quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:39 schreef its_me_ het volgende:Wat is een goede manier om vanaf Utrecht te liften naar Melun (Frankrijk) vlak onder Parijs?
* Vroeg vetrekken maar niet op zondag.
* Neem een logische route. Als je bereid bent om vanaf Parijs-Noord per openbaar vervoer door te gaan dan kan dat zijn: Utrecht-Breda-Antwerpen-Kortrijk-Lille-Douai-Paris. Een goede aankomstplaats is de "Porte de de la Chapelle" aan het eind van de A1 (aansluiting van de A1 op de ring Parijs). Metro op enige honderden meters. Tevoren uitzoeken hoe je per OV vervolgens in Melun komt.
Wil je perse liftend tot Melun dan zou ik een andere route nemen. Vanaf Douai over St Quentin-Reims en A4 naar Parijs. Van A4 afrit 10.1 moet je over de vierbaans N104 en A5b naar Melun. De route is per auto een uur langer, liftend zal het verschil groter zijn met de vorige route. Tussen A4 afrit 13 en 11 is een tankstation waar je het best de laatste rit naar Melun kan vinden.
* Vragen om een lift op tankstations kan zeer efficient zijn. Check welke kentekennummers horen bij Parijs en de regio rondom.
* Mogelijk is er een snelheidsbegrenzing van 50kmh of minder op de grens tussen Kortrijk en Lille. Dit weet ik echter niet. Indien dit zo is dan is deze grens een zeer goede plek om een bord PARIS te tonen.
* Complete reistijd is moeilijk te schatten. Vertrek 's morgens en arriveer in de namiddag. Lijkt mij.
* Een goede vertrekplaats in Utrecht is het 28 oktoberplein in het westen (bij de ML Kinglaan) waar je op of bij het tankstation kan liften en in het oosten de officiele liftersplaats naast het Esso-tankstation aan de westzijde van de Waterlinieweg, niet ver van voetbalstadion De Galgewaard. Eenmaal op weg zorg je ervoor dat je gedropt wordt op tankstations (eerste op de A2 is bij Nieuwegein, eerste op de A27 is "De Kroon" tussen afrit 29 en 28.
* Voor goede liftplekken onderweg: print relevante pagina's uit de gids op
www.autostopguide.com (klik op downloads, of gebruik de online navigator). Check sites met liftplekken op lifters.startpagina.nl (categorieen West-Europa en Europa). Denk erom dat tankstations meestal de beste plekken zijn.
* Op de terugreis zou je weer per OV naar een goede vertrekplek in Parijs-Noord kunnen gaan; er zijn veel betere dan Porte de la Chapelle waar het verkeer alle kanten uit rijdt (zie bv de sites Bug Europe en Routard Emplacement strategique op lifters.startpagina.nl). Een andere optie is om eert naar de A6 te liften ri. zuidwest en van oprit 13 naar het zuiden te liften. Na 10 km heb je een tankstation. Zoek uit of je daar kan oversteken (brug/tunnel), want je wil wel naar het noorden (kijk bv op Google Earth). Je hebt weliswaar een van Europa's grootste obstakels op je route - PARIJS - maar je hebt maar een Belg of Nederlander nodig. Of iemand van een van de noordleijke departementen in France. Ik zou een kaartje meenemen met departementnummers.