abonnement Unibet Coolblue
pi_34165139
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)

Ik denk dat er per maand 40% afgaat ofzo. Ik zou het eigenlijk niet zo uit mijn hoofd kunnen zeggen en al mijn loonstrookjes liggen thuis (bij mijn ma)

Nu vind ik wel dat mensen in het onderwijs vaak klagen over het loon, maar je mag ook niet vergeten dat we (hier in belgië toch) wel doorbetaald worden tijdens de vakantie, ook de grote vakantie. Zo'n zaken mag je toch ook niet vergeten... Ook al moet er dan ook wat gewerkt worden, het is niet dat we dan elke dag bezig zijn eh
pi_34166285
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?

leonieke, natuurlijk biedt het onderwijs voordelen in de vorm van flexibele inroostering, lange vakanties, maar het is nou ook weer niet zo dat die dingen in andere sectoren zo rampzalig zijn: vrienden die in andere sectoren werken, kunnen tegenwoordig door allerlei leuke "werk officieel 36 uur, draai er 40, spaar zo superveel vrije dagen"-regelingen net zo goed zes weken aaneen vakantie opnemen, en hebben dan nog geld om in die zes weken naar een leuke exotische bestemming te gaan ook
Tevens kunnen zij een vrije dag opnemen wanneer het hen uitkomt, of wat later beginnen als dat hen uitkomt, of wat eerder weggaan als dat hen uitkomt....dus zo onflexibel is het voor hen allemaal ook niet.

Kortom, die pluspunten van het onderwijs, in combinatie met uiteraard de leukheid van het werk , wegen toch niet zo sterk op tegen het verhoudingsgewijs erg lage salaris, dat blijkt wel uit het feit dat zo weinig hoger opgeleiden nog voor het onderwijs kiezen.
pi_34166855
Precies, thaleia. In alle sectoren is het zo dat hoe meer je met je poten in de modder staat, hoe zwaarder de baan is. Dit betekent niet dat je dus ook goed betaald wordt, in tegendeel. Als je het zo gaat bekijken, zouden juist de ambtenaren op het Ministerie van Onderwijs de laagstbetaalde banen moeten hebben. Die zitten immers lekker met een kopje koffie erbij nota's te schrijven, uit het raam te staren, te emailen, en besprekingen te voeren. Relaxed! Het uitvoerende werk wordt altijd het minst gewaardeerd. Het is a fact of life, maar in het onderwijs moeten ze nodig aan gelijkheid doen omdat dat zogenaamd wèl rechtvaardig is. Ik begin steeds meer een VVD-er te worden, geloof ik (wees niet bang, ik ben nog altijd lid van GL...).

Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:52:37 #79
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34166938
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?

En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig. Veel tweede graads docenten besluiten later nog eerste graad docent te worden en meestal zonder enig probleem. Het verschil tussen die docenten zit echt niet in de intelligentie, want vaak beschikken ze al over hetzelfde niveau en veel tweede graads docenten geven ook al op eerste graads niveau les. Het verschil is 2 jaar studie en een ander naampje.
pi_34166972
thaleia, ik kom dan waarschijnlijk uit een andere privésector waar ik 2 weken na elkaar verlof kon nemen tijdens de grote vakantie en dan nog 10 dagen over had waarvan ik alle brugdagen moest aftrekken. Overuren werden niet betaald en mochten niet opgenomen worden. Die deed je maar omdat je de job zo graag deed en het zo goed op had met de bazen en als je eens vroeger wou vertrekken, moest je er toch voor zorgen dat je dat kwartier zeker en vast ingehaald had over de middag
Maar ik geef het toe, ik ben er vertrokken omdat het er echt een slecht systeem was.

Voor de rest vind ik gewoon de job echt leuk en ik zou wel graag wat meer verdienen (wie niet ) maar die job zou ik toch niet willen opgeven.
Ook al loop ik soms wat lastig rond dat er mensen zijn die minder uren moeten werken en makkelijkere klassen hebben (kleine groepjes, bijna volwassen leerlingen) en dan toch nog meer verdienen.
pi_34167003
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
pi_34167099
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:08:36 #83
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34167431
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
pi_34167653
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong ( ), nu kan het nog. Het onderwijs loopt ook niet weg.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:

Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167759
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:36:53 #87
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34168454
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.

