abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 november 2001 @ 22:47:14 #1
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_2238400
Ik luister wel eens naar Wagner en vroeg me af welke componisten ook die stijl muziek schrijven. Ik bedoel zware, bombastische klassieke muziek.
De meeste klassieke muziek vind ik wat te licht, dus mischien kan iemand mij helpen aan wat namen.
pi_2238431
Dan moet je zoeken naar componisten met orkestwerken uit diezelfde periode, de Romantiek, tussen 1800 en 1900 ongeveer.

Probeer eens Symphony Fantastique van Berlioz, zitten ook redelijk bombastische delen in

maandag 19 november 2001 @ 22:53:54 #3
18413 Summoner
pi_2238489
quote:
Op maandag 19 november 2001 22:49 schreef Seborik het volgende:
Dan moet je zoeken naar componisten met orkestwerken uit diezelfde periode, de Romantiek, tussen 1800 en 1900 ongeveer.

Probeer eens Symphony Fantastique van Berlioz, zitten ook redelijk bombastische delen in

Berlioz, oh ja van Star Trek: First Contact!
pi_2238603
quote:
Op maandag 19 november 2001 22:53 schreef Summoner het volgende:

[..]

Berlioz, oh ja van Star Trek: First Contact!

Jah Les Trojans
  dinsdag 20 november 2001 @ 16:04:48 #5
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_2244105
Ik hoorde laatst een cd van Wagner en een aantal nummer leken wel erg op de soundtrack van Conan the Barbarian (maar het is natuurlijk andersom). Dat is dus, denk ik, een aanrader...
Nicht ärgern, nur wundern!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 november 2001 @ 21:38:17 #6
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_2247379
quote:
Op maandag 19 november 2001 22:47 schreef Summoner het volgende:
Ik luister wel eens naar Wagner en vroeg me af welke componisten ook die stijl muziek schrijven. Ik bedoel zware, bombastische klassieke muziek.
De meeste klassieke muziek vind ik wat te licht, dus mischien kan iemand mij helpen aan wat namen.
Mahler

(Pucini, Verdi, en Rachmaninov zijn andere favorieten, en Chopin is ook wel OK)

Ook allen van rond 1900.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  dinsdag 20 november 2001 @ 21:42:29 #7
5687 RobzQ
21st Century Schizoid Man
pi_2247423
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 21:38 schreef Doc het volgende:
Rachmaninov, erg mooi idd.

Misschien ook eens naar Mussorgsky luisteren (pictures at an exibition) of naar wat Emerson, Lake & Palmer ervan gemaakt hebben.. (als je bombastisch zoekt)

http://www.zqcentral.com - Nieuws, links, events, reviews, columns, forum
pi_2247600
Rachmaninov heb ik bijna alles van.
pi_2247782
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 16:04 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik hoorde laatst een cd van Wagner en een aantal nummer leken wel erg op de soundtrack van Conan the Barbarian (maar het is natuurlijk andersom). Dat is dus, denk ik, een aanrader...
Oh? Heb Poledouris nou nooit echt op Wagner vinden klinken. Maar ja, het is wel beide krachtige muziek.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 21 november 2001 @ 00:32:12 #10
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_2249076
quote:
Op dinsdag 20 november 2001 22:15 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Oh? Heb Poledouris nou nooit echt op Wagner vinden klinken. Maar ja, het is wel beide krachtige muziek.

