abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 januari 2006 @ 15:25:40 #1
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_33833005

Jeugd

Simone werd geboren in Tryon, North Carolina, als één van 8 kinderen. Zoals een aantal andere Afro-Amerikaanse artiesten, werd ze geïnspireerd door Marian Anderson en begon ze te zingen in de plaatselijke kerk, waarbij ook haar bijzondere talenten achter de piano zichtbaar werden. Toen ze op 10-jarige leeftijd debuteerde bij een pianoconcert moesten haar ouders, die op de voorste rij waren gaan zitten, plaatsmaken voor blanken. Dit incident zorgde ervoor dat Simone later betrokken raakte bij de American Civil Rights Movement van Martin Luther King.

Toen ze zeventien was, vertrok Simone naar Philadelphia, Pennsylvania, waar ze pianoles gaf en andere artiesten begeleidde. Dankzij sponsorgelden van weldoeners kon ze het pianospelen verder leren op de prestigieuze Juilliard School of Music in New York City. Door een gebrek aan fondsen kon ze echter niet als eerste Afro-Amerikaan een pianoconcert geven. Later solliciteerde ze bij het Curtis Institute, waar ze werd afgewezen, volgens Simone omdat ze zwart was.

Eerste hits

In plaats daarvan koos Simone voor blues en jazz, nadat ze begon te werken in een nachtclub in Atlantic City. In 1954 nam ze de naam "Nina Simone" aan - "Nina" was het koosnaampje van haar vriendje voor haar (Spaans voor "meisje") en "Simone" verwees naar de Franse actrice Simone Signoret. Het publiek merkte haar voor het eerst op in 1959 door haar verscheurende vertolking van George Gershwins "I loves you Porgy" (uit de musical Porgy and Bess), wat uiteindelijk haar enige Top-40-hit in de Verenigde Staten bleek te zijn. De hit werd gevolgd door "My baby just cares for me", wat in 1987 opnieuw een hit werd (waaronder #1 in Nederland), doordat het gebruikt werd in een televisiecampagne voor Chanel No. 5-parfum. Haar grootste hit in Nederland, "Ain't got no - I got life", werd in 1998 opnieuw uitgebracht, nadat het gebruikt werd in een reclame voor Amev-verzekeringen.

Burgerrechten

In de jaren zestig was Simone betrokken bij de burgerrechtenbeweging en nam ze een aantal politieke nummers op, waaronder "To be young, gifted and black" (later gecovered door Aretha Franklin en Donny Hathaway), "Backlash blues," "Mississippi goddam" (een reactie op de moord op Medgar Evers en het bombardement op een kerk in Birmingham (Alabama) waarbij vier zwarte kinderen gedood werden), "I wish I knew how it feels to be free" en Kurt Weill's "Pirate Jenny", dit keer gesitueerd in een hotel in het zuiden.

Hoogtepunten

In 1961 nam Simone haar versie op van het lied "House of the rising sun", een nummer dat later opgenomen werd door Bob Dylan en een hit werd voor The Animals. Andere liedjes waar ze bekend van is zijn "I put a spell on you" (origineel van Screamin' Jay Hawkins), "Here comes the sun" van The Beatles, "Four women", "I shall be released" en "Ain't got no - I got life". Nina's veelzijdigheid als artiest bewees ze met haar muziek, die door haar eenvoud aan de folk-muziek deed denken. In één enkel concert kon ze gemakkelijk overgaan van gospel-georiënteerde muziek naar blues en jazz. In de film "The Thomas Crown Affair" uit 1968, met Steve McQueen en Faye Dunaway, zat het nummer "Sinner man" van Simone en dat zorgde ervoor dat ze bij een breder publiek bekend werd. In de remake van deze film uit 1999, dit keer met Pierce Brosnan en Rene Russo, zat hetzelfde lied.

Later leven

In 1971 verliet Simone de Verenigde Staten na onenigheid met managers, platenmaatschappijen en de belastingsdienst. Het racisme gaf ze ook als reden om te vertrekken. Ze kwam in 1978 terug en werd gearresteerd voor belastingontduiking (ze weigerde een aantal jaren belastbaar inkomen terug te geven als protest tegen de Vietnamoorlog). Ze heeft in verschillende landen gewoond, zoals de Caribische eilanden, Afrika, Zwitserland en Nederland en ging door met optreden tot ze al over de 60 was. In de jaren tachtig trad ze regelmatig op in de Ronnie Scott's jazzclub in Londen.

In 1995 schoot Simone op haar buurjongen met een BB-geweer omdat ze zich door zijn gelach niet kon concentreren. In de muziekwereld had ze de reputatie lastig en wispelturig te zijn. Simone zelf probeerde dit beeld van haar altijd recht te zetten. Hoewel haar gedrag op het podium soms wat hooghartig en gereserveerd was, leek ze er later meer plezier in te hebben contact te hebben met het publiek. Tijdens optredens keek ze vaak terug op gebeurtenissen in haar carrière, waaronder haar soms bijzondere eisen. Simones koninklijke eisen en gedrag op het podium leverde haar de titel "High Priestess of Soul" op.

Discografie

Albums
Albums met hitnoteringen in de Nederlandse Album Top 50/100

Uitgave Hoogste positie
The Album 1987 10
I Got Life And Many Other Hits 1998 16

Singles met hitnoteringen in de Nederlandse Top 40

Uitgave Hoogste positie
"Ain't got no - I got life" 1968 1(5wk)
"To love somebody" 1969 10
"Revolution" 1969 18
"Mr. Bojangles" 1971 tip
"My baby just cares for me" 1987 1
"Ain't got no - I got life" 1998 9 Heruitgave

Eer hier een van de grootste echte artiesten uit de muziekgeschiedenis
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_33833141
Ik ken alleen Ain't got no - I got life van haar en dacht vroeger altijd dat het een man was die het zong!

In het lijstje staan ook nog nummer die ik alleen ken in uitvoeringen van andere artiesten... stuk voor stuk goede nummers!

Maar leeft ze nog???
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zondag 8 januari 2006 @ 15:32:50 #3
50446 Ingrate
www.vedette.tk
pi_33833221
nope is overleden
good boobs bounce
pi_33833282
Ik heb een dubbel "greatest hits" cd. En die liggen regelmatig in mijn cd speler.
Mijn favo nummers zijn:
My baby just cares for me
He's got the whole world in his hands
Ain't got no-Igot life
Little girl blue
To be young, gifted and black.

Dus bij deze eer ik een van de grootste echte artiesten uit de muziekgeschiedenis .
ijs_beer fan!
  zondag 8 januari 2006 @ 15:38:27 #5
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_33833364
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:30 schreef Gitarist het volgende:
Ik ken alleen Ain't got no - I got life van haar en dacht vroeger altijd dat het een man was die het zong!

In het lijstje staan ook nog nummer die ik alleen ken in uitvoeringen van andere artiesten... stuk voor stuk goede nummers!

Maar leeft ze nog???
Ik moet eerlijk bekennen dat ik pas in aanraking met haar muziek kwam na het spotje van Amev. Ook toen dacht ik dat het een man was Sindsdien ben ik haar muziek steeds meer gaan waarderen. Heerlijke muziek voor op de zondagmiddag
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_33833723
pi_33833853
Als je van Nina Simone houdt, houd je wellicht ook van Antony and the Johnsons. Dat is juist een man die klinkt als een vrouw (nl. als Nina Simone ).
pi_33833927
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:55 schreef _Floddertje_ het volgende:
Als je van Nina Simone houdt, houd je wellicht ook van Antony and the Johnsons. Dat is juist een man die klinkt als een vrouw (nl. als Nina Simone ).
Is het ook dezelfde soort muziek, of totaal iets anders?

De enige vrouw die ik ken met zo'n zelfde zware stem als Nina is Tracy chapman.
ijs_beer fan!
pi_33834129
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:57 schreef NanKing het volgende:
Is het ook dezelfde soort muziek, of totaal iets anders?
Daar ken ik de muziek van Nina Simone niet goed genoeg voor, om dat te kunnen zeggen...
pi_33834265
Nina overleed heel eenzaam in Zuid Frankrijk in 2003. Naar verhalen was ze aardig aan de drank...

Ze heeft een tijd in Nederland gewoond waar ze zichzelf regelmatig hele weken in het huis opsloot.

Blijft een gewelidige zangeres
pi_33839559
Één van de mooiste vrouwelijke zangstemmen in de wereld als je 't mij vraagt.
Heeft fantastische dingen gemaakt , maar -laten we eerlijk zijn- ook veel rotzooi in bepaalde jaren. Gelukkig zijn er meer dan genoeg 'best of' albums uitgebracht in de afgelopen jaren, en daar krijgen we natuurlijk het betere werk voorgeschoteld.

In een deel van de jazzwereld wordt ze verguisd, voor bepaalde statements die ze in haar verleden heeft gemaakt.
Er zijn zelfs nog verschillende jazz-encyclopedieën e.d. die doen alsof ze nooit bestaan heeft!
pi_33845275
Nina Simone, het zingende schaap maar wel een prachtig zingend schaap

mijn oom heeft de complete collectie van haar, moet ik binnenkort maar eens gaan lenen.
  zondag 8 januari 2006 @ 23:20:51 #13
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_33850828
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:09 schreef Devlinsect het volgende:
Nina overleed heel eenzaam in Zuid Frankrijk in 2003. Naar verhalen was ze aardig aan de drank...

Ze heeft een tijd in Nederland gewoond waar ze zichzelf regelmatig hele weken in het huis opsloot.

Blijft een gewelidige zangeres
Het was een bijzondere persoonlijkheid, maar goed dat zijn alle kunstenaars eigenlijk wel. Onbegrepen en legendarisch tegelijk
pi_33853312
Indeed, zij is mijn favoriete zangeres, samen met Ella dan.
Krijg ook altijd als reactie of ze een man is, maar als je een beetje luistert kun je die vrouwelijkheid er toch echt wel uit halen. Vind haar vooral live hilarisch, zo grappig, zoals bij "Go Limp". July Delphy doet haar ook fantastisch na in Before Sunset, aan het einde van de film.
Maar mn favoriet blijft toch wel "the other woman" omdat ze dat zo verschrikkelijk overtuigend kan zingen en I put a spell on you voor de fantastische uithalen.
Och, vergeleken bij haar zijn vrouwtjes als Katie Melua, Norah Jones en al die anderen, letterlijk en figuurlijk, lichtgewichten
pi_33854412
Ooh zij is zo goed
Ja zij is zeker één van m'n favoriete zangeressen van vroeger. Alleen al de manier hoe zij zingt in combinatie met haar pianospel! Ik kon het zelfs niet geloven dat zij in ons landje gewoond heeft.
pi_33856003
Net weer even aan het luisteren.
Don't Let Me Be Misunderstood,
Black is the color of my true love's hair,
Sinnerman,
I Put a Spell on You,
See Line Woman,
Mississipi Goddam

Klinkt allemaal geweldig!
  maandag 9 januari 2006 @ 03:10:11 #17
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_33856031
vooral 's nachts in eenzaamheid goed denk ik.

[ Bericht 34% gewijzigd door PLAE@ op 09-01-2006 03:16:09 ]
  maandag 9 januari 2006 @ 03:13:13 #18
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_33856054
Ze is afgelopen jaar in Nijmegen geëerd. Op Greetings from Nijmegen zingen Nijmeegse artiesten werk van Nina Simone. Schijnt best goed te zijn. (Heb ik van horen zeggen.)
  maandag 9 januari 2006 @ 03:14:31 #19
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_33856062
Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel bij het horen van Sunday in Savannah.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_41630408
Ain't got no (I got life) Wat een geweldig nummer is dat toch!
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_41631834
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:47 schreef Roi het volgende:
Ain't got no (I got life) Wat een geweldig nummer is dat toch!
Hé wat grappig, dat nummer heb ik een paar dagen geleden ook weer eens gedownload en de afgelopen paar dagen diverse keren beluisterd. Geweldig nummer met een geweldige tekst.
pi_41637598
Feeling good was toch ook wel een heel bekend nummer... dat is toch ook orrigineel van haar?
denk dat de meesten het nummer wel kennen, dan wel van Muse.
pi_41641650
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:37 schreef tarzan1 het volgende:
Feeling good was toch ook wel een heel bekend nummer... dat is toch ook orrigineel van haar?
denk dat de meesten het nummer wel kennen, dan wel van Muse.
Ja, klopt! Ook een geweldig nummer. En leuk om ook de versie van Muse te kennen die echt totáál anders is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 augustus 2007 @ 17:34:21 #24
862 Arcee
Look closer
pi_52022439
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:25 schreef LENUS het volgende:
In 1961 nam Simone haar versie op van het lied "House of the rising sun"
En die klinkt verrassend lekker.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')