abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33851595
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:27 schreef tnimble het volgende:

Voordat soort werk heb ik een geleider bij mijn bovenfreesgekocht. de FSN 70 (2 602 317 030 + de 2 609 200 143).
Oh, da's nog best wel goed te doen qua prijs. Ik heb mezelf maar beholpen door de planken die ik wilde frezen vast te klemmen met lijmklemmen op een reststuk occume van 20x150x4 cm, wat ik als 'geleider' gebruikte, met als niet-zo-handig bijverschijnsel dat ik altijd in twee sessies een gleuf moest trekken, omdat de lijmklem voor de laatste 10 cm in de weg zat.

Maar dan nog: zo'n handbovenfreesje schiet zo weg, vooral op de laatste paar centimeters van zo'n plank, waar je relatief weinig 'grip' hebt. Zo'n freestafel is ideaal.
pi_33852063
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:39 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Oh, da's nog best wel goed te doen qua prijs. Ik heb mezelf maar beholpen door de planken die ik wilde frezen vast te klemmen met lijmklemmen op een reststuk occume van 20x150x4 cm, wat ik als 'geleider' gebruikte, met als niet-zo-handig bijverschijnsel dat ik altijd in twee sessies een gleuf moest trekken, omdat de lijmklem voor de laatste 10 cm in de weg zat.

Maar dan nog: zo'n handbovenfreesje schiet zo weg, vooral op de laatste paar centimeters van zo'n plank, waar je relatief weinig 'grip' hebt. Zo'n freestafel is ideaal.
Ik ken het. Ook die geleiderail met adapeter moet je weer vastklemmen, gebruik ik van die klinste type eenhandknuip dingen voor. maar voor je het weet net te ver geklemd. en ja dan past de machine er niet langs. o.v.g die groef heb ik met de bovenfreesgemaakt met een 5mm groeffreesje. Dat gaat beter dan op de tafel met een vingerfrees.
pi_34053650
Vandaag heb ik de freesmal gemaakt voor de gaten voor de pen-gat verbinding.

Van een rest strook MDF een paar rechte stukjes afgezaagt iets beter dan de mal.



Deze stroken met lijm en spijkers op 2 stukjes van het afval hoet gemonteerd. Een 3de stuk hout zorgt er voor dat de mal heel erg strak past.





Er zijn 2 maten gaten te maken 23 en 33 mm breed. Om niet 2 mallen te hoeven maken, maak ik die voor 33mm. Van de strook MDF haal ik met de bovenfrees een exact rechte 10mm strook als opvul stuk voor de 23mm gat verbinding.





Het strookje is los, nu alleen de flinter dunne randjes nog weg schuren. (Wil natuurlijk niet in mijn tafel frezen)



De mal zit helemaal in elkaar en kan gebruikt worden.



Morgen zaag ik alle lengtes op maat, en mischien heb ik tijd om de gaten al te frezen.
pi_34061550
WOW!
Zo gaaf, die luiken!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_34113336
Gisteren dacht ik opeens die mal voor het frezen van de gaten, kan mooier! En wordt het mijn permanente mal voor het heel snel en makkelijk kunnen maken van gaten. Deze is dan voor een duur of kozijn dikte van 22mm, ik ga hem ook nog maken voor 18mm,en voor 44mm.

Door het er oplijmen van 2 strookjes MDF die preceis tussen de geleiderstaven van de bovenfrees passen, heb je een hele mooie strakke geleidsding. En hoef je niet te klooien met de parallel geleider die bij de frees zit.



Ook heb ik aan de achter onderzeide een lange lat gelijmd en genageld zodat je meer klem mogelijkheden hebt. Aan de voorkant nog 2 kleine stukjes zodat hij recht blijft staan voor opslag. De 3 gaten aan de voorkant passen 8mm deuvels in. Met een lijmklem en een latje kun je daarmee ook de bovenkant van het te bewerken hout goed o zijn pek houden (tegen kantelen)



De witte randjes is een stukje schilderstape, dit gledit beter dan de kopse kant van het MDF. Zo ziet ie er uit met de bovenfrees gemonteerd. Gleid goed en geen enkele speling. Ook kan de machine niet ophoog wegschieten.

Met een 3 tal stukjes van dat stukje van 11mm MDF van 8mm dik kan ik nu in 22mm dikke deuren de volgende gaten maken:

11, 14, 20, 22, 25, 28, 33, 36 en 44mm maken




Ook heb ik alle stijlen nu op lengte gezaagd, niet echt spannend maar ik wil een ieder toch niet onthouden hoe ik dit heb gedaan. Voor de nauwkeurigheid heb ik op een stuk rest hout de 2160 mm uitgezet met een dun potlood en meetlint. Het meetlint legt je b.v. op de 10cm aanduideling gelijk, en dan zet je het streepje bij de 2260mm. Dan heb je geen meetfout van dat metalen hoekje.

Deze lat leg je naast het te zagen meteriaal neer (niet er op, door het verschil in doorbuiging krijg je dan een meetfout). Met een blokhaak lijn je ze uit en fixeer je ze tegen elkaar aan bijde uit einden..



De verstekzaag zet je dat zoprecies mogelijk met de tanden rakend op het lijntje. Een stukje tape rondom het te zagen meteriaal voorkomt splintjes. De afteken lat haal je weer weg voor het zagen. Klem de lat goed in de verstekbak, zodat hij tijdens het zagen niet verschuift, dan blijft het netjes recht.

  maandag 16 januari 2006 @ 13:48:59 #31
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34119746
Kan je laten zien waar in de constructie de pen-gat verbinding komt? Ik kan het niet helemaal volgen. En kan je een foto laten zien van je mal tijdens gebruik?

Erg leuk om te zien hoe iemand dit aanpakt met de tijd middelen en kennis die ik ontbeer.
pi_34120938
quote:
Op maandag 16 januari 2006 13:48 schreef bankrupcy het volgende:
Kan je laten zien waar in de constructie de pen-gat verbinding komt? Ik kan het niet helemaal volgen. En kan je een foto laten zien van je mal tijdens gebruik?

Erg leuk om te zien hoe iemand dit aanpakt met de tijd middelen en kennis die ik ontbeer.
Deze verbinden stijlen aan de dorpels. Dit is daar de autocad tekening van:



Zodra ik tijd heb voor de gaten neem ik daar natuurlijk foto's van. Ben zelf ook erg beniewud naar het resultaat
pi_34153042
Hallo Tnimble,

Leuk project.
Ik ben op dit moment met exact hetzelfde bezig. Zoekend naar informatie betreffende binnenuiken was ik al eens op jouw site terecht gekomen.
Ik maak de luiken van MDF en maak gebruik van een soort sandwich constructie. In totaal 12 luiken van 210 bij 40. Luiken zijn 24 mm dik (2x12mm MDF) en bestaan elk uit 3 vakken. Ik heb bij een oud huis bij ons in het dorp gekeken hoe de binnenluiken constructie werkt en hoe alles bevestigd zit. Maak gebruik van 4 scharnieren per luik omdat het geheel toch wel behoorlijk zwaar wordt.

Michael
pi_34153188
Overigens.

Een freestafel maken hoeft niet erg moeilijk te zijn. Ik heb gewoon twee platen MDF van 18mm op elkaar gelijmd. Uit een van de platen had ik een uitsparing gemaakt voor de bovenfrees die nu dus een onderfrees is geworden. In de andere plaat met een gatenzaag een gat gezaagd zodat de frezen boven het blad uitsteken. Enig nadeel van MDF frezen is de hoeveelheid stof. Met een gewone stofzuiger is dit niet op te vangen want het stof gaat of dwars door het filter heen of de stofzak is in no-time niet meer bruikbaar doordat alles dicht gaat zitten met het fijne MDF stof.
Heeft iemand mischien een idee voor een fatsoenlijk oplossing voor het MDF stof probleem?

Michael
pi_34153616
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:13 schreef mgb het volgende:
Hallo Tnimble,

Leuk project.
Ik ben op dit moment met exact hetzelfde bezig. Zoekend naar informatie betreffende binnenuiken was ik al eens op jouw site terecht gekomen.
Ik maak de luiken van MDF en maak gebruik van een soort sandwich constructie. In totaal 12 luiken van 210 bij 40. Luiken zijn 24 mm dik (2x12mm MDF) en bestaan elk uit 3 vakken. Ik heb bij een oud huis bij ons in het dorp gekeken hoe de binnenluiken constructie werkt en hoe alles bevestigd zit. Maak gebruik van 4 scharnieren per luik omdat het geheel toch wel behoorlijk zwaar wordt.
Leuk!, hoe bewerk je die platen MDF? En die 4 scharnieren mag wel, je bent dikker bezig dan mijn luiken, die van mij zijn 26 bij 216, en van grenen,. MDF is een stuk zwaarder.

Voor de panelen zelf zit ik nog te twijfelen om me er makkelijk van af te make en een plaat 18mm MDF ga fresen. of dat ik dit ook van grenen maak. En dan heel licht schilder zodat je de hout structuur blijft zien.
pi_34153759
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:18 schreef mgb het volgende:
Overigens.

Een freestafel maken hoeft niet erg moeilijk te zijn. Ik heb gewoon twee platen MDF van 18mm op elkaar gelijmd. Uit een van de platen had ik een uitsparing gemaakt voor de bovenfrees die nu dus een onderfrees is geworden. In de andere plaat met een gatenzaag een gat gezaagd zodat de frezen boven het blad uitsteken. Enig nadeel van MDF frezen is de hoeveelheid stof. Met een gewone stofzuiger is dit niet op te vangen want het stof gaat of dwars door het filter heen of de stofzak is in no-time niet meer bruikbaar doordat alles dicht gaat zitten met het fijne MDF stof.
Heeft iemand mischien een idee voor een fatsoenlijk oplossing voor het MDF stof probleem?
Dat is mijn ervaring met MDF ook, vooral als je een goede scherpe hardmetalen frees hebt. Dan spuit er gewoon een straal poeder nog fijner dan poederzuiker vanaf. De snelheid van dat stof is zo hoog dat een HTK stofzuiger dat geen eens ehct op kan zuigen.


Bij vuren en grenen enzo zit een behoorlijke hoeveelheid grover stof wat niet zo'n probleem vormt. Bij hardhout heb je hetzelfde probleem. Grootnadeel van grenen is weer dat het wat vettighout is. Dus het fijne stof dat er ook vanaf komt zit overal direct acht opvast als een ruwe laag. Lijkt me ook niet gezond als dat in je longen komt.
pi_34154430
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef tnimble het volgende:

Bij vuren en grenen enzo zit een behoorlijke hoeveelheid grover stof wat niet zo'n probleem vormt. Bij hardhout heb je hetzelfde probleem. Grootnadeel van grenen is weer dat het wat vettighout is.
Wat ik merkte bij hardhout (gelijmde beuken platen, in mijn geval) was dat 't aan te raden was om een iets langzamere freessnelheid te pakken, omdat de 6mm hardmetalen frezen anders binnen no time kapot sprongen. Het aardige is wel dat je dat kunt horen, en dat 't een onomkeerbaar proces is (dwz: als je 't hoort, kun je net zo goed meteen een nieuwe frees pakken, omdat-ie geheid binnen tien seconden afbreekt, ook al laat je 'm afkoelen). Bijeffect is dat je dan grotere 'brokjes' kreeg ipv fijn stof.
quote:
Lijkt me ook niet gezond als dat in je longen komt.
Na 't frezen van beukenhout voelde ik me altijd een beetje koortsig, na afloop.
pi_34154601
Doordat ik alle latten uit twee helften heb gemaakt kan ik de panelen tussen deze latten klemmen. Op deze panelen zitten aan beide kanten van de luiken weer plaatjes mdf gelijmd die ik onder een hoek van 45 graden heb gefreesd. Ik zou eerst een stompere hoek doen maar de keuken heeft de panelen ook onder een hoek van 45 graden staan dus neem ik dat maar over voor de binnenluiken.
Inmiddels ben ik bij het schuren en afwerken van de luiken aanbeland en dan kan ik ze tegen de kozijnen bevestigen.
pi_34155717
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:00 schreef joshus_cat het volgende:
Wat ik merkte bij hardhout (gelijmde beuken platen, in mijn geval) was dat 't aan te raden was om een iets langzamere freessnelheid te pakken, omdat de 6mm hardmetalen frezen anders binnen no time kapot sprongen. Het aardige is wel dat je dat kunt horen, en dat 't een onomkeerbaar proces is (dwz: als je 't hoort, kun je net zo goed meteen een nieuwe frees pakken, omdat-ie geheid binnen tien seconden afbreekt, ook al laat je 'm afkoelen). Bijeffect is dat je dan grotere 'brokjes' kreeg ipv fijn stof.
Beuken is geen hardhout maar loofhout. Het oerental wordt voornamelijk beplaald door de diameter van de frees. Of eigenlijk door de spaan afname daarvan. Maar idd een hardere hout soort heeft een iets lager toerental nodig. Maar een freesje hoort dan niet zomaar af te breken hoor. ov.g. het meest gangbare is 8mm. en 30mm vor stationair gebruik.

Je hebt van die freesjes (vaak in een setje) die erg goedkoop zijn en wel makkelijk afbreken. Je kunt ze vaak herkennen aan een soort grijs gespikkeld uiterlijk. (snijvlakken en as niet). Een goede frees is meestal van een veel glimmerder metaal, en is gelakt in meestal hoogglans zwart, blauw of rood. Ook belangrijk om je freesjes (en machine) goed schoon te houden. Ik gebruik daar LubritAll (of zo iets) voor koop je bij de Praxis. Goes spul, ruinigd en smeerd, maar plakt niet. Ook het plastiek huis van je machines kun je er mee schoon makne. Beetje op spuiten en uitwrijven met een keukenpapiertje, en het is weer als nieuw.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:00 schreef joshus_cat het volgende:
Na 't frezen van beukenhout voelde ik me altijd een beetje koortsig, na afloop.
Kan kloppen beukenhout is licht giftig!
pi_34156192
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:40 schreef tnimble het volgende:

Beuken is geen hardhout maar loofhout. Het oerental wordt voornamelijk beplaald door de diameter van de frees. Of eigenlijk door de spaan afname daarvan. Maar idd een hardere hout soort heeft een iets lager toerental nodig. Maar een freesje hoort dan niet zomaar af te breken hoor.
Nou, ze deden 't dus wel. Heb twee freesjes (gelakt in hoogglans blauw, en 11 euro per stuk) na 1m frezen weg kunnen gooien omdat ze afgebroken waren. Die dingen werden blijkbaar veel te heet.
quote:
Je hebt van die freesjes (vaak in een setje) die erg goedkoop zijn en wel makkelijk afbreken.
...die dingen zijn trouwens perfect voor MDF. Daar ga ik echt m'n 'dure' frezen niet meer aan spenderen.
quote:
Ik gebruik daar LubritAll (of zo iets) voor koop je bij de Praxis. Goes spul, ruinigd en smeerd, maar plakt niet. Ook het plastiek huis van je machines kun je er mee schoon makne. Beetje op spuiten en uitwrijven met een keukenpapiertje, en het is weer als nieuw.
OK.
quote:
Kan kloppen beukenhout is licht giftig!
Ah
pi_34156890
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef joshus_cat het volgende:
Nou, ze deden 't dus wel. Heb twee freesjes (gelakt in hoogglans blauw, en 11 euro per stuk) na 1m frezen weg kunnen gooien omdat ze afgebroken waren. Die dingen werden blijkbaar veel te heet.
[
Waarschijnlijk een combinatie van te veel meteriaal tegelijk weghalen, te lang hjout contact op zelfde plek.

BV dat freesje wat is voor de sierrand heb gebruikt. kun je maar zo'n 1,5 a 2 mm per freesgang er al halen. Omdat het en erg klein freesje is. Maar moet het toerental juist wel hoog zijn, omdat het snijvlak dicht bij het midden van de as zit.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:54 schreef joshus_cat het volgende:
...die dingen zijn trouwens perfect voor MDF. Daar ga ik echt m'n 'dure' frezen niet meer aan spenderen.
Ik ook niet, tenzij het een speciaal of complex freesje is.
pi_34161321
Gebruik een bakje met standaard freesjes (van die goedkope) en heb een paar extra freesjes omdat die vormen niet in het bakje zaten. Ik frees in principe alleen MDF en daar werken ze prima mee. Nog nooit een frees gebroken en ook nooit problemen gehad met het verbranden van hout. Zoals tnimble zegt, nooit te veel in een keer frezen en het materiaal niet laten stilstaan tegen een draaiende frees. Ik frees behoorlijk veel en zie de meerwaarde van dure frezen niet voor het werken met MDF. Als het frezen rafelige eindresultaten geeft dan is de frees versleten. Alleen de lagers op de freesjes hadden ze wat mij betreft wel weg mogen laten want die hebben een erg korte levensduur.
pi_34162710
Het meeste werk kan idd zonder het lagertje, en schroef ik het ook los. de profiel freesjes kun je ook vaak maar voor een deel gebruiken voor de variatie. De duurdere freesjes hebben ook meestal of geen lagertje of een veel zwaardere. Nog een voordeel van het niet gebuiken van die kleine smalle lagertje is dat het geen deukje in zacht hout zoals vuren achterlaat.
pi_34197325
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:00 schreef joshus_cat het volgende:
Na 't frezen van beukenhout voelde ik me altijd een beetje koortsig, na afloop.
Dit ga je niet leuk vinden!!!
quote:
Stof dat tijdens de werkzaamheden ontstaat, kan schadelijk voor de gezondheid, brandbaar of explosief zijn. Geschikte eschermingsmaatregelen zijn noodzakelijk.
Bijvoorbeeld: beuken- en eikenhoutstof zijn kankerverwekkend. Gebruik een geschikte afzuiging voor stof en spanen en draag
een stofmasker.

Stof van lichte metalen kan ontvlammen of exploderen. Houd de werkomgeving altijd schoon omdat materiaalmengsels bijzonder
gevaarlijk zijn.
pi_34197814
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:14 schreef tnimble het volgende:

Dit ga je niet leuk vinden!!!
Hoi fijn!

kan ik nou de praxis aanklagen?
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:28:44 #46
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_34197917
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:18 schreef mgb het volgende:
Overigens.

Een freestafel maken hoeft niet erg moeilijk te zijn. Ik heb gewoon twee platen MDF van 18mm op elkaar gelijmd. Uit een van de platen had ik een uitsparing gemaakt voor de bovenfrees die nu dus een onderfrees is geworden. In de andere plaat met een gatenzaag een gat gezaagd zodat de frezen boven het blad uitsteken. Enig nadeel van MDF frezen is de hoeveelheid stof. Met een gewone stofzuiger is dit niet op te vangen want het stof gaat of dwars door het filter heen of de stofzak is in no-time niet meer bruikbaar doordat alles dicht gaat zitten met het fijne MDF stof.
Heeft iemand mischien een idee voor een fatsoenlijk oplossing voor het MDF stof probleem?

Michael
Kun je daar eens een fototje van plaatsen, want het idee klinkt erg goed en gemakkelijk om te gebruiken.
pi_34205770
Een klein tekeningetje van mijn opzet.



Ik heb helaas geen autocad ter beschikking.
Het laat wel mooi zien hoe de binnenluiken in een soort bak vallen.

Maten zijn niet exact. Dit is meer een plaatje om een idee te geven van de opbouw van mijn binnenluiken.
pi_34219657
Ziet er mooi uit! *:*

Mijn luiken staan niet onder zo'n scherpe 45 graden hoke, maar iets van 7 graden. En is bij mij de lat tegen het raam onder een hoek ipv het luik.

Ook heb ik tussen de luiken en de 'afdekplaat' aan de voorkant nog een ruimte voor een draperie.


Vandaag heb ik langs de gereedschap speciaalzaak op de hoek langs geweest, en samen met de beste man ook nog alle catalogie doorgebladerd. De keuze is uit eindelijk toch op die Bosch GAS 50 M gevallen. Voornamelijk omdat dit toch wel de goedkoopste is waar niet bij staat dat het niet geschikt is voor het opzuigen van stof van sommeige hout soorten. Zoals de beuken van joshus_cat. Heb niet veel zin in stof longen of enge ziektes en vergiftigingen. Doe erg veel thuis, en niet alleen met bouwmarkt MDF en vuren.

Ook heeft deze een net efe wat meer effectie zuigkracht onder belasting dan de andere en standaard een wat dikkere 5 meter lange slang. Ben binnenkort dus weer 630 euries armer
pi_34219784
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:28 schreef knillis het volgende:

[..]

Kun je daar eens een fototje van plaatsen, want het idee klinkt erg goed en gemakkelijk om te gebruiken.
Zoiets mischien?


Making Your Own Routertable, Easily!
Router Table Plan
Simple Router Table
pi_34224013
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:58 schreef tnimble het volgende:
Ziet er mooi uit! *:*

Mijn luiken staan niet onder zo'n scherpe 45 graden hoke, maar iets van 7 graden. En is bij mij de lat tegen het raam onder een hoek ipv het luik.

Ook heb ik tussen de luiken en de 'afdekplaat' aan de voorkant nog een ruimte voor een draperie.


Vandaag heb ik langs de gereedschap speciaalzaak op de hoek langs geweest, en samen met de beste man ook nog alle catalogie doorgebladerd. De keuze is uit eindelijk toch op die Bosch GAS 50 M gevallen. Voornamelijk omdat dit toch wel de goedkoopste is waar niet bij staat dat het niet geschikt is voor het opzuigen van stof van sommeige hout soorten. Zoals de beuken van joshus_cat. Heb niet veel zin in stof longen of enge ziektes en vergiftigingen. Doe erg veel thuis, en niet alleen met bouwmarkt MDF en vuren.

Ook heeft deze een net efe wat meer effectie zuigkracht onder belasting dan de andere en standaard een wat dikkere 5 meter lange slang. Ben binnenkort dus weer 630 euries armer
Weet niet of je nog wat extra's besteld aan accesoires, maar hier is hij duidelijk goedkoper. plus geen verzendkosten. Ik heb zelf al wat spul van fein daar besteld, was er met een paar dagen.

http://www.24tools.de/shop/pd-561798326.htm?categoryId=28

Ideetje
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')