die fabel houdt bij mij geen stand, m'n ouders hebben me prima opgevoed, (overdreven) hygiene was bij ons nooit belangrijk. Mn moeder vond het belangrijker dat we weerstand opbouwden dan dat we superhygienisch waren. De fobie is ook niet onstaan daardoor, zoals ik al zei heb ik dat al vanaf mn babytijd, maar als ik er nu aan denk vind ik het eigenlijk behoorlijk vies, net zoals ik geld behoorlijk vies vind (vooral stuivers) alsof ik gif in mn handen heb. Dan gaat het niet om het vuil, maar om het metaal zelf. Zelfs als iedereen z'n sierraden iedere dag zou ontsmetten zou ik het vies en eng vinden. Dat het eigenlijk zo verwaarloosd wordt maakt het alleen een klein beetje. Ik snap mensen niet die de deur niet vastgrijpen met hun hand, maar met hun trui, die hun zitvlak niet de bril van de wc laat raken, wél zo onhygienisch met hun sierraden omgaan. Je handen worden het viest van allen, en met je handen zit je ook het dichts in de buurt van gevoelige organen, neus, mond, ogen, gat en vagina.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:52 schreef robber57 het volgende:
Hygiene is in de westerse samenleving een behoorlijk overschat punt.
Een gezonde mens heeft aan 1x per week (of nog wel minder)wassen voldoende om het lichaam in een goed werkende staat te houden en dat het lichaam langer zou meegaan of dat het hygieniser zou zijn om je vaker te wassen is een fabel die hardnekkig stand houd.
Die fabels resulteren in fobieen zoals jij ondervind.
ik weet prima wat ik inadem, wat ik eet, wat er in mn huis bevindt, dat mn bed het meest vieze plekje is in huis, dat mn oude knuffels bijna zelf kunnen lopen van alle bacterien, dat het huis volzit met schimmels, waaronder heel giftige, dat mn voeding verzadigd is met stoffen die slecht voor me zijn, dat er tienduizenden chemicalien in allerlei spullen zitten waarvan we de giftigheid nog nieteens weten, dat ik van cola light kanker kan krijgen etc, etc.quote:Even relativeren; weet jij wel hoeveel rotzooi je op een dag in ademt?
Wat wou je doen? ,de hele dag een zuurstogmasker gaan dragen?
Wow wat ken je me goedquote:Het feit alleen al dat je op een forum gaat onderzoeken hoe gruwelijk(in jouw ogen) de waarheid is; wij zijn allemaal zwijnen, doet meer dan vermoeden dat je niet echt actief een oplossing zoekt voor deze foute ziens/denkwijze maar eerder hoopt op beaming van mede lotgenoten of je eigen denkwijze terwijl je verstand toch weldegelijk aangeeft dat je ergens een denkfout maakt.
Een psychiater schrijft pillen voor, daar ga je niet naartoe voor een relatief betekenisloze fobie die geen impact maakt op het dagelijks leven. De volgende keer dat je iemand voor iets naar een behandelaar verwijst, zorg er dan voor dat je weet waar die gasten voor zijn en hoe hard ze nodig zijn.quote:Ga eens naar een psychiater of psychotherapeut praten over je probleem en werken aan "genezing" want dit soort fobien hebben de eigenschap meestal erger te worden en zich ook uit te breiden tot andere fobien totdat je het punt bereikt dat je de deur niet meer uit kan...
we hebben iets gemeen!quote:Voor de goede orde en om jouw nieuwschieriugheid te bevredigen: ik draag geen sieraden, tis nix voor mij.
bij mij is het juist andersom.quote:en ja, ik was me gewoon dagelijks alhoewel ik er principieel geen probleem in zie om me een paar dagen niet te wassen en dat op een vakantie oid dan ook wel eens doe.
dat snap ik inderdaad niet. Dat mensen wel stilstaan bij het schoonhouden van handen, voeten, oksels en weet ik veel wat, je wast je kleren immers ook, een onderbroek gaat ook maar een dag aan, maar dat andere "kledingstuk", dat wat je dagelijks draagt, dat maak je dan een keer in de zoveel weken, maanden schoon? Je bestek maak je na gebruik ook schoon, daar zitten ook bacterien aan die je niet naar binnen wilt krijgen. Het is in een minder erge mate natuurlijk, de sierraden, maar dat er relatief weinig aandacht aan geschonken wordt vind ik dan weer vreemd, niet stroken met al die andere hygienische "regeltjes".quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:52 schreef robber57 het volgende:
[edit] hm, ik lees mijn eigen text opnieuw; het komt niet over zoals ik eigenlijk bedoeld had.
wat ik meer bedoel;
Er bestaat voor mensen die jouw fobie niet hebben niet zoiets als "sieraad-hygiene".
Mensen die jouw fobie niet hebben denken niet na over dergelijke dingen en dat zou jij ook niet moeten doen.
zoals ik in mn vorige post zei, ik zal het nog maar eens herhalen, is het onhygienische aspect van het dragen van sierraden niet dat wat mn fobie veroorzaakt, maar wat mn fobie wel meer bekrachtigt, zeg maar. Het is een vraag die ik heb die voortvloeit uit mijn fobie voor sierraden, niet de oorzaak ervan.quote:Het feit alleen dat je wilt weten hoe vaak,hoe veel,hoe vies enz enz geeft miz aan dat je nog steeds bezig bent te redeneren in de trand van de fobie terwijl je dat nou eigenlijk juist niet wilt.
ik let totaal niet iedere dag de hele dag op sierraden, het fobie triggertje begint pas wanneer ik het fysiek moet aanraken, door middel van bijvoorbeeld het schudden van een hand. en gewoon een ring, een trouwring, vind ik niet zo erg, maar veel vrouwen hebben steeds vaker al hun vingers vol met ringen, soms meerdere ringen over elkaar heen, en dan moet ik wel zo snel mogelijk mn handen wassenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:06 schreef ennuik het volgende:
Lijkt me lastig om de hele dag op sieraden te letten en er over na te denken. Moet een hoop energie kosten, neem ik aan?
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:13 schreef releaze het volgende:
(mn zusje en mn moeder, het zijn gelukkig niet van die anita's,
Een baby met een ringetje is anders behoorlijk 'anita' imo...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 01:33 schreef releaze het volgende:
ik heb een pracht van een babyfoto thuis tot ik er op een dag achterkwam dat ik een ringetje op die foto omhad.
Ik maak hem altijd om de week schoon(oorbel)quote:Op zondag 8 januari 2006 14:25 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Als het om sieraden gaat, vind ik het ook heel snel vies!
Ik draag een zilveren duimring, en een stuk of 9 piercings.
Mijn duimring maak ik elke avond schoon met heet water, ik draag hem ook nooit als ik kook of als ik de vaat doe. Mijn piercings maak ik ook elke avond schoon, met unicura en goed heet water.
Ik ken mensen die al maanden een piercing of oorbel in hebben zonder die ooit schoon te maken *ril* zo ranzig, vooral als je weet wat voor troep er allemaal in blijft hangen.
quote:Op zondag 8 januari 2006 15:41 schreef moussy het volgende:
Je eet zeker ook geen zelfgedraaide soepballetjes? Je wil vast niet weten hoeveel schilfers en schurft er in zit![]()
Je hebt de schijn tegen....quote:Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef releaze het volgende:
Waarom dringt dat toch niet door?
Misschien niet bang, maar je vindt het wel ontzettend smerig:quote:Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef releaze het volgende:
- mijn afkeer voor sierraden komt niet vanuit "de viezigheid", ik ben -totaal- niet bang of fobisch voor het onhygienische gedeelte
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:13 schreef releaze het volgende:
Misschien dat ik het daarom wel zo ranzig vind, omdat het altijd om je lijf zit, je vuil meeneemt, en het niet vaak schoongemaakt wordt. Ik weet niet hoe vaak mn zusje en mn moeder het schoonmaken, maar ik betwijfel dat dat iedere drie dagen gebeurt.
ik zal alvast zeggen dat ik verschrikkelijk ga gruwelen van de de antwoorden die ik zal krijgen, maar ik vind het een nodig proces in het omgaan met mn allergie/fobie.
Het lijkt er anders wel veel op. Misschien geldt dit alleen voor sieraden, maar je gebruikt zelf woorden als 'ranzig' en 'gruwelen' als je het hebt erover hebt. Dat zijn nou niet bepaald woorden die de doorsnee persoon met sieraden associeert.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef releaze het volgende:
- ik geen enkele vorm van smetvrees whatsoever (foto van de keuken anyone?)
Onderstaande komt toch redelijk obsessief over.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef releaze het volgende:
Dat ik er een topic over open omdat ik er na mn moeders verjaardag eens over ben gaan nadenken houdt niet in dat ik obsessief compulsief bezig ben met mn "fobie".
De reacties die je krijgt, worden uitgelokt door datgene wat je schrijft. Dat is nl. een beetje apart. Maar goed, ik hoop voor je dat je fobie je dagelijkse bezigheden niet teveel belemmert...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:13 schreef releaze het volgende:
ik krijg rillingen als ik er aan denk, erover praten vind ik ook vies, aanraken doe ik al helemaal niet, mensen een hand geven met sierraden om doe ik wel, maar daarna moet ik mn handen wassen met zeep.
*herhaalmodus*het belemmert mn dagelijkse bezigheden TOTAAL niet.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:45 schreef Serendips het volgende:
[..]
Je hebt de schijn tegen....
[..]
Misschien niet bang, maar je vindt het wel ontzettend smerig:
[..]
[..]
Het lijkt er anders wel veel op. Misschien geldt dit alleen voor sieraden, maar je gebruikt zelf woorden als 'ranzig' en 'gruwelen' als je het hebt erover hebt. Dat zijn nou niet bepaald woorden die de doorsnee persoon met sieraden associeert.
[..]
Onderstaande komt toch redelijk obsessief over.
[..]
De reacties die je krijgt, worden uitgelokt door datgene wat je schrijft. Dat is nl. een beetje apart. Maar goed, ik hoop voor je dat je fobie je dagelijkse bezigheden niet teveel belemmert...
Je gruwelt niet alleen, je bekt anderen ook af.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:13 schreef releaze het volgende:
ik zal alvast zeggen dat ik verschrikkelijk ga gruwelen van de de antwoorden die ik zal krijgen, maar ik vind het een nodig proces in het omgaan met mn allergie/fobie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |