abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33733212
Hai,

Stel je hebt een vast contract. Je gaat ergens anders werken met een jaarcontract. De nieuwe werkgever is onvoldoende tevreden en je krijgt geen contractverlenging. Heb je dan recht op volledige WW uitkering?

Groet
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  donderdag 5 januari 2006 @ 16:31:25 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33733337
Ja. Dit kwam onlangs aan de orde in een ander topic. Daaruit bleek dat je in jouw situatie 'de l*l' zou zijn als je je proeftijd niet zou doorkomen of binnen het eerste halfjaar ontslagen zou worden. In dat geval zou het UWV je werkloosheid als verwijtbaar (is geen WW) bestempelen. In jouw voorbeeld heb je wel het jaar volgemaakt, dus er zou geen probleem moeten zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_33737219
http://www.uwv.nl/Werknem(...)ract_uitzendbaan.asp

Wellicht dat je op deze link wat meer info kan krijgen.
kap nah
  donderdag 5 januari 2006 @ 18:21:01 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33737289
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:18 schreef zipper4u het volgende:
http://www.uwv.nl/Werknem(...)ract_uitzendbaan.asp

Wellicht dat je op deze link wat meer info kan krijgen.
De optie eronder geeft antwoord:
quote:
Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een vaste baan opzeg voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract?
Als u had kunnen voorkomen dat u werkloos wordt, krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Dat kan ook het geval zijn als u bewust een vaste baan heeft opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract.

Natuurlijk bent u altijd vrij om van werkkring te wisselen. Maar als u kunt voorzien dat deze wisseling op korte termijn tot werkloosheid leidt, dan verliest u uw recht op een WW-uitkering. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, heeft u nieuw WW-recht opgebouwd.

U heeft wel recht op een WW-uitkering als u op het moment van ontslag uit de nieuwe functie ook in de oude functie inmiddels werkloos zou zijn geweest, maar dan niet verwijtbaar. Bijvoorbeeld als u een nieuwe baan aanneemt voordat u vanwege een reorganisatie ontslagen zou worden.

Omdat elke situatie anders is, controleert UWV altijd zorgvuldig of er sprake is van verwijtbare werkloosheid. Als u het niet eens bent met een beslissing over uw uitkering, kunt u bezwaar maken.
http://www.uwv.nl/Werknem(...)ijtbaar_werkloos.asp
pi_33739320
Aanvragen van ww uitkering gaat via het voormalig Arbeidsburo dat nu CWi heet.

Zorg er wel voor dat je je hebt gemeld bij het CWI binenn 2 werkdagen na je laatste contract werkdag.

Sterkte.
kap nah
  donderdag 5 januari 2006 @ 20:09:21 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33740998
Ik vraag me af of een uitkering aanvragen voor TS wel aan de orde is, gezien de formulering met 'stel dat'.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij overweegt een vaste baan op te zeggen voor een baan waar hij eerst een jaarcontract krijgt.
pi_33742499
Dat kan, maar je kan nooit vroeg genoeg zijn met dat soort dingen, toch?
kap nah
pi_33755941
Yes Lienekien....Vaste contracten geven ze niet zo snel direct. Mocht ik ergens anders aan de slag willen gaan en na een jaar ontslagen dan zoek ik wel weer een andere baan maar ik heb het inkomen voor de vaste lasten nodig.
Waarom zou je verwijtbaar werkloos zijn als je in de proefperiode eruit wordt gezet?
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 09:30:45 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33756337
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 09:06 schreef BartvdBk het volgende:
(...) Waarom zou je verwijtbaar werkloos zijn als je in de proefperiode eruit wordt gezet?
quote:
Verwijtbaar werkloos door ontslag in proeftijd?

Door mr. Diana Simons
Wie ontslagen wordt in z'n proeftijd, krijgt soms geen WW-uitkering. Eigen schuld dikke bult, redeneert uitkeringsinstantie UWV. Dat is niet altijd terecht, zo is nu gebleken.
Een werknemer die genoeg heeft van zijn huidige werk en een andere baan wil aanvaarden, zal vaak geconfronteerd worden met een proeftijd. De werknemer loopt dan het risico dat hij tijdens proeftijd wordt ontslagen. Hij zal dan een WW-uitkering moeten aanvragen bij het UWV, omdat hij van het een op het andere moment geen inkomsten meer heeft.

Het UWV kan dan het standpunt innemen dat de werknemer geen recht heeft op een WW-uitkering omdat het besluit van de werknemer om zijn vorige baan op te zeggen te lichtvaardig is genomen. Immers, hij zegt zijn baan op om een andere baan te aanvaarden met een proeftijd. De werknemer loopt dan het risico dat hij tijdens proeftijd wordt ontslagen en zonder inkomsten zit. Als hij de nieuwe baan niet had aanvaard had hij ook niet zonder inkomsten gezeten.

Risico
Deze opstelling van het UWV impliceert dat werknemers een risico lopen als zij van baan willlen wisselen. De meeste bedrijven zullen een proeftijd willen opnemen in een arbeidsovereenkomst die zij aangaan met een werknemer. Voor een werknemer is het bijna ondoenlijk om te bedingen dat hij geen proeftijd wil in de arbeidsovereenkomst.

Toch mag het UWV niet in alle omstandigheden het standpunt innemen dat een werknemer verwijtbaar werkloos is als hij tijdens proeftijd wordt ontslagen. Op 20 april 2005 heeft de Centrale Raad van Beroep beslist dat een werkneemster die tijdens proeftijd is ontslagen wel aanspraak maakt op een WW-uitkering.

De werkneemster in kwestie was in dienst bij een bedrijf in Gelderland. De werkgever maakte op een gegeven moment bekend dat het bedrijf zou gaan verhuizen. Door deze verhuizing zou de reistijd (ruim drie uur per dag) aanzienlijk toenemen voor de werknemer. Om deze reden is zij op zoek gegaan naar een andere baan.

Als vrij snel vindt zij een andere baan voor de duur van zes maanden. In de arbeidsovereenkomst is een proeftijd van 1 maand opgenomen. De vrouw treedt in september in dienst bij het bedrijf en wordt tijdens de proeftijd ontslagen.

Geen reden voor ontslag
Als de werkneemster een WW-uitkering gaat aanvragen bij het UWV, wordt deze geweigerd. Volgens het UWV had de vrouw geen reden om haar oude baan op te zeggen omdat de reistijd overbrugbaar zou zijn.

Ze maakt bezwaar tegen het standpunt van het UWV en uiteindelijk beslist de Centrale Raad van Beroep dat de werkneemster goede redenen had om haar oude baan op te zeggen. Het UWV heeft dan ook ten onrechte beslist dat de de vrouw verwijtbaar werkloos was en ze heeft toch recht op een WW-uitkering.

Mr. Diana Simons schrijft wekelijks een column voor Planet Geld en Carrière. Ze is jurist arbeidsrecht en partner bij Hengeveld Advocaten in Amsterdam.
Bron

pi_33761176
...Ja okee maar dat is hier niet van toepassing. De uitdaging is gewoon uit mijn huidige baan en ik voel mijn persoonlijke ontwikkeling en motivatie met de dag afnemen (zoniet verminderen). Het kan toch niet zo zijn dat het onmogelijk wordt gemaakt om van baan te verwisselen om jezelf te verbeteren?
pi_33761220
Of moet je het zo proberen te spelen dat je er niets aan kan doen? (b.v. burnout in proefperiode?)
pi_33761584
UWV:

Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een vaste baan opzeg voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract?
Als u had kunnen voorkomen dat u werkloos wordt, krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Dat kan ook het geval zijn als u bewust een vaste baan heeft opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract.

Natuurlijk bent u altijd vrij om van werkkring te wisselen. Maar als u kunt voorzien dat deze wisseling op korte termijn tot werkloosheid leidt, dan verliest u uw recht op een WW-uitkering. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, heeft u nieuw WW-recht opgebouwd.

U heeft wel recht op een WW-uitkering als u op het moment van ontslag uit de nieuwe functie ook in de oude functie inmiddels werkloos zou zijn geweest, maar dan niet verwijtbaar. Bijvoorbeeld als u een nieuwe baan aanneemt voordat u vanwege een reorganisatie ontslagen zou worden.

Omdat elke situatie anders is, controleert UWV altijd zorgvuldig of er sprake is van verwijtbare werkloosheid. Als u het niet eens bent met een beslissing over uw uitkering, kunt u bezwaar maken.

---> Dit suggereert dat je, indien je een vast contract hebt, je de rest van je leven alleen banen aan kan gaan nemen waarvan je zeker weet dat je niet in je proeftijd wordt ontslagen wil je een WW uitkering ontvangen, toch?
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:52:54 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33761909
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:43 schreef BartvdBk het volgende:
(...)
---> Dit suggereert dat je, indien je een vast contract hebt, je de rest van je leven alleen banen aan kan gaan nemen waarvan je zeker weet dat je niet in je proeftijd wordt ontslagen wil je een WW uitkering ontvangen, toch?
Kan er ook niks anders van maken.
pi_33774477
Nee ze gaan alleen kijken waarom je in die proeftijd ontslagen bent.
Ligt het niet aan jou dan krijg je gewoon WW...
Zal wat zijn als je je hele leven aan 1 baan vastzit
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:25:51 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33775943
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:47 schreef Arabic het volgende:
Nee ze gaan alleen kijken waarom je in die proeftijd ontslagen bent.
Ligt het niet aan jou dan krijg je gewoon WW...
Zal wat zijn als je je hele leven aan 1 baan vastzit
Als een werkgever je ontslaat in je proeftijd zal hij dat doen omdat je niet voldoet, dus ligt het aan jou.

Ik vrees toch dat het UWV wat minder soepel is dan jij denkt.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 08:19:29 #16
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_33791514
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als een werkgever je ontslaat in je proeftijd zal hij dat doen omdat je niet voldoet, dus ligt het aan jou.

Ik vrees toch dat het UWV wat minder soepel is dan jij denkt.
Dat valt best wel mee, het is inderdaad niet zo dat je nooit van baan mag veranderen, een proeftijd hoort er nu eenmaal bij dus is ook een aanvaardbaar risico. De verwijtbaarheidstoets verschilt echt per geval en zelfs per beoordelaar van het UWV. Kijk, het is iets heel anders als je een paar keer in de proeftijd niet op komt dagen op je werk, dan als het gewoon niet klikt tussen werkgever en werknemer. Het is niet per definitie zo dat je geen recht hebt op WW als je in de proeftijd ontslagen wordt. Het belangrijkste is of het al dan niet verwijtbaar is, zoals hierboven ook al vermeld. (ben beoordelaar WW)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')