quote:
Op zondag 8 januari 2006 01:35 schreef Vassili_Z het volgende:Als de ruimtevaart ooit serieus het heelal wilt verkennen, met mensen ipv robots, [...]
ten1
ste ![]()
hi iedereen... -kben weer eens terug van te lang weggeweest-
ten2
de met robots de ruimte
verkennen is heel erg serieus
![]()
, vooral omdat deze het voorwerk leveren en de benodigde vragen beantwoorden voordat we zelf er heengaan.
Daarnaast zouden we "nu" (als in deze eeuw wellicht) al mensen richting de sterren kunnen sturen... "gewoon" de astronauten
invriezen/ suspended animation & op een hyperbolische baan langs onze gasreuzen sturen zo de voyager's achterna. Ze doen er welliswaar 100.000 jaar over om bij de eerste de beste ster in de buurt te komen maar aangezien je daar als grote ijslollie toch niks van merkt zou je kunnen beargumenteren dat zo'n trip "binnen een mensenleven" gedaan kan worden... (relatief gezien dan -en dan niet als in SRT van Einstein maar de spreekwoordelijke).
Aangezien dit voor de thuisblijvers zo rot is omdat zij als maar mogen wachten op de coole pic's (tenzij we ons hier ook invriezen -iets wat ik niet waarschijnlijk acht-) zullen we ons moeten wenden tot "hoge snelheids" tripjes naar de sterren. Iets waarvoor weer absurd veel energie nodig is -tenzij- je iets aan de structuur van ruimte/ tijd/ inertia/ etc/ etc. zou kunnen doen.
Daarom vind ik het keer op keer weer prachtig om te lezen over dit soort -geweldige- gedachte stappen. Waarmee potentieel een doorbraak geforceerd kan worden.
@de natuurkundige hier nog een vraagje: Ik volg het verhaal
-globaal- best aardig, echter blijft het mij wel een raadsel waarom in een andere dimensie de lichtsnelheid een andere snelheid zou bezitten?!? Waarom wordt dit verondersteld? Of volgt dit uit zeer lange omslachtige wiskundige afleidingen.
Hoe dan ook want als de lichtsnelheid een andere waarde zou bezitten welke andere waarden zijn dan ook wel niet allemaal veranderd en is dat dan nog steeds fyiek mogelijk om -door- deze dimensie heen te reizen...???