@Schorpioen:
Ik denk dat jij en ik dan enigsinds verschillende standpunten hebben over wat Linux voor jou ideaal maakt en Windows juist niet, terwijl dat bij mij precies andersom is.
Maar 1 ding weet ik bijna zeker, ooit komt Linux op het zelfde niveau qua gebruiksvriendelijkheid als Windows en Mac nu zitten. Het zal zeker nog wel wat jaartjes duren, maar als ik zie hoe Linux 7 jaar geleden werkte dan was dat ronduit rampzalig (in mijn visie). In de afgelopen jaren is echt vele vooruitgang geboekt om Linux meer geschikt te maken voor het grotere publiek, terwijl het toen nog ietswat een cult status had, wat alleen door een select groepje mensen werd gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat mensen de console van Linux aantrekkelijk vinden vanwege de vele uitgebreidde mogelijkheden die je in Windows tot op heden niet terugziet. Maar andersom is Linux qua grafische mogelijkheden in sommige opzichten misschien wel flexibeler dan Windows, maar zeker niet beter. Veel grafische configuratie-tools ontbreken in Linux of zijn maar moeilijk te vinden of ingewikkeld in gebruik. En de grafische configuratie-tools die wel aanwezig zijn, daar zitten of heel weinig selecteerbare opties of juist echt heeeeel veel selecteerbare opties. Bij veel opties kan je bovendien ook vraagtekens zetten of het wel nuttig is om mensen die keus te geven.
Ik vind keuzevrijheid niet altijd een positief iets, omdat er geen eenheid is en ieder ze eigen ding doet. Wat heeft het nou voor zin om meer dan 100 verschillende Linux distro's te maken die niet allemaal onderling compatible zijn? Als je net 1 bepaalde distro een beetje kent, dan blijkt een andere distro net weer iets anders te werken. Ik denkt dat bij Linux een beetje meer eenheid heel positief zou kunnen uitwerken, maar tot op heden is die eenheid redelijk ver te zoeken.
Soms lijkt het wel dat bepaalde takken in de open-source industrie helemaal niet willen dat Linux geschikt wordt gemaakt voor het echt grote publiek en dat alles express een beetje vaag en ingewikkeld wordt gehouden. En als daar dan wat te veel commentaar op komt, dan krijg je al snel een reactie van "vindt je het niet goed... nou doe het zelf dan beter!"
Vooralsnog blijven Windows en Linux 2 verschillende werelden, met elk hun eigen aanhangers en elk hun eigen sterke en zwakke kanten!