abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33864497
2500 kilometer hiervandaan zijn 3 mensen gestorven door de 'vogelgriep' . Waarom zijn er mensen paniekerig en bang dat de hele wereld vergaat Net als met SARS ofzo toen Aan epidemiën in Afrika sterven dagelijks honderden mensen... al jaren lang. Daar hoor ik niemand zich druk over maken .

Als je doodgaat aan een ziekte kun je daar toch weinig aan veranderen waarschuwingen dat je moet oppassen met naar Turkije gaan ofzo.. hoeveel miljoen mensen wonen er in Turkije, dat er toevallig een kippenboer in oost turkije dood is gegaan betekend niet dat je niet meer op vakantie turkije kunt gaan . Net op de radio "Dit is een extra klap voor de toeristenindusttrie van Turkije, die na de aanslagen van afgelopen jaar blablabla.."

Ohja, ook van die mensen die zeggen dat je de komende tijd moet oppassen met kip eten:

Sorry erger me dood aan dat overbezorgde gezeik.
pi_33864548
Als het virus muteerd,naar een menselijke variant piep je wel anders denk ik.
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_33864614
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:03 schreef Ghostbuster het volgende:
Waarom zou ik? Ik kan er toch niks aan veranderen.
  maandag 9 januari 2006 @ 14:07:24 #4
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_33864670
quote:
dan wel.
maar dat is nu nog niet zo.
  maandag 9 januari 2006 @ 14:07:41 #5
132959 sr_firewire
Dat meen je niet !
pi_33864681
Ik maak me er wel druk om. Die turken komen ooit vanzelf deze kant op richting familie. Nederland heeft wat dat betreft een hoge besmettingskans
* Nu al verkozen tot kutste FOK! user van 2006 *
  maandag 9 januari 2006 @ 14:08:12 #6
131306 Vipers
Zei ik toch!!
pi_33864700
*kuch* Ver-van-mijn-bed-show
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander
Ik zeg maar zo: ik zeg maar niets! Want als ik toch wat zeg, zeg je toch: wat zeg je?
  maandag 9 januari 2006 @ 14:08:31 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_33864710
quote:
Als een bang vogeltje, waarschijnlijk...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_33865048
je weet blijkbaar niet wat voor schade de h5n1 kan aanrichten. anders had je wel anders gepiept
pi_33865093
Rielekst als hier straks half Europa besmet is omdat het niet zo boeiend was allemaal. 13.gif
pi_33865157
quote:
Als, als... Als er een komeet op de aarde afkomt ontstaat ook paniek. Maakt toch ook niemand zich druk om nu?

Ik vind het ook maar overdreven, net als met die SARS hype. Wat natuurlijk niet betekent dat we het niet nauwlettend in de gaten moeten houden. Maar die pandemie verhalen vind ik maar voorbarig.
  maandag 9 januari 2006 @ 14:22:22 #11
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_33865193
naja joh, we hebben sars ook overleeft
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
pi_33865194
Het zijn overigens weer dezelfde mensen die tijdens de SARS uitbraak in paniek raakten en na de aanslagen/Afghanistan/Irak tien keer voorspeld hebben dat er een derde wereld oorlog zou komen
pi_33865218
Ik eet nog gewoon lekker mn kipfiletje
  maandag 9 januari 2006 @ 14:24:42 #14
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33865272
ach, ff een griepje en Verdonk kan ook opstappen, dan zijn er ook geen problemen meer met overbevolking hier
Bij tijd en wijle aanwezig...
  maandag 9 januari 2006 @ 14:25:03 #15
114869 Bar-Le-Duc
drinkt nu Spa
pi_33865286
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:23 schreef kikoooooo het volgende:
Ik eet nog gewoon lekker mn kipfiletje
zolang ze van de mcdonalds kippen afblijven vind ik het best
pi_33865313
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:24 schreef greatgonzo het volgende:
ach, ff een griepje en Verdonk kan ook opstappen, dan zijn er ook geen problemen meer met overbevolking hier
Neem aan dat jij jezelf en je familie dan opoffert om als eerste te gaan onder het mom van overbevolking
  maandag 9 januari 2006 @ 14:26:14 #17
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33865332
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:25 schreef devv05 het volgende:

[..]

