Probeer eens Symphony Fantastique van Berlioz, zitten ook redelijk bombastische delen in
quote:Berlioz, oh ja van Star Trek: First Contact!
Op maandag 19 november 2001 22:49 schreef Seborik het volgende:
Dan moet je zoeken naar componisten met orkestwerken uit diezelfde periode, de Romantiek, tussen 1800 en 1900 ongeveer.Probeer eens Symphony Fantastique van Berlioz, zitten ook redelijk bombastische delen in
quote:Jah Les Trojans
Op maandag 19 november 2001 22:53 schreef Summoner het volgende:[..]
Berlioz, oh ja van Star Trek: First Contact!
quote:Mahler
Op maandag 19 november 2001 22:47 schreef Summoner het volgende:
Ik luister wel eens naar Wagner en vroeg me af welke componisten ook die stijl muziek schrijven. Ik bedoel zware, bombastische klassieke muziek.
De meeste klassieke muziek vind ik wat te licht, dus mischien kan iemand mij helpen aan wat namen.
(Pucini, Verdi, en Rachmaninov zijn andere favorieten, en Chopin is ook wel OK)
Ook allen van rond 1900.
quote:Rachmaninov, erg mooi idd.
Op dinsdag 20 november 2001 21:38 schreef Doc het volgende:
Misschien ook eens naar Mussorgsky luisteren (pictures at an exibition) of naar wat Emerson, Lake & Palmer ervan gemaakt hebben.. (als je bombastisch zoekt)
quote:Oh? Heb Poledouris nou nooit echt op Wagner vinden klinken. Maar ja, het is wel beide krachtige muziek.
Op dinsdag 20 november 2001 16:04 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik hoorde laatst een cd van Wagner en een aantal nummer leken wel erg op de soundtrack van Conan the Barbarian (maar het is natuurlijk andersom). Dat is dus, denk ik, een aanrader...
quote:Misschien was het een andere componist natuurlijk. Of het lag aan mij. Kies maar.
Op dinsdag 20 november 2001 22:15 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Oh? Heb Poledouris nou nooit echt op Wagner vinden klinken. Maar ja, het is wel beide krachtige muziek.
quote:Praktisch alles behalve z'n kamermuziek. Hoewel de pianotranscripties van de verschillende opera's natuurlijk niet onderdoen aan het bombastische van de originelen.
Op donderdag 23 mei 2002 00:12 schreef nEDerland het volgende:
Hey Summoner (of iemand anders), kan je voorbeelden geven van muziekstukken van Wagner die lekker zwaar en bombastisch e.d. zijn?
Of Rachmaninov...
Sheherazade van Rimsky Korsakov is ook niet slecht, en komt ook uit die tijd.
Maar Wagner zelf, nee daar ken ik niet echt wat van...
quote:En voor de topicstarter:
Op donderdag 23 mei 2002 00:12 schreef nEDerland het volgende:
Verder is het eerste deel van de derde sympfonie van Mahler super!
Hey, mijn complimenten voor je smaak!
(...) en tijdens dat concert kwam ik erachter dat sommige andere delen ook best om aan te horen waren.
Klopt, vooral de finale is om te janken zo mooi. En "Mensch, Geb' Acht" is ook niet slecht.
Eigenlijk ken ik alleen de eerste 6 symfonieen van Mahler. Weet iemand of er nog wat 'soeps' bij z'n laatste sympfonieen zit?
Mwa, ben persoonlijk ook meer een fan van alleen de eerste 6. Maar ik heb toch wel een tip, namelijk de 10e symfonie. Die heeft ie nooit afgemaakt, daar bestaat alleen een adagio van. Maar aangezien de adagio's van Mahler gewoon altijd goed zijn, is de onvoltooide 10e dus zeker een aanrader!
quote:Carmina Burana heb ik vorig jaar 'live' gezien. Eigenlijk zijn alleen de eerste 2 delen en het laatste deel (herhaling van het eerste deel) de moeite waard. Daarna kwam nog een symphonie van Sjostakovich alleen weet ik helaas het nummer niet meer. Maar het was in ieder geval geen enkel moment slaapverwekkend.
Op vrijdag 24 mei 2002 10:12 schreef Frollo het volgende:[..]
En voor de topicstarter:
Ein deutsches Requiem van Brahms
Het Requiem van Mozart
Carmina Burana van Carl Orff (als je van grote koren houdt)
Alle symfonieën van Bruckner (een leraar van Mahler)
quote:Hoe bedoel je de moeite waard en waarom de rest niet?
Op vrijdag 24 mei 2002 13:01 schreef nEDerland het volgende:[..]
Carmina Burana heb ik vorig jaar 'live' gezien. Eigenlijk zijn alleen de eerste 2 delen en het laatste deel (herhaling van het eerste deel) de moeite waard.
quote:Dat vind ik nou ook!
zware, bombastische klassieke muziek.
De meeste klassieke muziek vind ik wat te licht, dus mischien kan iemand mij helpen aan wat namen.
quote:Ik denk dat nEDerland bedoelt dat alleen het 1e, 2e en laatste deel van de Carmina écht bombastisch zijn. In die delen gaan ze met z'n allen helemaal loos, terwijl de overige delen worden gezongen door b.v. enkel het kinderkoor, enkel het vrouwenkoor, enkel tenor & sopraan, enzovoort. Hoewel dat ook mooi kan zijn hoor, neem b.v. het zeer rustige maar mooie 'In Trutine'.
Op vrijdag 24 mei 2002 13:59 schreef Seborik het volgende:
Hoe bedoel je de moeite waard en waarom de rest niet?
quote:Goh, je meent het.
Op vrijdag 24 mei 2002 14:33 schreef Frollo het volgende:[..]
Ik denk dat nEDerland bedoelt dat alleen het 1e, 2e en laatste deel van de Carmina écht bombastisch zijn. In die delen gaan ze met z'n allen helemaal loos, terwijl de overige delen worden gezongen door b.v. enkel het kinderkoor, enkel het vrouwenkoor, enkel tenor & sopraan, enzovoort. Hoewel dat ook mooi kan zijn hoor, neem b.v. het zeer rustige maar mooie 'In Trutine'.
quote:Ik ben van mening, dat wanneer je alleen specifiek afgaat op de bombastische delen uit een groter werk, of dat nu een geheel is van groot werk voor koor of een symfonie, je afbreuk doet aan het werk en daarmee aan de componist.
Klopt 't wat ik zeg, nEDerland?
quote:Ja joh!
Op vrijdag 24 mei 2002 14:36 schreef Seborik het volgende:
Goh, je meent het.
quote:True, maar ik als luisteraar heb ook mijn rechten. Als ik alleen het adagio uit de 5e van Mahler wil horen, dan kan goeie ouwe Gustav daar toch lekker niks tegen doen
Ik ben van mening, dat wanneer je alleen specifiek afgaat op de bombastische delen uit een groter werk (...), je afbreuk doet aan het werk en daarmee aan de componist.
quote:Precies.
Op vrijdag 24 mei 2002 14:44 schreef Frollo het volgende:[..]
Ja joh!
Persoonlijk hou ik juist meer van rustig, maar dit topic begon met "wie kent er meer zware en bombastische stukken?" Met mijn vorige post probeerde ik topicstarter en anderen er juist op te wijzen dat er meer is dan beuken alleen.
quote:Haha, nee tuurlijk niet.
True, maar ik als luisteraar heb ook mijn rechten. Als ik alleen het adagio uit de 5e van Mahler wil horen, dan kan goeie ouwe Gustav daar toch lekker niks tegen doen
Hoewel het spook van Gustav Mahler in je slaap wel een hele eer is.
quote:Nee, dat is geen klassieke muziek. Dat is speciaal voor het spel geschreven. De muziek is geschreven door Jeremy Soule en is opgenomen door Northwest Sinfonia o.l.v. Cullen Thomas.
Op vrijdag 24 mei 2002 14:01 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Dat vind ik nou ook!
Ohja, op de cd Total Annihilation (RTS spel) staan geloof ik 14 nummers klassieke muziek. En dan wel overdonderende film muziek, echt PRACHTIG. Ik heb de gamecd wel meer dan 30x gedraait op mijn setjeIk weet helaas niet hoe het orkest heet, dat stond er niet bij. Het is volgens mij geen muziek uit 1900, maar wel overdonderend en bombastisch!
quote:Vahlto zou jaloers zijn.
Op vrijdag 24 mei 2002 14:46 schreef Seborik het volgende:Hoewel het spook van Gustav Mahler in je slaap wel een hele eer is.
ondertitels: Vahlto is een mega-Mahler fan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |