DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 00:05 |
Zoals jullie wellicht al in een ander topic van mij hebben kunnen lezen kan ik via mijn vriendin na lange tijd weer aan een wagen geraken. Het gaat hier om een alfa Super 164. 2.0 t spark. Bouwjaar 95, zwart, nog geen 2 ton gelopen, airco(klima), leder, de hele rambam. Mooie wagen vind ik zelf, en rijdt ook lekker...Maar er zitten ook enkele nadelen aan. De reparaties zijn duur...De aanschafprijs vroeger was ook niet mals, wat dus mijn verzekering doorberekend in mijn premie (evenals mijn 0% noclaim) Benzine verbruik wordt door sommigen geopperd als zijne niet zuinig (alhoewel ik t wel vind meevallen) En door t gewicht is t ook in de wegenbelasting niet cheap.. Nu is mijn vraag aan jullie, zouden jullie voor deze auto gaan, en zo ja/waarom wel? En zo nee, waarom niet? Ik hoop dat er enkelen zijn wat ook persoonlijke ervaring hebben met deze wagen... Alvast bedankt! | |
Repeat | donderdag 5 januari 2006 @ 01:04 |
wat moet ie kosten? | |
StefanP | donderdag 5 januari 2006 @ 03:44 |
Italiaan met 200000km = nee. Voor mij dan. | |
yup | donderdag 5 januari 2006 @ 10:06 |
Ik heb net voor je autoweek myreviews bekeken en het valt mee met die betrouwbaarheid denk ik... http://www.autoweek.nl/myreviewresults.php?merk=Alfa Romeo&serietotaal=164 Zelf dacht ik dat alleen de 2.5 turbodiesel echte motorproblemen had, koppakkingen gaan vaak lek/worden vaak ertussenuit geblazen (ook al heb je warmgereden) De rest van de motoren zijn redelijk betrouwbaar denk ik... Edit: persoonlijk zou ik hem NIET nemen. Ik zal uitleggen waarom: ik vind het ding gewoon niet mooi, verder zijn er genoeg leuke concurrenten zoals: E34 5-serie, Opel Omega, Volkswagen Passat etc. En om binnen het merk te blijven: nog liever een 155 ofzo, die vind ik al een stuk beter ogen... | |
Sloper | donderdag 5 januari 2006 @ 13:01 |
de 164 moet je gewoon met V6 hebben, die 2.0 zijn van die afgeragte (vul een etnische minderheid in)-bakken | |
yup | donderdag 5 januari 2006 @ 13:36 |
quote:Makrokranen ? ![]() | |
Sloper | donderdag 5 januari 2006 @ 13:45 |
Daar heb je dr idd niet zoveel van in Nederland ![]() | |
DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 15:30 |
Ik krijg em voor rond de 1000 euro....Deze wagen is absoluut niet afgezeken, daar kan ik voor instaan aangezien ik de huidige eigenaar (van binnen en van buiten ![]() ![]() Uit die serie vind ik deze dan nog t mooiste, maar ik twijfel nog...Mijn belangrijkste punten blijven t gewicht, en de kans op reparaties! Anyone? | |
DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 15:31 |
quote:Overigens is dit de super, niet de regular 164 he.... | |
Sloper | donderdag 5 januari 2006 @ 17:09 |
Wat is het verschil tussen de super en de regular? Wat me als kind altijd is bijgebleven, is het moment dat me oom, die zo'n 6 cil had, ff terug schakelde en plankgas iemand inhaalde op de snelweg. Ding was voor die tijd('89 ofzo) met 200pk echt kogelsnel. ![]() | |
DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 18:58 |
Voor zover ik weet heeft de super leer, klimatronic, alles electrisch...Ook zie je aan de buitenkant alle sierstrips in chroom...plus dat ze iets nieuwer zijn dan de "gewone" 164 | |
Alexxxxx | donderdag 5 januari 2006 @ 19:31 |
Ik zou het niet doen... Ik zag er vandaag nog een staan... Zelden zoveel roest bij elkaar gezien ![]() | |
Hyperdude | donderdag 5 januari 2006 @ 20:25 |
Met o% no-claim zou ik er niet aan beginnen. Maar ga eerst ff een paar verzekeraars langs, of je 'm daar kan verzekeren en wat het kost. Daarna pas verder kijken of het wat is. | |
DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 20:55 |
Heb via independer gekeken op internet, komt neer op een 55 euro p/maand.... | |
Hyperdude | donderdag 5 januari 2006 @ 21:10 |
Valt me niet tegen. Maar je betaalt per 2-3 jaar wel bijna de waarde van je otoo aan premie! Ik zou er niet aan beginnen. Alleen als je tijd/gelegenheid en kennis hebt om er zelf aan te prutsen. Als je van A naar B wilt rijden kan je beter eerst iets simpelers kopen. | |
