ik wil helemaal niet grappig zijn, dit soort problemen zijn totaal niet grappig, ik vertel wat ik heb meegemaakt, meerdere keren, verschillende agenten, en allemaal hebben gedaan precies zoals ik het heb beschreven...quote:Op donderdag 16 maart 2006 04:53 schreef TruckingOtto het volgende:
@David Letterman: (op tv ben je grappiger): als ik het goed begrijp is Sssjibbbe zelf een agent en staat er een stukje uit de politiewet, en toch weet je er iets anders van te maken dan dat er staat. misschien zijn niet alle politieagenten even goed van de regels op de hoogte als Sssjibbbe, maar als het in de politiewet staat zal het toch wel zo zijn, neem ik aan.
vind het knap dat je dan toch nog het tegendeel kunt beweren.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:56 schreef sssjibbbe het volgende:
en omdat je volgens mij stronteigenwijs bent, hierbij een stukje uit de Politiewet artikel 8 lid 2.
[..]
ELKE plaats, dus ook een woning.
Daar zit je probleem.quote:redelijkerwijs
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak heeft toegang tot elke plaats, voor zover dat voor het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, redelijkerwijs nodig is.quote:
Met alle respect, maar wie of wat ben jij dat jij denkt met je 25 jaar mij te moeten vertellen of ik mijn werk goed doequote:
Godskolere, autoritair ventje is direct op z'n blauwe pik getrapt, zeg.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:10 schreef sssjibbbe het volgende:
[..]
Met alle respect, maar wie of wat ben jij dat jij denkt met je 25 jaar mij te moeten vertellen of ik mijn werk goed doe
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 08:38 schreef ShaoliN het volgende:
Die man zal haar vast niet zomaar slaan. Ze heeft vast wel iets gedaan om dit te verdienen.
Ik zou me er niet mee bemoeien als ik jou was.
quote:Slachtoffers van huiselijk geweld kunnen of durven er vaak niet over te praten en hopen dat het vanzelf overgaat. Ze schamen zich of voelen zich schuldig.
Vermoeden
Als je huiselijk geweld als buitenstaander merkt, is grootste probleem hoe je ermee om gaat. Vragen als: “Zal ik er wat van zeggen? Mag ik me er wel mee bemoeien? Mag ik ingrijpen?” Spelen vaak een rol bij het wel of niet melden van huiselijk geweld.
Ingrijpen
Heb jij een vermoeden, ben je slachtoffer of getuige van huiselijk geweld? Doe aangifte, of maak een melding. Alleen dan kan er ingegrepen worden.
Wat is huiselijk geweld
Huiselijk geweld komt in alle lagen van de bevolking voor. Huiselijk geweld is het geweld dat door iemand uit de huiselijke kring (gezin, familie, huisvrienden, ex-partners) van het slachtoffer is gepleegd. Er zijn vele vormen van huiselijk geweld:
· lichamelijk geweld
· psychische mishandeling
· verwaarlozing
· seksueel misbruik
· schending van rechtenfinanciële uitbuiting
Hulp zoeken en hulpverlenen
Doe aangifte. Als u liever geen aangifte doet, dan kunt u ook een melding maken bij de politie. De politie is dan op de hoogte van de situatie, maar gaat niet op zoek naar de dader en maakt gen proces-verbaal op. U kunt dan ook informeren wat u moet doen als u op een later tijdstip toch aangifte wilt doen.
Slachtofferhulp
Durft u geen aangifte te doen of een melding te maken? Dan kunt u zelf contact opnemen met Slachtofferhulp. Zij kunnen u helpen met allerlei zaken, zoals brieven schrijven, emotionele hulp, begeleiding bij een bezoek aan politie, advocaat of arts.
Bij kindermishandeling kunt u ook terecht bij het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) 0900- 123 123 0 (5 eurocent per minuut).
Wat politie probeerd in die gevallen is de vrouw apart te spreken te krijgen van de man, uiteindelijk hebben ze wel een splintjertje bewijs nodig om wat te kunnen, maar als buren het lawaai laten horen is er al voor een groot deel bewijs, genoeg om manlief waarschijnlijk minimaal een weekend weg te zetten waardoor er tijd is de vrouw zover te krijgen echt aangifte te doen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:04 schreef Polen het volgende:
[..]
Godskolere, autoritair ventje is direct op z'n blauwe pik getrapt, zeg.
Ik zeg dat 'redelijkerwijs' het probleem is van het wisselende succes van die tekst. Dat jij er één ervaring mee hebt en iemand anders een andere is uit te leggen door dat ene woord dat op meerdere wijzen uitgelegd kan worden.
Zoals hierboven, wanneer de vrouw nu tegen een agent zegt dat alles goed is terwijl diezelfde agent van de buren heeft gehoord dat [zus en zo], is het niet redelijk om binnen te dringen in de woning, wel?
Als vragen waarom je het wel/niet zou moeten melden vergeten ze voor het gemak even het hele punt van je eigen veiligheid.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:17 schreef erodome het volgende:
Het beste wat je kan doen is WEL het melden van mishandeling, zorg er maar voor dat de politie op de stoep staat tijdens het gebeuren.
Laat het lawaai maar eens door de foon horen bv...dan hebben ze genoeg reden om binnen te komen, vrouw apart te pakken van manlief...
Het allerbeste wat je zou kunnen doen is aangifte doen ipv een melding, ja je bemoeit je er dan mee, maar wat moet je dan doen, het lekker laten stikken, tot er een dag komt dat die vrouw dood de flat uitkomt, hoe zou je je dan voelen dat je niet echt ingegrepen hebt?
[..]
haha, ga weg joh, waar lees je dat het 1 ervaring betreftquote:Op donderdag 16 maart 2006 13:04 schreef Polen het volgende:
[..]
Godskolere, autoritair ventje is direct op z'n blauwe pik getrapt, zeg.
Ik zeg dat 'redelijkerwijs' het probleem is van het wisselende succes van die tekst. Dat jij er één ervaring mee hebt en iemand anders een andere is uit te leggen door dat ene woord dat op meerdere wijzen uitgelegd kan worden.
Zoals hierboven, wanneer de vrouw nu tegen een agent zegt dat alles goed is terwijl diezelfde agent van de buren heeft gehoord dat [zus en zo], is het niet redelijk om binnen te dringen in de woning, wel?
Ze zijn niet achtelijk bij de politie hoor, nee, je naam wordt niet genoemd dus...quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:21 schreef Polen het volgende:
[..]
Als vragen waarom je het wel/niet zou moeten melden vergeten ze voor het gemak even het hele punt van je eigen veiligheid.
"Welke risico's loop ik, wat gebeurt míj eigenlijk als ik melding maak/aangifte doe, noemen ze mijn naam bij het bezoek" enzovoort. Want we kunnen wel allemaal net doen of we helden zijn, een leger oosteuropese vrouwenmishandelaars die je het leven zuur maken lijkt me wel iets om bewust voor te kiezen en niet 'per ongeluk' in te rollen omdat je zo goed bent voor je medemens.
quote:Slachtofferschap van huiselijk geweld
* 45% van de Nederlandse bevolking is zelf ooit slachtoffer geworden van niet-incidenteel huiselijk geweld.
* 11% van de Nederlanders is slachtoffer van huiselijk geweld dat lichamelijk letsel ten gevolge heeft gehad.
* 30% van de Nederlanders is slachtoffer van huiselijk geweld dat noemenswaardige gevolgen heeft gehad zoals een scheiding, angstgevoelens, neerslachtigheid, eetproblemen of problemen met relaties en/of intimiteit. 21% van de Nederlanders is slachtoffer van huiselijk geweld dat langer dan vijf jaar duurde.
* 27% van de Nederlanders is slachtoffer van huiselijk geweld waarbij de voorvallen wekelijks of dagelijks voorkwamen.
* Geestelijke, lichamelijke en seksuele vormen van huiselijk geweld komen vaak samen voor in één complex van huiselijk geweld.
* Tweederde van de Nederlanders kent iemand (of denkt iemand te kennen) die slachtoffer is (geweest) van huiselijk geweld.
