abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:33:17 #51
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_33761252
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:26 schreef Guilin het volgende:

[..]

Ja, maar er staat toch juist dat het een misverstand is.
[..]

Dus het is een misverstand, dat voor blootstelling aan lucht, bloed in aderen blauw is.
Precies, dus met dat stukje wat hij post, weerlegt hij deze eerder geposte bewering:
quote:
Bloed is niet rood:

Het bloed dat door onze aderen naar ons hart wordt gepompt, is paars, bijna blauw van kleur.
Op het moment dat wij ons verwonden en het bloed buiten de ader vloeit, wordt het door het contact met zuurstof meteen rood.
Bij sommige diersoorten is het bloed groen (de borstelworm), wit (sprinkhaan) en bij sommige soorten zee-egels is het oranje.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:36:34 #52
12913 GreatWhiteSilence
pi_33761364
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:31 schreef Quarks het volgende:

[..]

Er staat ook dat het paars is, bijna blauw van kleur.
Het misverstand is dat mensen denken dat bloed altijd de fel rode kleur heeft.
Ik ben het er niet mee eens dat het paars of bijna blauw is. Het is gewoon rood, kijk maar naar de bovenkant van de getoonde zak. En het mag dan niet fel rood zijn, het is gewoon rood.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:52:12 #53
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33761884
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik ben het er niet mee eens dat het paars of bijna blauw is. Het is gewoon rood, kijk maar naar de bovenkant van de getoonde zak. En het mag dan niet fel rood zijn, het is gewoon rood.
De bovenkant is uitgesmeerd, aan de randen is het duiderlijk paars.

Ik zie niet in waarom dit ter discussie moet worden gesteld, het is gewoon een feit.
Vraag het anders maar aan je huisarts.

De grens tussen donkerrood en paars is (net als de grens tussen rood en oranje) vaak moeilijk te definiëren.
In mijn ogen is het paars, maar voor een ander is het donkerrood.
Het gaat erom dat het bloed wat door je aderen stroomt niet zo fel rood is als het bloed dat door een wond naar buiten komt.

Het bloed in dat zakje neigt al naar het blauwe.

* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33762667
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:31 schreef Quarks het volgende:

[..]

Er staat ook dat het paars is, bijna blauw van kleur.
Het misverstand is dat mensen denken dat bloed altijd de fel rode kleur heeft.
Dat staat er helemaal niet.
quote:
In humans and other hemoglobin-using creatures, oxygenated blood is a bright red in color. Deoxygenated blood is a darker shade of red, which can be seen during blood donation and when venous blood samples are taken. However, due to an optical effect caused by the way in which light penetrates through the skin, veins typically appear blue in color. This has led to a common misconception that before venous blood is exposed to air it is blue.
Het kan aan mij liggen, maar hier staat toch gewoon:

- In mensen en andere hemoglobine gebruikende wezens is bloed met zuurstof licht rood.
- Bloed zonder zuurstof is donker rood, wat dus bij bloed donatie en bloed monsters te zien is.
- Echter (en nu komt het), door een optisch effect, veroorzaakt door de manier waarop licht door je huid heen gaat, lijken aderen blauw van kleur.
- Dit (en nu komt wat ik eerder al zei) heeft geleid tot het misverstand dat bloed, voordat het aan zuustof wordt blootgesteld, er blauw uitziet. (Dus in werkelijkheid is het niet blauw, maar lijkt het blauw.)

Dat is wat ik lees in dat stukje, zie ik iets verkeerd dan.

En wat er hier ergens boven mij gezegd werd: daarmee weerleg je inderdaad je eerdere stelling dat bloed niet rood zou zijn, maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt, of wel?
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:17:43 #55
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33762825
Blaat!
Ik heb al een boek.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:24:08 #56
12913 GreatWhiteSilence
pi_33763082
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:52 schreef Quarks het volgende:

[..]

De bovenkant is uitgesmeerd, aan de randen is het duiderlijk paars.

Ik zie niet in waarom dit ter discussie moet worden gesteld, het is gewoon een feit.
Vraag het anders maar aan je huisarts.

De grens tussen donkerrood en paars is (net als de grens tussen rood en oranje) vaak moeilijk te definiëren.
In mijn ogen is het paars, maar voor een ander is het donkerrood.
Het gaat erom dat het bloed wat door je aderen stroomt niet zo fel rood is als het bloed dat door een wond naar buiten komt.

Het bloed in dat zakje neigt al naar het blauwe.

[afbeelding]
Eerst is de kleur een feit en dan een mening...?

En het kan mij niet schelen of mensen denken dat bloed maar één kleur heeft, daar had ik het namelijk helemaal niet over. De discussie ging over de kleur van het zuurstofarme bloed, niet over de kleur van het zuurstofrijke bloed of over een vergelijking tussen die twee...
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:51:10 #57
100054 Quarks
pi_33764120
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:13 schreef Guilin het volgende:

[..]

Dat staat er helemaal niet.
[..]

Het kan aan mij liggen, maar hier staat toch gewoon:

- In mensen en andere hemoglobine gebruikende wezens is bloed met zuurstof licht rood.
- Bloed zonder zuurstof is donker rood, wat dus bij bloed donatie en bloed monsters te zien is.
- Echter (en nu komt het), door een optisch effect, veroorzaakt door de manier waarop licht door je huid heen gaat, lijken aderen blauw van kleur.
- Dit (en nu komt wat ik eerder al zei) heeft geleid tot het misverstand dat bloed, voordat het aan zuustof wordt blootgesteld, er blauw uitziet. (Dus in werkelijkheid is het niet blauw, maar lijkt het blauw.)

Dat is wat ik lees in dat stukje, zie ik iets verkeerd dan.

En wat er hier ergens boven mij gezegd werd: daarmee weerleg je inderdaad je eerdere stelling dat bloed niet rood zou zijn, maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt, of wel?
Je hebt wel gelijk, ik had niet goed gelezen.
Het engels stukje gaat over een ander misverstand dan wat ik in het begin aankaarte.
Bloed in de aderen is dus niet blauw, dat wordt veroorzaakt door optisch bedrog, maar het is wel donkerder van kleur dan bloed dat in contact is geweest met zuurstof.

Ik heb het nog eens verder opgezocht maar jullie hebben wel gelijk.
Zuurstofrijk bloed is fel rood en zuurstofarm bloed donkerrood/paars (en dus niet paars/blauw).

In mijn ogen is dat bloed paars.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33764219
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:51 schreef Quarks het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk, ik had niet goed gelezen.
Het engels stukje gaat over een ander misverstand dan wat ik in het begin aankaarte.
Bloed in de aderen is dus niet blauw, dat wordt veroorzaakt door optisch bedrog, maar het is wel donkerder van kleur dan bloed dat in contact is geweest met zuurstof.

Ik heb het nog eens verder opgezocht maar jullie hebben wel gelijk.
Zuurstofrijk bloed is fel rood en zuurstofarm bloed donkerrood/paars (en dus niet paars/blauw).

In mijn ogen is dat bloed paars.
Ok goed, dat is dus een mening.

Overigens was dat allemaal niet persoonlijk bedoeld hoor. Ik vind een aantal van je misverstanden in je OP zeer interessant.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 15:59:20 #59
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_33768839
Goed bezig Quark. Zijn leuke dingen om te weten, alhoewel ik er al een aantal wist staan er ook dingen tussen die ik nog niet wist. Dus ga lekker door, als ik er zelf een paar heb dan post ik ze hier ook
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
  vrijdag 6 januari 2006 @ 15:59:53 #60
100054 Quarks
pi_33768865
Motorrijders zijn niet de grootste brokkenpiloten:

“Motorrijders zijn duidelijk beter dan hun reputatie,” aldus de ‘Süddeutsche Zeitung.’
“Volgens een studie van het Bureau Motorrijtuigentechniek van de Vereniging van Schadeverzekeraars wordt slechts een derde van alle ongevallen tussen motoren en personenauto’s veroorzaakt door motorrijders.”
Het vooroordeel dat motorrijders onvoorzichtig rijden heeft wellicht te maken met de verhoudingsgewijs grotere kans op letsel.
Slechts 40 procent van de bij dergelijke ongevallen betrokken automobilisten loop lichamelijk letsel op, terwijl de vaker onschuldige motorrijders bijna altijd verwond raken.
Motorrijders lopen een risico van 98 procent op letsel bij een ongeval.
Het grootste gevaar lopen ze bij afslagen en kruisingen – motorrijders worden daar zeer gemakkelijk over het hoofd gezien.

Katten zijn niet bang voor water:

Er zijn enkele katsoorten die zelfs graag zwemmen, maar de meeste gewone huis-tuin-en-keukenkatten zijn vaak veel minder bang voor water dan de meeste mensen denken; ze vinden het alleen heel onplezierig om door mensen in bad gedaan te worden.

19de-eeuwse astronomen dachten helemaal niet dat er op Mars kunstmatige kanalen waren:

Deze misvatting vond zijn oorsprong in een vertaalfout.
Toen de Italiaanse astronoom Angelo Secchi halverwege de 19e eeuw bepaalde sleuven of voren meende waar te nemen op Mars, had hij het over ‘canale’.
De juiste Engelse vertaling hiervoor zou ‘channel’ zijn geweest: een op natuurlijke wijze ontstane geul.
In plaats daarvan werd het woord met ‘canal’ vertaald en dat betekent een ‘kunstmatig gegraven kanaal’ – een term die menselijke ingrijpen verraadt.
Het misverstand werd vervolgens in andere talen overgenomen.
Al snel deden de wildste verhalen de ronde over intelligente Marsbewoners.
Deze zouden wegens een chronisch gebrek aan water een gigantisch stelsel van kanalen hebben gegraven om smeltwater van de polen op te vangen.
In werkelijkheid bestaan er helemaal geen kanalen op Mars – natuurlijke, noch kunstmatige.
De lijnen die de 19de-eeuwse astronomen op het oppervlak van de planeet waarnamen, zijn optisch bedrog, kleine oneffenheden op de grens van het destijds maximaal waarneembare, waaraan een volledig overtrokken betekenis werd toegekend.

Bron: Horst W. Köhler, ‘Der Mars’, 1978

Zweet stinkt niet:

Vers zweet stinkt niet.
Bacteriën zorgen pas voor de typische zweetlucht; omdat ze alleen bij hogere temperaturen gedijen, ontwikkelt een glas vers zweet in de koelkast geen enkele stank.

Bron: Werner Gehrig, ‘Handbuch der Zoologie’, 1990

Goed getrainde mensen zweten niet minder dan minder goed getrainde mensen:

Het is waar dat goed getrainde mensen, als ze zich lichamelijk inspannen, in het begin minder zweten – lichaam is aan belasting gewend, raakt niet zo snel verhit en heeft daarom ook minder behoefte aan zweet om af te koelen.
De algemene, door zweetverdamping bewerkstelligde warmteregeling van ons lichaam is echter genetisch bepaald en wordt niet beïnvloed door training.
Hoe warmer we worden, hoe meer we over het algemeen zweten, of we nu topsporters of slapjanussen zijn.

Bron: Werner Gehrig, ‘Handbuch der Zoologie’, 1990

De zakdoek is niet uitgevonden om je neus in te snuiten:

De zakdoek kwam in de 15de eeuw in de betere kringen in Italië in de mode en diende oorspronkelijk om de gebaren kracht bij te zetten.
Niemand zou het in zijn hoofd hebben gehaald in deze kostbaarheid zijn neus te snuiten.

