abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34166970
Heeft er iemand een ATI kaart met werkende TV?

3D enzo krijg ik voor elkaar (Atit all in wonder 9800) maar de TV geheel niet, en daarover kan ik ook weinig vinden...

Welk merk tv-kaart (dus zonder videokaart) werkt wel goed samen met linux?

Volgens mij is dat de enige oplossing...:(
pi_34169095
quote:
Op maandag 16 januari 2006 17:23 schreef Schorpioen het volgende:
Zeg, weet iemand hoe je onder linux vanuit een full screen game (bijv UT2004) terug kan gaan naar je desktop zonder de game af te hoeven sluiten? Onder windows is dat alt-enter maar onder linux heb ik het nog niet gevonden...
hoe game jij eigenlijk in linux? wil ook wel eens uitproberen of ik een paar games ook onder linux werkend kan krijgen.
Vicariously I live while the whole world dies
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:13:49 #153
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34170089
Mensen mijn 'probleem' is opgelost,
als iemand me de logica kan uitleggen graag...

het zit zo..
in het 1e scherm van m'n bios staan m'n ide devices :

Pr mas
Pr sla
Sec mas
Sec sla

deze staan meestal op auto, maar zijn ook zelf in te stellen op 'none' of zelf type aangeven.
goed, tijdje m'n 40 gig niet gebruikt, dus op 'none' gezet.

dus niet zo heel gek dat ik daar niet van kon booten, kan ik heel goed inkomen zelfs..

maar kan iemand me vertellen waarom windows en linux setup 'm wel zien als ie ingesteld staat als 'none' en hoe het kan dat ik 'm wel kan instellen bij boot sequence?

omdat ie gewoon aan te spreken was in windows, en gevonden werd in linux heb ik hier niet naar gekeken..

werkt het nu?

ja in principe wel..
net setup gedraaid met sata schijven los, grub op 40 gig en gaan..

alleen moet ik setup nog een keer opnieuw doen..
heb in setup de fout gemaakt om 2x dezelfde typfout in m'n wachtwoord te maken..
dus...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:36:24 #154
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_34171121
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:53 schreef the_disheaver het volgende:
Heeft er iemand een ATI kaart met werkende TV?

3D enzo krijg ik voor elkaar (Atit all in wonder 9800) maar de TV geheel niet, en daarover kan ik ook weinig vinden...

Welk merk tv-kaart (dus zonder videokaart) werkt wel goed samen met linux?

Volgens mij is dat de enige oplossing...:(
Volgens ATI :
quote:
Q8: Is v4l video capture supported for ALL IN WONDER cards?
A8: The ATI Proprietary Linux driver does not currently provide video capture functionality. Video capture support for most ALL IN WONDER cards should be available from the GATOS project.
Hier een overzichtje van TV-kaarten die met 'bttv' werken...
quote:
bttv is linux driver for TV cards based on the bt848 and bt878 chips.
Ik heb het zelf met een Leadtek WinFast 2000 wel eens aan de praat gehad...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:39:44 #155
65490 whoops
pi_34171268
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:52 schreef nyny83 het volgende:

[..]

hoe game jij eigenlijk in linux? wil ook wel eens uitproberen of ik een paar games ook onder linux werkend kan krijgen.
Om Windows games onder Linux aan de praat te krijgen kan je de commerciele Wine variant 'Cedega' gebruiken. Hiervoor moet je normaal dus betalen, maar je kan voor niets een 'development' versie gebruiken, door er eentje uit CVS te halen.

Hoe je dat doet staat hier beschreven...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_34171402
thanx, zal er binnenkort eens naar kijken
Vicariously I live while the whole world dies
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:49:54 #157
65490 whoops
pi_34171660
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:13 schreef marc1982 het volgende:
Mensen mijn 'probleem' is opgelost,
als iemand me de logica kan uitleggen graag...

het zit zo..
in het 1e scherm van m'n bios staan m'n ide devices :

Pr mas
Pr sla
Sec mas
Sec sla

deze staan meestal op auto, maar zijn ook zelf in te stellen op 'none' of zelf type aangeven.
goed, tijdje m'n 40 gig niet gebruikt, dus op 'none' gezet.

dus niet zo heel gek dat ik daar niet van kon booten, kan ik heel goed inkomen zelfs..

maar kan iemand me vertellen waarom windows en linux setup 'm wel zien als ie ingesteld staat als 'none' en hoe het kan dat ik 'm wel kan instellen bij boot sequence?

omdat ie gewoon aan te spreken was in windows, en gevonden werd in linux heb ik hier niet naar gekeken..

werkt het nu?

ja in principe wel..
net setup gedraaid met sata schijven los, grub op 40 gig en gaan..

alleen moet ik setup nog een keer opnieuw doen..
heb in setup de fout gemaakt om 2x dezelfde typfout in m'n wachtwoord te maken..
Mooi dat je gevonden hebt waar het aan ligt...

Als je dat 'chroot' truucje nog een keer uitvoert kan je op die manier je password resetten... Scheelt een reinstall...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:56:31 #158
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34171937
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 19:49 schreef whoops het volgende:

[..]

Mooi dat je gevonden hebt waar het aan ligt...

Als je dat 'chroot' truucje nog een keer uitvoert kan je op die manier je password resetten... Scheelt een reinstall...
huh?
vertel vertel..

chroot naar?
diskette?
andere hd?
dus...
pi_34172107
chroot = change root. Je boot van een live CD of rescue disk en chroot dan naar je "echte" root (/dev/hda1 ofzo).

1
2
3
4
mkdir -p /mnt/root
mount /dev/hda1 /mnt/root
chroot /dev/hda1 /bin/bash
passwd
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:07:08 #160
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34172409
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:00 schreef F.U.B.A.R het volgende:
chroot = change root. Je boot van een live CD of rescue disk en chroot dan naar je "echte" root (/dev/hda1 ofzo).

mkdir -p /mnt/root
mount /dev/hda1 /mnt/root
chroot /dev/hda1 /bin/bash
passwd
mkdir -p ? waar staat die '-p' voor?
en passwd? reset je password?

wil graag weten wat ik doe, zodat ik het ook snap, iedereen kan overtypen
en password is dan gewoon leeg?
gewoon enter?
dus...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:09:59 #161
65490 whoops
pi_34172527
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:07 schreef marc1982 het volgende:

[..]

mkdir -p ? waar staat die '-p' voor?
en passwd? reset je password?

wil graag weten wat ik doe, zodat ik het ook snap, iedereen kan overtypen
en password is dan gewoon leeg?
gewoon enter?
Om uitgebreide info over de meeste commando's op een Unix-systeem te krijgen gebruik je de 'manpages'.

Werkt simpel:
1man mkdir

Out comes (onder andere):
quote:
-p, --parents
no error if existing, make parent directories as needed
pi_34172599
De -p in mkdir staat voor "maak ook de parentdirs als die nog niet bestaan". En met passwd stel je idd een nieuw pword in.

Je pword is niet leeg, maar doordat je van de live CD boot, ben je root. Als je daarna ook nog chroot, wordt er niet naar je pword gevraagd. Handig he.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:15:41 #163
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34172769
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:11 schreef F.U.B.A.R het volgende:
De -p in mkdir staat voor "maak ook de parentdirs als die nog niet bestaan". En met passwd stel je idd een nieuw pword in.

Je pword is niet leeg, maar doordat je van de live CD boot, ben je root. Als je daarna ook nog chroot, wordt er niet naar je pword gevraagd. Handig he.
m'n password is niet leeg, maar wat moet ik dan invullen bij het inloggen (weer op ubuntu) ?
dus...
pi_34174227
Dunno. Als je boot van een Live CD wordt er geen password gevraagd. En als je chroot ook niet. Dus wat is het probleem?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:47:06 #165
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34174340
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:44 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Dunno. Als je boot van een Live CD wordt er geen password gevraagd. En als je chroot ook niet. Dus wat is het probleem?
ik weet niet of het een probleem is,
maar dit wil ik ook graag voorkomen..

als ik via chroot m'n password reset,
kan ik hierna dan in ubuntu inloggen met
username = "username"
password = "" ??

zo niet wat word dan het password?
of moet ik dat opgeven bij het commando?

dat wil ik graag weten
dus...
  Donald Duck held dinsdag 17 januari 2006 @ 20:47:08 #166
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_34174343
chroot /dev/hda1 /bin/bash roept direct /dev/hda1 aan. Waarom dan die eerdere mount? Heb je anders geen toegang?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_34174373
Ik heb net een ubuntu systeem opnieuw geinstalleerd, ik gebruikte de amd64 port maar die had toch teveel nadelen. O.a. Java, flash en w32codecs werken daar niet onder dus dat moet allemaal in een 32 bits chroot draaien, firefox en mplayer dus ook, net als vrijwel alle games, en dat geeft dan weer zoveel gezeik en weer andere problemen dat ik gewoon weer terug naar i386 ben gegaan. Ik wilde al mijn instellingen behouden en ongeveer dezelfde pakketten geinstalleerd hebben. Ongelooflijk hoe makkelijk, snel en pijnloos die reinstall was! misschien een tip voor anderen, het kostte mij nl maar een kwartiertje en ik had mijn complete systeem weer terug:

- Om te beginnen moeten iig je homedir en je data en eventueel je /etc dir hun eigen partitie hebben. Anders kun je het vergeten.
- tik in: "sudo dpkg --get-selections > ~/packages.txt"
- bewerk deze lijst eventueel en gooi packages die je niet nodig hebt eruit
- herinstalleer ubuntu met de cd maar kies de server versie, voor een minimaal systeem
- kies voor manual partitioning en geef de partities weer de mountpunten terug die ze hadden
- laat je home, data en etc partities ongewijzigd in de setup, maar formatteer de overige partities
- Na installatie, log je in en tik je in: "sudo dpkg --set-selections <~/packages.txt"
- Tik "sudo apt-get update"
- Tik in "sudo dselect install" en al je pakketten worden geinstalleerd, vers van het internet.
- Start X op en vind alles zowat exact zoals je het hebt achtergelaten!
Ik startte azureus op en mijn torrents gingen gewoon verder waar ze gebleven waren!

Tja, probeer dat met windows maar eens!
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:50:19 #168
65490 whoops
pi_34174518
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:47 schreef __Saviour__ het volgende:
chroot /dev/hda1 /bin/bash roept direct /dev/hda1 aan. Waarom dan die eerdere mount? Heb je anders geen toegang?
Je hebt voor chroot inderdaad een directory nodig, een device gaat niet werken... Daar kwam ik eerder in dit topic achter...
pi_34174827
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:47 schreef marc1982 het volgende:

[..]

ik weet niet of het een probleem is,
maar dit wil ik ook graag voorkomen..

als ik via chroot m'n password reset,
kan ik hierna dan in ubuntu inloggen met
username = "username"
password = "" ??

zo niet wat word dan het password?
of moet ik dat opgeven bij het commando?

dat wil ik graag weten
Ik ga het nog een keer uitleggen:
1. live CD in de CD-Rom
2. booten van de CD
3. Linux is geboot en je bent standaard ingelogd als root
4. je chroot naar je "echte" /
5. je runt "passwd" en geeft een nieuw password op
6. CD uit de speler en booten van je gewone Linux
(evt. 7. inloggen als root met het password dat je daarvoren hebt ingetypt)

Is toch simpel? Of mis ik iets?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 20:58:24 #170
41280 marc1982
Red light -- Green light
pi_34174924
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:56 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Ik ga het nog een keer uitleggen:
1. live CD in de CD-Rom
2. booten van de CD
3. Linux is geboot en je bent standaard ingelogd als root
4. je chroot naar je "echte" /
5. je runt "passwd" en geeft een nieuw password op
6. CD uit de speler en booten van je gewone Linux
(evt. 7. inloggen als root met het password dat je daarvoren hebt ingetypt)

Is toch simpel? Of mis ik iets?
heel simpel

maar "5. je runt "passwd" en geeft een nieuw password op" miste ik nog..
of tenminste dat je dan je nieuwe password moest opgeven..
ga het zo proberen
dus...
pi_34175226
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:58 schreef marc1982 het volgende:

[..]

heel simpel

ga het zo proberen
Ga je dan ook meteen wat manpages doorlezen? Deze info had je daar zo kunnen vinden. Als je alles moet blijven vragen op deze manier kan je wel 80 topics volkrijgen...
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 21:41:47 #172
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_34176884
Er zijn trouwens vast wel mensen hier die cd's rippen in Linux. Welke software gebruiken jullie ervoor? Ik wil graag cd's rippen naar mp3 met lame, omdat mijn hele collectie ongeveer zo geript is.

Ik gebruikte in Windows altijd EAC en dat werkte perfect. Automatisch werd een mapje aangemaakt in de map waar mijn mp3's staan met de naam 'artiest - titel'. En de bestanden 'nummer - artiest - titel'. Zo zou ik dus ook graag mijn nieuwe cd's rippen (ik heb weer wat in te halen, sinds ik Ubuntu heb, heb ik eigenlijk niets meer geript ).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_34176915
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:58 schreef marc1982 het volgende:

[..]

heel simpel

ga het zo proberen
True, had ik er uit gewoonte niet bijgezet. Linux is helemaal niet zo eng als het lijkt hoor.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:04:24 #174
65490 whoops
pi_34177943
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 21:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Er zijn trouwens vast wel mensen hier die cd's rippen in Linux. Welke software gebruiken jullie ervoor? Ik wil graag cd's rippen naar mp3 met lame, omdat mijn hele collectie ongeveer zo geript is.

Ik gebruikte in Windows altijd EAC en dat werkte perfect. Automatisch werd een mapje aangemaakt in de map waar mijn mp3's staan met de naam 'artiest - titel'. En de bestanden 'nummer - artiest - titel'. Zo zou ik dus ook graag mijn nieuwe cd's rippen (ik heb weer wat in te halen, sinds ik Ubuntu heb, heb ik eigenlijk niets meer geript ).
Onder KDE opent je CD automatisch met een mapje MP3 (en ook FLAC, WAV en OGG trouwens) in Konquerer. Als je dit mapje kopieert naar je HD worden de MP3's automagisch gemaakt... Geweldig systeem...

Toen een cd met CopyControl wilde rippen heb ik een beroep gedaan op 'grip', die dat probleemloos deed (alleen wel wat trager volgens mij....)

[ Bericht 5% gewijzigd door whoops op 17-01-2006 22:11:40 (Plaatje d'r bij...) ]
  dinsdag 17 januari 2006 @ 22:05:23 #175
65490 whoops
pi_34177994
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:47 schreef Schorpioen het volgende:
- Om te beginnen moeten iig je homedir en je data en eventueel je /etc dir hun eigen partitie hebben. Anders kun je het vergeten.
- tik in: "sudo dpkg --get-selections > ~/packages.txt"
- bewerk deze lijst eventueel en gooi packages die je niet nodig hebt eruit
- herinstalleer ubuntu met de cd maar kies de server versie, voor een minimaal systeem
- kies voor manual partitioning en geef de partities weer de mountpunten terug die ze hadden
- laat je home, data en etc partities ongewijzigd in de setup, maar formatteer de overige partities
- Na installatie, log je in en tik je in: "sudo dpkg --set-selections <~/packages.txt"
- Tik "sudo apt-get update"
- Tik in "sudo dselect install" en al je pakketten worden geinstalleerd, vers van het internet.
- Start X op en vind alles zowat exact zoals je het hebt achtergelaten!
Ik startte azureus op en mijn torrents gingen gewoon verder waar ze gebleven waren!

Tja, probeer dat met windows maar eens!
Dit is ook echt cool trouwens, ik ga eerdaags m'n servertje maar eens 'klonen'...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')