abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:50:49 #76
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33774591
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:49 schreef Etcetera het volgende:

[..]

dat dus
Ja maar waarom?
pi_33774606
Het matras bedoel je?
Power perceived is power achieved.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 januari 2006 @ 18:52:46 #78
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_33774674
het de een... het zal me een rotzorg zijn, matras is matras
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_33774741
Misverstanden over taal:

Fins is geen Scandinavische taal

Gezien de ligging van Finland zou je dat misschien zeggen, maar het is niet zo. Fins is een Finoegrische taal, onder andere verwant aan Hongaars, Estisch, Samisch (taal van de Lappen) en diverse talen in Rusland.

Fins lijkt niet op Hongaars
Fins en Hongaars zijn de grootste Finoegrische talen, maar de verwantschap gaat enkele duizenden jaar terug, waardoor de gelijkenis nu miniem is. Estisch (in Estland dus) lijkt wel erg op Fins.

En ik weet er nog wel een paar, maar heb geen zin om daar uitgebreide onderbouwing voor te geven:

De taal die het meest lijkt op het Latijn is niet Frans, Spaans, Italiaans of Portugees, maar Roemeens.
Een tweede taal leert men niet het eenvoudigst door zonder enige begeleiding te worden ondergedompeld in de omgeving waar die tweede taal gesproken wordt.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:57:15 #80
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_33774845
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 17:24 schreef Modwire het volgende:

[..]

De Bengaalse Tijger is de enige katachtige die vrijwillig het water in zou gaan.

Verder wist ik de meeste al, maar laat je daardoor ontmoedigen, ik denk dat dit alles voor de meeste Fok!kers compleet nieuw is allemaal.
Ik geloof dat de Turkse Vankat ook het water opzoekt, maar ik heb er nog nooit eentje gezien, dus ik kan het niet controleren...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_33775769
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:54 schreef Black_Tulip het volgende:
Misverstanden over taal:

Fins is geen Scandinavische taal

Gezien de ligging van Finland zou je dat misschien zeggen, maar het is niet zo. Fins is een Finoegrische taal, onder andere verwant aan Hongaars, Estisch, Samisch (taal van de Lappen) en diverse talen in Rusland.

Fins lijkt niet op Hongaars
Fins en Hongaars zijn de grootste Finoegrische talen, maar de verwantschap gaat enkele duizenden jaar terug, waardoor de gelijkenis nu miniem is. Estisch (in Estland dus) lijkt wel erg op Fins.

En ik weet er nog wel een paar, maar heb geen zin om daar uitgebreide onderbouwing voor te geven:

De taal die het meest lijkt op het Latijn is niet Frans, Spaans, Italiaans of Portugees, maar Roemeens.
Een tweede taal leert men niet het eenvoudigst door zonder enige begeleiding te worden ondergedompeld in de omgeving waar die tweede taal gesproken wordt.
Maar wel het snelst?
pi_33776824
TVP. Goeie shit dit
Mon 'en!
pi_33779073
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:21 schreef Modwire het volgende:

[..]

Maar wel het snelst?
Ook niet.

Het gaat erom dat je input krijgt wat maar net boven je huidige niveau van die taal ligt zodat je ervan kan leren en iemand moet bereid zijn om je te corrigeren en te begeleiden op je pad. Als je volledig wordt ondergedompeld in een vreemde taal is het niveau vaak veel te moeilijk en ontbreekt begeleiding.

Voorbeeldje: als iemand jou in een Russisch geschiedeniscollege neerzet, denk jij dat je ook maar iets van de stof begrijpt c.q. leert?
pi_33779335
Oke, goed punt
  vrijdag 6 januari 2006 @ 22:11:35 #85
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33781426
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 20:59 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ook niet.

Het gaat erom dat je input krijgt wat maar net boven je huidige niveau van die taal ligt zodat je ervan kan leren en iemand moet bereid zijn om je te corrigeren en te begeleiden op je pad. Als je volledig wordt ondergedompeld in een vreemde taal is het niveau vaak veel te moeilijk en ontbreekt begeleiding.

Voorbeeldje: als iemand jou in een Russisch geschiedeniscollege neerzet, denk jij dat je ook maar iets van de stof begrijpt c.q. leert?
Geschiedenislcollege gaat meestal samen met het zien van foto's, je begrijpt vast wel iets

Maar ik begrijp je punt en ben het er mee eensch.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 13:47:06 #86
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_33796886
zo'n topic is wel goed voor je algemene kennis
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  zaterdag 7 januari 2006 @ 13:53:50 #87
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_33797105
quote:
Roemenië is toch ook het land dat vernoemd is naar de oude Romeinen? Net zoals Colombia van Columbus afgeleid is?
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
pi_33797158
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 13:53 schreef Thijz het volgende:

[..]

Roemenië is toch ook het land dat vernoemd is naar de oude Romeinen? Net zoals Colombia van Columbus afgeleid is?
Volgens mij wel ja.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 13:58:11 #89
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33797232
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 22:23 schreef Quarks het volgende:
(...)
Een zaak waar ‘haken en ogen’ aan zitten, daar is juist niets mee aan de hand:

Een zaak waar haken en ogen aan zitten is, in tegendeel tot wat vaak gedacht wordt, een zeer geslaagde zaak.
Voordat knopen werden uitgevonden (en dat is nog geen duizend jaar geleden) werden mantels met behulp van haken en ogen dichtgedaan.
Een goed dat haken en ogen bevatte was dus iets wat alles heeft wat het moet hebben, waarin alles goed met elkaar in overeenstemming is.

(...)
Ik vind dit maar een onzinnige uitleg. Het gaat natuurlijk helemaal niet om de letterlijke haken en ogen zoals aan een mantel, maar om de figuurlijke toepassing ervan. De uitdrukking 'er zijn, zitten veel haken en ogen aan die zaak' betekent 'zij is niet eenvoudig af te wikkelen, geeft aanleiding tot allerlei geharrewar' (bron: Van Dale).
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:00:59 #90
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33797324
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 13:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind dit maar een onzinnige uitleg. Het gaat natuurlijk helemaal niet om de letterlijke haken en ogen zoals aan een mantel, maar om de figuurlijke toepassing ervan. De uitdrukking 'er zijn, zitten veel haken en ogen aan die zaak' betekent 'zij is niet eenvoudig af te wikkelen, geeft aanleiding tot allerlei geharrewar' (bron: Van Dale).
Daar ligt de oorsprong van de uitdrukking.
Historisch gezien is de moderne betekenis dus niet correct.

Tegenwoordig heeft het een negatieve betekenis ja.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:08:26 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33797521
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:00 schreef Quarks het volgende:

[..]

Daar ligt de oorsprong van de uitdrukking.
Historisch gezien is de moderne betekenis dus niet correct.

Tegenwoordig heeft het een negatieve betekenis ja.
Ja, 't is een leuk geschiedenislesje, maar dat verandert niets aan de betekenis die de uitdrukking nu heeft. Bovendien lijkt me de betekenis van nu waarschijnlijk gebaseerd op het werk dat je ervan had om al die haken in die ogen te doen. Dus hoezo, historisch niet correct?!
pi_33797608
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:14:58 #93
100054 Quarks
pi_33797705
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, 't is een leuk geschiedenislesje, maar dat verandert niets aan de betekenis die de uitdrukking nu heeft. Bovendien lijkt me de betekenis van nu waarschijnlijk gebaseerd op het werk dat je ervan had om al die haken in die ogen te doen. Dus hoezo, historisch niet correct?!
Dat klopt wel ja.

Toch is was dat de betekenis vroeger, en niet in negatieve zin.
Waar de huidige betekenis vandaan komt weet ik niet.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:17:51 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33797785
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Dat klopt wel ja.

