quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:00 schreef Renesite het volgende:Opzich zit er ook wel brood in de chemie branche, een tijdje geleden hadden ze daar echt veel mensen voor nodig.
Weet niet hoe het nu is?
Is zeer conjunctuur gevoelig.. als scheiko is het wel aan te raden om door te gaan tot doctor, anders ben je nog niet zeker van een baan.
Trouwens, TS als je scheikunde gaat doen, en mocht je dat in Utrecht gaan doen dan heb ik wel alle boeken van het eerste jaar te koop.
Om ook ff informatief bezig te zijn zal ik een beetje inzicht in de opleiding scheikunde in utrecht proberen te geven.
Je begint blok 1 met Chemie en Leven : Celbiologie / Biochemie / Organische Chemie / Praktisch werk
Het praktische werk neemt in blok 1 ongeveer de helft van je tijd in beslag omdat ze het niet zo lekker inplannen daar in utrecht mag je verwachten dat je iig 2 dagen in de week van 9 tot 5 uur half 6 op het lab zit. daarnaast heb je 1 middag vrij en voor de rest is het elke dag tot 5 uur. En dan heb je nog je vrije tijd nodig om dingen af te ronden Het begint hééél druk, maar later wordt het schijnbaar minder. In het begin ben je vooral bezig met formele dingen, labjournaals/vergadergeblaat/bureaucratische dingen en het uitproberen op het lab. Je wordt een beetje in het diepe gegooid dus je moet veel zelf uitzoeken, leuk voor de een.. vervelend voor de ander. Maar dit praktische gedeelte haal je zowiezo wel als je op komt dagen. De vakken zijn over het algemeen ook niet echt lastig vond ik, wel veel leerwerk. Blok 1 is vooral een stampblok, dus veel leren, iets minder snappen. Blok 2 is Chemie en Materiaal (ofzo), Anorganische Chemie, Wiskunde, Natuurkunde, en Energie & Entropie. Dit vond ik wat interessanter, het is meer exact en de practica zijn ook wat leuker. Qua Wiskunde moet je wel wat in huis hebben om het in 1 keer te halen, veel medestudenten zaten al snel in de problemen. Wat ik zelf heb ondervonden is dat als je goed bent in Algebra dat je dan vrij snel door de wiskunde heengaat. Natuurkunde is niet zo lastig.
Conclusie: over het algemeen zijn de vakken niet verschrikkelijk lastig, het is zijn wel véél uren die je er mee kwijt bent. Ga in het begin uit van zeker +40 uur in de week, blok 2 wordt dit al wat minder. Mensen die scheikunde echt leuk vonden op de middelbare school en echt wisten dat ze richting de chemie wisten vonden de studie voornamelijk leuk/boeiend, de twijfelaars (ik) stoppen snel. Ben weinig twijfelaars tegengekomen die de studie wél leuk/boeiend vonden.
Dit was het ongeveer, sorry voor mijn zinsbouw en interpunctie, het is nog vroeg.