Een aardse dag telt niet altijd 24 uur:

Vroeger waren de dagen korter: 900 miljoen jaar geleden duurden ze slechts 18 uur; toen stond de maan nog dichter bij de aarde en draaide de aarde zich in 18 in plaats van 24 uur eenmaal om haar as.

Eieren zijn niet altijd rond:

Er bestaan hoekige eieren.
De eieren van kathaaien bijvoorbeeld, zijn kubusvormig.

Cellen zijn niet altijd klein:

Cellen zijn de kleinste componenten van mensen, planten en dieren (de kleinste vermenigvuldigbare eenheden), eigenlijk de atomen van het leven.
Een volwassen mens bestaat uit ongeveer 10 biljoen cellen; een enkel exemplaar is inderdaad meestal niet met het blote oog te zien.
Er bestaan echter ook cellen van 1 meter lang, bijvoorbeeld lange zenuwcellen in het ruggenmerg van grote zoogdieren, of ronde cellen ter grootte van een tennisbal, zoals bijvoorbeeld het geel van een struisvogelei (over het algemeen bestaat het geel van een vogelei uit slecht één cel).

Bron: ‘DTV-Atlas zur biologie’, 1971

Bevers eten geen vis:

Bevers zijn rasechte vegetariërs, ze eten vlees noch vis.
Het hoofdbestanddeel van hun menu wordt gevormd door verse boombast en zacht hout, maar ze eten ook waterplanten, bessen en wortels (per jaar eet een volwassen bever ongeveer vier ton wortels).

Bron: Grzimek, ‘Het leven der dieren’, 1975

Bevers kunnen ook niet gericht bomen vellen:

Bomen die door bevers worden aangevreten kunnen werkelijk alle kanten op vallen.
Dat bomen die aan de waterkant groeien vaak in het water terechtkomen, heeft ermee te maken dat bomen aan de kant van het water meer takken ontwikkelen en dus aan die kant zwaarder zijn.
De veronderstelling dat bevers de valrichting van de bomen zo uitkienen dat ze niet met hun kroon in andere bomen blijven hangen, is evenmin waar.

Bron: Grzimek, ‘Het leven der dieren’, 1975

Warm water bevriest sneller dan koud water:

Als men bij vorst twee emmers water in de tuin zet, een met heet water (95 graden Celsius) en een met kouder (50 graden Celsius) water, zou de emmer met het heetste water als eerste bevriezen.
Het hetere water moet weliswaar een groter temperatuurverschil overbruggen voor het bij 0 graden Celsius bevriest, maar dit nadeel wordt door de bij het verdampen ontstane kou meer dan goedgemaakt; bovendien blijft er zo weinig water over dat uiteindelijk in de emmer met het heetste water het eerst ijs ontstaat.

Bron: G.S. Kell, ‘The Freezing of Hot and Cold Water’, American Journal of Physics, 1969
pi_33769260
TVP Coole shit, keep up the good work
Have fun...
  vrijdag 6 januari 2006 @ 17:00:20 #62
100054 Quarks
pi_33771185
De Akropolis in Athene is niet uniek:

Akropolis betekent in het Oudgrieks: ‘Hoogste stad’.
Daarmee werd een hooggelegen, versterkte burcht binnen de stadsmuren bedoeld.
In de steden van het oude Griekenland stonden er meerdere tientallen.
De Akropolis in Athene is alleen de bekendste.

Van alcohol krijg je het niet warm:

Al denk je dat het anders is wanneer je op een koude winteravond een warme grog hebt gedronken: alcohol verwarmt het lichaam niet.
Weliswaar ervaren we subjectief hoe zich vanuit de maag een gevoel van warmte door het hele lichaam verbreidt, maar objectief gezien maakt alcohol de bloedvaten aan het lichaamsoppervlak wijder, waardoor er meer bloed langs de buitenkant van het lichaam stroomt en afkoelt.
En daardoor daalt de lichaamstemperatuur.
Bij grote kou kan alcohol er zelfs de oorzaak van zijn dat men doodvriest.