Toch is was dat de betekenis vroeger, en niet in negatieve zin.
Waar de huidige betekenis vandaan komt weet ik niet.
Is dat wel zo, dat dat vroeger de betekenis was van die uitdrukking? Als je dat constateert op grond van dat citaat, zet ik daar mijn vraagtekens bij. Als je een bron hebt waaruit blijkt dat de uitdrukking een betekenisverschuiving heeft doorgemaakt, verandert dat de zaak. En dan ben ik uiteraard benieuwd naar die bron.
pi_33797963
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 20:06 schreef Quarks het volgende:
Om Dingen die je pas jaaaaaaren later begrepen hebt 21 niet te vervuilen hier maar verder.

(...)

Milieuvervuiling is niet het gevolg van de moderne industrialisering:

Op de bodem van Zweedse meren en diep in het ijs van Groenland vindt men ook nu nog loodsporen die bij de smeltprocessen in de oudheid, zoals bijvoorbeeld in Griekenland en Rome bij de productie van zilveren munten werden toegepast, zijn vrijgekomen.
‘Een hoogtepunt bereikte de milieuvervuiling in de oudheid ongeveer 2000 jaar geleden, toen het Romeinse Rijk op zijn grootst was. In totaal is de uit de oudheid afkomstige loodvervuiling minstens zo groot als de vervuiling die door het industriële tijdperk werd veroorzaakt.’

Bron: ‘Das Grosse Hör-Zu Buch der Erfindungen’, 1987
Dat er andere factoren ook bijdragen aan de vervuiling betekent niet dat er nu geen vervuiling meer optreedt. "Is niet het gevolg van" zou dus moeten zijn "komt niet alleen door"
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:31:39 #96
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_33798191
Schaamteloze tvp, interessant, maar nu geen tijd om 't te bekijken.
Niet mieten! Door gieten!
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:32:01 #97
100054 Quarks
pi_33798202
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is dat wel zo, dat dat vroeger de betekenis was van die uitdrukking? Als je dat constateert op grond van dat citaat, zet ik daar mijn vraagtekens bij. Als je een bron hebt waaruit blijkt dat de uitdrukking een betekenisverschuiving heeft doorgemaakt, verandert dat de zaak. En dan ben ik uiteraard benieuwd naar die bron.
Ik meen het gelezen te hebben in het Van Dale idioomwoordenboek, maar 100% zeker ben ik niet over de herkomst.
Wel is het waar dat het een positieve betekenis had als oorsprong.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quarks op 07-01-2006 14:38:29 ]
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:34:03 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33798265
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:32 schreef Quarks het volgende:

[..]

Ik meen het gelezen te hebben in het Van Dale idioomwoordenboek, maar 100% zeker ben ik niet over de herkomst.
Wel is het waar dat het een negatieve betekenis had als oorsprong.
Je bedoelt positief van oorsprong, hè? Anders snap ik het niet meer.

Ik kan er niets over vinden in het Van Dale etymologisch woordenboek, het idioomwoordenboek bezit ik (nog) niet.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:37:23 #99
100054 Quarks
pi_33798389
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:24 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Dat er andere factoren ook bijdragen aan de vervuiling betekent niet dat er nu geen vervuiling meer optreedt. "Is niet het gevolg van" zou dus moeten zijn "komt niet alleen door"
Ja ok, het gaat er om dat dat niet de hoofdoorzaak was, maar dat de moderne industrialisering een ondergeschikte rol speelde in de vervuiling van alle tijden.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:38:05 #100
100054 Quarks
pi_33798416
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je bedoelt positief van oorsprong, hè? Anders snap ik het niet meer.

Ik kan er niets over vinden in het Van Dale etymologisch woordenboek, het idioomwoordenboek bezit ik (nog) niet.
Argh ja, ik haalde het door elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')