Misschien was het een andere componist natuurlijk. Of het lag aan mij. Kies maar.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_4287652
Hey Summoner (of iemand anders), kan je voorbeelden geven van muziekstukken van Wagner die lekker zwaar en bombastisch e.d. zijn?
Van Gustav Mahler vind ik z'n tweede symfonie het beste (zwaarste en eigenlijk zitten er bijna geen stukken in waarbij je in slaap valt; toch best goed gecomponeerd als je bedenkt dat het stuk ongeveer 80 minuten duurt). Verder is het eerste deel van de derde sympfonie van Mahler super! Dat deel duurt ongeveer 30 minuten en heb ik 'live' gezien in Rotterdam door het Nederlands Studenten Orkest. Bijna continu kippevel gehad tijdens dat eerste deel en tijdens dat concert kwam ik erachter dat sommige andere delen ook best om aan te horen waren .
Als je erg in een depressieve 'mood' bent raad ik de zesde symfonie van Mahler aan. Eigenlijk ken ik alleen de eerste 6 symfonieen van Mahler. Weet iemand of er nog wat 'soeps' bij z'n laatste sympfonieen zit?
Denk aan de duim :)
  vrijdag 24 mei 2002 @ 00:53:26 #12
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4303533
quote:
Op donderdag 23 mei 2002 00:12 schreef nEDerland het volgende:
Hey Summoner (of iemand anders), kan je voorbeelden geven van muziekstukken van Wagner die lekker zwaar en bombastisch e.d. zijn?
Praktisch alles behalve z'n kamermuziek. Hoewel de pianotranscripties van de verschillende opera's natuurlijk niet onderdoen aan het bombastische van de originelen.
  vrijdag 24 mei 2002 @ 00:56:49 #13
18413 Summoner
pi_4303561
He! die heb ik lang niet meer gezien! (topic)
  vrijdag 24 mei 2002 @ 09:17:03 #14
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_4305311
Pictures at an exibition, van Mousorgsky die heb ik ook. Aardig mooi!

Of Rachmaninov...

Sheherazade van Rimsky Korsakov is ook niet slecht, en komt ook uit die tijd.

Maar Wagner zelf, nee daar ken ik niet echt wat van...

patat ftw :)
  vrijdag 24 mei 2002 @ 10:12:01 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_4305899
quote:
Op donderdag 23 mei 2002 00:12 schreef nEDerland het volgende:
Verder is het eerste deel van de derde sympfonie van Mahler super!
Hey, mijn complimenten voor je smaak!
(...) en tijdens dat concert kwam ik erachter dat sommige andere delen ook best om aan te horen waren .
Klopt, vooral de finale is om te janken zo mooi. En "Mensch, Geb' Acht" is ook niet slecht.
Eigenlijk ken ik alleen de eerste 6 symfonieen van Mahler. Weet iemand of er nog wat 'soeps' bij z'n laatste sympfonieen zit?
Mwa, ben persoonlijk ook meer een fan van alleen de eerste 6. Maar ik heb toch wel een tip, namelijk de 10e symfonie. Die heeft ie nooit afgemaakt, daar bestaat alleen een adagio van. Maar aangezien de adagio's van Mahler gewoon altijd goed zijn, is de onvoltooide 10e dus zeker een aanrader!
En voor de topicstarter:
Ein deutsches Requiem van Brahms
Het Requiem van Mozart
Carmina Burana van Carl Orff (als je van grote koren houdt)
Alle symfonieën van Bruckner (een leraar van Mahler)
pi_4308129
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 10:12 schreef Frollo het volgende:

[..]

En voor de topicstarter:
Ein deutsches Requiem van Brahms
Het Requiem van Mozart
Carmina Burana van Carl Orff (als je van grote koren houdt)
Alle symfonieën van Bruckner (een leraar van Mahler)

Carmina Burana heb ik vorig jaar 'live' gezien. Eigenlijk zijn alleen de eerste 2 delen en het laatste deel (herhaling van het eerste deel) de moeite waard. Daarna kwam nog een symphonie van Sjostakovich alleen weet ik helaas het nummer niet meer. Maar het was in ieder geval geen enkel moment slaapverwekkend.
Denk aan de duim :)
  vrijdag 24 mei 2002 @ 13:59:36 #17
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4308933
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 13:01 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Carmina Burana heb ik vorig jaar 'live' gezien. Eigenlijk zijn alleen de eerste 2 delen en het laatste deel (herhaling van het eerste deel) de moeite waard.

Hoe bedoel je de moeite waard en waarom de rest niet?
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:01:09 #18
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_4308960
quote:
zware, bombastische klassieke muziek.
Dat vind ik nou ook!
Ohja, op de cd Total Annihilation (RTS spel) staan geloof ik 14 nummers klassieke muziek. En dan wel overdonderende film muziek, echt PRACHTIG. Ik heb de gamecd wel meer dan 30x gedraait op mijn setje Ik weet helaas niet hoe het orkest heet, dat stond er niet bij. Het is volgens mij geen muziek uit 1900, maar wel overdonderend en bombastisch!
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:33:19 #19
15967 Frollo
pi_4309502
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 13:59 schreef Seborik het volgende:
Hoe bedoel je de moeite waard en waarom de rest niet?
Ik denk dat nEDerland bedoelt dat alleen het 1e, 2e en laatste deel van de Carmina écht bombastisch zijn. In die delen gaan ze met z'n allen helemaal loos, terwijl de overige delen worden gezongen door b.v. enkel het kinderkoor, enkel het vrouwenkoor, enkel tenor & sopraan, enzovoort. Hoewel dat ook mooi kan zijn hoor, neem b.v. het zeer rustige maar mooie 'In Trutine'.
Klopt 't wat ik zeg, nEDerland?
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:36:24 #20
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4309553
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 14:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik denk dat nEDerland bedoelt dat alleen het 1e, 2e en laatste deel van de Carmina écht bombastisch zijn. In die delen gaan ze met z'n allen helemaal loos, terwijl de overige delen worden gezongen door b.v. enkel het kinderkoor, enkel het vrouwenkoor, enkel tenor & sopraan, enzovoort. Hoewel dat ook mooi kan zijn hoor, neem b.v. het zeer rustige maar mooie 'In Trutine'.

Goh, je meent het.
quote:
Klopt 't wat ik zeg, nEDerland?
Ik ben van mening, dat wanneer je alleen specifiek afgaat op de bombastische delen uit een groter werk, of dat nu een geheel is van groot werk voor koor of een symfonie, je afbreuk doet aan het werk en daarmee aan de componist.
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:44:45 #21
15967 Frollo
pi_4309689
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 14:36 schreef Seborik het volgende:
Goh, je meent het.
Ja joh!
Persoonlijk hou ik juist meer van rustig, maar dit topic begon met "wie kent er meer zware en bombastische stukken?" Met mijn vorige post probeerde ik topicstarter en anderen er juist op te wijzen dat er meer is dan beuken alleen.
quote:
Ik ben van mening, dat wanneer je alleen specifiek afgaat op de bombastische delen uit een groter werk (...), je afbreuk doet aan het werk en daarmee aan de componist.
True, maar ik als luisteraar heb ook mijn rechten. Als ik alleen het adagio uit de 5e van Mahler wil horen, dan kan goeie ouwe Gustav daar toch lekker niks tegen doen
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:46:38 #22
9613 Seborik
I, Voyager
pi_4309726
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 14:44 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja joh!
Persoonlijk hou ik juist meer van rustig, maar dit topic begon met "wie kent er meer zware en bombastische stukken?" Met mijn vorige post probeerde ik topicstarter en anderen er juist op te wijzen dat er meer is dan beuken alleen.

Precies.
quote:
True, maar ik als luisteraar heb ook mijn rechten. Als ik alleen het adagio uit de 5e van Mahler wil horen, dan kan goeie ouwe Gustav daar toch lekker niks tegen doen
Haha, nee tuurlijk niet.

Hoewel het spook van Gustav Mahler in je slaap wel een hele eer is.

vrijdag 24 mei 2002 @ 14:48:03 #23
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_4309743
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 14:01 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Dat vind ik nou ook!
Ohja, op de cd Total Annihilation (RTS spel) staan geloof ik 14 nummers klassieke muziek. En dan wel overdonderende film muziek, echt PRACHTIG. Ik heb de gamecd wel meer dan 30x gedraait op mijn setje Ik weet helaas niet hoe het orkest heet, dat stond er niet bij. Het is volgens mij geen muziek uit 1900, maar wel overdonderend en bombastisch!

Nee, dat is geen klassieke muziek. Dat is speciaal voor het spel geschreven. De muziek is geschreven door Jeremy Soule en is opgenomen door Northwest Sinfonia o.l.v. Cullen Thomas.
Ik geef je echter wel 100% gelijk over de kwaliteit van de muziek. Zelden heb ik zulke goede muziek bij een spel gehoord. Zeker een aanrader.
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  vrijdag 24 mei 2002 @ 14:48:53 #24
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_4309751
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 14:46 schreef Seborik het volgende:

Hoewel het spook van Gustav Mahler in je slaap wel een hele eer is.

Vahlto zou jaloers zijn.

ondertitels: Vahlto is een mega-Mahler fan

vrijdag 24 mei 2002 @ 14:53:02 #25
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_4309813
En wat vinden jullie eigenlijk van de balletten van Stravinsky? Wel wat later in de tijdslijn van de muziekgeschiedenis dan Mahler enzo, maar wel met grote orkesten
patat ftw :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')