Vanmiddag was ik eindelijk zo ver. De afwas gedaan, de was gestreken en opgeborgen. Stekkers uit het stopcontact. Verwarming naar nul.
Bemelen. De middag voor Kerstavond. Eindelijk rust op straat.
Voor ik bij de weg kom rijdt er juist een auto voorbij. Een minuutje later komt er een chauffeur uit een zijstraatje. Mijn duim levert niks op. De eerste chauffeur die over de Oude Akerstraat komt, de infraslagader van het dorp, stopt en de vrouw in het gezelschap vraagt waar ik dan heen wil.
En zo ben ik na een paar minuutjes op weg naar de Geusselt. Liftersplaats Maastricht
(teken hier als je de liftersplaats ook wil terug zien komen na de aanleg van de A2-tunnel in Maastricht/). Op de liftersplaats sta ik een minuut of vier, vijf tot een gezin met een heel klein familielid (van nog geen jaar oud, vermoedelijk) met de clignateur te kennen geeft een stop te maken op de liftersplaats. In de achterbak zitten Kerstcadeautjes.
Ik mag voorin zitten, dan kan moeder de nodige aandacht geven aan de kleine. He, moeder zat zojuist nog achter het stuur, naast haar man. Nu zit ik dus naast de chauffeur. Ik heb er toch even voor gezorgd dat deze baby onderweg wat meer ouderlijke aandacht krijgt
Het is mistig en het is mooi. Al blijft de kleur van het asfalt lelijk - en dominant. Op de grens van Limburg naar Brabant verandert die kleur van donkerblauw naar grijsblauw.
Ze rijden naar Schijndel en nemen vanwege de bijrijder de route over de A2 en verlaten deze bij Boxtel en Liempde. We dachten allebei dat Boxtel-Noord de afrit is om naar Schijndel te rijden. Dit blijkt niet zo te zijn. Dat is de volgende afrit.
Nu sta ik dus op een rustige snelwegoprit. Want vanuit het zuiden van Boxtel rijdt men niet massaal naar het noorden (Boxtel-Noord is daar tenslotte veel geschikter voor), en zoveel verkeer komt er niet vanuit het nabijgelegen Liempde. Liempde. Dat is een soort openluchtmuseum. De eerste Brabantse boererijen zie ik vanaf de oprit staan.
Na een minuut of vijf draait de eerste automobilist de snelweg op... en rijdt door! De middag voor Kerstavond in Brabant. Ik had het anders verwacht.
Niet veel later draait een jongedame de oprit op. De bocht wordt veel te ruim gemaakt. Niet omdat de bocht verkeerd werd ingeschat, zo blijkt, maar omdat ik al was waargenomen en ik onbedingt een lift zou krijgen. We spreken in de "U"-vorm, maar we zouden dezelfde leeftijd kunnen hebben. Uit beleefdheid zou ik mijn chauffeuse in ieder geval niet minder jong schatten dan ik zelf ben. Ze heeft veel liftervaring in Schotland en Ierland en ook, geloof ik, in het stuk van Europa dat in de volksmond nog vaak "Oost-Europa" wordt genoemd. Maar Brabant heeft ze altijd een lastig gebied gevonden om te liften, vergeleken met andere streken in eigen land.
Ze heeft geen haast en vraagt me haar richting het station de weg te wijzen. Aangezien we Vught al voorbij zijn wordt het een omweggetje. Geeft niet - er is tijd. En we waren het samen gezellig aan het maken. Deze afrit. Hier rechts. "En nu, links of rechtdoor?". Maakt niet uit. En hier dan links. Oh, rechtdoor, sorry. Rechts. Links en achteraan gaan we een rondje maken. Oke, hier wilde ik zijn.
Inmiddels staan we bij mijn pa voor de deur.
Ik wist inmiddels dat ze nog wel tijd had voor een "bakkie" (het Brabantse equivalent van het Limburgse "tas"). Maar ik "besloot" toch de vraag niet te laten vloeien. En mijn pa bevestigde dat dat had gemogen.
Onbekende chauffeuse, als je dit leest: kom gerust nog eens een bakkie doen hoor. Ik vond het erg gezellig! Van Bemelen naar 's-Hertogenbosch-Noord. Afstand ca. 130 kilometer, reistijd ongeveer 110 minuten waarvan een minuut of tien langs de weg.