![]()
Een indierockband uit Portland, Oregon bestaande uit drie zeer creatieve heren, te weten Justin Harris, Brent Knopf en Danny Seim. Met hun debuut uit 2003 wisten ze een heel fris nieuw geluid voor de dag te brengen, dat tegelijk inventief, catchy en bij vlagen bloedmooi is - en die bij vele jaarlijstjes van critici in zowel 2003 als 2004 hun opwachting maakten. Desondanks lieten ze zich niet van de wijs brengen bij het opnemen van een opvolger, en focusten doodleuk op totaal andere dingen, zoals het componeren van muziek voor een dansvoorstelling (wat ze eind vorig jaar uitbrachten op het waarheidsgetrouw getitelde album
Under an Hour, zie hieronder voor meer info).
Hun creativiteit uit zich echter niet alleen in hun muziek, maar ook in het feit dat ze zelf hun eigen software schreven om hun muziek op een zo origineel mogelijke wijze vorm te kunnen geven, en in de originele verpakking van hun albums (zo is debuutalbum
I am the Fun Blame Monster een prachtig flipboekje).
Ze hebben ook met redelijke waarschijnlijkheid één van de meest afzichtelijke en totaal onleesbare
bandsites ooit weten te creëren, maar het is in elk geval weer eens wat anders dan al die gelikte, door saaie flash-gimmicks omgeven, 13-in-een-dozijn websites van vele andere artiesten.
Tussen alle pupilpijnigende kleurenschema's en fout animatiegekronkel hebben ze in al hun vrijgevigheid ook een groot aantal mp3s online gezet, al is het grootste deel redelijk experimenteel en wellicht niet de beste manier om de band te leren kennen. Maar tracks als de demo-versie van
Rose en de live-versie van
Trigga Hickups die je er kunt vinden geven wel een redelijk beeld van het geluid van Menomena:
http://www.menomena.com/listeners.htmlAls je hen via hun bekendste en meest radiovriendelijke nummer wil leren waarderen, dan is het bloedmooie
The Late Great Libido een absolute (download)tip. In een betere wereld had dit zonder twijfel een dikke hit kunnen worden.
Oh, en de clip van
Cough Coughing is ook absoluut de moeite waard, op de een of andere manier weten ze met minimale middelen toch een clip te creëren die blijft fascineren, met name het monster dat er in speelt weet op hypnotische wijze de aandacht vast te houden:
http://www.coughcoughing.com/Hun releases tot dusver:
I Am The Fun Blame Monster (2003)(een anagram voor The First Menomena Album)![]()
quote:
(Taken from Pitchfork Media)
There's hardly a bolder statement you could make about your band's penchant for innovation than writing software specifically to aid your own distinctive compositional style. This is what Brent Knopf did; his program is called Deeler, and it allows his band, Menomena, to improvise short ideas and use them as the building blocks for broad, loop-based compositions which they then learn to play live. The method borrows most obviously from hip-hop and glitch, and you can pick up slight traces of both in the band's sound, but this music is distinctly pop-oriented, and reasonably traditional where its core melodies are concerned.
The album opens with an accelerated, processed drum roll and then busts out into the aggressive rhythmic assault of "Cough Coughing". Drummer Danny Seim and bassist/guitarist Justin Harris can cut it up like nobody's business, and for some large portions of the song, it's just them sparsely making a groove happen, with vocalist/multi-instrumentalist Knopf's quivering piano occasionally rising like the ghost of an old ambient house record. The song's midsection is a series of head-spinning leaps and cuts through myriad textures, with Knopf resting on a tense piano melody.
But it's not all highwire-act dynamics and ADD jams: I Am the Fun Blame Monster also brims with mood, a dark energy and sense of direction permeating every song. "The Late Great Libido" is a perfect testament to this, with its rivers of bubbling piano, droning sax and frenetic drums. The track is a not-too-distant cousin of Blur, but it does things in ways most bands would never dream of, bursting in the middle with thundering guitar melodies, building itself up in increments, snapping to silence and back, and sending each verse up differently than the one before. Harmonies float in on beautiful beds of piano in one instant, chase away tinkling glockenspiels the next, and then retreat altogether, yielding the field to pianos and heavily delayed drums. Elements you thought had disappeared for good resurface in new contexts with new meanings. You'll never get it all on the first listen, but there'll be no shaking that melody; Menomena could have a huge hit on their hands-- at least at the college level-- if this track finds its way into the right mitts.
Surprises like the ones in "The Late Great Libido" are packed tightly into every song: guitars crash in only to anticipate silence, pianos weave through minefields of modular percussion, and Knopf's pleasing tenor runs a gauntlet of processing and fading to deliver what are fundamentally very basic melodies. "E. Is Stable" springs from a simple guitar line, repeatedly building up and breaking down, while "Strongest Man in the World" feels light until Knopf's hand reaches to the bottom octave of the piano and anchors the song to a sinister bass figure.
Essentially, the band's process of building from small blocks enables them to put endless variations on each basic section of their songs-- introducing a pulsing organ and a plaintive piano separately, for instance, and then heaving them together in multiple combinations later in the song. Even the vocals are, by and large, just another module to be played with, disappearing for minutes at a time and reemerging with choruses just as you begin to grow accustomed to their absence.
Suffice to say, Menomena are a hugely creative band, and with I Am the Fun Blame Monster, they've managed to make an album that's extremely accessible yet entirely unconventional. The thing that drew me to the album in the first place was the crazy artwork, which features a flipbook of four photos and very little other information, save that the disc's title is an anagram for "the first Menomena album." It's just one more subtlety that exemplifies the depth of detail apparent on this record.
Under an Hour (2005)(Compleet met Parental Advisory sticker, alhoewel de plaat volledig instrumentaal is)![]()
quote:
(korte door mijzelf geschreven recensie)
Niet het langverwachte vervolg op het geniale "I am the Fun Blame Monster", maar een curieus tussendoortje van de mannen uit Portland, Oregon. "Under an Hour" is de muzikale registratie van een dansvoorstelling waar de band de muziek voor verzorgde, bestaande uit 3 acten van ieder ongeveer 18 minuten ("Water", "Flour" en "Light"). En hoe saai dat op papier kan lijken, is het niet de nietszeggende ambient die het in potentie had kunnen zijn - integendeel, de stukken zijn bloedmooie epische tracks, zonder overdreven orkestraal te zijn. Ieder stuk is een instrumentale ontdekkingsreis die het zowaar de moeite zouden maken om dansvoorstellingen bij te wonen, en op de een of andere manier is het toch wel enigszins herkenbaar als Menomenas toegepaste stijl op IATFBM. De verwachtingen voor het nieuwe album van Menomena volgend jaar blijven hooggespannen, maar dit soort tussendoortjes mogen wel meer bands maken.
...En dit voorjaar zou er een ècht nieuw album moeten uitkomen, dus ik ben erg benieuwd of ze dit keer een gooi naar een wat breder publiek zullen doen door hun huidige sound verder uit te bouwen, of weer met totaal iets anders zullen komen. Erg fijne band in elk geval, en hopelijk eentje met een goede toekomst.
Meer liefhebbers van Menomena hier?
[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 08-01-2006 23:06:32 ]