En ja ik ben ermee bekend dat het bij de oude garde wel zo is en de nieuwe niet. Maakt het niet minder belachelijk.
pi_34169455
Het onderwijs wordt door het type vacatures en het type opleiding wat eraan vooraf gaat onmogelijk gemaakt voor veel mensen die graag het onderwijs in zouden willen. Daar gaat veel talent verloren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34179234
Ik loop sinds kort ook stage en dat is tot nu toe erg leuk!
Alleen ik zit met 1 ding wat ik niet zo tof vind: Als ik voor de klas sta gaan sommige meisjes de hele tijd giechelen.
De vorige les dus weer. Er moest moest iets voorgelezen worden uit het boek dus heb ik die meisjes maar laten lezen, maar ik kan ze natuurlijk niet altijd laten lezen.

Heeft iemand een paar tips voor dit "probleem?" Het is een eerste klas VMBO.
pi_34179786
Ligt er ook wel aan waarom ze lachen (vind ik). Lachen ze jou uit, of hebben ze onderling lol om iets anders?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34180182
Ik denk dat ze om mij lachen.
pi_34181283
Ik heb er minder geduld mee. Als twee leerlingen continu aan het vervelen zijn, dan zal het lachen ze snel vergaan. Na schooltijd wel te verstaan.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:45:58 #93
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34218993
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:49:04 #94
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219171
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?

Ik ga me steeds minder thuisvoelen in dit topic zeg.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:51:48 #95
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34219327
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:54:01 #96
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219449
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.

Er zijn ook genoeg mensen die hbo doen en zelf van het vwo komen. Veel hbo studenten kiezen voor tweede graads vanwege de stage, wat in mijn ogen enorm belangrijk is. Wat een gegeneraliseer hier zeg.
pi_34219538
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:58:34 #98
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219676
Nee niet logisch. Maar ik heb geen zin in een welles nietes spel want hier worden we het toch niet overeens. Ik hoop alleen dat niet alle eerste graads docenten zo enorm neerbuigend doen en dat ik het niet zo hoog in mijn bol krijg met mijn eerste graads op zak zeg.

En dit zijn dus docenten, mensen die empathie en begrip moeten kunnen opbrengen en uitleggen dat het niet erg is als je havo gaat doen en leerlingen motiveren?

Misschien moeten ze toch maar eens meer stage invoeren op het wo, voor het sociale deel. Onderwijs is wel meer dan allee vakinhoudelijke kennis.

Ik voel me overigens niet in de wiek geschoten. Ik ben van plan mijn eerste graads te doen, maar ik zal nooit zo neerkijken op tweede graadsdocenten.
pi_34219911
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
pi_34220086
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?
Laat me toe om te reageren met ... Oh My God

Maar ik denk alleszins dat jij één van die persoontjes bent die denkt de waarheid in pacht te hebben omdat je nu net de richting hebt gekozen waar je de leerstof vanbuiten kon blokken in plaats van de richting waar je echt moest gaan nadenken...

Trouwens, mensen die bijna geen stage gedaan hebben, kunnen volgens mij echt niet zo goed lesgeven als iemand die een opleiding gevolgd heeft met veel meer stage. Oke, er zijn uitzonderingen, maar ze zijn echt met niet zo velen hoor...

En euh... als het een troost kan zijn, ik heb een richting gevolgd waardoor ik blijkbaar vakinhoudelijk de juiste expertise niet heb (wat zeg je het toch mooi...) maar laat mij toe om te zeggen dat ik mijn vak wel ken én het dankzij mijn stage ook echt wel kan overbrengen...
En dan mogen ze mij echt nog voor een groep van het zesde jaar van het hoger niveau gooien...

Wat een mentaliteit hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')