abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 november 2001 @ 21:03:46 #1
12008 maanmeisje
is irritant wazig..
pi_2246961
vraagje:

mijn zus wil naar Nepal / Nigeria
*ze gaat daar kindjes les geven in Engelse taal*

en nou zegt mijn mammie heel bezorgd dat ze niet naar Nigeria moet gaan, omdat daar de criminaliteit heel hoog is enzo *dingen als verkrachting enzo*
is dit waar en zit daar zo veel verschil in met Nepal??

iemand??

ik dank jullie..

ja... wat moet ik hier nou op zeggen
pi_2247885
ik weet niet of ik mag generaliseren maar...
nigeria - islam
nepal - hindu/buddhisme

tja en de een is nu eenmaal toleranter dan de ander
+ dat afrika politiek instabiel is vanwege tribes die niet loyaal zijn aan een politieke partij.
en waar armoede is heerst onvrede en waar onvrede is is rascisme...
ach er speelt zoveel mee.

maar goed, informeer over nigeria anders even bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, een ex-collega zit daar ivm water projecten en het schijnt daar heel goed te doen te zijn.

pi_2250653
Nigeria is een heel mooi land, maar vreselijk corrupt, met allemaal asociale etterbakken. Staan leuk vriendelijk te lachen, maar ondertussen wordt je geript waar je bij staat. Als je wel eens het vliegveld hebt gezien daar dan zie je dus wrakken naast de baan liggen (geen radar, vluchtleiding is klote) en deze mentaliteit kon je dus overal tegen. Regelmatig mogen vliegtuigen alleen weer brandstof innemen en vertrekken na het betalen van een grote som geld. Ofwel, ze zijn zo corrupt als de pest. Niet echt een aanrader voor een vrouw alleen.

Tibet is echt heel leuk. Vriendelijke mensen over het algemeen, hoewel sommigen je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen als je eenmaal onderdeel van hun maatschappij uitmaakt (dat is mij verteld door een Nederlander die daar een restaurant heeft in Lhasa). Het reizen in Tibet is soms wel gebonden aan regels (China oefent een grote druk uit, zowel op bevolking als toeristen), maar de indruk die ik had was wel positief. Het hangt wel heel sterk af waar je in Tibet zit. Lhasa is een prima plaats om te zitten, maar sommige gebieden kennen eigenlijk alleen maar armoede. Nu is armoede zien en jezelf er midden in zetten 1 ding (dat is eigenlijk alleen maar positief voor je zelfontplooing, mits je er tegen kan natuurlijk), maar zelf in armoede leven is iets anders. Qua veiligheid is Tibet een stuk beter, heb eigenlijk nog nooit iets meegemaakt daar. Zelfs door de sloppenwijken lopen in Lhasa in de avond heb ik kunnen doen, zonder 1 keer het gevoel te hebben gehad dat het dom was om dit te doen.

Dus mijn mening weet je nu.

---EDIT ----

OOPS, sorry. Ik zit geloof ik nog te slapen. Zit is wat te vertellen over Tibet, terwijl je Nepal vraagt. Ahum.....

Nepal dus. Ook een leuk land. Ken alleen het stuk tussen Kodari en Kathmandu. Lijkt qua mensen een beetje op India. Grote steden zijn een beetje hectisch, maar mensen zijn niet opdringerig maar wel redelijk behulpzaam. De armoede die ik gezien heb vond ik nog redelijk meevallen (tov wat ik wel eens in andere delen van de wereld heb gezien), maar het blijft een arm land. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met India lijkt de armoede in India iets schrijnender te zijn (dat zei dus een reisgenoot van mij die daar wel was geweest). In Kathmandu wordt je wel openlijk op straat drugs aangeboden, maar het is geheel vrijblijvend. Ze worden niet snel vervelend, tenzij je een reisgenoot tijdens een deal meesleurt en de koop niet doorgaat. Gewoon een grote bek geven en zeggen dat'ie moet oprotten. Gelukkig is mijn lichamelijk overwicht (1.87m, meer dan 100 kilo) mooi meegenomen in zo'n situatie, dit tot leedvermaak van de mensen op straat. Vooral je vinger op hun borstkas drukken terwijl je ze de wind van voren geeft vinden ze niet leuk.
Verder is het reizen redelijk makkelijk in dat land. Omdat het toerisme redelijk goed ontwikkeld is (backpakkers) zijn de voorzieningen goed. Leer wel goed onderhandelen met de taxichaffeurs (prijs vooraf) en neem geen genoegen met een meerprijs achteraf.

[Dit bericht is gewijzigd door plok op 21-11-2001 11:33]

woensdag 21 november 2001 @ 11:07:01 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2250939
Zet ook eens een postje op het forum van Lonely Planet:
http://thorntree.lonelyplanet.com/thorn/branches.pl

Post onder Indian subcontinent en Africa
Hier vind je gegarandeerd meer mensen die in deze landen hebben lesgegeven!

Suc6!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_2250976
Gezien de berichtgeving over Nigeria (misdaad en corruptie op een haast surrealistisch niveau), kan ik me de bezorgdheid van je moeder héél erg goed voorstellen.
  FOK!fossiel woensdag 21 november 2001 @ 12:05:35 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2251473
quote:
Op woensdag 21 november 2001 10:24 schreef plok het volgende:
De armoede die ik gezien heb vond ik nog redelijk meevallen , maar het blijft een arm land. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met India lijkt de armoede in India iets schrijnender te zijn (dat zei dus een reisgenoot van mij die daar wel was geweest).
Klopt, in India is de armoede veel meer zichtbaar dan in Nepal. In India leven de mensen meer op straat en dat lijkt in Nepal minder. De nepalezen zijn ook minder opdringerig, wat ook wel plezierig is.

Nepal is echt een prachtig land kwa natuur en cultuur.

pi_2269582
quote:
Op woensdag 21 november 2001 10:24 schreef plok het volgende:
Tibet is echt heel leuk. Vriendelijke mensen over het algemeen, hoewel sommigen je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen als je eenmaal onderdeel van hun maatschappij uitmaakt (dat is mij verteld door een Nederlander die daar een restaurant heeft in Lhasa). Het reizen in Tibet is soms wel gebonden aan regels (China oefent een grote druk uit, zowel op bevolking als toeristen), maar de indruk die ik had was wel positief. Het hangt wel heel sterk af waar je in Tibet zit. Lhasa is een prima plaats om te zitten, maar sommige gebieden kennen eigenlijk alleen maar armoede. Nu is armoede zien en jezelf er midden in zetten 1 ding (dat is eigenlijk alleen maar positief voor je zelfontplooing, mits je er tegen kan natuurlijk), maar zelf in armoede leven is iets anders. Qua veiligheid is Tibet een stuk beter, heb eigenlijk nog nooit iets meegemaakt daar. Zelfs door de sloppenwijken lopen in Lhasa in de avond heb ik kunnen doen, zonder 1 keer het gevoel te hebben gehad dat het dom was om dit te doen.

Dus mijn mening weet je nu.

--

Is dat dat restaurant naast het Yak hotel?

Verder past jouw beeld van tibet in het mijn, dat van nepal (dat ik niet gekwoot heb) komt ook aardig overeen.

fake a dream
pi_2272171
quote:
Op vrijdag 23 november 2001 13:17 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Is dat dat restaurant naast het Yak hotel?

Verder past jouw beeld van tibet in het mijn, dat van nepal (dat ik niet gekwoot heb) komt ook aardig overeen.

FF nadenken:
Als je vanaf het plein waar de Jokhang tempel staat (rug naar de tempel) de straat naar rechts neemt (waar dat hele goede westers georienteerde restaurant zit aan je rechterhand, ik ben de naam even kwijt - heb geen Lonely Planet bij de hand), de straat uitloopt tot de T-kruising, dan ga je naar rechts (links ga je richting Potala). Dan zit het Nederlandse restaurant in die straat aan de linkerkant (metertje of 100 of zo vanaf de kruising????). Het is een opvallend gebouw, omdat de buitenkant en binnekant zichtbaar rode bakstenen heeft, terwijl bij alle andere Tibetaanse gebouwen er pleisterwekr op zit. Dit had nog het hylarische effect dat die Tibetanen het maar een stelletje rare Hollanders vonden, omdat er geen pleisterwerk op de muren moest.
pi_2272180
Ik zou niet graag naar 1 van beide landen toegaan op dit moment.
pi_2272294
quote:
Op vrijdag 23 november 2001 17:04 schreef plok het volgende:

[..]

FF nadenken:
Als je vanaf het plein waar de Jokhang tempel staat (rug naar de tempel) de straat naar rechts neemt (waar dat hele goede westers georienteerde restaurant zit aan je rechterhand, ik ben de naam even kwijt - heb geen Lonely Planet bij de hand), de straat uitloopt tot de T-kruising, dan ga je naar rechts (links ga je richting Potala). Dan zit het Nederlandse restaurant in die straat aan de linkerkant (metertje of 100 of zo vanaf de kruising????). Het is een opvallend gebouw, omdat de buitenkant en binnekant zichtbaar rode bakstenen heeft, terwijl bij alle andere Tibetaanse gebouwen er pleisterwekr op zit. Dit had nog het hylarische effect dat die Tibetanen het maar een stelletje rare Hollanders vonden, omdat er geen pleisterwerk op de muren moest.

Ik ben al een dag over de naam aan het verzinnen, je kon daar werkelijk verukkelijk eten zeker na al die dingen die ik daarvoor op had was die ontzettend luxe maar eigenlijk pastte het er niet. En weer eens wat anders dan zo'n chinees restaurant.
fake a dream
pi_2272506
quote:
Op vrijdag 23 november 2001 17:16 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Ik ben al een dag over de naam aan het verzinnen, je kon daar werkelijk verukkelijk eten zeker na al die dingen die ik daarvoor op had was die ontzettend luxe maar eigenlijk pastte het er niet. En weer eens wat anders dan zo'n chinees restaurant.

Ik sta nu op het punt om van m'n werk naar huis te gaan. Daar zal ik het wel opzoeken. Tot straks.......
pi_2273327
Het Tibetaanse restaurant heet Snowlands (vlakbij Jokahng). Jij zit denk ik te denken aan teh Crazy Yak Saloon. Ik bedoel dus een ander. Kan helaas de naam niet meer vinden. Het wordt gerund door een oud medewerker van Ashraf.
pi_2274244
Nee Dunya, zo heette het, vrij nieuw aan de grote weg parallel aan Barkor square naast het yak hotel, Snowlands was ook wel ok, maar Dunya was echt gewoon westers,ik was verbaasd, patat met pinda saus!
fake a dream
pi_2277001
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 21:03 schreef maanmeisje het volgende:
vraagje:

mijn zus wil naar Nepal / Nigeria
*ze gaat daar kindjes les geven in Engelse taal*

en nou zegt mijn mammie heel bezorgd dat ze niet naar Nigeria moet gaan, omdat daar de criminaliteit heel hoog is enzo *dingen als verkrachting enzo*
is dit waar en zit daar zo veel verschil in met Nepal??

Nou, daar kan ik je wel mee helpen, deze vraag, met mijn werk heb ik namelijks dagelijks veel contact met Nigeria.

Punt 1: (weet niet zeker, ms ist al opgeheven) maar er geldt dacht ik nog steeds een negatief reisverbod. Dit omdat het gedoe rond Afghansistan voor grote spanningen geleid heeft tussen de Moslims en Christenen daar. Bij ongeregeldheden en plunderingen sinds 11 September zijn dan ook al 1000den mensen omgekomen.

Punt 2: Nigeria is het meest corrupte land ter wereld.

Punt 3: In Nigeria zijn vreselijk veel zaken, heel moeilijk te krijgen, enorm duur en van vreselijk slechte kwaliteit. Contact houden met de buitenwereld bv is erg lastig: Telefoonpalen zien eruit als stokken met een enorme bol kluwen, wat voor telefoonlijnen moet doorgaan. En iedereen kan die zooi aftappen (en doet dat ook).

4: Criminaliteit in Nigeria is vreselijk hoog, men jat als de raven, bedriegt mekaar dat het een lieve lust is etc. Als de gemiddelde Nigeriaan in Amsterdam bij het CS zou wonen, staat er binnen het uur geen fiets meer in heel die buurt, zo erg.

Persoonlijk zou ik er niet heen willen (ik hoef gelukkig niet) en volgens mij is de enige nog enigszins redelijk plek om te wonen een Compound in Lagos, Warri of Port Harcourt. Maar alleen als je veel geld hebt, is dat aardig, want alles is duur en dat geld heb je nodig om veel narigheid af te kopen.

In Nepal is communicatie natuurlijk ook lastig (maar om wat andere redenen, niet dat elke gek er telefoonlijnen aftapt en 90% van die dingen afgeknapt en verfrommeld hangt), En veel goederen zijn lastig te krijgen en als ze er geimporteerd worden, duur, maar het grote verschil is toch die veiligheid en criminaliteit, die is echt te absurd voor woorden in Nigeria.

Aardig illustrerend verhaaltje misschien: Heb onlangs verbaasd gestaan toen we een DAF 95 stuurden naar Port Harcourt. Die zaken worden dus door de Douane afgehandeld, en de bedrijven voor wie wij dat spul kopen, halen ze rechtstreeks af daarna. Geen ander tussensstation dus.
Toen die auto daar was, kregen we meteen een boze mail met foto's erbij: In de 2 dagen dat dat ding bij de Douane stond, waren alle relais van de wagen gejat, had ie een volledig pitstop achter de rug waarbij alle oorspronkelijk nieuwe banden vervangen waren door Chinese slicks die op het 1e de beste steentje lek zouden gaan, was de opstap van de wagen gesloopt, alle lampen eraf etc. De auto leek nog amper.... Kortom, dat gebeurd bij de Douane, en er is niets wat je eraan kan doen.

Najja zo gaat dat daar dus, ik zou er niet willen wonen en als ik moest kiezen tussen Nepal of Nigeria binnen 1 seconde voor Nepal kiezen.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_2305289
Hmmmmmz, met die Maoistische rebellen ist in Nepal nu ook ff niet zo....
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_2306125
quote:
Op dinsdag 27 november 2001 13:13 schreef DIGGER het volgende:
Hmmmmmz, met die Maoistische rebellen ist in Nepal nu ook ff niet zo....
Ach dat stelt niet zo veel voor volgens mij. Grotendeels vreedzame betogingen, bovendien alleen in een klein deel van Nepal.
Vorige maand zou ik naar Nepal gaan, maar vanwege de zwaar onzekere situatie in het MO toen (het was nog maar de vraag wat er zou gebeuren) heb ik uiteindelijk geannuleerd, dit kon kosteloos. Achteraf gezien had ik gewoon moeten gaan want er was helemaal niks aan de hand. Maar ja...
Nu kan je echt wel gewoon gaan. Familie van een collega van me zit er nu al tijden en die zeggen dat het perfect rustig is daar. Niks aan de hand.
Unox, the worst operating system.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')