Pakkans met puntenrijbewijs laagUitgegeven: 13 januari 2006 07:53
Laatst gewijzigd: 13 januari 2006 08:16LEIDSCHENDAM -
![]()
Het
beginnersrijbewijs voor kersverse autobestuurders zal het verkeer amper veiliger maken. De pakkans bij overtredingen - en dus de kans om strafpunten te vergaren - is hiervoor te laag, oordeelt de
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Landelijk verkeersofficier K. Spee presenteerde eind vorig jaar de eerste resultaten van het beginners- of puntenrijbewijs. Van de 640.000 mensen die sinds de invoering in maart 2002 hun rijbewijs haalden, liepen ruim 4500 tegen een strafpunt aan; 168 jonge bestuurders kregen een tweede punt wegens fiks te hard rijden of onder invloed van alcohol achter het stuur kruipen. Twintig wegpiraten raakten met drie strafpunten hun rijbewijs kwijt.
Afname ![]()
De conclusie van Spee dat het puntenrijbewijs werkt, trekt de
SWOV in een reactie op haar website in twijfel. Het doel van het puntenrijbewijs - het verbeteren van de verkeersveiligheid - is niet aangetoond, aldus de stichting. Cijfers over een "duidelijke afname" in het aantal slachtoffers of ongevallen onder de jonge bestuurders zouden dergelijke conclusies volgens de
SWOV kunnen rechtvaardigen. "Dit is nog niet onderzocht en ook niet op een andere manier aangetoond of aannemelijk gemaakt."
![]()
Wanneer
de politie op dezelfde manier als nu blijft controleren, verwacht de stichting dat het puntenrijbewijs amper effect zal hebben op de verkeersveiligheid. De pakkans is "(te) laag". "Gerelateerd aan het totaal aantal uitgegeven rijbewijzen is het totaal aantal uitgedeelde punten bescheiden, tenzij we aannemen dat beginnende automobilisten geen overtredingen begaan", zeggen de SWOV-
onderzoekers wijzend op
de resultaten.Verkeersongeval ![]()
De kans dat autobestuurders tussen de 18 en 24 jaar betrokken raken bij een verkeersongeval is volgens cijfers van de
SWOV vier keer zo groot als voor andere bestuurders. Van alle bezitters van een rijbewijs valt 8 procent in deze leeftijdscategorie. Bij 22 procent van de
verkeersongevallen (in 2003) is een beginnende bestuurder betrokken.
Bron ![]()
Zou nu al die moeite dan voor niets zijn gedaan?
![]()
Als we de gemaakte kosten hier afwegen tegen het nut hadden we dan niet beter een andere manier kunnen bedenken om die ongevals-cijfers omlaag te krijgen?
![]()
Na behalen van je rijbewijs mag je voor ieder jaar dat je schadevrij rijdt één parkeerbon verscheuren.....
![]()
En bij iedere verkeersovertreding gelijk een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.
![]()
Iemand een beter idee ?
![]()
Ik ben erg benieuwd naar de discussie die hieruit zal ontstaan.
:Y Ik ontken ten stelligste dat ik in de verste verte ook maar iets met Oversight te maken heb.
:W Hoi Vonny