Hier ben ik het volkomen mee eens, vraag het dus ook niet aan mijquote:Op donderdag 5 januari 2006 19:14 schreef Mike het volgende:
Ikzelf vond de documentaire helemaal niet zo bijzonder: Timothy Treadwell vond ik verre van sympathiek, er was eigenlijk te weinig om te vertellen in de 103 minuten dat de docu duurde en ik ergerde me aan het commentaar van Herzog (en z'n accent). Kan iemand me uitleggen waarom dit de beste documentaire van 2005 zou zijn (beter bv dan Murderball)?
Wat hoorde je precies dat je niet zelf kon afleiden?quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:06 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Omdat het een geweldige psycho-analyse van Treadwell is.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Daar gaat het toch om dat je zelf tussen de regels door iets afleidt uit de documentaire. Dat Herzog je door de beelden en zijn commentaar en interviews een inkijk geeft in het karakter van de man.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:39 schreef Mike het volgende:
[..]
Wat hoorde je precies dat je niet zelf kon afleiden?
Ik vroeg me af waar die geweldige analyse precies uit bestond.quote:Op donderdag 5 januari 2006 22:46 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Daar gaat het toch om dat je zelf tussen de regels door iets afleidt uit de documentaire?
Wat voor type was Treadwell dan in jouw ogen?quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:03 schreef thaleia het volgende:
Ik heb hem toevallig gisteren gezien en hij viel mij ook tegen. Terwijl ik alleen maar juichende recensies lees, en een 8.1 waardering om imdb....en goed, ik zie nu wel dat Herzog door zijn keuzes om bepaalde dingen achter elkaar te monteren een bepaalde boodschap wil overdragen enz., a la Michael Moore.....maar de boodschap was door eenieder zelf ook wel af te leiden, en vooral: na een half uur al af te leiden.
Na een half uur was mij duidelijk wat voor type Treadwell was, en hoe ie was overleden. De overige 70 minuten voegden voor mij niets meer toe. Ik had dan veel liever gewoon een natuurdocumentaire gezien met mooie beelden van Alaska en van de grizzly's, niet voortdurend weer die gast, en bekenden van die gast, en de zichzelf steeds herhalende voice-over. Omdat het een voortdurende herhaling van zetten was, was ik er ook van overtuigd dat er vast nog wel iets zou komen dat iets zou toevoegen, iets nieuws, dus ik verwachtte inderdaad aan het eind het audiofragment te gaan krijgen. Op zich begrijpelijk dat ervoor is gekozen dat niet in de film op te nemen hoor. Maar ik zie niet helemaal waarom deze documentaire er niet gewoon eentje had kunnen zijn van een half uur.
Heb wel veel gelachen trouwens, wat een types kwamen er voorbij in die film.....Tim was bepaald niet de enige mafkees en m.i. ook niet de ergste
Klopt, ik had aardig wat Michael Jackson-associaties tijdens het kijken. En okee, dat had misschien wel ietsje langer nodig dan een half uur.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:17 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Maar gedurende de film kwam ik erachter dat het eigenlijk een man was die zo gekrenkt en beschadigd is dat hij de gehele mensheid is gaan wantrouwen. En zich daarom terug trok in de wereld van grizzlies. Waarop hij zijn eigen fantasie-wereld projecteert. En alleen in die fantasie-wereld kan hij echt gelukkig zijn.
Ok...we hebben wel hetzelfde gezien, hoor.quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:17 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Om gelijk Mike's vraag te beantwoorden. Ik zie een man, die in eerste instantie een "linkse bomenknuffelende natuurfreak", die zijn verdiende loon kreeg (zoals één van de geïnterviewden in het begin zegt), lijkt. Maar gedurende de film kwam ik erachter dat het eigenlijk een man was die zo gekrenkt en beschadigd is dat hij de gehele mensheid is gaan wantrouwen. En zich daarom terug trok in de wereld van grizzlies. Waarop hij zijn eigen fantasie-wereld projecteert. En alleen in die fantasie-wereld kan hij echt gelukkig zijn. Een afgeleiding die van kwaad tot erger gaat.
Dit komt bijvoorbeeld meesterlijk tot uiting in de scené waarin hij het vosje bedankt dat hij zijn vriendje wil zijn.
Hier heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen. Het verhaal en de persoon Treadwell zijn prachtig, en daar komt nog eens bij dat de natuurbeelden geweldig zijn. Ik denk nog steeds terug aan het moment dat zijn pet gejat wordt.quote:What Treadwell sees as his reason for existence and his greatest source of happiness ultimately destroys him. Herzog portrays him as he really was, a multi-faceted, complicated man, whose dreams sadly did not conform to our world.
He saw in his beloved grizzlies an idealised world of love and harmony. All the love and beauty that Treadwell thought was missing from civilisation he projected onto the bears. He was naive and delusional in that he failed to acknowledge the brutality and misery that are constants in our world. It is heartbreaking to see him encounter the half-chewed paw of a dead bear cub. Herzog's narration outlines his more pessimistic view of life and nature, where sorrow and ugliness are constants, not aberrations. Treadwell's violent death would prove Herzog right, adding to the tragedy and sadness created by this film. Treadwell was not a violent or evil man - he just didn't fit into our world. His belief that the world can be made a better place leads to his destruction. Herzog's film brilliantly captures the poignant sadness of Treadwell's death.
Bromet?quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:33 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Ik vond de stem van Herzog trouwens ook niet irritant. Nou in eerste instantie wel. Maar al snel vond ik die juist wel rustgevend. En door zijn accent een eigen karakter kreeg. Net zo'n beetje als bij die bekende Nederlandse televisie documentaire-maker met die bekende zware stem. (hoe heet die ook alweer)
Ja, die bedoel ik. Die heeft ook een stem waar ik me in eerste instantie aan irriteer. Maar na een tijdje me niet kan voorstellen dat de documentaire zonder die stem kan.quote:
Dat nummer staat hier nu al 2 dagen op repeatquote:Op donderdag 5 januari 2006 23:31 schreef Sokolsky het volgende:
Mag ik nog even het fantastische einde, met "Coyotes" gezongen door Don Edwards, memoreren? Zoals ik al in FMT zei: de beste muziekkeuze van 2005.
Da's wel een gevaarlijk zinnetje, he?quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:28 schreef JelleS het volgende:
Ik snap wel dat niet iedereen het 'snapt'.
ik vind vooral zijn manier van interviewen irritantquote:Op donderdag 5 januari 2006 23:36 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Ja, die bedoel ik. Die heeft ook een stem waar ik me in eerste instantie aan irriteer. Maar na een tijdje me niet kan voorstellen dat de documentaire zonder die stem kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |