HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 19:49 |
Forumvrienden ![]() Ik ben op zoek naar een 2e hands Audi A6. Diesel, want ik hou van cruisen door heel Europa en een 2.5, omdat dat de dikste diesel is in het vorige model A6. Verder wil ik lederen bekleding en zoveel opties als mogelijk, maar in ieder geval navigatie want ik wil nog wel es lekker rijden zonder dat ik weet waar ik ben en terugkomen op je vakantieadres is wel zo handig. ![]() Nou vroeg ik me af waar ik op moet letten bij dit model. Er worden op internet achterlijk veel a6jes aangeboden, en veel daarvan hebben een kilometerstand van >180.000. Nou vind ik geld uitgeven heerlijk, maar 12000 euro of meer betalen voor een motor die al 5 keer de aarde om is geweest lijkt me toch wat gortig? Kort gezegd; is er iemand hier die iets zinnigs kan vertellen over de kwaliteit van een audi diesel? De ongechipte versie, chippen doe ik zelf wel als ik em gekocht heb. Kan ik met droge ogen 12000 euro aftikken voor een motor die gevoelsmatig al best wel gaar is? En hoe is het met de kwaliteit van de rest van de techniek? Audi heeft volgens mij wel een goede naam wat dat betreft, maar hoe lang gaan die krengen mee? | |
-chefke- | donderdag 12 januari 2006 @ 19:53 |
Ik heb der een tijdje in gereden(voor de zaak) en ze zuipen als een hoerrrr 1 op 8 op 10 op diesel en dan reed ik met een gechiptje 2.5 TDI quatro met tiptronic bak 5traps derachter. de motoren kunnen een hoop hebben (wel goed warm rijden) alleen de tiptronicbakken kunnen het geweld van de motor maar matig verwerken. en dan heb ik het nog niet over de kosten van het onderhoud distributiebeurt kost dik 1500¤ en deze auto`s eten remblokjes en schijven zeker als der flink mee gescheurd wordt. | |
M5 | donderdag 12 januari 2006 @ 19:54 |
Op www.autoweek.nl kun je een aantal reviews lezen van mensen die een Audi A6 hebben, d'r staan er ook een aantal tussen met een 2.5 V6 TDI. Audi's hebben goede kwaliteit, dus die blijven nog wel even rijden. Of een auto gaar is kan ik niet voor je voelen, dat moet je zelf doen. Ook de keuze maken of het verstandig is om zo'n bak te kopen van die leeftijd. Ik vind zelf dat het opzich wel kan, maar liever een wat kleinere auto (A4) van wat jongere leeftijd of aanzienlijk minder km's. Met grote km standen kom je ook voor grotere uitgaven aan onderhoud te staan. | |
JohanV. | donderdag 12 januari 2006 @ 19:57 |
Kilometerstand zegt niets meer tegenwoordig. Er zijn genoeg andere signalen waaruit kan blijken of je met een goed exemplaar van doen hebt. Kijk bijvoorbeeld in de onderhoudshistorie. Een beetje Audi kan de 4 ton makkelijk halen, maar voor die 4 ringen betaal je bij de garage wel fors. Zelf zou ik gaan voor een ander type van een ander merk. | |
HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 20:00 |
quote:Ok, dat klinkt logisch ![]() ![]() 1 op 8 vind ik acceptabel, maar ik neem aan dat het verbruik op de snelweg wel wat lager zal liggen? En dat onderhoud, tsja, dat is nou eenmaal zo bij iedere redelijk grote auto die je koopt.. | |
JohanV. | donderdag 12 januari 2006 @ 20:01 |
quote:Indien het toch om het cruisen gaat zou je ook de 1.9 liter TDI kunnen overwegen. | |
M5 | donderdag 12 januari 2006 @ 20:02 |
quote:gemiddeld verbruik bij normale rijstijl is zo'n 8 liter op 100 km. (fabrieks opgave) | |
HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 20:04 |
quote:Die auto's zijn 5 jaar oud, is dat een hoge leeftijd? Ik vond het wel meevallen eigenlijk ![]() Een A4 vind ik eigenlijk te klein.. Als ik nu een bak meer uitgeef aan een recentere A6 met minder kilometers, hoeveel zou dat dan op termijn schelen? (zeg dat ik em 3 jaar hou) Ik probeer een beetje een balans te vinden tussen aanschafsprijs en onderhoud ![]() | |
