Word op de voorpagina van de krant mijn studie die ik vorig jaar heb afgerond, echt TOTAAL afgebrand. En het solliciteren ging al zo kut, nou dit zal lekker meehelpen. Het staat in dit topic niet op zijn plaats, weet, ik, maar k moet het even kwijt, en mijn man en schoonouders hebben me er nu al genoeg over horen miepen...
Hoogleraar: ‘Nederlands is al jaren een pretstudie’
NIJMEGEN - Studenten Nederlands aan de Radboud Universiteit Nijmegen werken niet hard genoeg. De zweep moet erover. Zegt de nieuwe hoogleraar Nederlandse letterkunde Jos Joosten. Nederlands is nu ‘een pretstudie’.
Wie zijn essayistische werk kent, weet dat Jos Joosten (41), kersvers hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit, nooit om een mening verlegen zit. Zo noemde hij het werk van Jean-Pierre Rawie, Nederlands best verkopende dichter, ooit ‘pure nep’. J.C. Bloem beschouwt hij als ‘de Toon Hermans van het interbellum’. De liedteksten van Frank Boeijen deed hij af als ‘bavianenkul’.
Joosten, die per 1 februari in de voetsporen treedt van illustere voorgangers als Jac. van Ginniken, Anton van Duinkerken en Kees Fens, maakt van zijn hart geen moordkuil. Ook niet als het om zijn vak gaat, de neerlandistiek. Wie in Nijmegen Nederlands gaat studeren, zal het spoedig merken.
„Op de universiteit moet gewoon hard worden gewerkt. Bij veel studierichtingen is dat ook het geval. Niet bij Nederlands. Dat is al jaren een pretstudie. Als je niet al te stupide bent, schuifel je er op je sloffen doorheen“, zegt Joosten, die als hoogleraar tevens de hoogste baas wordt van de leerstoel Nederlandse letterkunde.
Volgens Joosten („Ik spreek uit ervaring, ik studeerde hier ook“) kan een student Nederlands het nu met tien, elf uur in de week af. „Formeel staat er 38 uur voor, dus dan kunt u nagaan. Waar ik naar toe wil, is dat neerlandici zo’n 30 tot 35 uur per week aan de slag gaan. Daar betalen ze toch voor?“
Hoe hij dat wil aanpakken? Om te beginnen gaan zijn studenten iedere week een essay schrijven, van minstens duizend woorden. „Daar leren ze door nadenken. En ik kan meteen zien wat ze in hun mars hebben. Kost me een boel correctiewerk, maar dat heb ik er graag voor over.“
Joosten, nu nog docent aan de Universiteit Utrecht, redacteur van een literair tijdschrift en jurylid van onder meer de Constantijn Huygensprijs, bepleit ook een ‘bindend studie-advies’ voor eerstejaars-studenten. „Heb ik na een halfjaar het idee dat iemand feeling voor het vak mist, dan moet-ie zijn biezen pakken. Het is totaal onzinnnig om jarenlang aan studenten te sleuren die niet capabel zijn.“