Alcohol is niet te verdrijven door koffie te drinken:

Het heeft geen zin om na een paar biertjes nog snel even een kop koffie naar binnen te gieten alvorens in de auto te stappen om naar huis te gaan.
Koffie verlaagt het alcoholgehalte in het bloed niet, en evenmin verhoogt het de reactiesnelheid.
Het verdrijft misschien de vermoeidheid die optreedt na het drinken, maar het gevoel van nuchterheid dat daar het gevolg van is, is misleiden: de reflexen zijn nog steeds geremd en je vermogen om auto te rijden wordt er in het geheel niet beter van.

Bron: B. Kissin, ‘Interactions of Ethyl Alcohol and other Drugs’, 1974

De Ark van Noach strandde niet op de berg Ararat:

De Ark van Noach kwam volgens de bijbel niet op de berg Ararat te liggen, maar op de bergen van Ararat.
“Op de zeventiende dag van de zevende maand kwam de ark op de bergen van Ararat te liggen. Het water nam geleidelijk af tot de tiende maand; op de eerste dag van de tiende maand werden de toppen van de bergen zichtbaar” (Genesis 8:4-5).
Vandaar dat hij niet zo gemakkelijk is terug te vinden.

Iedereen mag aanhoudingen verrichten:

Niet alleen de politie, maar iedereen mag een verdachte aanhouden, dus van zijn of haar vrijheid beroven en voorlopig gevangennemen.
Een veiligheidsbeambte van een warenhuis die een winkeldief in de kraag grijpt, mag dat zelfs met gepast geweld doen.

Asterix en Obelix hielden hun broek niet op met riemen:

De bekende plaatjes van Asterix en Obelix in broek met broekriem zijn historisch niet correct: de oude Galliërs droegen geen riemen, maar bretels.

Bron: ‘Asterix trug keine Gürtel’, in: Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 1995

Asterix en Obelix hadden ook geen vlechten:

In de tijd van de Romeinse bezetting smeerden de Galliërs hun haar in ‘met een soort hydrogel van kalkwater, waardoor het blonder en vetter werd, en daarna kamden ze het naar achteren’.
Geen vlechten dus.

Bron: ‘Asterix vermittelt Studenten die Historie, in: Mainzer Allgemeine Zeitung, 1995’
pi_33772030
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:59 schreef Quarks het volgende:
Katten zijn niet bang voor water:

Er zijn enkele katsoorten die zelfs graag zwemmen, maar de meeste gewone huis-tuin-en-keukenkatten zijn vaak veel minder bang voor water dan de meeste mensen denken; ze vinden het alleen heel onplezierig om door mensen in bad gedaan te worden.
De Bengaalse Tijger is de enige katachtige die vrijwillig het water in zou gaan.

Verder wist ik de meeste al, maar laat je daardoor ontmoedigen, ik denk dat dit alles voor de meeste Fok!kers compleet nieuw is allemaal.
Power perceived is power achieved.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:02:24 #64
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33773070
betweter

Je lijkt peter wel
  Redactie Frontpage vrijdag 6 januari 2006 @ 18:14:16 #65
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_33773416
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:02 schreef Extend het volgende:
betweter

Je lijkt peter wel
quarks is dit topic begonnen op verzoek anders

verzoekje: moet je een matras nu wel of niet regelmatig omdraaien? dacht dat het onzin is, m'n schoonmoeder zegt dat het moet.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:31:12 #66
100054 Quarks
pi_33773879
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:14 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een reactie op Modwire.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:40:25 #67
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33774213
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:14 schreef Etcetera het volgende:

[..]

verzoekje: moet je een matras nu wel of niet regelmatig omdraaien? dacht dat het onzin is, m'n schoonmoeder zegt dat het moet.
Geeft ze ook een reden?
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:31 schreef Quarks het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een reactie op Modwire.
Indd
pi_33774219
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:02 schreef Extend het volgende:
betweter

Je lijkt peter wel
Jij lijkt op Lex
Power perceived is power achieved.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:41:59 #69
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_33774273