-chefke- | donderdag 12 januari 2006 @ 20:04 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 20:05 |
quote:Ehm, in principe heb je daar volledig gelijk in. Maar ik ken mezelf; de gedachte dat er een grotere motor beschikbaar is is niet te trekken ![]() ![]() | |
M5 | donderdag 12 januari 2006 @ 20:07 |
quote:5 jaar is wel te goed te doen. Je hebt zo ook van 7 jaar en ouder met een 2.5 TDI. ![]() Ik heb het niet zo op hoge km's standen omdat je toch altijd meer gaat uitgeven aan onderhoud dan bij lage km standen. Ook al kunnen auto's makkelijk veel km's rijden, slijtage blijft en bijbehorend onderhoud ook. Neem er iig één met bekende onderhouds historie en bijvoorkeur dealer onderhouden. | |
Hyperdude | donderdag 12 januari 2006 @ 20:15 |
Ik heb hier zo'n Duitse AMS "Gebrauchtwagen 2002" liggen. Meestal komt rond deze tijd de nieuwe uit voor dit jaar. Zeer aan te bevelen en niet duur. Ook gewoon bij de betere tijdschriftenboer in NL. A6: quote:Volgens mij heeft de V6-TDI in het begin ook wat problemen gehad met ingelopen nokkenassen oid. Ik zou trouwens voor Quattro gaan, die sturen tenminste niet als een natte dweil ![]() (Als je trouwens een echte goede diesel wilt hebben kan je beter voor een 530D Touring gaan, maar die haal je denk ik nog niet voor 12K) Bovendien moet je niet bang zijn voor hoge kosten, Luchtmassameters, inspuitpompen en turbo's zijn dure onderdelen en zal je echt wel tegenkomen bij 200K kms. Zoek er ééntje met een goede garantie! Als het goed werkt rijd je natuurlijk wel prima voor een lage km. prijs ![]() | |
MikeyMan | donderdag 12 januari 2006 @ 22:07 |
Waarom ga je niet gewoon naar een dealer...? Dan zoekt die wel een mooie voor je... | |
Halfgedraaide | donderdag 12 januari 2006 @ 22:26 |
quote:Denk omdat een dealer veel meer vraagt voor de auto van zijn keuze. | |
BadEend19 | donderdag 12 januari 2006 @ 22:35 |
Turbos gaan bij deze diesel redelijk vaak kapot helaas! http://www.autobild.de/suche/suche.php?such_center=11&hersteller_id=0&suchwort=a6&aktion=suche&x=8&y=9 [ Bericht 56% gewijzigd door BadEend19 op 12-01-2006 22:44:41 ] | |
MikeyMan | donderdag 12 januari 2006 @ 22:49 |
quote:Jah, ongetwijfeld, maar daar krijg je -in mijn ogen- ook genoeg voor terug... | |
Hyperdude | donderdag 12 januari 2006 @ 22:58 |
quote:De A6 schijnt helaas idd een stuk onbetrouwbaarder te zijn dan je van een Audi zou verwachten. Zou echt gaan voor een goede garantie; bij gasten die het zelf kunnen fixen, anders wordt je toch maar van het kastje naar de muur gestuurd. | |
HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 23:16 |
quote:Dat zijn alarmerende berichten ![]() Hmm.. | |
BadEend19 | donderdag 12 januari 2006 @ 23:23 |
Ga daarom maar voor de nieuwe a6 is nog een stuk mooier ook! ![]() ![]() | |
Hyperdude | donderdag 12 januari 2006 @ 23:25 |
quote:Kan heel goed flink meevallen, alleen moet je er wel rekening mee houden. Dus geld achter de hand houden, en je goed realiseren dat een otoo die nieuw duur was, ook als tweehands duur in onderhoud is. quote:Waarom dan niet tegelijk een nieuwe A8, nog mooier. ![]() ![]() | |
HassieBassie | donderdag 12 januari 2006 @ 23:37 |
quote:Eigenlijk wil ik al sinds ik Ronin gezien heb een S8.. Maar goed, die zou ik alleen nieuw willen kopen en dat kost nog net iets teveel munten ![]() ![]() Maar goed, ik moet maar gewoon meer gaan uitgeven dan ik van plan was. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten zit er helaas niet in volgens mij ![]() | |
MouseOver | donderdag 12 januari 2006 @ 23:56 |
Rekkie | vrijdag 13 januari 2006 @ 00:02 |
Binnenkort komt er nog een 3.0 TDI van 2005 te koop ![]() Maar budget technisch gezien zal dat denk ik een probleem opleveren? |