FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / belasting teruggaaf verkeerd rekening nummer?
liesje72maandag 9 januari 2006 @ 17:52
Wie heeft er ervaring met het volgende?
Mijn man heeft een bedrag van 1200 euro tegoed... ons rekening nummer staat al jaren bekend bij de belastingdienst..toch heeft de belasting het bedrag naar een verkeerd rekening nummer gestort..(het oude rekening nummer van 8 jaar geleden van mijn man)Wij zijn nu al 2 maanden met de BD bezig dit bedrag alsnog te krijgen...het bedrag is bij iemand terecht gekomen die het geld opgemaakt heeft en nu niets bezit om het ons terug te betalen.De BD zegt beweert dat mijn man heeft getekend voor dit rekeningnummer.. maar ondertussen hebben wij bijvb al 2 voorlopige terug gaven gehad op ons goeie rekening nummer,wij hebben al paar keer gevraagt om dat zogenaamde bewijs van dat mijn man voor dat andere rekening nummer heeft getekend te faxen..je raadt het al helemaal niets!
De BD zegt dat de fout bij ons ligt en dus niet verder gaat het bedrag te incasseren bij diegene die het gekregen heeft..dus m.a.w dag geld..
Heeft er iemand zulk gelijke ervaringen en kan me er wat meer over vertellen?
vertelmeermaandag 9 januari 2006 @ 18:18
Je krijgt voordat je het terugkrijgt een formulier om te controleren of je rekeningnummer goed is.
Als hij dat zonder te controleren heeft getekend dan zitten jullie fout.
Aan de andere kant kunnen ze het bij de BD zeker niet leuker maken en zijn het ook maar mensen.

Wellicht een tip voor een volgende keer, copieën maken van alles wat je naar die guppen stuurt, dan heb je zelf het bewijs in de hand
DeWaasheidmaandag 9 januari 2006 @ 18:36
Het gebeurt wel es vaker dat ze storten op een oud rekeningnummer..
longinusmaandag 9 januari 2006 @ 18:41
De wijze les is:
Krijg je geld terug van de belastingdienst en het is niet voor jou,
OPMAKEN

En een kopie maken van alles wat je opstuurt is een wijze les, dat doe ik al jaren.
Bart-manmaandag 9 januari 2006 @ 18:58
Heb je je verhaal al in een brief verwoord en verstuurd naar de Belastingdienst? Als jouw namelijk niet valt te verwijten dat het verkeerde rekeningnummer is opgegeven hebben zij de betaling verkeerd verricht. Het gevolg is dat ze je teruggaaf niet mogen onthouden.

Schrijf eerst je klacht naar de Belastingdienst en mocht dat niet baten is er altijd de Nationale Ombudsman nog.

Succes!
longinusmaandag 9 januari 2006 @ 19:10
Mijn ervaring met overheidsdiensten is dat je zelf erachter heen moet zitten, tenzij je kunt bewijzen dat zij ongelijk hebben.
Ze geven aan dat ze naar het rekeningnummer hebben overgemaakt zoals in hun schrijven was vermeld. Als dit niet klopt moet je het melden, zelfverantwoording of zo.
En zo schuiven ze alle verandwoordelijkheid van hun af. Neem een advokaat of stel de ontvangende partij aansprakelijk, maar als de belastingdienst gelijk heeft geef ik je weinig kans.
Je hebt namelijk goedgekeurd dat zij het geld ontvangen, hetzelfde als dat je met internetbankieren een fout maakt en op uitvoeren drukt.
Pony-Lovermaandag 9 januari 2006 @ 19:50
Het nieuwe systeem dat ze gebruiken voor het overmaken is niet erg zorgvuldig, vorig jaar is is bij heel veel mensen op de ineens weer opgedoken oud rekening nummer gestort. De ervaring leert dat je het uiteindelijk wel terug krijgt maar dat daar een hele hoop tijd en gezeik in gaat zitten. Wel alles schriftelijk afhandelen met het eigen belasting kantoor, dingen telefonisch proberen te regelen heeft sinds vorig jaar geen enekele zin meer.
DIJKmaandag 9 januari 2006 @ 20:59
edit lama verkeerd gelezen.

[ Bericht 26% gewijzigd door DIJK op 09-01-2006 21:05:06 ]
Jeffrey2000dinsdag 10 januari 2006 @ 14:01
quote:
Op maandag 9 januari 2006 18:58 schreef Bart-man het volgende:
Heb je je verhaal al in een brief verwoord en verstuurd naar de Belastingdienst? Als jouw namelijk niet valt te verwijten dat het verkeerde rekeningnummer is opgegeven hebben zij de betaling verkeerd verricht. Het gevolg is dat ze je teruggaaf niet mogen onthouden.

Schrijf eerst je klacht naar de Belastingdienst en mocht dat niet baten is er altijd de Nationale Ombudsman nog.

Succes!
Helemaal eens met bovenstaande. Via http://www.ombudsman.nl/rapporten/rapporten/2005/financien.asp kun je ook veel rapporten bekijken die de Nationale Ombudsman heeft uitgebracht nav klachten over het uitbetalen op verkeerde rekeningnummers.
Gompy58dinsdag 10 januari 2006 @ 14:54
Volgens mij is de belasting dienst EN de bank wel eea te verwijten. Als dat rekeningnummer namelijk is opgeheven en inmiddels aan een ander toe behoort, komt naam en nummer niet meer overeen.

Normaal gesproken is het ook zo dat als je een bedrag van je eigen rekening naar een ander nummer overmaakt en de naam/nummer combi klopt niet, dat de bank de betaling niet uitvoert.
Blikdinsdag 10 januari 2006 @ 15:07
Ach, de familie van mijn vriendin is nu ondertussen ook al 5 jaar aan het procederen tegen de belastingdienst, gaat ook over een bedrag van meer dan een ton (erfenis)
700MBdinsdag 10 januari 2006 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:54 schreef Gompy58 het volgende:
Normaal gesproken is het ook zo dat als je een bedrag van je eigen rekening naar een ander nummer overmaakt en de naam/nummer combi klopt niet, dat de bank de betaling niet uitvoert.
Dat is alleen relevant voor de Postbank, en zelfs daar is het enkel een steekproef en zijn er geen rechten aan te ontlenen.
mynickdonderdag 12 januari 2006 @ 21:43
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:07 schreef Blik het volgende:
Ach, de familie van mijn vriendin is nu ondertussen ook al 5 jaar aan het procederen tegen de belastingdienst, gaat ook over een bedrag van meer dan een ton (erfenis)
Een vriend van mij heeft jaren geleden eens 9000 gulden van de belastingdienst gestort gekregen die niet voor hem waren. Hij heeft uren met ze aan de telefoon gezeten en werd steeds maar doorverbonden.
Op een gegeven moment dacht hij, bekijk het maar ik zet het op een spaarrekening en ik hoor het wel als ze het komen halen. Daar staat het nu (6 jaar later) nog steeds....

Rare mensen daar bij de belastingdienst.
babsjuhzaterdag 14 januari 2006 @ 23:40
Dit is ons afgelopen zomer ook overkomen. Al jaren werd het geld dat we terugkregen van de belasting naar het juiste nummer overgemaakt. En ineens ging het naar een ander bankrekeningnummer dat we vroeger wel gebruikten maar inmiddels al jaren door ons was opgeheven. Ik controleer altijd driedubbel of er wel het juiste rekeningnummer is ingevuld, en dat was ook nu het geval.
Toch vond de belastingdienst ons oude nummer handiger....
Nu hadden wij de mazzel dat dat nummer nog niet opnieuw uitgegeven was en de belastingdienst dat geld dus weer teruggestort kreeg van de bank. Maar voor we ze er van doordrongen hadden dat het naar een ander nummer moest waren we 3 maanden verder....

Handel zoveel mogelijk af per fax c.q. brief en blijf ze daarmee bestoken. Heb je nog een kopie van het aangifteformulier dat toen is ingestuurd? Daarop het juiste bankrekeningnummer omcirkelen, pijltjes erbij, verzin wat leuks, en dat bij IEDERE brief of fax meesturen en daarnaar verwijzen.
Als op dat formulier, waar je dus voor getekend hebt, wel het juiste nummer staat dan is de belastingdienst er wel degelijk voor verantwoordelijk dat het geld op DAT nummer wordt overgemaakt!