Mij op mijn leeftijd aanspreken en dan dit soort kleuterachtige reacties, werkelijk waar...quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:25 schreef sssjibbbe het volgende:
[..]
haha, ga weg joh, waar lees je dat het 1 ervaring betreftom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Me pik is niet blauw, en ik ben niet autoritair.
Ik erger me aan mensen die menen van de hoed en de rand te weten en mij wel even zullen vertellen wat ik wel en niet mag.
Ik heb dus ook totaal geen zin meer om op jou te reagerenom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Ho! Ik zeg niet dat ik vind dat je het per se niet moet melden vanwege zelfbescherming maar wel dat het meetelt in het geheelquote:Op donderdag 16 maart 2006 13:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Ze zijn niet achtelijk bij de politie hoor, nee, je naam wordt niet genoemd dus...
En ja je loopt een zeker risiko, maar wat is het alternatief, weleens gedacht aan de hel waarin die vrouw leeft, dagelijks?
Een hel waar iemand op eigen kracht niet meer uitkomt en het met grote waarschijnlijkheid met haar leven zal moeten gaan bekopen.
Kan je ermee leven als zij dood uit haar flat gehaalt wordt, dat jij langs de kant stond en niets deed?
Maar heb je hier twijvels over, bel dan met slachtofferhulp, die kunnen je presies vertellen wat risiko's zijn en hoe het allemaal in z'n werk gaat.
Deze wereld gaat ten onder aan egoisme, steek je nek maar eens een beetje uit voor een ander, is echt het beste wat je kan doen, elk ander alternatief is in deze gruwelijk.
Huiselijk geweld is het GROOTSTE probleem die we hebben in dit land, dit is zo'n groot probleem omdat we ons allen wegkeren en niets doen, er wordt zoveel mishandeld, al die mensen hebben buren en omgeving die niet gek zijn, die horen en soms wat zien van wat er gebeurt en die niets doen, helemaal niets...het is triest...
[..]
Politie kan tegenwoordig meer nu huiselijk geweld op de agenda van de politiek staat en er wat wijzigingen gekomen zijn om dit probleem beter aan te kunnen pakken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:35 schreef Polen het volgende:
[..]
Mij op mijn leeftijd aanspreken en dan dit soort kleuterachtige reacties, werkelijk waar...
Je durft dus hier, open en bloot, te stellen dat huiselijk geweld makkelijk aan te pakken is, geen enkel probleem om de woning binnen te komen, en al je collega's daar net zo over denken, want [wettekst].
Ja, ik heb er maar over horen zeggen natuurlijk. En ik ben geen agent. En ik sla geen mensen. Dus uit eerste hand heb ik het niet. Maar op een of andere wijze is mij toch ter ore gekomen dat het behoorlijk moeilijk ligt allemaal.
Zie ook reactie van erodome.
quote:Wat kan de politie doen?
De politie heeft de mogelijkheid om een huiselijk geweldzaak ambtshalve te vervolgen. Ambsthalve betekent dat u zelf geen aangifte doet, maar dat politie en justitie zelf ingrijpen om het geweld te stoppen. Redenen waarom slachtoffers geen aangifte durven of willen doen zijn verschillend: angst, schaamte, hopen dat het beter wordt, economische afhankellijkheid van de partner etc.
Zelf slachtoffer?
Op elk politiebureau zijn speciaal opgeleide politiemensen die zich bezighouden met huiselijk geweld. Wilt u een gesprek met de politie omdat u zelf slachtoffer bent van huiselijk geweld of iemand in uw omgeving, dan kunt altijd een afspraak maken op het politiebureau bij u in de buurt via telefoonnummer 0900-8844.
Nee, dat zeg ik niet dat het makkelijk is om aan te pakken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:35 schreef Polen het volgende:
[..]
Je durft dus hier, open en bloot, te stellen dat huiselijk geweld makkelijk aan te pakken is, geen enkel probleem om de woning binnen te komen, en al je collega's daar net zo over denken, want [wettekst].
Goed, dan zijn we het in ieder geval eens over het grootste probleem in dit soort zaken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:27 schreef sssjibbbe het volgende:
[..]
Echter, wat is de winst als het slachtoffer de ernst niet onder ogen ziet om er toch werk van te maken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop