abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:14:28 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_33954482
Ik moet geld overmaken naar het buitenland en kan kiezen uit drie verschillende opties:

Zelf de kosten betalen
de kosten delen
de ontvanger betaald alle kosten.

Ik kan nergens terugvinden welke optie ik kan gebruiken, behalve dat de meeste banken voor Shared Cost gaan, de tweede optie dus.

Het gaat om de rekening van een ziekenhuis, en mijn vraag is dus eigenlijk welke optie ik het beste kan nemen.
Bij optie 1 betaal ik natuurlijk het volledige bedrag, bij optie 2 en 3 is het voor mij gratis. Optie 3 lijkt me niet helemaal netjes, ik zit dus eigenlijk te twijfelen tussen optie 1 en 2.

Wie o wie weet wat "normaliter" de gang van zaken is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_33954882
Welk buitenland is het?
Indien het in de EU is dan is het gangbaar om shared costs te doen, in die gevallen is het meestal ook gratis voor zowel ontvanger als betaler omdat de banken dan de kosten voor hun rekening nemen in beide landen (of je rekening moet te hoog zijn dat je daarmee boven een grens uitkomt).
Indien het het verre buitenland is dan zou je bij optie 2 en 3 toch een opslag moeten overmaken omdat het ziekenhuis een bepaald bedrag van jou wil zien, na alle bankkosten natuurlijk (zou jij het leuk vinden als iemand jou 1000 moest betalen en jij kreeg maar 990 omdat de bank 10 inpikt? Dan zeg je toch ook maak maar 1010 over, zodat ik na kosten alsnog 1000 overhou)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 januari 2006 @ 22:29:06 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33955213
België (meelifter meldt)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_33956014
Voor Belgie (en de andere EU lidstaten) hanteert de SNS een maximum van 50.000 euro op basis van shared costs. Is het bedrag hoger, of niet in euro's (of je hebt geen BIC/EBAN gebruikt bij de rekeninggegevens) dan betaal je niet meer hetzelfde als een binnenlandse overboeking (gratis dus in Nederland). Ik heb nog nooit gehoord dat een buitenlandse bank wel die kosten rekent (maar dat zou je na kunnen vragen op het moment dat je de eban en bic nummers opvraagt aan het ziekenhuis)
pi_33965621
klopt, dit had ik ook bij de abn amro, en ik deed de kosten zelf betalen koste mij elke keer 15 euro. Terwijl dat helemaal niet hoefde want het is gratis! Gewoon iban invullen. Dan is het goed.

Ik kreeg het ook niet terug van de bank het ging om 4 x bij mij. toch wel 60 euro die de bank verdiend had eraan.
  donderdag 12 januari 2006 @ 10:02:13 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_33966381
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:43 schreef frederik het volgende:
Voor Belgie (en de andere EU lidstaten) hanteert de SNS een maximum van 50.000 euro op basis van shared costs. Is het bedrag hoger, of niet in euro's (of je hebt geen BIC/EBAN gebruikt bij de rekeninggegevens) dan betaal je niet meer hetzelfde als een binnenlandse overboeking (gratis dus in Nederland). Ik heb nog nooit gehoord dat een buitenlandse bank wel die kosten rekent (maar dat zou je na kunnen vragen op het moment dat je de eban en bic nummers opvraagt aan het ziekenhuis)
ibancode staat gewoon op de brief, net zoals een swiftcode.

Ik ga wel voor de shared costs dan, dat lijkt me het meest logisch.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator donderdag 12 januari 2006 @ 19:47:43 #7
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_33985494
Het is niet alleen de SNS hoor, het is de nieuwe standaard vanaf 1 januari dit jaar.
Tot 50.000 Euro, overmaken met Swift/Bic en IBAN kost een buitenlandse overboeking niet meer dan een binnenlandse overboeking. Gewoon Shared doen dus.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 12 januari 2006 @ 19:57:15 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_33985889
Dank je Lois!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 januari 2006 @ 10:45:50 #9
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_34152288
troel toen ik in maaseik die kijk op gehad heb moest ik ook een bedragje over maken.. zitten verders geen kosten aan qua overmaak kosten
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 17 januari 2006 @ 10:56:46 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_34152610
Nou, we hebben eindelijk het geld binnen. (Heeft er toch een week over gedaan van de verzekering naar onze bank). Nu nog snel overmaken naar België.

Opgelost, slotje
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 17 januari 2006 @ 11:04:19 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34152815
Ik heb het nog steeds niet, gisteren gebeld maar het lijkt erop dat ze de rekening kwijt zijn geraakt bij de verzekering Donderdag weer bellen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:07:28 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_34152901
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:04 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb het nog steeds niet, gisteren gebeld maar het lijkt erop dat ze de rekening kwijt zijn geraakt bij de verzekering Donderdag weer bellen.
Ik ken dat. Dat heb ik ook een keer ergens gehad, ik weet niet meer waar. Oja, op school. Docent was werkstuk kwijt, of ik het maar opnieuw wilde inleveren (inclusief beeldmateriaal op a3 formaat in kleur tegen veel euro per blaadje). Hij kon zich niet herinneren of ik het wel ingeleverd had en betichtte me zowat van het niet op tijd inleveren en de boel te zitten flessen. Veel gezeik, lang moeten wachten op cijfer, uiteindelijk cijfer gekregen met het originele werkstuk erbij. Wat nou kwijt, gewoon beter zoeken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')