DeeCruise | donderdag 5 januari 2006 @ 21:13 |
quote:Ik heb al een keer eerder een wagen gehad, een kadett gsi...Staat er nu ook 1 in de garage (maar dan een 16v) die helemaal uit elkaar ligt en weer opgebouwt moet worden. Ik ben heel handig in sleutelen, daar gaat t niet om....Maar alfa is mij onbekend, en ik weet dat de onderdelen prijzig zijn... ![]() Deze lijkt er wel op, zij het dat er andere velgen onder liggen.... Ik weet t gvd echt niet jongens...ik vind t een mooie wagen, hij rijdt heerlijk, en is super comfortabel...Maar hij is duur in onderhoud, en dat remt me een beetje | |
Gisje | donderdag 5 januari 2006 @ 22:42 |
Duur in onderhoud valt imho wel mee, vooral als je er netjes mee omgaat. Uiteraard zal er weleens iets kapot gaan maar er zijn genoeg onderdelen voor te vinden, en vaak zijn het kleine dingetjes. Daar moet je wel tegen kunnen, wil ook weleens wat rammelen en kraken. Als je er liefdevol mee omgaat, netjes warmrijden en even rustig aan voordat je hem weer uitzet (niet teveel korte stukjes ook) zal je kwa onderhoud niet veel verschillen van "normale" auto's. Goed je vloeistoffen bijhouden en regelmatig (boekje aanhouden) vervangen. Bedenk wel dat je bij elk merk een "maandagochtend" modellen heeft, het blijft dus een gok. Wel een standaard alfaprobleem zijn de versnellingsbakken, bij de 164 al een stuk beter maar belangrijk is dat je de bak niet forceerd. Dan kan je er ontzettend veel plezier van hebben. 200.000 km in een Alfa is niks en die blokken zijn ontzettend betrouwbaar, iemand die ik via een ander forum (ook persoonlijk ken) heeft bv. een 164 2.0 ts met ruim 250.000 op de klok. Had geloof ik afgezien van een kapotte benzinepomp, die bij aankoop al stuk was, geen problemen gehad. Ken verder nog wel een aantal voorbeelden, met de voorloper van de 164 blokken kilometerstanden gezien van meer dan 4 ton. Bedenk wel dat ze van alluminium zijn, daardoor behoorlijk gevoelig voor koud gassen ed. | |
Speed-Addicted | donderdag 5 januari 2006 @ 23:26 |
quote:Ik rij nu een Alfa 145 1.9 td met 3 ton op de klok en geen centje pijn (tevens geen spatje roest te bekennen), ik ken iemand en die heeft een Alfa 2.0t Spark op LPG gehad met 3 ton op de teller, netjes starten op benzine en overschakelen op gas zonder probs. Misschien zijn je onderhouds kosten iets hoger maar als je lage onderhouds kosten wil moet je gewoon een saaie ouwelulle jap rijden, Mijn volgende auto........ een Alfa 156 ![]() @TS: Ik snap niet dat je zo'n auto voor 1000 euro laat staan, je kent de staat van de auto en de vorige eigenaar. [ Bericht 10% gewijzigd door Speed-Addicted op 05-01-2006 23:34:59 ] | |
Dracar | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:00 |
Dat Alfa's roesten in de folder is alllang achterhaald. Sinds begin 90 verzinken ze hun chassis net als elk ander merk. (Audi deed dat al sinds 1984 maar goed) bij de 145/146/en later 155's vind je nauwelijks roest! Kwalitatief zijn de cilinderkoppen en idd de versnellingsbak de zwakste punten bij Alfa. Mits goed onderhouden is een Alfa evengoed als een Jappenbak.. Je moet jezelf zien rijden in de auto, dan moet je ervoor gaan. ik zou het dus gewoon doen. | |
PeuRac | vrijdag 6 januari 2006 @ 00:03 |
De 164 is een héérlijke auto en onderhoudt hoeft niet duur te zijn, hangt af van je contacten. Maar kijk eens op www.alfaclub.nl en binnenkort komt er een aparte 164 club. | |
DeeCruise | vrijdag 6 januari 2006 @ 03:07 |
quote:Had ik al gekeken, maar t aanmelden wil niet echt vlotten....Overigens bedankt aan de anderen voor de info...Ik vind het een mooie bak en zie buiten de reparaties niet echt problemen, dus ik denk dat ik er wel voor ga...Over het warmrijden van een aluminium blok: gsi gereden, dus bekend ![]() | |
BoJo | vrijdag 6 januari 2006 @ 07:30 |
doen ![]() hoewel ik een 155 mooier vind ![]() Enne mijn vorige 155 (1.8) kocht ik met 240.000 km en deed ik weg bij 3 ton. Verbruikte geen druppel olie en de enige reparaties waren een stuurbekrachtigingspomp en m'n koppeling. Mijn huidige 155 v6 heeft ook 2 ton gelopen en verbruikt ook geen druppel olie en rijd als de brandweer ![]() Toch jammer dat er zoveel kortzichtige mensen zijn die als door een ali geneukt schaap elkaar na praten maar ver van de werkelijkheid af zitten. ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 6 januari 2006 @ 08:23 |
quote:Ik heb ook wel een stel Alfa's gehad. Nooit echte problemen mee gehad, maar er is altijd wel iets kleins/electronisch waar je weer eens een zaterdagochtend mee kan pielen. Dat is prima als je dat leuk vindt, en voor het geld krijg je een prima rijdende bak, maar Alfa's zijn echt niet even goed/betrouwbaar/storingsvrij als een Toyota/Honda. Nu niet en 10-15 jaar geleden helemaal niet. (Met mijn oude 75 TS ook nooit stilgestaan en weggedaan met 275000 km) [ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 06-01-2006 08:31:46 ] | |
Speed-Addicted | vrijdag 6 januari 2006 @ 10:19 |
quote:Gewoon lekker laten blaten. Heb weinig behoefte aan een Alfa op iedere hoek van de straat ala VW golf ![]() ![]() | |
BoJo | vrijdag 6 januari 2006 @ 12:20 |
quote:Daar heb je eigenlijk een heel goed punt! ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:00 |
quote:Waarom zijn die er zo weinig dan? De jongsten zijn amper 5 jaar oud, en er zijn nieuw best veel van verkocht. toch? Ouwe 33 's zie je ook niet veel meer terwijl bv. de 33 1.7 een prima karretje was, en niet duur Dit is een serieuze vraag, niet om te zeiken ofzo! My guess: omdat de techniek anders is/was bakt de gewone (niet-dealer)garage er vaak niet veel van. Of ze kunnen er niks van of ze hebben er geen belangstelling voor. (Achterschijven laten monteren op een 75 bij de Kwik-fit op vrijdagmiddag ![]() Echte Alfa dealers moet je ook met een vergrootglas zoeken, 90% is ex-FIAT-boer, die snappen ook niks van aluminium en boxermotoren. Dus als je een probleempje hebt en je kunt het zelf niet ben je snel de pineut. | |
Speed-Addicted | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:39 |
quote:Je kan beter zelf zonder kennis je remmen doen als naar de quickshit ![]() Een paar jaar terug werd mij ook dringend geadviseerd om mijn schijven te vervangen. Een andere garage vertelde mij dat ze nog makkelijk een tijd mee konden en nieuwe blokken afdoende waren. Zoveel is de 145 niet verkocht. De Alfa Romeo 145 is gebouwd van de tweede helft 1994 tot en met september 2000. In 1995 kwam daar de 146 bij. De 145 en 146 zijn in Nederland echter een redelijk zeldzame verschijning. Verkoopcijfers van Alfa Romeo Nederland onderstrepen dat nog eens. Enkele laatste exemplaren uit de voorraad zijn nog verkocht in 2001. Hieronder staat de tabel waarin de aantallen per type per jaar (wanneer bekend) staan uitgespli http://www.alfaromeo145club.nl/technische_gegevens/aantallen.php Nederlanders rijden nu eenmaal graag in auto's waar de massa in rijdt. [ Bericht 6% gewijzigd door Speed-Addicted op 06-01-2006 13:45:31 ] | |
Hyperdude | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:42 |
Dat is idd niet veel. Dan rijden er dus wel heel veel crappy wagens rond als er zo weinig goeie verkocht worden. ![]() Heb hier nog een BMW 325 iX Touring uit 1991 staan, 12 van verkocht in dat jaar. ![]() | |
Speed-Addicted | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:46 |
quote: ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:48 |
quote:Als er maar een paar honderd van die toffe Alfa's worden verkocht moeten er wel duizenden Datsun Shitty's zijn verkocht, anders waren er toch ook geen files ![]() ![]() | |
Speed-Addicted | vrijdag 6 januari 2006 @ 13:51 |
quote:Aah op die fiets ![]() ![]() | |
DeeCruise | zondag 8 januari 2006 @ 03:58 |
Kan iemand me het principe van de twinspark motorblokken uitleggen? In vergelijking met een "gewone" dohc 16v dan...Ow, overigens nog 2 minpuntjes aan de 164 ontdekt: - Hij heeft meer gelopen dan 2 ton, een flink stuk meer...teller staat op 280, maar de koppakking en de versnellingsbak is vervangen dus hoeveel zou ik er (denkbeeldig) af kunnen halen? - Heeft een roestplekje linksachter bij de wielkast...Dit kan ik echter behoorlijk goedkoop laten uitflexen, nieuw stuk inlassen, en laten spuiten, dus daar hoef ik t dan weer niet voor te laten ![]() | |
Hyperdude | zondag 8 januari 2006 @ 09:29 |
quote:De oude Alfa Twinspark heeft 2 bougies per cylinder. Op deze manier hoeft de bougie niet in het midden van de verbrandingsruimte te zitten en kan je grotere kleppen monteren; meer zuurstof=meer vermogen. Alfa gebruikte deze techniek al eerder voor meer vermogen, nu was de voornaamste reden dat ze geen geld hadden om een 16 klepper te ontwikkelen. ![]() Tweede eigenschap is de verstelbare inlaat-nokkenas., zeg maar een simpele VTEC/VANOS voorloper (maar dan ouder/eerder,minder ingewikkeld en minder werkzaam) met als resultaat weer wat meer koppel en vermogen. Op deze manier hadden ze in 1987 een 2-liter blok met 142 PK. Er worden trouwens verschillende hoeveelheden PK's genoemd, maar 150 lijkt mij iets te veel en 140 iets minder dan de werkelijkheid. Later hebben ze een 16V twinsparkkop op een FIAT blok gezet en die zit oa in de latere 155 en 156. Ik weet niet of dat ding nog in de 164 gemonteerd is, of dat ze daar het oude blok zijn blijven gebruiken. De oude heeft nog het oude Alfa-geluid en een ditributieketting, de nwe loopt wat rustiger en heeft een distributieriem (= meer kosten) 280000 vind ik trouwens wel erg veel kms, dan is de kans dat je aan de gang blijft met het vervangen van onderdelen is dan bijna geen kans meer maar zekerheid ![]() Bv deze, geen airco maar wel V6 ![]() http://www.alfanord.nl/7516.htm quote:En nu heeft ie ineens bijna een ton meer gereden dan jij dacht. Hoe goed ken je de vorige eigenaren, of was het slechts een misverstand? | |
Gisje | zondag 8 januari 2006 @ 17:01 |
Alfanord is wel een goede zaak, bestaat nog niet zo heel lang maar daar durf ik wel een Alfa te kopen. En ook voor onderhoud de juiste plek, goed werk voor een nette prijs. | |
DeeCruise | zondag 8 januari 2006 @ 23:18 |
quote:De vorige eigenaar is mijn vriendin, dus die ken ik wel redelijk goed dacht ik zo....Nee, het abuis ligt bij mezelf. Ik dacht dat ie rond de 2 ton lag, iets erover, maar zag enkele dagen geleden dus dat t wel wat hoger lag...Maar geef svp eens antwoord op deze vraag? quote: | |
Hyperdude | zondag 8 januari 2006 @ 23:31 |
De kans dat er iets kapot gaat wordt steeds groter naarmate er meer kms zijn gemaakt. Er zal wel geen nwe versnellingsbak in gekomen zijn, dus dat is een beetje moeilijk te zeggen. Als zo'n ding goed rijdt en remt en er zit een jaar APK op en je wilt 'm hebben en je kunt 'm betalen dan zou ik het gewoon doen. Maar het blijven veel kms, voordat je het weet kan je beginnen met vervangen; startmotor, dynamo, ruitenwissermotor, defecte airco, wiellagers, remmen, diverse relais (het blijft een Alfa, koop een goede multimeter!))en weet ik wat nog meer voor zooi. Hoe meer kms, hoe meer risico! | |
DeeCruise | maandag 9 januari 2006 @ 03:25 |
Je hebt absoluut gelijk.... Maar hij rijdt prima, remt idem, en apk komt er volgende maand idd nieuw op...Betalen lukt ook, dus das ook t punt niet.Maar nogmaals, je hebt gelijk...Ik denk er nog even over na. Wel nog een vraag overigens. Is het normaal dat die wagens zo zwaar klinken? Het is dan t kleinste blok (2.0 t spark) maar hij heeft echt (vooral bij t doortrekken) echt zon roffel zoals een boxter blok dat normaal heeft, zij het iets minder hard.... -edit- Badankt voor t reageren steeds overigens, zo kom ik tenminste aan mijn info ![]() | |
Hyperdude | maandag 9 januari 2006 @ 19:25 |
2 liter klinkt nog ouderwets als je ff doortrekt; prima toch? ![]() | |
DeeCruise | dinsdag 10 januari 2006 @ 00:00 |
quote:Zeker prima, maar ik vroeg t me gewoon af aangezien t geen boxter is...Zou anders nl wat mis kunnen zijn snappie ![]() | |
DeeCruise | dinsdag 10 januari 2006 @ 23:26 |
<UP> Nog iemand tips/ervaringen? |