FOK!forum / General Chat / Het benadrukken van etniciteit in muziek.
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 17:54
Wanneer men clips bekijkt van zwarte artiesten, maar ook de teksten beluisterd, wordt de eigen (zwarte) etniciteit vaak (positief) benadrukt. Maar hetzelfde geldt voor een nederlandse artiest als Ali B. Ook had geloof ik Alicia Keys, een tijdje geleden samen met die volslanke zwarte zangeres een hitje die ging als: 'black brother, strong brother... i love ya, clap your hands' 'in da hood, misunderstood' etc.

Zou hetzelfde nummer acceptabel zijn geweest wanneer de blanke man werd toegezongen? Uiteraard niet, nu zullen vele zeggen dat dit zijn oorzaak heeft in het slavenverleden van de zwarte en blanke man, maar ik vraag me af of we daar niet eens over heen moeten stappen. Is de tijd niet gekomen om dit taboe te doorbreken, of ook het bejubelen van de eigen 'andere' etniciteit tot een taboe te verheffen?
BennyNLwoensdag 11 januari 2006 @ 17:56
allang al, maar zo werkt politiek niet
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 18:07
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 17:56 schreef BennyNL het volgende:
allang al, maar zo werkt politiek niet
Heeft de politiek hier mee te maken?
kLowJowwoensdag 11 januari 2006 @ 18:11
Ik denk dat de dominante cultuur in een samenleving hier minder snel behoefte aan heeft, omdat haar positie/waarde duidelijk is. Ook zullen dergelijke uitingen van de dominante cultuur eerder als bedreigend worden ervaren.
MrX1982woensdag 11 januari 2006 @ 18:27
Een minderheid heeft waarschijnlijk meer het idee dat het zich moet laten horen. Hé we zijn er ook nog.

Daarnaast lijkt het politiek correct om als minderheid toch vooral je afkomst te benadrukken want dan sta je als minderheid sterk in een maatschappij die beheerst wordt door de meerderheid.
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 18:32
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:11 schreef kLowJow het volgende:
Ik denk dat de dominante cultuur in een samenleving hier minder snel behoefte aan heeft, omdat haar positie/waarde duidelijk is.
Ok, dat zijn twee verklaringen maar beide zijn geen redenen tot de taboe die erop berust. Daarnaast zijn in veel (niet-westerse) landen dergelijke uitingen van de dominante cultuur ook niet beladen en daarnaast kan men afvragen wat er bedreigend is aan het uitdragen van de etniciteit als het op een positieve manier gebeurt.
quote:
Ook zullen dergelijke uitingen van de dominante cultuur eerder als bedreigend worden ervaren.
Wat je zegt is interessant, zo kan men zien onder jongeren in de grote steden, dat de niet-westerse culturen als dominanter kunnen worden beschouwd, is dit dan logischerwijs bedreigend voor 'autochtonen' doordat de 'allochtonen' hun cultuur op deze manier uitdragen (ook op straat etc.)?
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 18:33
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:27 schreef MrX1982 het volgende:
Een minderheid heeft waarschijnlijk meer het idee dat het zich moet laten horen. Hé we zijn er ook nog.

Daarnaast lijkt het politiek correct om als minderheid toch vooral je afkomst te benadrukken want dan sta je als minderheid sterk in een maatschappij die beheerst wordt door de meerderheid.
En is dat dus gewenst?
MrX1982woensdag 11 januari 2006 @ 19:25
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:33 schreef Pracissor het volgende:

[..]

En is dat dus gewenst?
Met trots op je afkomst zijn is opzich niets mis maar wel als politiek correcte trots verandert in ordinair racisme.

Zoals een zwakzinnige als Kayne West die roept dat Bush niet geeft om zwarten. Dat vind ik dus niet kunnen.
kLowJowwoensdag 11 januari 2006 @ 19:48
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:32 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ok, dat zijn twee verklaringen maar beide zijn geen redenen tot de taboe die erop berust. Daarnaast zijn in veel (niet-westerse) landen dergelijke uitingen van de dominante cultuur ook niet beladen en daarnaast kan men afvragen wat er bedreigend is aan het uitdragen van de etniciteit als het op een positieve manier gebeurt.
In landen die geen significante minderheid kennen zal het sowieso niet zo'n issue zijn. Dat er in het westen een taboe op heerst is niet zo vreemd, gezien onze slechte ervaringen op dat gebied.
quote:
Wat je zegt is interessant, zo kan men zien onder jongeren in de grote steden, dat de niet-westerse culturen als dominanter kunnen worden beschouwd, is dit dan logischerwijs bedreigend voor 'autochtonen' doordat de 'allochtonen' hun cultuur op deze manier uitdragen (ook op straat etc.)?
Oh, ik geloof best dat sommige mensen dat zo voelen en zien als een bedreiging. Dat er steden zijn waar veel allochtonen wonen, of wijken waar ze zelfs een meerderheid vormen, betekent echter niet dat in die gebieden een uitheemse cultuur dominant is.
Johnny_Footballherowoensdag 11 januari 2006 @ 19:49
Nu snap ik waarom ze calimero zwart hebben gemaakt.
kLowJowwoensdag 11 januari 2006 @ 19:51
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:49 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Nu snap ik waarom ze calimero zwart hebben gemaakt.
Hij is geboren uit een wit ei.
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 19:56
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:48 schreef kLowJow het volgende:

[..]

In landen die geen significante minderheid kennen zal het sowieso niet zo'n issue zijn. Dat er in het westen een taboe op heerst is niet zo vreemd, gezien onze slechte ervaringen op dat gebied.
[..]

Oh, ik geloof best dat sommige mensen dat zo voelen en zien als een bedreiging. Dat er steden zijn waar veel allochtonen wonen, of wijken waar ze zelfs een meerderheid vormen, betekent echter niet dat in die gebieden een uitheemse cultuur dominant is.
Is er misschien sprake van de paradox dat volkeren met verhulde/diepere minderwaardigheidscomplexen harder hun eigen etniciteit/identiteit benadrukken als reactie.
Net zoals arabieren erg geneigd zijn hun identiteit te benadrukken (hebben veel last van slachtoffer/minderwaardigheids gevoelens) i.t.t. tot bijvoorbeeld de Perzen (een erg trots volk).
Maar ook negers (slaven verleden, antillianen zouden volgens onderzoekers nog steeds minderwaardigheidscomplexen hebben) in het Westen hebben hier last van, terwijl aziaten dit niet hebben (zijn vaker trots op eigen cultuur, arrogant zelfs).

En omdat blanken/westerse mensen een dieper verhuld superieur gevoel hebben (controleren de wereld etc) hebben zij helemaal geen behoefte dit uit te dragen...
kLowJowwoensdag 11 januari 2006 @ 19:58
Dat lijkt me een erg lastig te onderbouwen generalisatie... Ik denk dat het erg persoonsafhankelijk is.
Pracissorwoensdag 11 januari 2006 @ 20:06
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:58 schreef kLowJow het volgende:
Dat lijkt me een erg lastig te onderbouwen generalisatie... Ik denk dat het erg persoonsafhankelijk is.
Ik ben hardop aan het filosoferen, misschien generalisaties, maar wel degelijk berustend op enkele feiten. Maarja, ik ben geen socioloog.
baNEELwoensdag 11 januari 2006 @ 20:17
Het is toch ook zo dat negroïde vrienden elkaar 'nigger' mogen noemen?
Moet je als blanke eens proberen tegen een neger...
nozemwoensdag 11 januari 2006 @ 20:19
Ze moeten zich nu eenmaal nog steeds aan het zware slavenbestaan ontworstelen. Het is appels met peren vergelijken.
LodewijkNapoleonwoensdag 11 januari 2006 @ 22:29
Eeen sprong in het diepe wellicht; omdat de westerse muzikale elite haar trots haalt uit het streven naar universele muziek, is een benadrukking van eigen nationaliteit/etniciteit not done. Ik denk dat dat de verklaring is, je ziet hetzelfde verschijnsel ook terug in de kunst.
RichardQuestzaterdag 14 januari 2006 @ 12:27
Als de blanke man steeds je muziek komt jatten is het misschien handig om te benadrukken dat je een neger bent.

[ Bericht 5% gewijzigd door RichardQuest op 14-01-2006 12:37:28 ]
Iblardimaandag 23 januari 2006 @ 14:05
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:25 schreef MrX1982 het volgende:

Zoals een zwakzinnige als Kayne West die roept dat Bush niet geeft om zwarten. Dat vind ik dus niet kunnen.
Het is Kanye, en van mij mag hij zeggen wat hij wil. Daar is de vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Het met hem eens zijn is een tweede.

Dit doet me denken aan de geschiedenis van het nationalisme.

Als je de nationes (en ja, zwarten in Amerika zijn een natio in de klassieke zin van het woord) binnen landen zelf bekijkt die strijden voor hun rechten of hun onafhankelijke positie (denk aan Basken, Schotten, Ieren, Joden), dan zijn dergelijke cultuuruitingen een catalysator van een wens tot emancipatie.

Zodra de dominante cultuur dit gaat doen krijg je excessen, verdere verdrukking van verdrukten.

Zo zou wat TS zegt natuurlijk uitstekend op zijn plaats zijn in Moçambique, waar blanke boeren worden onderdrukt.
Iblardimaandag 23 januari 2006 @ 14:06
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:29 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Eeen sprong in het diepe wellicht; omdat de westerse muzikale elite haar trots haalt uit het streven naar universele muziek, is een benadrukking van eigen nationaliteit/etniciteit not done. Ik denk dat dat de verklaring is, je ziet hetzelfde verschijnsel ook terug in de kunst.
je moet een wel blanke zijn om dit te kunnen zeggen
MrX1982maandag 23 januari 2006 @ 16:49
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:05 schreef Iblardi het volgende:
Het is Kanye, en van mij mag hij zeggen wat hij wil. Daar is de vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Het met hem eens zijn is een tweede.

Dit doet me denken aan de geschiedenis van het nationalisme.

Als je de nationes (en ja, zwarten in Amerika zijn een natio in de klassieke zin van het woord) binnen landen zelf bekijkt die strijden voor hun rechten of hun onafhankelijke positie (denk aan Basken, Schotten, Ieren, Joden), dan zijn dergelijke cultuuruitingen een catalysator van een wens tot emancipatie.

Zodra de dominante cultuur dit gaat doen krijg je excessen, verdere verdrukking van verdrukten.

Zo zou wat TS zegt natuurlijk uitstekend op zijn plaats zijn in Moçambique, waar blanke boeren worden onderdrukt.
Insinueer je hier dat geweld en racisme van minderheden tegen een meerderheid goed te praten valt als zijnde een katalysator tot emancipatie?

Racisme is racisme of dat nou geuit wordt door een zwart, geel, blank of paars persoon. Hetzelfde geldt voor geweld lijkt me.
Pracissormaandag 23 januari 2006 @ 16:54
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is Kanye, en van mij mag hij zeggen wat hij wil. Daar is de vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Het met hem eens zijn is een tweede.

Dit doet me denken aan de geschiedenis van het nationalisme.

Als je de nationes (en ja, zwarten in Amerika zijn een natio in de klassieke zin van het woord) binnen landen zelf bekijkt die strijden voor hun rechten of hun onafhankelijke positie (denk aan Basken, Schotten, Ieren, Joden), dan zijn dergelijke cultuuruitingen een catalysator van een wens tot emancipatie.

Zodra de dominante cultuur dit gaat doen krijg je excessen, verdere verdrukking van verdrukten.

Zo zou wat TS zegt natuurlijk uitstekend op zijn plaats zijn in Moçambique, waar blanke boeren worden onderdrukt.
Suggereer je dat de situatie met blanke boeren in Mozambique (en Zimbabwe?) gelijk is aan de positie van zwarten hier of in de VS?
Iblardiwoensdag 25 januari 2006 @ 09:49
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:54 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Suggereer je dat de situatie met blanke boeren in Mozambique (en Zimbabwe?) gelijk is aan de positie van zwarten hier of in de VS?
Haha, ik schijn hier wel veel te suggereren.

Natuurlijk noem ik die positie niet gelijk, want die ís niet gelijk.

Het enige dat ik wilde zeggen - escuses als ik chargeerde - dat een groep die ofwel politiek wordt onderdrukt, ofwel bijvoorbeeld op sociaal-economisch vlak achterloopt, er weleens goed aan zou kunnen doen om elkaar gezamenlijk moed in te praten of tot actie aan te zetten.

Vergelijk het met je personeel. Het helpt nog weleens om de zwakkere werkers bijelkaar te brengen om elkaar moed in te praten. Doe je dit bij de sterkste werkers, dan creeer je arrogantie en een sfeer van pesterij.

De reden waarom het jodendom als identiteit zo lang heeft overleefd (reken eens uit hoe lang, en vergelijk dat met andere identiteiten, het is bijna ongeevenaard, zeker gezien de babylonische ballinschap en de diaspora) is omdat joden zich het uitverkoren volk voelen. Ik heb een tijdje op een orthodoxe school gezeten, en daar werd het er flink ingeramd: je bent van het uitverkoren volk, je trouwt niet met goi, je bent er voor ons voortbestaan, enzovoorts.

Dat werkt dus uitstekend, zolang je als joden in de minderheid bent. Het heeft 'ons' door eeuwenlange onderdrukking, armoede en achterstelling, pogroms en holocaust gesleept. Maar je ziet het in Israel: zodra de machtige meerderheid dergelijke opvattingen gaat hebben, verandert het in een apartheidspolitiek. De potentates moeten deze houding dus proberen te vermijden.

Ik praat toch geen racisme goed? Als je zegt: kom, zwakkere broeders, doe je best, help elkaar een beetje, want het is niets zo, dan voorkom je uitsluiting. Als je als machtige meerderheid zegt: broeders, kom voor elkaar op, dan creeer je uitsluiting.

Is dit te genuanceerd om te begrijpen? Jullie zijn toch slimme mensen
Iblardiwoensdag 25 januari 2006 @ 09:54
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Insinueer je hier dat geweld en racisme van minderheden tegen een meerderheid goed te praten valt als zijnde een katalysator tot emancipatie?

Racisme is racisme of dat nou geuit wordt door een zwart, geel, blank of paars persoon. Hetzelfde geldt voor geweld lijkt me.
Ik praat dus geen geweld goed, hee. Dat noem ik dacht ik ook nergens.
Racisme is een subjectieve term: mij is laatst door iemand verteld dat hier iemand uit de politiek voor racisme was veroordeeld omdat hij "Vol is vol" zei, geloof ik.
Pracissordonderdag 26 januari 2006 @ 13:09
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is Kanye, en van mij mag hij zeggen wat hij wil. Daar is de vrijheid van meningsuiting voor bedoeld. Het met hem eens zijn is een tweede.
Je zou het ook kunnen zien als opruiing.
Pracissordonderdag 26 januari 2006 @ 13:18
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Haha, ik schijn hier wel veel te suggereren.

Natuurlijk noem ik die positie niet gelijk, want die ís niet gelijk.

Het enige dat ik wilde zeggen - escuses als ik chargeerde - dat een groep die ofwel politiek wordt onderdrukt, ofwel bijvoorbeeld op sociaal-economisch vlak achterloopt, er weleens goed aan zou kunnen doen om elkaar gezamenlijk moed in te praten of tot actie aan te zetten.

Vergelijk het met je personeel. Het helpt nog weleens om de zwakkere werkers bijelkaar te brengen om elkaar moed in te praten. Doe je dit bij de sterkste werkers, dan creeer je arrogantie en een sfeer van pesterij.

De reden waarom het jodendom als identiteit zo lang heeft overleefd (reken eens uit hoe lang, en vergelijk dat met andere identiteiten, het is bijna ongeevenaard, zeker gezien de babylonische ballinschap en de diaspora) is omdat joden zich het uitverkoren volk voelen. Ik heb een tijdje op een orthodoxe school gezeten, en daar werd het er flink ingeramd: je bent van het uitverkoren volk, je trouwt niet met goi, je bent er voor ons voortbestaan, enzovoorts.

Dat werkt dus uitstekend, zolang je als joden in de minderheid bent. Het heeft 'ons' door eeuwenlange onderdrukking, armoede en achterstelling, pogroms en holocaust gesleept. Maar je ziet het in Israel: zodra de machtige meerderheid dergelijke opvattingen gaat hebben, verandert het in een apartheidspolitiek. De potentates moeten deze houding dus proberen te vermijden.

Ik praat toch geen racisme goed? Als je zegt: kom, zwakkere broeders, doe je best, help elkaar een beetje, want het is niets zo, dan voorkom je uitsluiting. Als je als machtige meerderheid zegt: broeders, kom voor elkaar op, dan creeer je uitsluiting.

Is dit te genuanceerd om te begrijpen? Jullie zijn toch slimme mensen
Ten eerste, wanneer bepaalde etnische groeperingen hunnen eigen identiteit benadrukken vertraagd dat toch een goed integratie proces. Net als het niet gewenst is dat 'blanken' anders gekleurden als 'buitenlanders' zien, is het niet gewenst dat zij zich niet anders voelen/zien dan 'blanken'?

Ten tweede, 'doe je best' 'help elkaar een beetje' zoals het geval is bij veel aziaten/joden is niks mis.
Maar die dragen op geen agressieve manier hun identiteit uit in de westerse wereld, dit is dus hetgeen wat ik al eerder aankaarte, het lijkt erop dat die succesvolle etnische groeperingen dit niet doen.

Ten derde, is de vraag wanneer men als zichzelf op de borst klopt, eigen identiteit vaak verheerlijkt zoals in vele etnische culturele uitingen, de vraag of dit wel de juiste manier is om met de problemen en achterstanden om te gaan van zijn of haar etnische groepering. Zoals bij zwarte in de VS en in mindere mate hier een 'black culture' is ontstaan die staat voor mooie vrouwen, bezit en geweld.
Dit is het logische gevolg van een cultuur die is gemaakt, die voortkomt uit een tijd en plaats met problemen, net zoals in Nazi-Duitsland. Dit is een groot verschil met de manier waarop Aziaten of Amerikanen hun eigen cultuur prijzen.
Iblardidonderdag 26 januari 2006 @ 14:00
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 13:09 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Je zou het ook kunnen zien als opruiing.
MKet opruiing tot het verkiezen van een ander of het afvallen van de staat is toch niet veel mis?
Iblardidonderdag 26 januari 2006 @ 14:06
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 13:18 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ten eerste, wanneer bepaalde etnische groeperingen hunnen eigen identiteit benadrukken vertraagd dat toch een goed integratie proces. Net als het niet gewenst is dat 'blanken' anders gekleurden als 'buitenlanders' zien, is het niet gewenst dat zij zich niet anders voelen/zien dan 'blanken'?
Ik weet wel dat integratie vaak wordt gezien als assimilatie, maar het behoud van eigen cultuur is toch niet het grote probleem? Ik bijvoorbeeld voel me steeds meer Nederlander, ook al ben ik van mening dat de verzorgingsstaat moet worden afgeschaft, eet ik vaak matzeballen, ken ik veel allochtonen en prefereer ik geitenkaas op brood boven die kleffe hagelslag.
quote:
Ten tweede, 'doe je best' 'help elkaar een beetje' zoals het geval is bij veel aziaten/joden is niks mis.
Maar die dragen op geen agressieve manier hun identiteit uit in de westerse wereld, dit is dus hetgeen wat ik al eerder aankaarte, het lijkt erop dat die succesvolle etnische groeperingen dit niet doen.
Dat nummer van Lauryn Hill is toch ook niet aggressief?
Het verbaast me overigens welk segment van de hiphop hierheen overwaait. Dat is allemaal van die 50-cent-achtige gewelddadige, sexisitsche onzin. Je hebt in de VS rappers die heel anders zijn, bijvoorbeeld erg christelijk, heel links, of juist heel erg anti-staat, anti-geweld, anti-oorlog, enzovoorts. Neem bijvoorbeeld iemand als Mos Def. Gek genoeg consumeert de Nederlander liever het gewelddadiger materiaal.
quote:
Ten derde, is de vraag wanneer men als zichzelf op de borst klopt, eigen identiteit vaak verheerlijkt zoals in vele etnische culturele uitingen, de vraag of dit wel de juiste manier is om met de problemen en achterstanden om te gaan van zijn of haar etnische groepering. Zoals bij zwarte in de VS en in mindere mate hier een 'black culture' is ontstaan die staat voor mooie vrouwen, bezit en geweld.
Wat ik dus net al zei.
Het opkrikken van een collectief zelfvertrouwen is beter dan het grote: "niemand neemt mij aan, want ik ben een neger." Dan kan hij toch beter zeggen: "Ik ben een neger, hear me roar"?
quote:
Dit is het logische gevolg van een cultuur die is gemaakt, die voortkomt uit een tijd en plaats met problemen, net zoals in Nazi-Duitsland. Dit is een groot verschil met de manier waarop Aziaten of Amerikanen hun eigen cultuur prijzen.
Japan was in de Tweede Wereldoorlog net zo. Het gaat om dominantie en suprematie.