Neem aan dat jij jezelf en je familie dan opoffert om als eerste te gaan onder het mom van overbevolking
nope, ik zal als eerste een vaccinatie krijgen, omdat ik in het ziekenhuis werk
pi_33865357
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:26 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

nope, ik zal als eerste een vaccinatie krijgen, omdat ik in het ziekenhuis werk
Dan heb je ook weinig recht van spreken
  maandag 9 januari 2006 @ 14:27:03 #19
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33865365
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:25 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

[..]

zolang ze van de mcdonalds kippen afblijven vind ik het best
Je weet toch dat vooral die kippen in de McChickens verwerkt zitten?
pi_33865436
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:21 schreef devv05 het volgende:

[..]

Als, als... Als er een komeet op de aarde afkomt ontstaat ook paniek. Maakt toch ook niemand zich druk om nu?

Ik vind het ook maar overdreven, net als met die SARS hype. Wat natuurlijk niet betekent dat we het niet nauwlettend in de gaten moeten houden. Maar die pandemie verhalen vind ik maar voorbarig.
Nee hoor is al eerder gebeurt in de geschiedenis,en dat kwam ook door een vogelgriep variant
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_33865451
TS, verdiep je eens in de materie voor dat je in je eigen OP een nogal domme indruk maakt.

Dan had je bijv. geweten dat de epidiemien in Afrika in veel gevallen niet of moeilijk (via de lucht) overgedragen kunnen worden (maar bijv. via vervuild water).

Als het virus nu in Turkije is, kan het over 2 dagen hier -letterlijk- in de lucht hangen.
  maandag 9 januari 2006 @ 14:30:39 #22
114869 Bar-Le-Duc
drinkt nu Spa
pi_33865478
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:27 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

Je weet toch dat vooral die kippen in de McChickens verwerkt zitten?
neeeh
pi_33865486
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:29 schreef Ghostbuster het volgende:

[..]

Nee hoor is al eerder gebeurt in de geschiedenis,en dat kwam ook door een vogelgriep variant
Er is ook al eens eerder in de geschiedenis een wereld oorlog geweest of een komeet op aarde gestort. Mja, als je je druk wilt maken is er altijd wel iets.
pi_33865554
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:29 schreef Tobbes het volgende:
TS, verdiep je eens in de materie voor dat je in je eigen OP een nogal domme indruk maakt.

Dan had je bijv. geweten dat de epidiemien in Afrika in veel gevallen niet of moeilijk (via de lucht) overgedragen kunnen worden (maar bijv. via vervuild water).
Ik maak geen domme indruk, jij eerder een egoistische... die ziektes maken niks uit omdat er alleen in Afrika mensen aan sterven en het toch niet hier kan komen?
pi_33865602
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:32 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Ik maak geen domme indruk, jij eerder een egoistische... die ziektes maken niks uit omdat er alleen in Afrika mensen aan sterven en het toch niet hier kan komen?
Nee, jouw vergelijking slaat nergens op
  maandag 9 januari 2006 @ 14:34:16 #26
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33865604
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:30 schreef Bar-Le-Duc het volgende:

[..]

neeeh
serieus, reken maar niet dat er biologisch scharrelvlees inzet, allemaal heerlijk legbatterijvlees
pi_33865671
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:34 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Nee, jouw vergelijking slaat nergens op
Jawel. Hoeveel aandacht wordt er besteed aan 3 doden in Turkije in vergelijking met dagelijks honderden doden in Afrika? Geloof je echt dat er voor die epidimiën geen oplossingen bestaan? Er is gewoon geen prioriteit voor.
  maandag 9 januari 2006 @ 14:36:48 #28
114869 Bar-Le-Duc
drinkt nu Spa
pi_33865691
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:34 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

