omgezet. Ik blijf mijn muziek kopieeren op deze manier.
  Donald Duck held donderdag 19 januari 2006 @ 19:13:01 #186
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_34250334
Ik had ook eerst Windows alleen, en daarbij Ubuntu geinstalleerd erbij. Grub ontdekte netjes Windows en maakte een bootmenu aan. Ik heb het systeem op een partititie geinstalleerd, en een aparte partitie gemount als /home. En een aparte swap partitie. En nog een aparte Fat32 partitie voor toegang vanuit zowel linux als windows. De xp-partitie is ook gemount onder linux, maar da's read-only. ik heb er kde bij geinstalleerd, dat vind na eventjes testen toffer dan gnome.
ik vind het echt fijn werken, ik werk en nu zelfs meer mee dan met windows.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_34250761
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:26 schreef Twisted_Logic het volgende:
Oke mensen ik wil graag even advies, ik heb vrijwel nog nooit echt met Linux gewerkt (alleen maar met de live cd van Ubuntu )

Over een paar weken heb ik een nieuwe computer, en daar wou ik Windows 2000pro (of XP) instaleren, én ik wil er als dual boot Linux opzetten, zelf heb ik in gedachten om Ubuntu er op te zetten.
Wat raaden jullie mij aan, als eerste boot Linux of als eerste boot Windows? Ik heb wel eens gelezen dat je beter eerst Windows erop kan zetten en dan pas Linux, maar ik weet niet wat daar van waar is.

Alvast bedankt .
Windows heeft geen weet van andere OS'en dus je zal inderdaad eerst Windows moeten installeren. Als je het andersom doet zal windows je linux boot slopen.
Unox, the worst operating system.
pi_34250902
Oke Windows wordt dus eerst geïnstaleerd, bedankt!
pi_34252662
Ik ben op zoek naar codec die het geluid van Divx films synchroom laat lopen, ik heb de bestanden van ubuntuguide gedownload, die zij aanraden. Maar nog steeds loopt het niet sync
pi_34256961
hey unix/linux gebruikers.

ik heb een beetje vreemd probleempje met mijn linux instalatie. ik kan geen rpm's installeren.
ik krijg de volgende fout:

1
2
3
rpmdb: PANIC: Fatal regoin error detected; run recovery
error: db4 error(-30978) from dbenv->open: DB_RUNRECOVERY: Fatal error, run database recovery
error: cannot open Packeges index

ik kan niks vinden op internet hoe ik dit zou moeten oplossen. ik heb al rpm --rebuilddb en rpm --initdb maar geen van beide heeft geholpen.
ik draai een versie van fedora core en als ik me niet vergis is het versie 2 maar zeker weten doet ik het niet want het is een clarkconnect.
ik ben trouwens niet een volledig linux noob ik heb gelukkig enige kennis maar het is nog helaas niet veel.
ik hoop dat 1 van jullie me kan helpen.

alvast bedankt voor de hulp
  donderdag 19 januari 2006 @ 22:01:49 #191
65490 whoops
pi_34257282
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:53 schreef tactic_to het volgende:
hey unix/linux gebruikers.

ik heb een beetje vreemd probleempje met mijn linux instalatie. ik kan geen rpm's installeren.
ik krijg de volgende fout:

[ code verwijderd ]
ik kan niks vinden op internet hoe ik dit zou moeten oplossen. ik heb al rpm --rebuilddb en rpm --initdb maar geen van beide heeft geholpen.
ik draai een versie van fedora core en als ik me niet vergis is het versie 2 maar zeker weten doet ik het niet want het is een clarkconnect.
ik ben trouwens niet een volledig linux noob ik heb gelukkig enige kennis maar het is nog helaas niet veel.
ik hoop dat 1 van jullie me kan helpen.

alvast bedankt voor de hulp
In de eerste errormelding staat 'regoin', als je daar 'region' van maakt vind je al een stuk meer...

Heb je hier niet wat aan?
quote:
Basically it says:-
"hangs" in select are usually stale locks. Fix by doing

cd /var/lib/rpm
rm -f /var/lib/rpm/__db*
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_34258047
Hey whoops.

bedankt voor je oplossing.
ik zat op de hele verkeerde manier te zoeken eigenlijk een beetje stom.
maar het werkt nu weer zo als het moet heel erg bedankt.

gr tactic
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:15:45 #193
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34260839
Je hebt die melding dus ook zelf getypt, niet gekopieerd? Ik vroeg me namelijk al af in welke distro over packeges gesproken wordt.
pi_34264105
jah inderdaad heb ik hem over getypt wist ff niet meer hoe ik met putty moest kopieren en plakken.
maar het werkt weer.
en ik heb clarkconnect geinstalleerd wat als basis fedora heeft
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:30:45 #195
65490 whoops
pi_34264135
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:29 schreef tactic_to het volgende:
jah inderdaad heb ik hem over getypt wist ff niet meer hoe ik met putty moest kopieren en plakken.
maar het werkt weer.
en ik heb clarkconnect geinstalleerd wat als basis fedora heeft
Putty: tekst selecteren = kopieren...

Mooi dat het weer werkt...
pi_34265289
ik heb alleen nog 1 klein probleempje met me webmail. maar dat wordt weer ff het een en ander uit zoeken of jullie moeten nog een goede weten. ik heb een tijdje terug squirrelmail gebruikt alleen wil die op het moment niet echt mee werken.

verder doet alles het weer goed.

dank je voor de hulp
pi_34270930
Ik krijg een error bij het opstarten van Ubuntu,
Error Synchronizing Clock, en dan een link naar een website van ubuntu. Ik kan alleen nergens een instelling vinden waar ik dit kan aanpassen,,, dus wat te doen?
pi_34271925
niet gewoon een DNS probleempje? Probeer die link eens gewoon te bezoeken, of die server te pingen?
Vicariously I live while the whole world dies
  vrijdag 20 januari 2006 @ 13:44:09 #199
65490 whoops
pi_34276813
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:46 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik krijg een error bij het opstarten van Ubuntu,
Error Synchronizing Clock, en dan een link naar een website van ubuntu. Ik kan alleen nergens een instelling vinden waar ik dit kan aanpassen,,, dus wat te doen?
Het lijkt er inderdaad op dat je DNS niet goed staat, of dat je netwerkverbinding in z'n geheel niet werkt.

Als je ingelogd bent en je voert dit commando uit:
1sudo /etc/init.d/ntpdate restart

werkt het dan wel?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 13:46:57 #200
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34276925
Ik startte vandaag op en dan krijg je het hele lijstje met dingen die gedaan worden. Allemaal erg leuk enzo, alles ging goed, overal stond netjes ok achter. Waarom ik dan toch post? Er stond KUBUNTU boven en het was blauw.

Laatst was mijn computertje ook al KDM aan het sluiten bij het afsluiten. Maar bij het inloggen zie ik toch echt GDM. En bij de installatie van kubuntu-desktop laatst, heb ik ook voor GDM gekozen.

Verbazing alom vanmorgen. Dat wilde ik even met jullie delen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')