Boeiend stukje geleend van ander forum
Voorbeeld......je hebt 3 combinaties die alledrie dezelfde omtrek bij eenzelfde gewicht hebben:
195/55 op 15x6JJ tot. 12kg
205/45 op 16x6,5JJ tot. 12kg
205/40 op 17x7JJ tot. 12kg
Welke combinatie denk je nu dat er het beste presteert op je auto?
Moeilijke vraag of toch niet?
Bij hetzelfde gewicht ben je geneigd om te kiezen voor het platste rubber op de breedste velg. Toch presteert deze slechter dan je denkt.
Dit komt omdat de rondraaiende massa - hoewel hetzelfde gewicht - bij de 17" combinatie verder van het middelpunt verwijdert is dan bij de 15" combinatie.
In natuurkunde termen heb je te maken met Moment van Inertia. De energie die je nodig hebt om de draaiende massa in beweging te zetten, af te remmen, van richting te veranderen (sturen) is bij een gewicht dat zich verder van het middelpunt bevindt hoger.
Een velgbed weegt zwaarder dan lucht in de band, dus is er meer energie nodig om de 17" combinatie te versnellen/remmen/draaien dan de 16" of 15" combinatie.
Je kunt dit zelf testen door bv. een steen aan een touw te laten slingeren en varieren met de lengte van het touw.
Daarnaast verliest een ultralage band in noodsituaties eerder grip dan een band met hogere wang. Reden waarom ze in de autosport geen ultralage banden gebruiken zoals je die wel eens op de weg ziet.
Ook speelt het gewicht dat op de band rust een belangrijke rol in de te kiezen breedte van de band. Bij een wagen met een redelijk laag gewicht zoals bv. een civic zal je voor optimale performance genoeg hebben aan een 195'er band. Heeft te maken met het gewicht per vierkante cm in de elipse die de band met het wegdek maakt, puur natuurkunde.
Vermogen speelt natuurlijk ook een rol......bij meer vermogen heb je behoefte aan meer grip.....een bredere band kun je dan toepassen op de as waar de aandrijving is. Het toegenomen moment in inertia wordt gecompenseert door het toegenomen vermogen.
Bij elke wiel/bandcombinatie is het belangrijk dat je een ET-waarde hebt die zorgt dat de zero scrub radius intact blijft.
De zero scrub radius heeft te maken met de geometrie van de wielophanging en het punt op de naaf waar de krachten voor remmen en optrekken worden overgedragen. Daar waar de lijnen kruizen heb je de zero scrub radius, dit is kort gezegd het punt waar de energie wordt overgedragen. Dit punt is logischerwijze optimaal precies in het midden van de band waar die het wegdek raakt zoals te zien op het plaatje:
![]()
Fabrikanten kiezen de offset en wielomtrek van de standaard wiel combinatie afhankelijk van de de zero scrub radius. Wijk je hier van af dan verslechter je de rijeigenshappen.
Toch iets om bij stil te staan als je kiest voor een nieuwe velg/band combinatie. 8)