serieus, reken maar niet dat er biologisch scharrelvlees inzet, allemaal heerlijk legbatterijvlees
whaha gefopt
ik heb al weken geen mcChickens meer gegeten. ik heb er nu wel zin in eerlijk gezegt
pi_33865776
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:36 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Jawel. Hoeveel aandacht wordt er besteed aan 3 doden in Turkije in vergelijking met dagelijks honderden doden in Afrika? Geloof je echt dat er voor die epidimiën geen oplossingen bestaan? Er is gewoon geen prioriteit voor.
Die drie doden in Turkije kunnen een serieuze voorbode zijn voor een halvering van de wereldpopulatie. Die honderden doden in Afrika zijn er ten eerste wel vele duizenden en daarnaast kunnen wij daar inderdaad helemaal niks aan doen.
pi_33865811
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:39 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Die drie doden in Turkije kunnen een serieuze voorbode zijn voor een halvering van de wereldpopulatie. Die honderden doden in Afrika zijn er ten eerste wel vele duizenden en daarnaast kunnen wij daar inderdaad helemaal niks aan doen.
Een paar post hierboven beweer je nog dat de oorzaak vervuild water is. Daar kun je niks aan doen? Nee, daar WILLEN we niks aan doen. Of daar willen we misschien wel iets aan doen, als het maar geen geld of moeite kost. En daarnaast kunnen we aan de vogelgriep OOK niks doen, behalve een paar wetenschappers die vaccins ontwikkelen.
pi_33865936
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:40 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Een paar post hierboven beweer je nog dat de oorzaak vervuild water is. Daar kun je niks aan doen? Nee, daar WILLEN we niks aan doen. Of daar willen we misschien wel iets aan doen, als het maar geen geld of moeite kost. En daarnaast kunnen we aan de vogelgriep OOK niks doen, behalve een paar wetenschappers die vaccins ontwikkelen.
We kunnen er niks aan doe nee. Niet als de 'politiek' in betreffende landen er niet voor open staat en de situatie het niet toelaat. Dat heeft niets met wil en geld te maken. Maar met onmacht.

En als het in landen, met hulp van het westen, beter gaat; dan gaat het even goed. Maar zodra er weer een etnische groepering opstaat en oorlog wil, is alles voor niks geweest. Ze zullen het daar zelf moeten oplossen; en wanneer zij het nodig vinden zullen ze hulp van het rijke westen moeten vragen.
  maandag 9 januari 2006 @ 15:00:16 #32
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33866479
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:39 schreef Tobbes het volgende:

[..]

mwa, halvering... de vorige maakten enkele miljoenen slachtoffers. Zal nu wel ongeveer hetzelfde zijn. Hoewel er veel meer bevolking op de aarde is, is de medische wetenschap ook vooruit gegaan. Dat weegt mijns inziens enigzins tegen elkaar op
pi_33866501
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:00 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

mwa, halvering... de vorige maakten enkele miljoenen slachtoffers. Zal nu wel ongeveer hetzelfde zijn. Hoewel er veel meer bevolking op de aarde is, is de medische wetenschap ook vooruit gegaan. Dat weegt mijns inziens enigzins tegen elkaar op
We zullen zien. Het kan wel een onverwachte, snelle oplossing voor de vergrijzing zijn
  maandag 9 januari 2006 @ 15:27:25 #34
77417 Fool
Rielekst!
pi_33867418
Op een gegeven moment gaat 't toch een keer fout! Eens in de zoveel jaar vindt de natuur wel een ziekte om een grote opruiming te houden. misschien is 't onderhand weer tijd...
Uhm...
  maandag 9 januari 2006 @ 23:25:57 #35
63302 rockstah
New World Disorder
pi_33887576
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:00 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

Halvering is vergezocht inderdaad. Het is en blijft maar een griep en die zullen enkel de zwaksten meenemen. Het probleem is dat een pandemie in het ergste geval uiteindelijk iedereen zal treffen. Dus als een griep slechts 0.1 procent van de besmette personen dood, zijn dat toch weer 6 miljoen doden wereldwijd. Dat is niet niks natuurlijk.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:25:07 #36
138201 technomania
Wie?, Wat?, Waar?, Waarom?
pi_33902687
Toch vind ik het beangstigend....2500 kilometer is vlakbij, EN turkije is/was een van de poulairste vakantiebestemmingen.
Verder vind ik het ronduit SCHANDALIG en wat mij betreft mag turkijke daarom uit de EU getrapt worden, dat hun de eerste vogelgriepdode ontkenden!. In die ene week van ontkenning had men verdere verspreiding kunnen voorkomen.

En wat als het vogelgriepvirus zich straks gaat muteren met het influenza (griep)virus? Dan krijg je gekke-vogelziekte die zich door de lucht verspreid... of erger nog... een HIV/vogelgriepvirus dat zich door de lucht baand... Maar goed! De wereld is vol, en ik heb het hardst geklapt tijdens de oudejaarsconference dus laat de vogelgriep maar komen!!
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:53:20 #37
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33903704
Jij gaat toch niet lopen vroeten in dooie vogels? Als je in een gewoon hotel zit in Turkeye heb je net zoveel kans dood te gaan als dat je hier in NL zit. Misschien zitten er ook wel zieke vogels bij de trekvogels hier

enne, verminging HIV en influenza is niet mogelijk, zijn twee totaal verschillende virussen.
pi_33905311
het wordt pas echt lekker als het virus zich zo aanpast dat het ultra besmettelijk is, ook voor mens tot mens dmv de adem of het drinken uit iemands glas.

En dit gebeurt vast ooit wel een keer.

Krijgen we een 2e pest
maar dan hamster ik mn huis vol en kom ik er voor de eerste paar jaar niet meer uit
pi_33905853
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:41 schreef Woutey het volgende:

Krijgen we een 2e pest
nee, een tweede hongkong-griep (A/H3N2 in 1968 ) of een tweede aziatische griep ( A/H2N2 in 1957)..
een Pandemische uitbraak van een griepvirus zal iedere 10 jaar voorkomen ... in dit geval zijn 'vogel-virussen' meestal wel wat gevaarlijker (de spaanse griep van 1918 komt waarschijnlijk van een vogelvariant) ... maar het aantal doden zal niet zo groot zijn als in 1918, omdat toen andere omstandigheden sterk meespeelden, de voedselnood en slechte hygienische omstandigheden nav. de eerste wereldoorlog.

de komende variant zal A/H5N1 heten, de A is belangrijk, wat staat voor een menselijk overdraagbaar virus.
Jezelf opsluiten in één ruimte kan wel een domme idee zijn, de spaanse griep leidde vooral tot veel doden bij mensen die in onhygienische kleine ruimtes moesten wonen (bv de vele vluchtelingen, ook in nederland onder de belgische vluchtelingen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 10 januari 2006 @ 18:02:07 #40
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_33910200
quote:
Op maandag 9 januari 2006 23:25 schreef rockstah het volgende:

[..]

Halvering is vergezocht inderdaad. Het is en blijft maar een griep en die zullen enkel de zwaksten meenemen. Het probleem is dat een pandemie in het ergste geval uiteindelijk iedereen zal treffen. Dus als een griep slechts 0.1 procent van de besmette personen dood, zijn dat toch weer 6 miljoen doden wereldwijd. Dat is niet niks natuurlijk.
De spaanse griep (20 tot 40 miljoen doden) trof juist vooral sterke, jonge mannen.
silence can say more than thousand words
  dinsdag 10 januari 2006 @ 18:04:04 #41
63302 rockstah
New World Disorder
pi_33910281
Een 2de pest is zeker niet vergezocht. Het virus bestaat immers nog steeds en het houd zich enkel schuil. Het zou zomaar kunnen gebueren en we zijn er niet klaar voor.
Hetzelfde geld ook voor SARS bijvoorbeeld.
pi_33910474
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee, een tweede hongkong-griep (A/H3N2 in 1968 ) of een tweede aziatische griep ( A/H2N2 in 1957)..
een Pandemische uitbraak van een griepvirus zal iedere 10 jaar voorkomen ... in dit geval zijn 'vogel-virussen' meestal wel wat gevaarlijker (de spaanse griep van 1918 komt waarschijnlijk van een vogelvariant) ... maar het aantal doden zal niet zo groot zijn als in 1918, omdat toen andere omstandigheden sterk meespeelden, de voedselnood en slechte hygienische omstandigheden nav. de eerste wereldoorlog.
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing/bron, maar ik denk dat het niet gek is te denken dat bevolkingsdichtheid ook een belangrijke factor is.
pi_33910541
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:04 schreef rockstah het volgende:
Een 2de pest is zeker niet vergezocht. Het virus bestaat immers nog steeds en het houd zich enkel schuil. Het zou zomaar kunnen gebueren en we zijn er niet klaar voor.
Hetzelfde geld ook voor SARS bijvoorbeeld.
onzin en bangmakerij, inspelen op een ongedefinieerde 'angst' voor een grote epidemie....

Als je naar de feiten kijkt, moet je erkennen dat geen enkele grote epidemie 'zomaar' ontstond en om zich heen sloeg, in de meeste gevallen was er een direkt verband met armoede, ghettovorming waarbij mensen onder ongezonde omstandigheden op elkaar woonden, voedselnoden en oorlog ... in zulke situaties konden epidemieen veel slachtoffers vergen....

de pest kwam het laatste voor in noord-afrika meen zo'n 60 jaar terug, kort voor de tweede wereldoorlog..
Hooguit moet je erkennen dat de wetenschap ziektes, virussen bacillen _nooit_ volledig en voor 100% onder controle kan krijgen, dat iedere 'beknotting' ervan deels opgevangen wordt door genetische mutaties, daardoor de medicijnen steeds minder goed werken ...
maar het is tevens wel zo dat de westerse wetenschap in staat is gebleken het bereik en de invloed van virussen vrijwel te minimaliseren ...
een goede hygiene doet de rest (alhoewel dat ook er gelijk weer voor zorgt dat langzaam het natuurlijk afweersysteem van westerse mensen steeds 'zwakker' wordt)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 10 januari 2006 @ 18:18:56 #44
63302 rockstah
New World Disorder
pi_33910855
Airborn viral particals.. Dat is geen fictie. Besmetten is zo makkelijk. Één nies en de ventilatie doet de rest. En als je je hand voor je mond houd en daarna deurknoppen aanraakt heb je hetzelfde effect.
Ik zou zeggen dat het nu alleen maar makkelijker is voor een pandemie om uit te breken doordat we nu zo veel sneller en makkelijker over de wereld kunnen reizen.

We weten nu een hoop over influenza, maar tegen houden kunnen we het niet. We kunnen de dierlijke dragers slachten en de menselijke slachtoffers in quarantine zetten en hopen dat het werkt, meer niet. Het duurt maanden om een vaccin te maken, en van het andere wondermiddel: de griepremmer is een groot tekort.
pi_33910948
rockstah, jaja, ga maar lekker verder in TRU daar een topic over vullen ...
zijn ze dol op dat soort van paranoia onheilsprofetieen, onderbouwd met een vaag geil engels termpje.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 18:27:21 #46
63302 rockstah
New World Disorder
pi_33911146
Geloof je het niet?

Het is volkomen logisch hoor. Die virusdeeltjes zijn ongelofelijk klein en licht. Worden meegenomen door de wind of liften mee met een stofdeeltje. Ze zijn zo klein dat ze door alle filters heen kunnen. En ze bestaan. Hoe wil je ze tegenhouden? Kan niet. Je bent niet de enige die het ontkent. En natuurlijk is de kans klein dat het zover komt. Maar ik spreek toch voor meerde experts en virologen als ik zeg dat het een kwestie van when is en niet van if.
pi_33911352
*zucht* ik ontken niks .. ik beweer enkel dat jij van iets dat heel normaal is, opeens een 'onheilsverhaal' maakt , welke het niet is.....

ziektes verspreiden zich door besmetting, als de ziekteverwekker door de lucht verspreid kan worden (bij H5N1 overigens niet, daarvoor is zeer direkt contact met besmette vogels nodig) gebeurt dat ook ...

als A/H5N1 ontstaat, een variant die van mens op mens overdraagbaar is, zal deze hoogstwaarschijnlijk inderdaad sneller verspreiden
Maar nee, geen enkele 'expert' kan nu op voorhand al beweren exact te weten 'hoe' en 'hoe snel' die variant zich zal verspreiden, dus doe dat dan ook niet, of enkel doen alsof hooguit het 'allerslechtse scenario' mogelijk is, er zijn veel mogelijk scenario's, qua verloop van zo'n besmetting van A/H5N1
pi_33911421
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:34 schreef RM-rf het volgende:
*zucht* ik ontken niks .. ik beweer enkel dat jij van iets dat heel normaal is, opeens een 'onheilsverhaal' maakt , welke het niet is.....

ziektes verspreiden zich door besmetting, als de ziekteverwekker door de lucht verspreid kan worden (bij H5N1 overigens niet, daarvoor is zeer direkt contact met besmette vogels nodig) gebeurt dat ook ...

als A/H5N1 ontstaat, een variant die van mens op mens overdraagbaar is, zal deze hoogstwaarschijnlijk inderdaad sneller verspreiden
Maar nee, geen enkele 'expert' kan nu op voorhand al beweren exact te weten 'hoe' en 'hoe snel' die variant zich zal verspreiden, dus doe dat dan ook niet, of enkel doen alsof hooguit het 'allerslechtse scenario' mogelijk is, er zijn veel mogelijk scenario's, qua verloop van zo'n besmetting van A/H5N1
Dat neemt nog niet weg dat mensen die zich er echt mee bezighouden van het ergste uit mogen gaan, om het ergste te voorkomen.
pi_33912015
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:35 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dat neemt nog niet weg dat mensen die zich er echt mee bezighouden van het ergste uit mogen gaan, om het ergste te voorkomen.
'voorkomen' doe je er toch niks mee, als de WHO in zijn zwartste sceanrio uitkomt op ruim 120 miljoen doden (waarvan slechts iets van 10 miljoen in de hele westerse wereld, alhoewel ze voor het westen wel voornamelijk een grote financiele klap voorspellen, en overbelasting van de ziekenhuizen) is dat hun volledig recht ...

Het is echter onzin om je te fixeren op dat zwarste scenario en gelijk ook voorgaande ramp-epidemieen als de pest-epidemieen of de spaanse griep in 1918 ermee te verglijken daar spelden absoluut zwaardere extra omstandigheden een grote rol mee, die nu ontbreken.
pi_33912212
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 18:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]

'voorkomen' doe je er toch niks mee, als de WHO in zijn zwartste sceanrio uitkomt op ruim 120 miljoen doden (waarvan slechts iets van 10 miljoen in de hele westerse wereld, alhoewel ze voor het westen wel voornamelijk een grote financiele klap voorspellen, en overbelasting van de ziekenhuizen) is dat hun volledig recht ...

Het is echter onzin om je te fixeren op dat zwarste scenario en gelijk ook voorgaande ramp-epidemieen als de pest-epidemieen of de spaanse griep in 1918 ermee te verglijken daar spelden absoluut zwaardere extra omstandigheden een grote rol mee, die nu ontbreken.
Maar er zijn nu ook misschien nog wel zwaardere extra omstandigheden die toen ontbraken.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 19:44:23 #51
63302 rockstah
New World Disorder
pi_33914090
Het hoeft niet persé de huidige vogelgriep variant te zijn. Maar ze zullen blijven komen. En all it takes om van een "vogel" griep een "mensen" griep te maken is een varken die beide varianten heeft en daardoor een "hybrid" creëert. En feit is dat zelfs de rijkste landen weigeren de juiste voorbereidingen te treffen.
(Het inslaan van griepremmers bijvoorbeeld)
Dat vind ik toch wel schrikbarend.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 20:21:45 #52
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_33915498
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 19:44 schreef rockstah het volgende:
Het hoeft niet persé de huidige vogelgriep variant te zijn. Maar ze zullen blijven komen. En all it takes om van een "vogel" griep een "mensen" griep te maken is een varken die beide varianten heeft en daardoor een "hybrid" creëert. En feit is dat zelfs de rijkste landen weigeren de juiste voorbereidingen te treffen.
Griepremmers zullen in zo'n geval niet of nauwelijks werken, het is immers een gemuteerd 'onbekend' virus.
silence can say more than thousand words
  dinsdag 10 januari 2006 @ 20:25:53 #53
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33915671
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 19:44 schreef rockstah het volgende:
hoeft niet percé een varken te zijn, maar is wel waarschijnlijk.

Er worden nog niet overal remmers ingeslagen, omdat de geleerden het er nog niet over eens zijn of het wel of niet werkt. En ja, wij doen wel mee, omdat we een van s'werelds beste virologen hier hebben, en hij er wel in geloofd.

Belgie doet het bv niet, zij hebben daar een heel goede epidemioloog naar het schijnt, en die gelooft er niet in.

Was laatst een interview/discussie tussen die twee in Nova
pi_33918143
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 20:21 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Griepremmers zullen in zo'n geval niet of nauwelijks werken, het is immers een gemuteerd 'onbekend' virus.
tammiflu zal wel werken, maar in slechts 30% van de gevallen heeft het een licht vertragende werking op de ziekte, het werkt op de neuramiden, bepaalde stoffen welke het griepvirus gebruikt voor de voortplanting binnen een lichaam...
door Tammiflu kan men in incidentele gevallen het ziekteverloop, van praktisch "alle" griepvirussen, ietwat 'dempen', als het ten minste aanslaat... verder gaat het gepaard met zware misselijkheid en braken....

het middel in grote aantallen inslaan helpt niet zoveel, omdat als het op dusdanige grote schaal toegepast wordt, het virus snel resistent zal worden (er is al een resitente mutatie ontdekt)... bovendien kan het eerder de verspreiding van de ziekte versterken, doordat met Tammiflu de mensen juist langer ziek blijven....

Tevens het grootste probleem van een Pandemie zal de onervenredig zware belasting op het gezondheidssysteem zijn... Tammiflu zou ook dat verergeren, omdat he de mensen tijdelijk ook _nóg_ zoeker maakt en hen langer behandelbaar maakt ...
  dinsdag 10 januari 2006 @ 21:36:04 #55
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_33918579
De huidige situatie steeds zorgelijker

Na Azië is het vogelgriepvirus nu ook in Europa (Turkije en Roemenië) gesignaleerd. Hiermee komt het doemscenario van een pandemie dagelijks dichterbij.

De WHO is erg bezorgd over het nieuws. Besmetting bij dieren maakt de kans groter dat er een nieuwe vorm van vogelgriep ontstaat, die gemakkelijk overdraagbaar is op mensen.

In Vietnam, Indonesië, Cambodja en Thailand zijn gevallen van vogelgriep H5N1 bij de mens vastgesteld. De meest recente gegevens vindt u op de site van de WHO. Er zijn meerdere gevallen bekend van verspreiding van mens-naar-mens.

http://www.vogelgriep.nl/
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_33918953
mazaru, H5N1 is al weken terug vastgesteld in Turkije en Roemenie bij vogels, het is onderhand allang vastgesteld in Kroatie, wat nog dichterbij is ....
nu dus ook bij mensen alswel de eerste sterfgevallen onder mensen in oost-Turkije.
enkel, de vogeltrek is afgelopen en dat betekent dat er geen grote vogelbeweging meer is vanuit de besmette regionen naar west-europa ... het gevaar bestaat wel, maar dan via dier-exporten of meegenomen vlees

H5N1 is altijd al besmettelijk voor de mens geweest, maar het grootste voordeel is een besmetting voorlopig niet van mens op mens overdraagbaar is, enkel van vogels op mensen en niet verder...
Pas zodra er een menselijke variant ontstaat een A/H5N1 ontstaat een pandemie-risico...

de kans is momenteel echter ook groot dat het virus tijdens het voorjaar zal inslapen, in de zomer niet tot nauwelijks actief zal zijn, zoals alle "griep-virussen', maar eind van het jaar (september,oktober) weer zal 'opleven', en dan zeker in west-europa ook zal aankomen.

er zijn géén mens-op-mens besmettingen bekend.

Wat je doet is ongegrond paniek zaaien en je post valt op door zijn hoge bullshit-niveau, wil je dat achterwege laten? zoek eerst wat relevante en kloppende informatie op.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:18:46 #57
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33920549
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:30 schreef devv05 het volgende:

[..]

Er is ook al eens eerder in de geschiedenis een wereld oorlog geweest of een komeet op aarde gestort. Mja, als je je druk wilt maken is er altijd wel iets.
mwah, google maar eens op Spaanse griep. Dat is echt niet te vergelijken met hetgeen jij noemt.... en dat begon ook als een klein muterend virusje, en de gevolgen waren catastrofaal.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:22:41 #58
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33920722
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 21:45 schreef RM-rf het volgende:
mazaru, H5N1 is al weken terug vastgesteld in Turkije en Roemenie bij vogels, het is onderhand allang vastgesteld in Kroatie, wat nog dichterbij is ....
nu dus ook bij mensen alswel de eerste sterfgevallen onder mensen in oost-Turkije.
enkel, de vogeltrek is afgelopen en dat betekent dat er geen grote vogelbeweging meer is vanuit de besmette regionen naar west-europa ... het gevaar bestaat wel, maar dan via dier-exporten of meegenomen vlees

H5N1 is altijd al besmettelijk voor de mens geweest, maar het grootste voordeel is een besmetting voorlopig niet van mens op mens overdraagbaar is, enkel van vogels op mensen en niet verder...
Pas zodra er een menselijke variant ontstaat een A/H5N1 ontstaat een pandemie-risico...

de kans is momenteel echter ook groot dat het virus tijdens het voorjaar zal inslapen, in de zomer niet tot nauwelijks actief zal zijn, zoals alle "griep-virussen', maar eind van het jaar (september,oktober) weer zal 'opleven', en dan zeker in west-europa ook zal aankomen.

Wat je doet is ongegrond paniek zaaien en je post valt op door zijn hoge bullshit-niveau, wil je dat achterwege laten? zoek eerst wat relevante en kloppende informatie op.
klopt wat je zegt, maar als ik het goed begrepen heb, zijn de virologen niet zo zeer ongerust over het huidige virus, alswel dat er een spontane mutatie van het virus plaats vindt. Nu is die kans ook weer inet enorm, maar ik zag vorige week wat er geberut als het virus wel muteert, en die animatie werd je niet echt vrolijk van. Maar inderdaad, de kans dat dit een pandemonium wordt is niet enorm groot
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:37:31 #59
38396 mazaru
pi_33921422
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 21:45 schreef RM-rf het volgende:
RM-rf als we dan toch met weetjes gaan smijten, het H5N1-virus is ook in centraal Azie vastgesteld.
En zelfs in Engeland bij een papegaai die uit quarantaine kwam.
quote:

Vogelgriep
Feiten en cijfers vogelgriep 27 oktober 2005

Sinds begin 2004 hebben een aantal Aziatische landen te maken (gehad) met outbreaks van vogelgriep door aviaire influenza-A-H5N1 onder pluimvee, te weten Cambodja, China, Indonesië, Japan, Laos, Zuid-Korea, Thailand, Maleisië en Vietnam.

Mens en vogelgriep
In Vietnam, Indonesië, Cambodja en Thailand zijn gevallen van vogelgriep H5N1 bij de mens vastgesteld. De meest recente gegevens vindt u op de site van de WHO. Er zijn enkele gevallen bekend van verspreiding van mens-naar-mens.

http://www.rivm.nl/gezond(...)eiten_en_cijfers.jsp
quote:

Als jij het beter weet dan de wereldgezondheidsorganisatie, dan moet je hun maar eens even bellen.
quote:
Kruip eens even lekker van je sokkeltje af, ik bepaal zelf wel wat ik hier neerkalk.
Daar hoef ik aan jou gelukkig geen toestemming voor te vragen
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_33950680
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:37 schreef mazaru het volgende:

Als jij het beter weet dan de wereldgezondheidsorganisatie, dan moet je hun maar eens even bellen.
tja, dat gedaan en de RIVM heeft hun vertellinkje op hun website gecorrigeerd:

ze noemen het nu correct H5N1 (dus zonder A/) en er staat nu
quote:
Er zijn geen bewezen gevallen van besmetting met het virus van mens naar mens.
zo zie je maar weer

donderdag 12 januari 2006 @ 02:03:16 #61
38396 mazaru
pi_33963009
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 20:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

tja, dat gedaan en de RIVM heeft hun vertellinkje op hun website gecorrigeerd:

ze noemen het nu correct H5N1 (dus zonder A/) en er staat nu
[..]

zo zie je maar weer